یکشنبه 7 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی اجمالی از پنج‌شنبه سياه در زندان اوين و اسامی مجروحان

گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌های مختلف در مورد ضرب و شتم زندانيان سياسی در زندان اوين در طی روزهای اخير منتشر شده است، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پس از گذشت يک هفته و با بازگشت اکثر زندانيان به بند ۳۵۰، گزارشی اجمالی از چگونگی آن تهيه کرده و اسامی مجروحان را منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری هرانا – حوالی ساعت ۹ صبح پنج شنبه ۲۸ فروردين ماه سال جاری تعدادی نيروی لباس شخصی به منظور بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوين وارد اين بند شدند، اگر چه در ميان نيروهای لباس شخصی چهره های آشنايی همچون آقايان قبادی و بحرينی، مسئولين حفاظت زندان اوين و رجايی شهر (گوهر دشت)کرج و نيز آقايان حسنی و فراران و پاسداران زندان اوين حضور داشتند اما هويت بيشتر افراد ناشناس بود و حتی افرادی با عينک آفتابی و ماسک وارد بند ۳۵۰ شدند.

پس از تفتيش بدنی اعضای اتاقها، بنا به دستور ماموران، زندانيان به حياط بند منتقل شدند، در اين ميان اعضای اتاقهای ۱ و ۳ واقع در طبقه ی اول بند در خواست داشتند به دليل مفقود شدن وسايل شخصی آنها (از جمله ساعت، پول نقد، هدفون، راديو تک موج) و عدم پاسخگويی و مسئوليت پذيری مسئولان زندان در قبال آن، بازرسی با حضور اعضای اتاق صورت پذيرد، که در نهايت اين امر مورد موافقت ماموران حاضر در اتاق ۳ قرار گرفت و به گواه ماموران، بازرسی به صورت کامل و در نهايت آرامش به اتمام رسيد و گزارش اين عمل در حضور اعضای اتاق ۳ به رياست حفاظت زندان اوين ارائه شده است. اما در اين ميان ماموران لباس شخصی حاضر در اتاق ۱- بنا به دلايل نامعلوم اصرار به ترک اتاق از سوی تمامی اعضای اتاق را داشتند و تمام وقايع به صورت هم زمان توسط دوربين فيلم برداری که همراه ماموران بود، ثبت و ضبط می شد. پس از آن و در يک لحظه شاهد حضور بيش از ۵۰ نفر از سربازان زندان اوين در بند ۳۵۰ بوديم که مجهز به باتوم به اتاق يک حمله کردند و ضمن ضرب و شتم زندانيان با مشت و لگد و باتوم نسبت به انتقال آنها به خارج از بند اقدام نمودند و زندانيان حاضر در حياط بند ۳۵۰ با مشاهده ضرب و شتم دوستان خود، اقدام به اعتراض و سردادن شعار کردند و اين در حالی بود که سربازان درب حياط زندان را از داخل قفل کرده بودند. پس از مضروب کردن و انتقال اعضای اتاق يک، لباس شخصی ها و سربازان اقدام به تهديد و ارعاب اعضای اتاق ۳ نمودند که در نهايت زندانيان اين اتاق به منظور جلوگيری از التهاب بيشتر فضا و درگيری اتاق را به قصد خارج بند ترک کردند.

