چهارشنبه 8 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضاييه: مسئولان دربرابر شکل‌گيری جريان خزنده بيدار باشند، قوه قضائيه در برابر جريان فتنه ساکت نمی‌ماند


خبرگزاری تسنيم: آيت‌الله آملی‌لاريجانی گفت: در دوره اصلاحات برخی دنبال اين بودند که مطالب حقه دين اسلام و ارزش‌های دينی را زير سؤال ببرند، حالا هم به‌راه ‌افتادن همان بساط احساس می‌شود، گويا يک جريان سياسی می‌خواهد همان کار را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنيم به نقل از روابط عمومی قوه قضاييه، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با يادآوری مقاله منتشر شده در يکی از روزنامه‌های کشور در سالروز عيد غدير، محتوای آن را «موهن» و از نظر علمی، تاريخی و روايی «سخيف» ارزيابی کرد و افزود: نويسنده اين مقاله تقريباً تمام قطعيات تاريخی و متون روايی را تحريف کرده است، بنابراين نمی‌توان نام علمی بر اين مقاله گذاشت و اگر نبود احساس اينکه می‌خواهند يک جريان سياسی و امنيتی ايجاد کنند اصلاً به اين موضوع نمی‌پرداختيم.

رئيس دستگاه قضا با تأکيد بر «ما ترسی از طرح مسائل علمی با هيچ‌کس نداريم» تصريح کرد: در طول تاريخ همواره علمای ما از اسلام دفاع می‌کردند و به شبهات پاسخ می‌دادند اما کار عملی ابزار علمی می‌خواهد و جای بحث علمی در روزنامه‌ها نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آملی لاريجانی خاطرنشان کرد: متأسفانه همان‌‌طور که در دوره اصلاحات به ياد داريم برخی دنبال اين بودند که مطالب حقه دين اسلام و ارزش‌های دينی را زير سؤال ببرند، بر اين اساس گاهی بحث شهادت را با طنز مطرح می‌کردند، گاهی ولايت ائمه(ع) را زير سؤال می‌بردند، حالا هم به‌راه ‌افتادن همان بساط احساس می‌شود، گويا يک جريان سياسی می‌خواهد همان کار را ادامه دهد.

رئيس قوه قضاييه با يادآوری اينکه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، مذهب رسمی کشور شيعه اثنی‌عشری است، افزود: اينکه عده‌ای با مجوز وزارت ارشاد همين کشور و در پناه امنيت همين نظام بخواهند تيشه به ريشه اصول قانون اساسی بزنند قابل قبول نيست.

وی با تصريح بر اينکه قوه قضاييه با هرکسی که خلاف قانون اساسی بخواهد تحريک قومی و مذهبی در کشور‌ راه بيندازد برخورد «کاملاً مقتدرانه» خواهد کرد، افزود: هرکس بخواهد با تحريفات تاريخی و تضعيف بنيان‌های اعتقادی در برابر نظام جريان‌سازی کند، ما اين اقدام را در قالب يک جريان سياسی انحرافی می‌بينيم.

رئيس دستگاه قضا تأکيد کرد: شکل‌گيری يک جريان خزنده‌ای احساس می‌شود که هم بايد مسئولان فرهنگی و هم دستگاه قضايی بيدار باشند و بايد ميان يک بحث علمی که در يک محيط علمی مطرح می‌شود با جريان‌سازی سياسی فرق بگذارند.

آملی لاريجانی با اظهار اميدواری برای پايان يافتن تلاش‌هايی که خلاف ديدگاه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به تحريک قومی و مذهبی و ايجاد اختلاف بين شيعه و سنی می‌انجامد، خطاب به کسانی که قصد جريان‌سازی دراين‌باره را دارند گفت: اين را آقايان يک اخطار تلقی کنند و اميدواريم اين بساط جمع شود زيرا قوه قضاييه ساکت نمی‌ماند که آنان هرکاری دلشان بخواهد انجام بدهند.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگری از سخنان خود با بيان «جريان فتنه انگار نمی‌خواهد دامنش را جمع کند» به برخی از جنجال‌های مطرح‌شده در چند روز گذشته واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه هرروز مسائلی را ايجاد می‌کنند، به موضوعاتی در رسانه‌های‌شان با شاخ‌وبرگ فراوان می‌پردازند تا حوادث را معکوس جلوه ‌دهند.

