چهارشنبه 13 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتایج یک نظرسنجی درباره سیاست داخلی و خارجی آمریکا

• نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم آمریکا سیاست خارجی دولت اوباما را همانند رئیس جمهور پیشین این کشور، بوش، منفی ارزیابی می‌کنند. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند، آمریکا باید در درجه نخست مشکلات داخلی را رفع کند.

دويچه وله ـ تایج پژوهشی که به تازگی و به طور مشترک از سوی یک اندیشکده (Council on Foreign Relations) و موسسه‌ای تحقیقاتی در آمریکا (Pew Research Center) صورت گرفته است، نشان می‌دهد که اغلب شهروندان آمریکایی معتقدند دولت آمریکا باید توجه خود را به رفع مشکلات داخلی معطوف کند تا به مسائل مربوط به سایر کشورهای جهان.

نتایج این نظرسنجی که طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستار آن‌اند که ایالات متحده آمریکا به حل مشکلات داخلی بپردازد. این عده می‌گویند که سایر کشور‌ها خود باید در جهت رفع مشکلاتشان تلاش کنند. ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان اما با این نظر مخالف‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حمایت از گسترش روابط تجاری آمریکا

به گفته شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، کناره گرفتن آمریکا از مسائل جهانی نباید شامل مراودات اقتصادی این کشور باشد. ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که منفعت آمریکا در گسترش روابط تجاری و داد و ستدهای اقتصادی است.

همچنین ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که جایگاه آمریکا در جهان در مقایسه با ده سال پیش تنزل یافته است.

«کاهش محبوبیت آمریکا در جهان»

علاوه بر این، ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که کشورشان در حال حاضر در جهان از محبوبیت کمتری در مقایسه با گذشته برخوردار است.

به نظط شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، محبوبیت آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در مقایسه با دوره رئیس جمهور پیشین این کشور، جرج دبلیو بوش، کاهش یافته است.

۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز مخالفت خود را با سیاست خارجی آمریکا در قبال کشورهایی نظیر سوریه، ایران و چین اعلام کرده‌اند.

۳۴ درصد از شرکت‌کنندگان از سیاست خارجی اوباما در مورد کشورهای یادشده رضایت دارند. علاوه بر این تنها کمتر از یک سوم از شرکت کنندگان در نظرسنجی از حضور نظامی آمریکا در افغانستان طی ۱۲ سال گذشته حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر نتایج نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان موافق اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا هستند و فعالیت‌های آن را در جهت تقویت امنیت ملی آمریکا می‌دانند. تنها ۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مخالفت خود را با اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا ابراز داشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016