انتقال زندانيان به بند ۲۴۰
ضمن انتقال زندانيان اتاق ۳ يکی از ماموران لباس شخصی با بيان اين جمله که “اينها سرباز کتک زدند”! موجب تحريک سربازان حاضر در محل شد، به گونه ای که سربازان بر اثر اين تحريک با تشکيل تونلی در راه پله ی منتهی به خارج از بند ۳۵۰، زندانيان را با استفاده از مشت و لگد و باتوم به خارج از بند منتقل کردند. پس از آن و در خارج از بند(جايی که هيچ گونه دوربين نظارتی از سوی زندان نصب نشده است) تمام زندانيان از پشت دستبند زده شدند و چشم های آنها با استفاده از چشم بند بسته شد و در يک رديف رو به ديوار قرار داده شدند و با استفاده از باتوم به شدت مضروب شدند و همزمان انواع ناسزاها، توهين ها و تحقير ها نسبت به زندانيان بيان می شد. به هنگام سوار کردن زندانيان به ماشين برای انتقال به سلولهای انفرادی نيز با لگد و مشت به کمر و پشت و به دهن زندانيان زده شد. حين انتقال آقايان سمکو خلقتی، محمد صديق کبودوند، مهرداد آهن خوه، جواد فولادوند به شدت دچار آسيب ديدگی هايی از جمله شکستگی سر، دست، آسيب ديدگی چشم و کمر شدند. شدت برخورد با زندانيان به نحوی بود که سربازان تمام پيراهن آقای سمکو خلقتی را پاره کردند و ايشان به صورت برهنه به سلول انفرادی منتقل شد.

انفرادی های بند ۲۴۰ اوين:
پس از پياده شدن از خودرو در مقابل بند ۲۴۰ زندانيان در حالی که حتی قادر به ديدن جلوی پای خود نبودند، به سختی از راه پله ها به سوی سلولها حرکت کردند که در ميان راه سربازان ضمن تحقير و توهين به ضرب و شتم شديد تعدادی از زندانيان از جمله : محمد صديق کبودوند، سمکو خلقتی و رضا اکبری منفرد نمودند. در اين ميان يکی از ماموران با فرياد بلند اعلام کرد اين برخورد با اجازه ی دادستان تهران انجام شده و ديگر برای برخورد با شما محدوديتی نداريم ! پس از ورود به ساختمان بند ۲۴۰، ماموران بالاجبار موی سر و صورت زندانيان را به صورت کامل کوتاه کردند، که در پی اعتراض آقای کبودوند ايشان از سوی سربازان به شدت مضروب شد. پس از اصلاح اجباری موی سرو صورت ، سربازان در سلولهای انفرادی زندانيان را مجبور کردند ، در حالی که همچنان دستبند و چشم بند داشتند به صورت ايستاده رو به ديوار در حالی که پاها حداقل ۷۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشد به مدت بيش از يک ساعت قرار بگيرند و در صورتی که زندانی از اين امر تخطی می نمود با استفاده از باتوم به ضرب و شتم وی می پرداختند.

پس از بيش از يک ساعت، مسوولان خدمات بند ۲۴۰ اقدام به تعويض لباس زندانيان نمودند و پس از آن معاونت زندان آقای مومنی با مراجعه به هر سلول و برداشتن چشم بند و باز کردن دستبند زندانی، هر فرد را مسئول ضرب و شتم سرباز معرفی می کرد، که اين امر مورد اعتراض زندانيان قرار گرفت. پس از آن و قرار گيری زندانيان در سلول بنا به دستور آقای مومنی وعده ی غذايی ظهر در اختيار زندانيان قرار نگرفت. و تا شب هيچ گونه چای و غذا و حتی رسيدگی پزشکی در اختيار زندانيان مضروب و زخمی قرار نگرفت. تا ۳ روز حتا امکانات بهداشتی از جمله حوله ، صابون، مسواک و خميردندان در اختيار زندانيان قرار نداشت و پس از سه روز پزشک به برخی از سلولها مراجعه کرد يا به منظور درمان آسيب ديدگان برخی از آنها از جمله آقای کبودوند و فولادوند به بهداری اوين منتقل شدند که پس از ساعاتی عليرغم شدت آسيب ها به سلول انفرادی منتقل شدند. در پی اين برخوردها تعدادی از زندانيان از جمله آقايان سعيد متين پور، غلامرضا خسروی، جواد فولادوند عليرغم وضعيت جسمی نا مساعد به اعتصاب غذا ی تر دست زدند . که نگرانی نسبت به سلامت جسمی و روحی آنها به شدت زياد است.

