پنجشنبه 2 دی 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ابراهیم رئیسی، جنایتکاری که ممکن است جانشین آیت‌الله خامنه‌ای شود، مقاله اکبر گنجی در هافینگتون پست

اکبر گنجی
انتشار نوار جلسه آیت‌الله منتظری با هیأت مرگ این پیامد مهم را هم داشت که مردم ایران، جناح‌های حکومتی و جامعه جهانی بدانند که در حال آماده سازی یک جنایتکار بزرگ برای جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای هستند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


[نسخه‌ی پی‌دی‌اف مقاله را برای دریافت منابع و لینک‌ها از اینجا دریافت کنید]

منتشر شده در [هافینگتون پست] ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶

شاید کسی باور نکند، اما احتمال زیادی وجود دارد که فردی که دستش به خون صدها تن از مخالفان آلوده است، جانشین آیت الله خامنه ای شود. داستان به قرار زیر است.

در تابستان ۱۳۶۷ به حکم آیت الله خمینی حدود ۳۸۰۰ تن از زندانیان سیاسی قتل عام شدند. آیت الله منتظری که در آن زمان جانشین قانونی آیت الله خمینی بود، در برابر این جنایت قاطعانه ایستاد. این عمل و انتقادها و اعتراض های آزادیخواهانه و حقوق بشری او در دفاع از مخالفان و منتقدان موجب شد تا آیت الله خمینی در ۶ فروردین ۱۳۶۸ طی حکمی غیر قانونی آیت الله منتظری را از جانشینی رهبری عزل کند.

آیت الله خمینی در آن حکم نوشت که اگر شما پس از من رهبر نظام شوید، حکومت را به لیبرال ها می سپارید و لذا "صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده‏اید". یکی دیگر از دلایلی که آیت الله خمینی در این حکم به آن استناد کرد، اعتراض آیت الله منتظری به اعدام زندانیان سیاسی بود. او نوشت که شما با افشای این جریان و بزرگ کردن آن، "خدمت ارزنده ای" به آمریکا کردید. دو ماه و یک هفته بعد، آیت الله خمینی درگذشت و همان روز مجلس خبرگان رهبری- برخلاف قانون اساسی وقت که به موجب آن رهبری می بایست مرجع تقلید باشد- علی خامنه ای را به رهبری انتخاب کرد.

آیت الله خمینی در حکم عزل به آیت الله منتظری نوشت:"از آن جا که ساده‏لوح هستید و سریعاً تحریک می‏شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید"، اما آیت الله منتظری تیزبین و عاقل و مدافع حقوق مخالفان به انتقادات خود ادامه داد. اوج اعتراض های سیاسی او سخنرانی ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ بود که در آن به شدت به ولایت مطلقه فقیه، سلطنتی و شاهانه حکومت کردن خامنه ای و اعلام اجباری مرجع تقلید بودن خامنه ای با فشار نظامیان و دستگاه های امنیتی بود، تاخت.

به دنبال این سخنرانی، با هدایت آیت الله خامنه ای، سپاه پاسداران و بسیج و وزارت اطلاعات؛ وحشیانه به بیت آیت الله منتظری یورش بردند، همه چیز را تخریب کردند و حتی تا کشتن آیت الله منتظری پیش رفتند که مراجعی چون آیت الله صانعی و آیت الله موسوی اردبیلی جان او را نجات دادند.

سپس آیت الله منتظری در منزل خود به مدت پنج سال زندانی شد و سپاه که کنترل منزل او را در دست داشت، ارتباط همگان را با وی قطع کرد. پس از پنج سال ، به دلیل بیماری آیت الله منتظری و فشارهای اجتماعی، حصر آیت الله منتظری برداشته شد.

کتاب خاطرات آیت الله منتظری که در ایام حصر - سال ۱۳۷۹، ۲۰۰۰ میلادی- بر روی اینترنت قرار گرفت، اسرار بسیاری را افشا کرد. یکی از آن اسرار، موضوع قتل عام زندانیان سیاسی، حکم آیت الله خمینی در این مورد، و جلسات اعتراضی آیت الله منتظری با مسئولان نظام در این باره بود.

آیت الله منتظری در دوران "جنبش انتخاباتی سبز" به طور قاطع از این جنبش و رهبران آن حمایت به عمل آورد ، به گونه ای که او را رهبر معنوی جنبش به شمار آوردند. اما درست در زمانه ای که به شدت به وجود او نیاز بود، در ۲۹ آذر ۱۳۸۸ درگذشت. مراسم تشییع پیکر او در شهر قم با حضور صدها هزار تن، با شعارهای اعتراضی مردمی چون "منتظری نستوه راهت ادامه دارد، حتی اگر دیکتاتور بر ما گلوله بارد"، "منتظری مظلوم، آزادیت مبارک"، "منتظری نمرده، این دولته که مرده"، "دیکتاتور دیکتاتور، منتظری راهش ادامه دارد"، "موسوی کروبی تسلیت تسلیت" برگزار شد.

