سه شنبه 17 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: هوادارانم رنگ بنفش را انتخاب کرده اند، بعيد می‌دانم هاشمی رفسنجانی ثبت نام کند

ايسنا ـ حسن روحانی در پاسخ به اين سوال که گفته می‌شود هاشمی روز آخر ثبت‌نام خواهند کرد، اظهارداشت: چند روز صبر کنيد، معلوم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مستقر در وزارت کشور حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از ورود به وزارت کشور جهت ثبت نام در انتخابات رياست جمهوری در جمع خبرنگاران در جواب اين سوال که آيا حضور شما در اولين روز ثبت‌نام کانديداها به معنای جديت شما برای حضور در عرصه انتخابات است، گفت: مگر نبايد جديت داشت.

روحانی درباره زمان برگزاری نشست مطبوعاتی خود گفت: حتما نشست مطبوعاتی انجام خواهد شد.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال که آيا آقای هاشمی از شما حمايت می‌کند، گفت: از خودشان بايد بپرسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين درباره اظهار نظر عارف مبنی بر اين‌که روحانی نماينده اصلاح‌طلبان نيست گفت: عيبی ندارد آقای عارف نظرشان را گفتند.

روحانی همچنين در پاسخ به اين سوال که رنگ انتخاباتی شما چه رنگی است ، اظهارداشت: من رنگی را انتخاب نکرده‌ام ، اما هوادارانم رنگ بنفش را برگزيده اند.

وی در پاسخ به اين سوال که چرا اينقدر زود برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کرديد گفت:در کار خير عجله کردن مستحب است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) مستقر در ستاد انتخابات کشور، حسن روحانی پس از انجام مراحل ثبت‌نام در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری در نشستی مطبوعاتی با سلام به مردم بزرگ ايران، گفت: امروز اولين قدم برای برداشتن بار سنگين مسئوليت اجرايی کشور را برداشتم.

وی گفت: با همه توان، سابقه و آبرويم آمده‌ام تا با دولت تدبير و اميد و گفتمان نجات اقتصاد کشور، احيای اخلاق جامعه و تعامل سازنده با جهان، راستی و درستکاری را به مردم عرضه کنم.

وی با بيان اين‌که من نسبت به بزرگی و سنگينی اين کار آگاهی کامل دارم، تصريح کرد: اين مسئوليت سنگين کسی را می‌طلبد که نظام سياسی و اجتماعی و فرهنگی کشور و نظام اقتصادی را به خوبی بشناسد.

وی با بيان اين‌که در شرايط فعلی راه گشودن گره اقتصادی کشور از گذرگاه سياست خارجی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: بايد در فهم مسائل سياست خارجی و ساماندهی آنها تخصص لازم را داشت و من با آگاهی از همه مشکلات و خطرات با همه توان، سابقه و آبرويم آمده‌ام تا با دولت تدبير و اميد و گفتمان نجات اقتصاد کشور، احيای اخلاق جامعه و تعامل سازنده با جهان، راستی و درستکاری را به مردم عرضه کنم.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: من آمده‌ام قدمی برای سامان امور مردم و بهتر شدن زندگی مردم بردارم.

روحانی با ابراز اين عقيده که از سال آغاز اجرای سند چشم‌انداز تا امروز در اکثر شاخص‌های اقتصادی کشور با پسرفت مواجه بوده‌ايم، افزود: رشد اقتصادی و رشد سرمايه‌گذاری، نرخ تورم، ارز و بيکاری و حتی بحث عدالت در اين مقال می‌گنجد و جديدترين گزارش بانک مرکزی تصريح دارد قدرت خريد خانوارها از جمله کارمند وکارگران کاهش يافته در حالی‌که دهک ثروتمند، ثروتمندتر شده است.

وی با بيان اين‌که اقتصاد کشور با کاهش قدرت خريد خانوارها و نابرابری درآمدها مواجه است، گفت: اعتقاد دارم در چهار سال آينده هدف اصلی دولت در اقتصاد بايد بهبود وضعيت معيشت مردم باشد و اين بهبود از طريق دو راهبرد حاصل می‌شود؛ اول توليد ثروت ملی و دوم توزيع عادلانه ثروت ملی.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع با بيان اين‌که ريشه بسياری از سياست‌های پولی نامناسب که باعث افزايش بی‌رويه حجم نقدينگی و تورم در کشور شده است و دولت را به بزرگ‌ترين بدهکار اقتصادی ايران تبديل کرده است، را دولتی شدن شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌دانم و گفت:‌من از سال اول زمينه استقلال بانک مرکزی را فراهم خواهم کرد چون وجود صدها پروژه عمرانی ناتمام که از توجيه اقتصادی و اجتماعی افتاده است، را ناشی از انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزی می‌دانم لذا من در آغاز فعاليت دولت يازدهم مجموعه سازمان مديريت و برنا‌مه‌ريزی را احيا خواهم نمود.

روحانی تاکيد کرد: من در موضوع گرانی و بيکاری، مسکن، يارانه و سلامت برنامه دقيق و کوتاه مدت و بلندمدت تدوين کرده‌ام و تقديم ملت ايران می‌کنم. پس مردم عزيز ايران بيايد دست در دست هم بگذاريم و اجازه ندهيم ايران‌مان ويران و بهارمان زمستان شود .