وقايع داخل حياط بند ۳۵۰
پس از اينکه زندانيان داخل حياط شاهد ضرب و شتم شديد دوستان داخل بند خود از سوی ماموران و سربازان بودند، اقدام به سردادن شعار و فشار آوردن به منظور باز نمودن قفل درب حياط کردند که سربازان به منظور جلوگيری از ورود و اعتراض زندانيان به داخل بند شوند که در اين ميان رگ دست يکی از زندانيان به نام اميد بهروزی پاره شد و تکه های شيشه به صورت تعدادی از زندانيان اصابت کرد. پس از باز شدن درب حياط از سوی زندانيان، ماموران و سربازان به سوی آنها حمله کردند و تعداد بسيار زيادی از آنان از جمله مصطفی عبدی، فرشيد فتحی، مسعود عرب چوبدار، عليرضا رجايی، مجيد معين، اکبر امينی و سهيل بابادی به شدت مضروب شدند به گونه که شصت پای فرشيد فتحی شکست، دست راست مسعود عرب چوبدار دچار در رفتگی شديد شد و ضربه ی مستقيم باتوم به سر اکبر امينی منجر به شکستگی سر و آسيب ديدگی گردن وی شد.

بازرسی مجدد:
پس از انتقال اعضای اتاق ۱ و ۳ به سلول انفرادی ماموران اقدام به بازرسی مجدد اتاق و وسايل آنها نمودند که ضمن ضبط اموال مجاز شخصی آنها از جمله پول نقد، هدفون راديو، کتاب به تخريب اتاق از جمله پاره کردن پرده ها و آسيب رساندن به تلويزيون و تختها پرداختند.

موج دوم انتقال به سلولهای انفرادی:
پس از اتمام بازرسی و درگيری ها و خروج نيروهای لباس شخصی و سربازان از بند ۳۵۰، حوالی ساعت ۱۵ بعد از ظهر تعداد ۷ نفر از زندانيان به بهانه ی گفتگو با مسئولان زندان به خارج از بند فراخوانده شدند، بلافاصله پس ار خروج اين افراد از بند ماموران اقدام به بازداشت و زدن چشم بند و دستبند و انتقال آنها به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوين نمودند. آقايان عبدالفتاح سلطانی، محمد امين هادی، هوتن دولتی، سهيل بابادی، مصطفی ريسمان باف، مصطفی عبدی و محمد شجاعی از جمله ی اين زندانيان بودند. ماموران به مانند ديگر زندانيان اقدام به کوتاه کردن موی سر و صورت زندانيان نمودند و عليرغم تاکيد مصطفی عبدی بر گرايش مذهبی خود(درويش گنابادی) و اهميت مذهبی محاسن در اين گرايش مذهبی، ماموران به اين امر توجهی نکرده و محاسن وی را نيز کوتاه کردند.

اسامی مجروحان و حادثه ديدگان
مجروحان درگيری حياط بند ۳۵۰
۱ – کاميار ثابتی صنعت: شوک شديد عصبی، احساس فشردگی و درد در قفسه سينه به همراه علائم قلبی که به دنبال استفاده از داروی زير زبانی علايم تا حد بسيار زيادی کاهش پيدا کرد.

۲- اميد بهروزی: بريدگی عميق با جسم برنده در سطح قدامی مچ دست راست که با خون ريزی شديد همراه بود و با اقدام مناسب زندانيان بلافاصله هموستاز برقرار گرديد و به همان صورت به بهداری اعزام شد. در معاينه ی اوليه احتمال وجود جسم خارجی در محل زخم وجود داشت .

۳- اکبر امينی ارمکی: پارگی نسبتا عميق پوست سر در ناحيه ی بالای گوش راست که نسبت به برقراری هموستاز اقدام شد. خون مردگی و تورم در قسمت خلفی سرکه در ادامه با سرگيجه، تهوع و تاری ديد همراه گرديد.

۴- اسماعيل برزگری: تورم و تندرنس شديد در بخش پايينی سمت چپ قفسه سينه که با علايم شکستگی دنده مطابقت دارد.