در آخر بهمن سال ۱۳۸۹ رهبران جنبش سبز به دستور آیت الله خامنه ای نیز در منازل خود زندانی شدند. حصری که تاکنون ادامه داشته و به یک معنا شدیدتر از حصر آیت الله منتظری بوده است.

افشای نوار جلسه آیت الله منتظری با هیأت مرگ
در ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ، احمد منتظری (متولد ۱۳۳۴ )، فرزند بزرگ آیت الله منتظری، نوار جلسه مورخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ آیت الله منتظری با هیأت مرگ را بر روی وبسایت ایشان قرار داد و این موضوع به جنجالی بزرگ تبدیل شد که تقریباً اکثر مسئولان رژیم مجبور به اعلام موضع درباره آن شدند.

آیت الله منتظری در این جلسه به اعضای هیأت مرگ ( حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی، ابراهیم رئیسی ) به شدت نسبت به اجرای حکم آیت الله خمینی اعتراض کرده و می گوید، اعدام زندانیانی که دادگاه ها آنان را به ۵ الی ۱۵ سال حبس محکوم کرده بودند، معنایی جز زیر سئوال بردن همه دادگاه ها ندارد. من به خاطر آبروی اسلام، انقلاب، آینده کشور و داوری تاریخ درباره آیت الله خمینی اعتراض می کنم. نیم قرن دیگر آیندگان خواهند گفت: "آقای خمینی یک چهره خون ریز سفاک و هتاکی بود". با این سرکوب ها "چی بر سر اسلام آوردیم". "این بزرگترین جنایتی است که از اول انقلاب تاکنون صورت گرفته است". تاریخ ما را محکوم خواهد کرد و نام شما را به عنوان "جنایتکاران تاریخ" ثبت خواهد کرد. از زمان شروع اعدام ها توسط شما اصلاً شب ها نمی توانم بخوابم. این اعدام ها را با اعدام های شاه مقایسه کنید، کدام بیشتر است؟ شاه یک دهم ما هم نکشت. من دو نامه اعتراضی به آقای خمینی نوشتم. برای این که وظیفه ام بود و روز قیامت هم جوابی برای خدا نداشتم. ۲۰ روز است که در حال قصابی زندانیان هستید. الان ماه محرم - ماه خدا و پیغمبر- شروع شده ، از امام حسین شرم کنید و به کشتن زندانیان پایان دهید. برای اتمام حجت نظراتم را به شما می گویم. به آقای خمینی نوشتم یک طرز تفکر را ولو این که غلط باشد، با قتل عام نمی توان از بین برد. کسی که دست به عملیات انتحاری می زند، معلوم است که اعتقاد دارد، پس باید با گفت و گوی منطقی با اعتقاد آنها مقابله کرد. پیامبر اسلام به خاطر بخشش دشمنان اش "رحمت برای جهانیان" نامیده شد. اگر خشن و سنگدل بود، مردم از دور او پراکنده می شدند. جان انسان ها در اسلام بسیار محترم است و قضات باید نهایت احتیاط را در این مورد داشته باشند. "مردم از ولایت فقیه داره چندششون می‌شه". نظر من این است که زن ها را حتی اگر محارب و مرتد باشند نباید اعدام کرد. فقط اگر قاتل باشند می شود. نه قصاص قبل از جنایت معنا دارد، نه می توان افراد را به صرف اعتقاد، محارب و باغی به شمار آورد. حکومت با کفر هم تدوام می یابد، ولی با ستمگری نه.

یکی از اعضای هئیت مرگ می گوید که به هر حال ما مجبور بودیم حکم امام را که که سفت پشت اش ایستاده بودند، اجرا کنیم. حسینعلی نیری به آیت الله منتظری می گوید ۲۰۰ نفر از محکوم شدگان به اعدام در سلول های انفرادی باقی مانده است شما اجازه بدهید آنها را اعدام کنیم تا کار تمام شود. آیت الله منتظری پاسخ می دهند من از اول هم گفتم حتی با اعدام یک نفر از آنها هم مخالف بودم و هستم، حالا اجازه بدهم ۲۰۰ نفر دیگر را هم اعدام کنید؟ دیگر اعضای هیأت نیز اصرار می کنند که این ۲۰۰ نفر را نمی شود از سلول انفرادی به بند عمومی بازگرداند، برای این که مسأله ایجاد می شود، شما اجازه دهید اینها را اعدام کنیم. آیت الله منتظری باز هم قاطعانه مخالفت می کنند. آن قدر عصبانی، نگران و بی تاب شده بود که ناسزایی هم نثار خود و همه حکومت می کند.

