پنجشنبه 23 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جاهد جهانشاهی، نويسنده، مترجم و منتقد تئاتر درگذشت

ايسنا ـ جاهد جهانشاهی در حين کوهنوردی درگذشت.

همسر جهانشاهی به خبرنگار ادبيات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت، اين نويسنده، مترجم و منتقد تئاتر ساعت ۹:۳۰ امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ آذرماه) در حين کوهنوردی در درکه، دچار ايست قلبی شده و از دنيا رفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او از از نبود کمک‌های اوليه در مسير کوه‌پيمايی انتقاد کرد.

جاهد جهانشاهی متولد سال ۱۳۲۵، يک دوره رييس انجمن منتقدان و نويسندگان خانه‌ی تئاتر بود.

او همچنين کتاب‌های متعددی را ترجمه کرده است که از آن‌ جمله اين عنوان‌ها هستند: «نمايش‌نامه‌ی رييس‌جمهور» توماس برنهارد، «نان سال‌های سپری‌شده» هاينريش بل، «مادر» برتولت برشت، «گزارش يک آدم‌ربايی» گابريل گارسيا مارکز، «کتاب دلواپسی» فرناندو پسوا، «زندگی برتولت برشت» و «در حال کندن پوست پياز» گونتر گراس.

***
سيدعلی صالحی: جاهد جهانشاهی از مترجمان معتبر اين روزگار بود

سيدعلی صالحی از جاهد جهانشاهی به عنوان يکی از مترجمان معتبر اين روزگار ياد کرد.

اين شاعر پيشکسوت و دوست جاهد جهانشاهی، در پی درگذشت اين مترجم، به خبرنگار ادبيات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: من و جاهد جهانشاهی چند سال با يکديگر دوست بوديم. علاوه بر آرمان فرهنگی مشترکی که داشتيم، دوستی و همسايگی نزديکی هم داشتيم.

او در ادامه گفت: از شنيدن خبر درگذشت جاهد جهانشاهی متأثر شدم.

صالحی همچنين به کار مشترکش با اين مترجم در ترجمه‌ی به‌گزين شعر محمود درويش در کتاب «آخرين قطار» اشاره کرد و متذکر شد: او از مترجمان معتبر و با پشتکار ايران بود.

***
بهروز غريب‌پور: جاهد جهانشاهی آثار بسيار خوبی ترجمه کرد

بهروز غريب پور با اظهار تأسف فراوان از درگذشت جاهد جهانشاهی، گفت: با وجود اختلاف نظرهای بسياری که با يکديگر داشتيم، همواره برايش احترام قائل بودم.

اين هنرمند تئاتر در پی درگذشت جاهد جهانشاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان کرد: جاهد جهانشاهی انسان پی‌گيری بود، اما متأسفانه در طول حياتش نتوانست همه‌ی قابليت‌هايش را نشان دهد.

غريب‌پور در ادامه متذکر شد: او به زبان مسلط بود و آثار خوبی ترجمه کرد، بويژه اثری که درباره‌ی برشت نوشته بود، جزو کارهای ماندگاری بود که در معرفی برشت بسيار تأثيرگذار بود و هميشه اين نکته را به خودش هم می‌گفتم.

اين کارگردان تئاتر در پايان به ايسنا گفت: از درگذشت جاهد جهانشاهی بسيار متأسف شدم و برايش آمرزش می‌طلبم. با وجود اختلاف نظرهايی که داشتيم، فضای تئاتر نيازمند همه‌ی سليقه‌ها از جمله‌ی سليقه او بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016