۵- عليرضا رجايی : کوفتگی در ناحيه قدام ساعد دست راست ، کبودی و کوفتگی نواری شکل در ناحيه ی پشت ( کتف چپ و راست)

۶- امين چالاکی : کوفتگی به همراه خراشيدگی و خون مردگی جزيی در ناحيه خلفی آرنج چپ

۷- مسعود عرب چوبدار: کوفتگی ناحيه کتف راست و بالای بازوی راست به همراه تورم جزيی و محدوديت حرکت در مفصل کتف راست.

۸- فرشيد فتحی : کوفتگی و تورم در انگشت شست پای چپ و محدوديت حرکت در مفاصل اين ناحيه

۹- حسين رونقی ملکی : کوفتگی و تورم جزيی پوست سر در ناحيه ی خلفی سر ، بريدگی های بسيار کوچک و کم عمق در انگشتان و پشت دست چپ و کف دست راست .

۱۰- مجيد محمدی معين : قرمزی ملتحمه چشم چپ و کوفتگی به همراه کبودی مختصر اطراف چشم چپ

۱۱- اصغر قطان : کوفتگی به همراه تورم خفيف در پشت پای چپ و راست

۱۲- عماد بهاور : کوفتگی های متعدد در سراسر بدن ، کبودی های نواری شکل در ناحيه ی پشت و کتف ها ، خراشيدگی خفيف و کوفتگی در ناحيه ی مچ هر دو دست.

۱۳- پيمان کاس نژاد : کوفتگی و تورم در ناحيه ی قدام ساعد چپ و بريدگی جزيی در قدام ساق راست .

جراحت مجروحانی که پس از بازگشت از انفرادی ثبت شده است .

روز ۳۰ فروردين
۱- اسدالله هادی: زخم و خراشيدگی در حال ترميم در ساق پای چپ (بالای قوزک داخلی) کوفتگی و تورم پوست سر در ناحيه ی گوش راست، کبودی در حال بهبودی در مچ دست راست.

۲-اسداله اسدی : خون مردگی نسبتا وسيع در ناحيه ی شکم ( بالای ناف) کوفتگی در ناحيه پشت کتف راست و محدوديت حرکت در مفصل کتف

۳- امير دوربين قاضيانی: کبودی در حال جذب نواری شکل در ناحيه ی پشت کتف راست که با تورم خفيف همراه است. کبودی در حال جذب تشتک زانوی راست و محدوديت حرکت نسبی در مفصل زانوی راست.

۴- داور حسينی وجدان: کبودی و تورم نواری شکل در ناحيه پشت کتف چپ به همراه محدوديت حرکت در مفصل کتف چپ .

۵- مصطفی عبدی : خراشيدگی خطی در حال ترميم در ناحيه ی فوقانی پوست سر به همراه تورم مختصر

۶- مصطفی ريسمان باف : کبوديهای نواری شکل در قسمت خلفی ساعد دست راست که در حال بهبود است.

روز دوم ارديبهشت
۱-ياشار دارالشفاء : کبودی در حال جذب (سبز – زرد) نواری شکل درناحيه ی پشت کتف راست. زخم در حال ترميم به همراه کبودی در حال جذب در بخش ميانی قدام ساق پای چپ

۳- مهدی خدايی: زخم در حال ترميم در ناحيه ی شست دست راست، کبودی در حال جذب همراه با تورم خفيف و کوفتگی در ناحيه پشت کتف راست

۴- مجيد اسدی : کبودی در حال جذب ( سبز- زرد) در بخش ميانی داخل بازوی چپ

۵- هوتن دولتی: کبودی و کوفتگی در حال بهبودی به همراه تورم و محدوديت حرکت جزيی در ناحيه ی مچ دست راست .

۶- سعيد حائری : کبودی در حال جذب و تورم خفيف در ناحيه ی پشت کتف راست .

روز سوم اردی بهشت
مهرداد آهن خواه : جراحت و زخم روی سر، کوفتگی بر روی بدن


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016