پنجشنبه 2 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ویلیام سالیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران در ۹۰ سالگی درگذشت

راديو فردا - ويليام ساليوان، آخرين سفير آمريکا در ايران و ديپلماتی که به مذاکرات پايان دخالت نظامی ايالات متحده در ويتنام ياری رساند، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آن ساليوان دختر آقای ساليوان روز چهارشنبه، اول آبان، اعلام کرد که پدرش يازدهم اکتبر– ۱۳ روز پيش- در يک آسايشگاه سالمندان در واشينگتن درگذشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ويليام ساليوان که در لائوس سفير بود، برنامه بمباران مخفی آمريکا عليه نيروهای ويتنامی که از خاک لائوس استفاده می‌کردند را هدايت می‌کرد. دختر وی گفته است که آقای ساليوان درخواست کرده بود که برای جلوگيری کاهش تلفات غيرنظاميان و خشونت‌های مسلحانه در لائوس، بمباران‌ها با نظر وی صورت گيرد.

بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، ويليام ساليوان همچنين نقش مهمی در آغاز گفت‌وگوها با ويتنام شمالی ايفاء کرد که به مذاکرات پاريس ختم شد. وی که در زمان رياست جمهوری ريچارد نيکسون، معاون هنری کيسينجر در مقام رييس شورای امنيت ملی آمريکا بود، برای هماهنگی در زمينه خروج نيروهای آمريکا از ويتنام ماه‌ها وقت صرف کرد.

وی سپس به عنوان سفير آمريکا در فيليپين منصوب شد و در آنجا کمک کرد تا هزاران پناهنده ويتنامی که پس از سقوط سايگون، پايتخت ويتنام جنوبی، در سال ۱۹۷۵ آواره شده بودند اسکان پيدا کنند.

ويليام ساليوان در سال ۱۳۵۶ و در آستانه تظاهرات عليه حکومت محمدرضا شاه پهلوی، از سوی جيمی کارتر رييس جمهوری وقت آمريکا به عنوان سفير اين کشور عازم تهران شد. وی در زمستان سال ۱۳۵۷ به شاه ايران اعلام کرد که آمريکا احساس می‌کند او بايد ايران را ترک کند.

دو هفته پس از خروج شاه، آيت‌الله روح‌الله خمينی در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به کشور بازگشت و ده روز بعد، انقلاب در ايران به پيروزی رسيد.

چند روز پس از پيروزی انقلاب، گروه‌های شبه نظامی به سفارت آمريکا در تهران حمله کردند که به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ويليام ساليوان به محافظان سفارت دستور داد تا با پرتاب گاز اشک‌آور، مهاجمان را از ساختمان سفارت دور کنند.

با اين حال، آقای ساليوان و حدود ۱۰۰ کارمند سفارت به گروگان اين شبه نظاميان در آمدند هرچند که به فاصله کمی، نيروهای هوادار آيت‌الله خمينی توانستند که ساختمان سفارت را از مهاجمان پس بگيرند.

ويليام ساليوان مدتی پس از اين حادثه، ايران را ترک کرد و در همان سال ۱۹۷۹ از خدمات خارجی بازنشسته شد.

کتاب خاطرات آخرین سفیر آمریکا در ایران با عنوان «ماموریت در تهران» به فارسی ترجمه شده است.

وی در سال ۱۹۲۲ در شهر کرانستون متولد شده و فارغ التحصيل دانشگاه براون بود. آقای ساليوان در جريان جنگ جهانی دوم در نيروی دريايی اين کشور خدمت میکرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016