یکشنبه 3 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست خبری حسن روحانی: لغو تحريم‌ها طی ۶ ماه صورت می‌گيرد

• قدرتهای جهانی به اين نتيجه رسيده اند که تهديد و تحريم کارساز نيست
• دستاوردی ديگری که در طی اين مذاکرات به دست آمد‏، حق غنی سازی هسته‌ای در خاک ايران است.

رييس‌جمهور گفت: با اولين قدم برخی تحريم های ديگر که قرار بود افزايش يابد متوقف می شود بخشی از تحريم های بانکی نيز برداشته می شود که اين عمل درطی ۶ ماه آتی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ايلنا‏، حسن روحانی پيش از ظهر امروز در نشستی خبری که در پی توافقات هسته ای ايران با گروه ۱+۵ برگزار شد‏، گفت: می خواهم در اين نشست به شکلی کوتاه گزارشی از تلاشهای پيگير تيم ديپلماتيک و سياست خارجی ايران ارائه بدهم.

روحانی در ادامه افزود: دستاوردهای اين مذاکرات جلوه ای بيشتر و بزرگتر از بزرگی و کرامت ملت ايران را نشان داد. اين مردم در طول تاريخ دارای عظمت و بزرگی های آنچنانی بوده است که موجب جلب توجه مردم دنيا شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور با بيان ان که آن چه موجب شد اين مذاکرات به نتيجه برسد اين بوده است که قدرتهای جهانی به اين نتيجه رسيده اند که راه حل مسئله هسته ای تکريم ملت ايران است، تصريح کرد: قدرتهای جهانی به اين نتيجه رسيده اند که تهديد و تحريم کارساز نيست. دولت تدبير واميد از ابتدای شروع به کار خويش به دنبال ايجاد اعتماد ميان جمهوری اسلامی وکشورهايی بوده است که علاقه ارتباط با اين ملت بزرگ را داشته اند.

وی درادامه افزود: برای ايجاد اعتماد درميان تبليغات ناصحيح دشمن که می خواستند چهره ايران هراسی را برای جهانيان ترسيم کنند ‏، ما سعی کرديم بر اساس منطق اعتماد برانگير اين جو را از بين ببريم.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری پيش از ظهر امروز،گفت: منطق اعتماد برانگيز تيم مذاکره کننده ايران فصايی را ايجاد کرد که مسير مذاکرات و مذاکره در مسير درست خويش قرار بگيرد..هر چند که معتقديم اين مسير اعتماد دو طرفه است و کشورهای غربی نيز بايد شرايط را طوری فراهم کنند که ما هم به آنها اعتماد کنيم. اين مسير طولانی است، اما در طی اين مذاکرات قدمهای بزرگی برداشته شد.

روحانی افزود: نکته ديگر از دستاوردهای اين مذاکرات تعامل با جهان است که با اعتماد به دست آمده در طی اين مذاکرات قدمهای بزرگی برداشته شده است. اين دولت از ابتدای شروع کار خويش در کنار فعاليتهای اقتصادی، فرهنگی؛ سياست داخلی و اجتماعی... فعاليتهای سياستهای خارجی خويش را آغاز کرد که اين فعاليت ها مشخصا از شهريور و مهر ماه امسال با سفر به بيشکک و نيويورک و شروع مذاکرات با گروه ۱+۵ در سطح وزيران که ابتدا در نيويورک شروع شد و در ژنو ادامه يافت، صورت پذيرفت.

روحانی با بيان اين که حاصل اين مذاکرات اين بود که گروه ۱+۵ يا همان قدرتهای جهانی حقوقی هسته ای ايران را به رسميت شناختند، خاطر نشان کرد: هرچند که جمهوری اسلامی ايران به طور ذاتی از حق هسته‌ای برخوردار بوده و ان پی تی به همه کشورها اين حق مشروع را داده و به همين دليل ۴۰ کشوراز اين حق برخوردار هستند، اما در اين مذاکرات کشورهای بزرگ به اين حق هسته‌ای ايران اذعان نمودند که اين مسئله هم از نظر سياسی و هم از نظر از بين رفتن تحريم های صورت گرفته دستاورد بزرگی بود.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری گفت: دستاوردی ديگری که در طی اين مذاکرات به دست آمد‏، حق غنی سازی هسته‌ای در خاک ايران است.

رئيس جمهور ادامه داد: درمتن اين توافق نامه به صراحت آمده است که ايران غنی سازی هسته ای خود را در داخل کشور انجام می دهد و من به ملت ايران خبر می دهم فعاليت غنی سازی کما فی السابق صورت بگيرد. که اين هم شامل فوردو؛ نطنزو هم اراک و اصفهان و بندر عباس می شود و آنها به فعاليتشان ادامه خواهند داد.

روحانی با بيان اين که براساس توافقات صورت گرفته قدرتهای جهانی اعلام کردند با فرا رسيدن مذاکرات جامع، تمامی تحريمها برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: اين تحريم ها شامل تمامی تحريمهای صورت گرفته از سوی سازمان ملل متحد، تحريم‌های يک سوی اتحاديه اروپا و بعضی از کشورها که البته اين تحريم ها قدم به قدم و با پيش رفتن ساير مذاکرات از بين می رود.

رئيس شورای امنيت ملی در ادامه تصريح کرد: دستاورد چهارمی که در طی اين مذاکرات حاصل شد اين بود که سازمان تحريم با اين توافق برداشته می شود. با اولين قدم برخی تحريم های ديگر که قرار بود افزايش يابد متوقف می شود بخشی از تحريم های بانکی نيز برداشته می شود که اين عمل در طی ۶ ماه آتی صورت خواهد گرفت.