روحانی به همراه علی يونسی،‌سيدرضا اکرمی و نوبخت جهت ثبت‌نام در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری وارد وزارت کشور شد.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: من امروز با درخواست خاضعانه و به پشتوانه خداوند جان و خرد آمده‌ام تا با همکاری پرشور ملت و در کنار جمعی برگزيده از نيک انديشان راست‌گفتاران و درست کرداران طعم شيرين دولتی بايسته را برای ملتی شايسته به ارمغان بياورم.

وی افزود: دولت تدبير و اميد، دولت صلح، سلام و آشتی خواهد بود و در اين راستا آشتی با نخبگان، اساتيد، مديران لايق و بازگشت همه آنها به کار و فعاليت با تشکيل دولت فراجناحی و پايان فرقه گرايی و انزوای خبرگان جامعه که نتيجه آن کارآمدی دولت و دولتی کارآمد خواهد بود را در نظر می‌گيرم.

روحانی گفت: دعوت جناح‌ها، گروه‌ها و دلسوزان زير يک چتر و خيمه با تدوين و تصويب حقوق شهروندی و همچنين پايان دادن به شکاف نامطلوب سياسی و اجتماعی و پايان دادن به فضای فعلی که نتيجه آن انسجام و وحدت ملی خواهد بود را در نظر دارم.

وی افزود:آشتی با جهان و تعامل سازنده و ديپلماسی فعال جهت پايان فشارهای ظالمانه به ملت ايران و تامين امنيت و منافع ملی که نتيجه‌ی آن ايجاد فرصت برای مصالح ملی خواهد بود بحث حائز اهميتی است و همه‌ی اين آشتی‌ها را با اجماع همه بزرگان نظام دست يافتنی می‌دانم. من با تکيه بر تجربيات گذشته‌ام اميدوار به ايجاد اين اجماع خواهم بود.

وی در ادامه با خواندن يک بيت شعر گفت: برای بازگشت اميد به چشم‌ها و دست های خسته و دل‌های شکسته دست ياری به سوی تک تک شما دراز می‌کنم.

وی در پايان بخش نخست سخنان خود اين بند را خواند که سلامم را تو پاسخ گوی در بگشای

در ادامه خبرنگاری از احتمال حضور هاشمی در عرصه‌ی ثبت نام‌ها پرسيد که وی پاسخ داد: بعيد می‌دانم ايشان ثبت نام کنند.

خبرنگار ديگری نظر روحانی را درباره‌ی اظهارات اخير وزير اطلاعات جويا شد که وی در اين باره گفت: اعتقاد دارم که ما در شرف يک انتخابات بسيار مهم هستيم و بايد آن را با حضور پرشکوه مردم به يک حماسه سياسی تبديل کنيم و در اين مسير هرگونه کلمات تفرقه آور، اختلاف انگيز و شکاف آفرين به مصلحت جامعه ما نيست.

وی همچنين تاکيد کرد که ما بايد در بيان کلمات و جملات خود احتياط بيشتری داشته باشيم.

خبرنگاری در مورد پرونده هسته‌يی ايران در آينده از دبير پيشين شورای عالی امنيت ملی پرسيد که وی اظهار کرد: اين پرونده از طريق مذاکره و ديپلماسی فعال می‌تواند به حل و فصل برسد. با توجه به اين که من تجربه‌ی کافی دارم و در شرايطی سخت پرونده را از شورای امنيت و کشور را از جنگ دور کردم و در اين راستا صلح آميز بودن فعاليت هسته‌يی در شورای حکام به اثبات رسيد، اميدوارم که با ايجاد اجماع و تلاش سياسی پرونده را در مسير درست قرار دهند و مسير درست اين است که فعاليت هسته‌يی ايران صلح آميز و زير نظر آژانس است.

خبرنگاری خطاب به روحانی گفت: شما بارها در سخنان خود عنوان کرده‌ايد که ريشه‌ی بسياری از مشکلات امنيتی شدن جامعه است، اگر رئيس جمهور شديد اختيارات کافی برای از ميان بردن چنين فضايی خواهيد داشت؟ که روحانی در پاسخ به اين سوال گفت: اختيارات رئيس جمهور در قانون اساسی آمده است و يادمان باشد که رئيس جمهور رئيس شورای عالی امنيت ملی و از طريق ساز و کار اين شورا می‌تواند به مسائل مهم امنيتی بپردازد.

وی افزود: رئيس جمهور مقام دوم کشور است و می‌تواند در سايه‌ی تعامل با ساير قوا و نزديکی با سياست‌های کلی نظام و با حضور فعال خود در مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با همکاری مجلس بسياری از کارها را پيش ببرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی برنامه‌های اقتصادی‌اش گفت: برنامه‌های کوتاه مدت و ميان مدت دارم و معتقدم که می‌توانيم کليه بنگاه‌های توليدی را رونق ببخشيم و با گرانی بجنگيم.

وی در ادامه درباره‌ی جهت گيری سياسی‌اش نيز گفت: من يک فرد اعتدال گرا هستم و همواره با اصول‌گرايان و اصلاح طلبان معتدل روابط نزديک و صميمی‌ داشتم و همواره با هر دو جناح نيز رابطه‌ی خوب و صميمی دارم و با بزرگان هر دو جناح مشورت و صحبت کردم و اميدوارم بتوانم در جذب آراء معتدلين جامعه و همه‌ی آنها که به عقلانيت و اعتدال معتقدند موثر باشم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016