دوشنبه 9 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مادلين آلبرايت: پناه‌جویان دشمن ما نيستند!


مادلين آلبرايت

ترجمه از: ف. م. سخن
ویژه خبرنامه گویا

مجله ى تايم، در شماره ى اخير خود، يادداشتى منتشر كرده است از خانم مادلين آلبرايت، وزير خارجه ى سابق ايالات متحده امريكا با عنوان «پناه جويان دشمن ما نيستند!». در اين يادداشت مى خوانيم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


من به شدت از تصميم ايالات متحده امريكا مبنى بر بستن درهاي كشور به روى پناه جويان واقعى - كه از تروريسم و تعقيب در كشور خودشان گريخته اند - ناراحت ام. انگيزه ى اين تصميم گيرى، ترس است، نه واقعيت هاى مستند، و اين كار بر خلاف ارزش ها و سنت هاى كشور ما مبنى بر پذيرش پناه جويان از هر گوشه ى جهان است. ما هميشه يك كشور سخاوتمند بوديم، كه يك پروسه ى سيستماتيك براى جا به جا كردن پناهندگان داريم؛ پروسه اى كه سخاوت و امنيت را متعادل مى كند. اين سيستمى است كه نتيجه مى دهد و نبايد به طور دايم يا موقت متوقف شود.

اين موضوع به شخص من هم مربوط مى شود:
٦٧ سال پيش، من به ايالات متحده آمدم تا زندگى تازه اى را به دور از چكسلواكى آغاز كنم. من همواره سپاسگزار امريكا بوده ام؛ كشورى كه ميان من و بقيه پناه جويانى كه به سرزمين ما آمدند - از جمله يهودى هاى اروپاى شرقى، مجارها، ويتنامى ها، سوماليايى ها، كوبايى ها، و مسلمانان بوسنى - تقسيم شده است.

امروز، سوريه، در حال نابود شدن به دست رهبران خودكامه و تروريست هاست. جامعه ى جهانى چشم بر ملت سوريه كه نمى خواهند كشورشان را ترك كنند ولى راه چاره و انتخاب ديگرى ندارند بسته است. ايالات متحده بايد سهم خود را جهت بهبود بخشيدن به بحران جارى، از طريق جا به جا كردن پناه جويان ادا كند. اگر ما به طرز ديگرى عمل كنيم، ارزش هاى اخلاقى خود را زير پا مى گذاريم و اطمينان جهانيان را نسبت به خودمان از دست مى دهيم.

دشمنان ما قصد دارند كه دنيا را به دو بخش متخاصم تقسيم كنند: مسلمانان و غير مسلمانان و مدافعان اسلام و مهاجمان به آن. با تبديل كردن پناه جويان سورى به دشمن، ما در واقع وارد بازى آن ها مى شويم و به آن ها مى پيونديم. به جاى چنين كارى بايد روشن كنيم كه انتخاب واقعى ميان آن هايى است كه كشتار مردم بى گناه را قبول دارند و آن هايى كه فكر مى كنند چنين كارى خطاست. با نشان دادن اين كه ما براى جان هر انسانى ارزش قايليم، مى توانيم موضع مان را براى مردم دنيا مشخص كنيم.

مادلين آلبرايت، وزير خارجه ى سابق ايالات متحده بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016