سه شنبه 7 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران: تشديد سرکوب داخلی علی‌رغم وعده دفاع از حقوق ملت توسط حسن روحانی

روزنامه بهار روز دوشنبه توسط هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شد.

(۶ آبان ۱۳۹۲) کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز گفت قوۀ قضايیۀ ايران بايد بلافاصله موج جديد سرکوب مطبوعات و جامعۀ مدنی را متوقف و به اعدامهای عجولانه گسترده خاتمه دهد. تنها ظرف سه روز گذشته، قوۀ قضايیۀ ايران روزنامۀ اصلاح طلب بهار را تعطيل کرده، هنرپيشۀ سرشناس ايرانی پگاه آهنگرانی را به هجده ماه زندان محکوم کرده، و ۱۸ نفر از اقليتهای قومی را اعدام کرده است.

هادی قائمی، مدير کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «رييس جمهوری کشور حسن روحانی مسئوليت عظيم جامه عمل پوشاندن به وعده‌های خود مورد محافظت از حقوق شهروندی و استفاده از کلیۀ امکاناتِ در اختيار خود برای توقف اين آخرين موج حملات عليه حقوق مدنی و حقوق بشر را به عهده دارد.سکوت وی در مقابل اين رويارويی، محافظه کارانِ تندرو در قوۀ قضاييه و دستگاه اطلاعاتی ايران که اصرار دارند انتخاب روحانی هيچ تغييری در اوضاع ايجاد نکرده است را جسورتر می‌کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ ۴ آبان، مقامات قضايی استان سيستان و بلوچستان خبر از اعدام ۱۶ نفر زندانی بلوچ دادند که به گفتۀ آنان در پاسخ به حملۀ گروهی از مردان مسلح به يک ايستگاه مرزی بود که باعث جان باختن ۱۴ سرباز دولتی شد.

هادی قائمی گفت: «اين اعدامهای تلافی جويانه بيانگر سقوط بيشتر قوۀ قضاييه است. اعدامهای عجولانۀ ۱۶ زندانی يک اقدام احساسیِ انتقام جويانه بود و مبين فقدان روند دادرسی عادلانه در قوۀ قضايیۀ ايران و تصميم گيری های خودسرانۀ آن است.»

در تاريخ ۳ آبان، مقامات قضايی در استان آذربايجان غربی احکام اعدام دو زندانی سياسی کرد به نامهای حبيب الله گلپری پور، ۲۹ ساله و رضا اسماعيلی، ۳۴ ساله را اجرا کردند. هر دو اين افراد پس از محاکمات کوتاهِ فاقد روند دادرسی مناسب به مرگ محکوم شده بودند. بر اساس گزارشات معتبری که به دست کمپين رسيده است، مقامات هردوی اين افراد را در زمان بازجويی و حبس شکنجه کرده بودند. دريک فايل صوتی که به دست کمپين رسيده است حبيب الله گلپری پور شکنجه و اعترافات اجباری خود را مفصلا تشريح می‌کند. وی همچنين از مقامات قوۀ قضايیۀ ايران ميخواهد که اجازه ندهند يک انسان بيگناه اعدام شود؛ مقامات قوۀ قضاييه گلپری پور را پيش از تماس با خانواده يا وکيل مدافع خود اعدام کردند.

در حملۀ جديدی به آزادی بيان، مقامات ايران روزنامۀ اصلاح طلب بهار را در تاريخ ۶ آبان، پنج روز پس از انتشار يک مقالۀ‌ايی در روز چهارشنبه که با عنوان «امام؛ پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی» به موضوع عيدغدير خم پرداخته بود، تعطيل کردند. روزنامه بهار روز شنبه با انتشار يادداشتی با عذرخواهی از انتشار اين مطلب از طرح بحث توسط نويسنده آن فاصله گرفته بود. با اين حال روز دوشنبه اين روزنامه بعد از حملات رسانه‌های محافظه کار تعطيل شد. يک روزنامه نگار که در روزنامۀ بهار مشغول به کار است به کمپين گفت: “مقامات امنيتی و قضايی می‌‌خواهند با بستن روزنامه‌ بگويند که انتخاب حس روحانی به رياست جمهوری اتفاق خاصی نيست و قرارنيست که چيزی تغيير کند و اوضاع قرار است به همان منوال احمدی نژاد ادامه داشته باشد.»

همچنين امروز، دوشنبه، مادر هنرپيشۀ سرشناس پگاه آهنگرانی به خبرگزاری ايسنا گفت که دخترش از سال ۱۳۹۰ ممنوع الخروج بوده و قاضی مقيسه در دادگاه انقلاب تهران وی را به ۱۸ ماه زندان محکوم کرده است. اتهامات دقيق پگاه آهنگرانی روشن نيست اما وی در سال ۱۳۸۸ يکی از حاميان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از کانديداهای رياست جمهوری اصلاح طلب بود.

همچنين، مقامات قضايی ايران وعدۀ مهرماه خود در خصوص آزادی بيش از هشتاد زندانی سياسی در ايام اعياد اخير را اجرا نکردند. آنها تنها ۴۳ زندانی سياسی و عقيدتی را آزاد کردند که تعداد زيادی از آنها دوران حبس خود را يا تکميل کرده بودند و يا در شرف تکميل آن بودند. صدها زندانی سياسی ديگر پشت ميله های زندان باقی مانده اند. در تاريخ ۱۹ آبان ۱۳۹۲، سه معترض سياسی و رهبران اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، مير حسين موسوی، مهدی کروبی، و زهرا رهنورد هزارمين روز حصر خانگی خود را پشت سر خواهند گذاشت.

در ملاقات اخير دختران موسوی و رهنورد با پدر و مادرشان در تاريخ ۲ آبان، مقامات امنيتی اصرار بر تفتيش بدنی آنها داشتند. طبق گفتۀ دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، وقتی اين دو اجازه ندادند که تفتيش بدنی شوند، مقامات امنيتی آن هارا مورد ضرب قرار دادند.

هادی قائمی گفت: «رييس جمهور روحانی توسط آراء ميليونها ايرانی که وی را به قدرت رساندند متعهد شده است تا تغييراتی را که وعده کرده است دنبال کند. اينک زمان آن رسيده که رييس جمهور روحانی تمايل و تصميم خود را برای دفاع از حقوق مردم از طريق محکوم ساختن چنين موارد آشکار نقض حقوق بشر نشان دهد. سکوت وی مبين رضايت تلويحی وی از اين موارد نقض می باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016