حکم سنگین احمد منتظری برای انتشار نوار
اگرچه همین مطالب در فصل دهم کتاب خاطرات آیت الله منتظری آمده بود، اما نوار گفت و گوی صریح - با تندترین تعابیر ممکن- چیز دیگری بود. جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی، احمد خمینی، مراجع تقلید، مصطفی پورمحمدی- وزیر دادگستری دولت روحانی- ، ابراهیم رئیسی ، و...زیر سئوال جدی قرار گرفتند.

مصطفی پورمحمدی در ۸ شهریور در پاسخ به سئوال علی مطهری- نایب رئیس مجلس- که در این مورد توضیح دهد، گفت: "افتخار می کنیم" که با اجرای دقیق "دستورات و فرامین الهی کشور را از شر دشمنان نجات" دادیم.

اما محاکمه احمد منتظری نشان داد که آن جنایت آن چنان شرم آور است که حکم خدا قلمداد کردنش گره از کار فرو بسته دست اندرکاران نمی گشاید. در ۷ آذر ۹۵ اعلام شد که احمد منتظری به جرم اقدام علیه امنیت ملی،انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام به تحمل ده سال حبس تعزیری و به جهت انتشار فایل صوتی دارای طبقه‌بندی سری به تحمل ده سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری جمعاً به تحمل ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است. اما با استناد به قانون تجمیع مجازات ها، فقط ۶ سال از حکم اجراء می‌گردد و متهم به خلع لباس روحانیت هم محکوم می‌ شود. اگر آن کشتار حکم خدا بود، هیچ کس را برای افشای اجرای حکم خدا مجازات نمی کنند. خداوند بی زاریش از جنایتکاران را چگونه اعلام کند؟

ابراهیم رئیسی جانشین احتمالی خامنه ای
شایعه ها پیرامون بیماری آیت الله خامنه ای چنان در سال های اخیر بالا گرفته که برخی از زمامداران جمهوری اسلامی گفته اند این دوره مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب رهبر آینده را بر عهده خواهد داشت. بدون تردید آیت الله خامنه ای نقش بسیار موثری در انتخاب جانشین خود بازی خواهد کرد. در گذشته آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله صادق لاریجانی و مجتبی خامنه ای به عنوان چهره های اصلی جانشینی مطرح می شدند. اما گذشت زمان و تحولات موجب شد تا ابراهیم رئیسی- متولد ۱۳۳۹- نه تنها به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مطرح شود، بلکه احتمال جانشینی او از دیگران بیشتر شود.

ابراهیم رئیسی یکی از چهره های شاخص سرکوب دهه اول انقلاب بود. در دوره ۱۳۷۳- ۱۳۶۸ به مدت پنج سال دادستان تهران شد. در دوران ۱۳۸۳- ۱۳۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت. در دوران ۱۳۹۳- ۱۳۸۳ به مدت ده سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۱۳۹۳ به بعد به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد. آیت الله خامنه ای در ۱۳۹۱ او را به عنوان دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت نیز منصوب کرد. در ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ آیت الله خامنه ای طی حکمی رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد. همزمان پدر همسرش- آیت الله علم الهدی- به عنوان نماینده خامنه ای در استان خراسان رضوی منصوب شد. رئیسی از سال ۱۳۸۵ تاکنون یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو هیأت رئیسه آن است. همچنین پدر همسرش نیز از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. امکانات مالی بی نظیر آستان قدس این امکان را به او بخشیده تا به عنوان پشتیبان فقرا نقش بازی کند.

چندی از این انتصاب نگذشته بود که رسانه های نزدیک به رهبری، از ابراهیم رئیسی به عنوان "آیت الله" آغاز به نام بردن کردند تا بدین وسیله از نظر مراتب علوم دینی و روحانی او را در جایگاه نامزدی رهبری قرار دارند.

در ۶ خرداد ۱۳۹۵ فرماندهان سپاه- از جمله سرلشگر جعفری و سرلشگر قاسم سلیمانی- در آستان قدس با ابراهیم رئیسی دیدار کردند و تصاویر آن به طور وسیع منتشر شد که این امر در محافل سیاسی معنای ویژه ای داشت.

