پنجشنبه 18 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه: حذف شعار «"مرگ بر آمريکا" در اختيار ولی‌‌فقيه است

• نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حذف شعار «مرگ بر آمريکا» تنها در اختيار ولی فقيه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حجت‌الاسلام علی سعيدی صبح امروز در پنجمين کنگره يادواره شهدا و ايثارگران روحانی و طلبه اظهار کرد: در طول زمانی که از پيروزی انقلاب اسلامی گذشته است يک سری تفاوت‌هايی در سيره سياسی امام راحل و رهبر معظم انقلاب شاهد هستيم که البته همگی براساس حکمت و عزت نظام بوده است.

* تفاوت در سيره سياسی رهبران ناشی از امور ثابت و متغيير است
وی بيان داشت: يکی از سؤالاتی که امروز مطرح است علل و عوامل تفاوت در سيره سياسی رهبران الهی در طول زمان است؛ ما در سيره و رفتار انبياء نيز تفاوت می‌بينيم در نوع رفتار پيامبر اعظم (ص) نيز به همين طريق تفاوت‌هايی را شاهد هستيم.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران ابراز داشت: اميرالمومنين (ع) در سه مقطع عصر نبوی، عصر خلفا و عصر حکومت خود سه نوع رفتار متفاوت داشتند و امروز هم در سيره سياسی رهبر معظم انقلاب با امام راحل تفاوت‌هايی وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: برای تبيين اين تفاوت‌ها بايد اين‌گونه مطرح کنيم که در برابر ما و رهبران الهی همواره دو دسته از امور قرار داشته است يک سری امور ثابت و ديگری امور متغيير.

* استراتژی نظام اسلامی ثابت ولی تاکتيک آن متفاوت است
سعيدی گفت: اموری که با گذشت زمان و تغيير شرايط مکانی هيچ تغييری نمی‌کند ثابت بوده ولی اموری هستند که با توجه به تغيير شرايط زمانی و مکانی و عوامل ديگر تغيير می‌کند.

وی عنوان کرد: اولين امور ثابت که در بين رهبران الهی يکسان بوده خدامحوری و نوع نگاه به خداوند است، دومين اصل، اصل جهاد و مبارزه با دشمن است، نفی سبيل و ايستادگی در برابر جريانی که در برابر هسته اسلام معاندند نيز جزء اصول ثابت است.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران متذکر شد: اصل دينمداری و جامعيت دين و همچنين استقامت در راه هدف يک اصل ثابت در بين همه رهبران الهی است.

وی بيان داشت: اصل پرداخت هزينه برای دين و اصل اتمام حجت از جمله اصول ديگری است که در بين همه رهبران الهی ثابت بوده است.

سعيدی اذعان داشت: از جمله امور متغييری که در بين رهبران الهی وجود داشته است می‌توان به شيوه انجام رسالت، شيوه وضع احکام و روش مقابله با ناهنجاری، شيوه‌های تبليغ و شيوه‌های مبارزه و جهاد اشاره کرد.

* ولی فقيه با نظر به فرآيند شيوه رسالت تاکتيک خود را مشخص می‌کند
وی با تأکيد بر اينکه در شيوه انجام رسالت فرآيند فردسازی، ملت‌سازی، دولت‌سازی و امت‌سازی مطرح است گفت: ولی فقيه بايد بر اين اساس و روند حرکت کند و آن را مديريت نمايد.

سعيدی گفت: اصل جهاد ثابت است ولی شيوه مبارزه و جهاد متغيير بوده و به تناسب زمان و مکان از سوی ولی فقيه زمان تعيين می‌شود.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران بيان داشت: از جمله ديگر مواردی که بايد به آن در عرصه سياسی توجه کرد اين است که چه عواملی باعث می‌شود که ولی فقيه برای حفظ اصول تاکتيک خود را تغيير دهد.

وی در پاسخ به اين سؤال مطرح کرد: اولين عامل تعيين‌کننده، تعداد نفرات و مقدار امکانات و تجهيزات است.

سعيدی ابراز داشت: امامان معصوم همواره آرمان‌خواه بوده‌اند ولی اين مستلزم تحقق الزامات انجام آرمان‌های آن‌ها نيز بوده است.

* تغيير تاکتيک تنها در دست ولی‌فقيه زمان است
وی خاطرنشان کرد: تغيير در وضعيت پيروان از جمله ديگر عوامل مؤثر در تغيير در تاکتيک رهبری است چنانچه در پيروان يک رهبر تغيير حاصل شود، تاکتيک و روش اتخاذ شده در مقابل آن‌ها بايد تغيير کند.

سعيدی عنوان کرد: برخی امروز به سخن امام راحل استناد می‌کنند و می‌گويند امام موافق حذف شعار مرگ بر آمريکا بود ولی سؤال ما از اين افراد اين است که حذف شعار مرگ بر آمريکا جزء کدام اصول است ثابت يا متغير.

وی ابراز داشت: حذف شعار مرگ بر آمريکا جزء اصول متغير است و تغيير تاکتيک و روش نسبت به آن تنها از سوی ولی فقيه زمانه صورت می‌گيرد.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران اذعان داشت: سومين عامل تأثير گذار بر تاکتيک ميزان تهديد است و چهارمين عامل رفتار جبهه مقابل است.

وی با تأکيد بر اينکه پنجمين عامل قوت است توضيح داد: يکی از عوامل تغيير تاکتيک قوت رهبری است.

سعيدی گفت: نفوذ ما در دنيا نفوذ بالايی است از سال ۲۰۰۱ شش جنگ در منطقه خاورميانه برای تغيير در اين منطقه از سوی آمريکايی‌ها اتفاق افتاده که ايران در مقابل همه آن‌‌ها ايستاده و آمريکا را در هر ۶ جنگ شکست داده است.

وی بيان کرد: امروز نگاه به حل مشکلات کشور از دو جنبه نگاه به بيرون کشور و نگاه به درون کشور مطرح است، حل مشکلات کشور از نوع نگاه به بيرون همان است که امروز عده‌ای می‌گويند بايد مشکلات کشور با عملکرد ديپلماسی حل و فصل شود.

سعيدی افزود: دومين نگاه نگاه کسانی است که معتقدند حل مشکلات کشور بايد از درون حل و فصل شود.

سعيدی ادامه داد:‌ اعتقاد اين عده بر اين است که نفوذ ما باعث شده امروز دشمن اظهار تمايل کند و برای مذاکره با ايران ارتباط برقرار کند چرا که مذاکره با ايران برای دشمن يک نياز تلقی می‌شود، نفوذ ما ناشی از مقاومت است و لذا ما نبايد کوچکترين ضعفی از خود به دشمن نشان دهيم.

وی مطرح کرد: دومين دليل اين نگاه اين است که آمريکا ۲۰۰ سال است که با خوی سلطه‌گری در دنيا بر رفتار کدخدامنشانه حرکت می‌کند و در نتيجه ما بايد به همين طريق در مقابل او اقدام کنيم.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در پايان تأکيد کرد: رهبر معظم انقلاب تنها مذاکره با آمريکا را در حيطه حل مشکلات هسته‌ای آن هم با تاکتيک نرمش قهرمانانه نظر دارد و نرمش قهرمانانه به معنای انعطاف در عين اتکا به قدرت و عزت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016