وی با تأکيد بر اينکه اصل حوادث اخير نيز بر اساس «گزارش دقيق» وزارت اطلاعات، چيز ديگری بود، خاطرنشان کرد که جريان فتنه هربار يک موضوع را ‌برای حمله به مسئولان نظام دستاويز رسانه‌ای خود قرار می‌دهد. برخی از اصحاب فتنه خارج‌نشين گفته‌اند رؤسای قوا در اين حوادث بايد شرمسار باشند.

آملی لاريجانی با بيان «ما به برخورد با فتنه مفتخريم» خطاب به مخالفان خارج‌نشين اظهار کرد: ما در برخورد با فتنه هيچ ترديد به خود راه نداديم، الآن هم راه نمی‌دهيم؛ زيرا برخورد با فتنه وظيفه قوه قضاييه بود. شرمساری بر آنهايی است که موجب هزينه برای نظام شدند و دشمنان به‌وسيله شما به اين کشور و منافع آن طمع ورزيدند.

رئيس دستگاه قضا به فتنه‌گران هشدار داد قوه قضاييه «مسير غلط آنان را فراموش نمی‌کند» و افزود: اکنون هم بدانند که کارهايشان را رصد می‌کنيم و به آنان توصيه می‌کنيم که کمتر به اين بازيگری‌ها بپردازند که هيچ نتيجه‌ای برايشان نخواهد داشت.

آملی لاريجانی در ادامه جلسه مسئولان عالی قضايی، انتشار گزارش جديد حقوق بشر در ايران از سوی گزارشگر ويژه سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد و با بيان اينکه اين گزارش تکرار همان حرف‌های گذشته است، گفت: ما واقعاً متأسفيم که سازمان ملل که بايد با کشورها عادلانه برخورد کند اين‌طور درباره کشور ما رفتار می‌کند. اين در حالی است که ما دموکرات‌ترين کشور منطقه هستيم.

رئيس دستگاه قضا افزود: کنار ‌ما کشورهايی هستند که مردم‌شان تاکنون مطلقاً صورت انتخابات و رأی‌گيری را نديده‌اند اما چون مورد اعتماد آمريکا و اذنابشان هستند، سخنی از آنها نيست اما ما متهم به نقض حقوق بشر می‌شويم.

رئيس قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه حقوق بشر موضوعی «انشايی و املايی» نيست بلکه رفتار واقعی معيار آن است، خاطرنشان کرد: آمريکايی‌ها در شنود مکالمات بدترين نقض حقوق بشر را انجام داده‌اند و برحسب گزارش‌ها در چهل روز يا يک ماه، هفتاد ميليون مکالمه فرانسوی‌ها را ضبط کردند يا چنانکه گفته شد از سال ۲۰۰۲ ميلادی تاکنون مکالمات صدراعظم آلمان را شنود می‌کردند؛ حالا چگونه رويشان می‌شود ادعايی درباره وضع حقوق بشر در ديگر کشورها همچون ايران را مطرح کنند آن هم در دنيايی که ليبرال دموکراسی ادعا می‌کند بايد حريم خصوصی رعايت شود؟

وی در ادامه با توجه به ادعای دولت‌مردان آمريکا، مبنی بر اينکه واشنگتن اين کارها را برای حفظ امنيتش انجام می‌دهد، تصريح کرد: اگر قرار باشد امنيت آمريکا مجوزی برای قتل و غارت در افغانستان، برای حمله به عراق و هرگونه اقدام ضدارزش ديگر باشد، اين چه حقوق بشری است؟ بنابراين ما نبايد از ابزارهای سلطه جهانی که به‌عنوان حقوق بشر مطرح می‌شود، بهراسيم.