روحانی با ابزار اميدواری مبنی بر اين که طرف مذاکره کننده بر تعهداتش پايبند باشد،گفت: حل اين مساله زمانی خواهد بود که در اين شش ماه هر دو سوی مذاکره کننده بر تعهداتشان پای بند باشند و ما اميدواريم که طرف غربی نيز تعهداتش را جامه عمل بپوشاند.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری پيش از ظهر امروز گفت: نتايج اين توافقات اوليه است و با اتمام اين مذاکرات جامع و نهايی آغازمی شود و خوشحاليم که در طی ۱۰ سال احير هرچند به شکل موقت و غير دائم به اين سطح از توافقات با قدرتهای بزرگ دست يافته ايم.

وی اظهار داشت: مذاکرات جامع که از امروز کليد می خورد می تواند مذاکرات نهايی و پايانی باشد. من از همين تريبون اعلام می کنم که از سوی تهران اراده ای جدی وجود دارد و اميدواريم که اين اراده نيز در طرف مقابل همانند اين مذاکرات وجودداشته باشد.

وی با بيان اين که زمانی مذاکرات پيش خواهد رفت که طرف مقابل نيز در موضعی برابر و يکسانی باشد،خاطر‌نشان کرد: در اين مذاکرات طرف مقابل با موضعی يکسان و برابر نه از بالا بلکه از موضع پايين حضور يافته بود و همين مساله موجب شد که اين مذاکرات به خوبی پيش برود و من اميدوارم که در مذاکرات بعدی با چنين اراده ای ادامه يابد.

رئيس شورای عالی امنيت ملی در ادامه با اشاره به اين که ملت ايران به دنبال بمب هسته ای نيست، گفت: اميدواريم کسانی نباشند که يک سال ديگر بيايند و بگويند که ما مانع از ساخت سلاح هسته ای از سوی ايران شده ايم. اين يک جوک خنده دار است ما هيچ وقت به دنبال سلاح هسته ای نبوده ايم و گزارشهای اژانس نيز تاييد کننده همين مساله است.

روحانی در ادامه افزود: دنيا بايد بداند اگر می خواهد مانع از توسعه ايران شود اينکار امکان پذير نيست، چرا که حق هسته ای ايران با توسعه گره خورده است واز سوی دانش هسته ای متعلق به ايران و بومی شده است و ما آماده ايم با دنيا و اژانس همکاری کنيم تا شبهات افريده شده در طی اين سالها حل شود

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: بايد بگويم اين موفقيت حاصل شده در سايه رهنمودهای مقام معظم رهبری و درسايه حمايت های بی دريغ ملت ايران و همچنين در سايه تلاشهای بی وقفه تيم ديپلماتهايمان در طی مذاکرات و همچنين کمک ساير نهادهای ديگر مانند شورای عالی امنيت ملی و مجلس محترم شورای اسلامی و ديگر نهادها بوده است.

وی ادامه داد: ياد همه شهيدان بويژه شهدای هسته‌ای که با تلاش و فعاليت خود و با نثار خون و زندگی خود موجب شدند اين فناوری به کمال برسد گرامی می‌داريم. امروز ما می‌توانيم بگوييم ايران جزو کشورهای دارای فناوری هسته‌ای از جمله فناوری غنی‌سازی است که البته اين فناوری نيز ادامه خواهد يافت.

وی افزود: فناوری هسته‌ای ما با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئيس اين سازمان و همه انديشمندان به مسير خود ادامه می‌دهد‏، البته در روزهای آينده پس از بازگشت تيم مذاکره کننده آنها جزئيات اين مذاکرات را به شکل تفصيلی تبيين خواهند کرد.

رئيس جمهور همچنين در ادامه اظهارات خود با حضور خانواده شهدا و با ارائه لوح يادبود از اين خانواده‌ها تقدير کرد و گفت: اين موفقيت در سايه تلاش‌های همه انديشمندان هسته‌ای بويژه شهدای هسته‌ای به ثمر رسيد که زندگی خود را نثار کردند. ما به اين خانواده‌ها افتخار می‌کنيم که در اين مسير عزيزترين فرد خود را تقديم کردند و همواره نيز به اين ايثار افتخار می‌کنند و ما هم به همه آنها افتخار می‌کنيم.

روحانی افزود: انشاءالله خداوند همه ما را در اين مسير کمک کند تا اين توسعه را ادامه دهيم. من به همه فعالان اقتصادی می‌گويم که از امروز فعاليت شما آغاز خواهد شد. ما مسير را هموارتر کرديم و از امروز کوشش و تلاش شما بايد شروع شود.

وی گفت: همچنين به مردم ايران عرض می‌کنم که ما هر چه داريم از ايستادگی، وحدت، انسجام و حمايت‌های بی‌دريغ شما داريم. حماسه ۲۴ خرداد را مردم آفريدند. امروز اين موفقيت از ثمرات همان حماسه سياسی است که دولت به آن افتخار می‌کند.

روحانی خاطر نشان کرد: ما افتخار می‌کنيم که توانستيم پيش از پايان مهلت ۱۰۰ روزه که در واقع فردا آغاز صدمين روز شروع به کار دولت يازدهم است به اين موفقيت برسيم. انشاءالله اين موفقيت‌ها به کمک شما ادامه خواهد يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016