با این که مطابق اصل قانون اساسی، رئیس جمهور، پس از مقام رهبری، بالاترین شخصیت کشور و مجری قانون اساسی است، وقتی حسن روحانی در ۱۱ آذر ۹۵ در مشهد با ابراهیم رئیسی دیدار کرد، وبسایت رئیسی گزارش این دیدار را تحت عنوان "دیدار رئیس جمهور با تولیت آستان قدس رضوی" منتشر کرد.
در ۱۷ آذر اسامی هفت عضو هیأت نظارت بر صحت انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان اعلام شد. ابراهیم رئیسی یکی از این افراد است، در حالی که ۶ تن دیگر از اعضای شورای نگهبان بودند.

مطابق اصل ۱۰۸ قانون اساسی، رهبر باید دارای "مدیریت و قدرت کافی برای رهبری" باشد. آیت الله خامنه ای در بخشی از حکم انتصاب رئیسی به تولیت آستان قدس نوشت: "کار آزموده در مدیریت های کلان می باشید". بدین ترتیب او تأیید کرد که رئیسی دارای این ویژگی رهبری هم هست.

ابراهیم رئیسی یکی از رهبران افراطیون است. او در ۱۷ آذر ۹۵ گفت با توجه به تمدید تحریم ها توسط آمریکا، امروز همه دلواپس نتایج توافق هسته ای هستند. او گفت که جریانات روشنفکری برای حل مسائل کشور نگاهشان به دستان غرب است. دولت های غربی:

"اجازه آشکار شدن حقایق عالم را به مردم آمریکا و اروپا نمی‌دهند و علاوه بر این زندگی الهی را از آن‌ها سلب کرده و به دنبال سرکوب فطرت خداجوی آنان هستند.جامعه اسلامی در مواجه با استکبار باید جهاد ابتدایی[ که مطابق خوانش بنیادگرایانه عبارت است از حمله نظامی به کشورهای غیر مسلمان برای مسلمان کردن آنها] را پیشه کند".

در حالی که بخشی از حاکمیت در حال چهره سازی از ابراهیم رئیسی به عنوان مجتهدی مردمی، ساده زیست و انقلابی بودند، انتشار نوار جلسه آیت الله منتظری با هیئت مرگ و سخنان رئیسی در آن جلسه، ضربه ای مهلک بر او وارد آورد. یکی از اصلی ترین علل حکم سنگین احمد منتظری همین مسأله بود. ضمن آن که احمد منتظری در اعتراض به حکمش گفت که ابراهیم رئیسی که یکی از افراد حاضر در آن جلسه بوده، اینک دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت است و در صدور حکم نقش داشته است. احمد منتظری افزود که قاضی پرونده دفاعیات او را پذیرفته بود، اما "حکم از جای دیگری به قاضی دیکته شده است".

خامنه ای و محافظه کاران افراطی می کوشند تا ابراهیم رئیسی را در حریم ممنوعه نقد قرار دهند. ابراهیم رئیسی در دوران سرکوب شدید جنبش سبز توسط قوه قضائیه، معاون اول این دستگاه بود که دادگاه هایش مطابق میل خودسرانه آیت الله خامنه ای علیه مخالفان حکم صادر می کنند. کشتار تابستان ۶۷ یک جنایت بزرگ بود. اما انتشار نوار جلسه آیت الله منتظری با هیأت مرگ این پیامد مهم را هم داشت که مردم ایران، جناح های حکومتی و جامعه جهانی بدانند که در حال آماده سازی یک جنایتکار بزرگ برای جانشینی آیت الله خامنه ای هستند. اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری از محافظه کاران افراطی بوده و تابع خامنه ای هستند. اما در شرایط بحرانی مرگ او، شاید به نحو دیگری عمل کنند. در شرایط کنونی، اصلاح طلبان و اعتدالیون در مجلس خبرگان رهبری هیچ نامزد رقیبی جز حسن روحانی در برابر محافظه کاران افراطی ندارند.

راست افراطی ایران با علم کردن تمدید تحریم های ده ساله ایران توسط کنگره آمریکا، حملات خود را به شدت تمام متوجه حسن روحانی کرده و ادعا می کند که او با "کدخدای جهان"- آمریکا- سازش کرده و با امضای توافق هسته ای به اسلام، انقلاب و کشور خیانت کرده است. برخی از افراطیون خواستار محاکمه حسن روحانی به جرم خیانت به کشور شده اند. هدف آنان حذف روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و به ریاست جمهوری رساندن یکی از افراد راست افرطی است.

ولایت فقیه با دموکراسی و آزادی و حقوق بشر تعارض دارد، اما کسانی که به دنبال گذار غیر خشونت آمیز ایران به نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر هستند، نمی توانند در نظر جنگ قدرت در جمهوری اسلامی را نادیده گرفته و در عمل به سود افراطی ترین و سرکوبگرترین بخش های رژیم اقدام کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016