رئيس قوه قضاييه اظهار کرد: ما بايد بر حسب وظايف شرعی خودمان، حقوق انسانی را رعايت کنيم. دين اسلام از عالی‌ترين معيارها برای رعايت حقوق انسانی برخوردار است و اميدواريم که مسئولان کشور هم بر اساس وظيفه شرعی خودشان اين موازين را رعايت کنند وگرنه دستگاه‌های بين‌المللی چون ابزار نظام سلطه هستند از اين جهت نمی‌توانند برای ما الزامی داشته باشند. در آستانه روز مبارزه با استکبار جهانی در حالی ملت ايران به استقبال بزرگداشت روز «مبارزه با استکبار جهانی» می‌رود که روند مواجهه نظام سلطه با انقلاب اسلامی پيچيده‌ترين مراحل خود را طی می‌کند. استکبار ستيزی و مقاومت يکی از اصول انقلاب و برخاسته از فرهنگ عاشورايی«هيهات منا الذله» است.

آملی لاريجانی در ابتدای جلسه امروز مسئولان عالی قضاييه با تسليت شهادت تعدادی از مرزبانان کشور به دست «مزدوران اجانب» در شرق کشور از خداوند متعال «علو درجات» آنان را مسئلت کرد.

وی با بيان اينکه اين شهادت‌ها روح مردم را جريحه‌دار کرده است، افزود: مزدوران اجانب بايد بدانند که ملت ما هيچ‌گاه با اين شهادت‌ها خوفی به خود راه نمی‌دهند و در سال‌های بعد از انقلاب اين‌گونه شهادت‌ها بسيار اتفاق افتاده که جز افزايش دفاع قهرمانانه مردم نتيجه‌ای برای مزدوران نداشته است.

رئيس دستگاه قضا با اظهار اميدواری به ثمربخش واقع شدن تلاش‌های نيروهای مسلح، دستگاه‌های امنيتی و قوه قضاييه برای جلوگيری از تکرار اين حوادث گفت‌: مرز طولانی شرقی کشور و تلاش نظام سلطه که در ماجرای ريگی اتصال گروه‌های تروريستی به آنان آشکارتر شد، سبب می‌شود که اين گروه‌‌ها بخواهند با هر وسيله‌ به کشور ضربه وارد کنند و ما وظيفه داريم به‌هرنحو ممکن و با تمام امکانات از عزيزان خود محافظت کنيم.

در ادامه اين جلسه رئيس بنياد تعاون زندانيان، گزارشی از فعاليت‌ها و عملکرد اين بنياد ارائه داد.

غمخوار رئيس هئيت مديره بنياد تعاون زندانيان با اشاره به تاريخچه تشکيل اين بنياد گفت: تبديل مددجو به کارآفرين، ايجاد اشتغال پايدار به‌منظور کسب درآمد پايدار برای مددجويان، تأمين رفاه و کمک به معيشت خانواده مددجويان با تأکيد بر عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی و مردم‌سالاری دينی، محور قراردادن کارآفرينی در فعاليت‌ها و توليد ثروت برای بنياد تعاون، مددجويان و خانواده آنان از جمله اهداف اين بنياد در سال‌های آينده است.

وی همچنين با اشاره به اشتغال نزديک به ۴۵ هزار نفر از مددجويان به ارائه آمار از اقدامات انجام يافته توسط اين بنياد پرداخت و افزود: سرمايه‌گذاری ۱۲۴ ميليارد ريالی در پروژه‌های مختلف، فروش بيش از ۵۲۶ ميليارد ريال محصولات، رشد مازاد درآمد بر هزينه‌های خالص ۸۶ درصد، رشد محصولات کشاورزی ۲۴ درصد، رشد محصولات دامپروری ۳۹/۶ درصد، رشد محصولات صنعتی ۱۲ درصد و بهبود ۳۵ درصدی شاخص ارتقای تحصيلی از جمله اقدامات و خدمات اين بنياد در سال گذشته است که با کمک و حمايت رئيس قوه قضاييه صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016