Friday, Apr 14, 2017

صفحه نخست » تشدید بی سابقه تنش ها میان آمریکا و کره شمالی و جدی شدن وقوع جنگ هسته ای در شبه جزیره کره

us_north_korea2.JPGهمزمان با اقدام امریکا در اعزام ناوگروه ضربتی نیروی دریایی این کشور به منطقه شرق آسیا، کره شمالی روز جمعه از آمریکا به سبب «کشاندن دارایی های راهبردی و هسته ای خود به شبه جزیره کره» انتقاد کرد. خبرگزاری فرانسه نیز امروز به نقل از یک مشاور سیاست خارجی کاخ سفید که نامش را فاش نکرد گزارش داد، آمریکا در حال بررسی گزینه های نظامی در پاسخ به برنامه های تسلیحاتی کره شمالی است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام چینی نوشت: «هر لحظه ممکن است درگیری بر سر کره شمالی آغاز شود.» منابع خبری می گویند نیروهای آمریکایی در حالت آماده باش برای حمله احتمالی به کره شمالی هستند.

پنتاگون در واکنش به گزارش‌ها درباره تصمیم واشنگتن برای انجام حمله پیشگیرانه موشکی علیه کره شمالی تاکید کرد که برای دفاع از آمریکا و همپیمانانش همه گزینه‌ها را در دستورکار دارد.

اولین گزارش در این باره از سوی شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا منتشر شده و اوایل امروز (جمعه) نیز یک سری گزارش‌های جدید از سوی رسانه‌های آمریکایی دیگر نشان داده‌اند که آمریکا حقیقتا گزینه‌های نظامی علیه کره شمالی را در دست بررسی دارد و برای اجرایی کردن آن آماده است.

ان‌بی‌سی نیوز پنجشنبه شب گزارش داد که آمریکا قصد دارد با موشک‌های توماهاک محل انجام آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی را هدف قرار دهد و این موشک‌ها را از دو ناوشکن خودش مستقر در آب‌های شبه جزیره کره شلیک خواهد کرد.

پنتاگون در این باره گفته، سیاستش این است که درباره عملیات‌های آتی خود بحث نکرده و راجع به سناریوهای احتمالی‌ گمانه زنی‌های علنی انجام نمی‌دهد.

دانا وایت، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اظهار داشت: فرماندهان ما همواره تمامی گزینه‌ها را به منظور محافظت از کشور در مقابل هرگونه احتمالی در نظر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: تعهد ما به دفاع از همپیمانانمان از جمله کره جنوبی و ژاپن در مواجهه با تهدیدهای بالقوه همچنان مستحکم است.

چند مقام اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با ان.بی.سی اعلام کرده‌اند در صورتی که کره شمالی آزمایش هسته‌ای جدیدی را انجام دهد، آمریکا یک حمله پیش‌دستانه با استفاده از تسلیحات غیرهسته‌ای به این کشور انجام خواهد داد.

این واکنش آمریکا در پاسخ به احتمال انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی صورت گرفته که چندی پیش توسط تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده بود.

در مقابل رویترز،خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه به نقل از این بیانیه گزارش داد: «آمریکا با وارد کردن دارایی های هسته ای راهبردی عظیم خود به شبه جزیره کره که حساس ترین نقطه جهان است، صلح و امنیت این شبه جزیره ر ا شدیدا تهدید می کند و شرایط آنجا را به آستانه جنگ می کشاند.»

در ادامه این بیانیه آمده است:«این امر شرایط خطرناکی را ایجاد کرده است که در آن احتمال دارد هر لحظه یک جنگ هسته ای در شبه جزیره روی دهد و به این ترتیب صلح و امنیت جهان و به ویژه شمال شرق آسیا را تهدید می کند.»

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی روز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به سبب تشدید « چرخه باطلی » از تنش ها در شبه جزیره کره مقصر خواند و گفت توییت های « تهاجمی و پرخاشگرانه » ترامپ « دردسر ساز » است.

به گزارش اسوشیتدپرس از پیونگ یانگ، «هان سونگ ریول» در مصاحبه انحصاری با اسوشیتدپرس در پیونگ یانگ همچنین به آمریکا در خصوص تحریک کره شمالی از لحاظ نظامی هشدار داد و گفت :«‌اگر آنها جنگ را انتخاب کنند، ما به جنگ خواهیم رفت ».

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی خاطر نشان کرد :« اگر آمریکا با مانورهای نظامی بیاید، آنگاه ما با آن با حمله پیش دستانه کره شمالی مقابله خواهیم کرد ».

وی افزود :« ما از بازدارندگی هسته ای قدرتمندانه ای برخورداریم و مطمئنا در مقابل حمله پیش دستانه آمریکا دست به سینه نخواهیم نشست ».

هان سونگ ریول در خصوص احتمال انجام ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی گفت:« آن چیزی است که ستادهای فرماندهی ما درباره‌اش تصمیم می گیرند ».

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی گفت :« در هر زمان و هر مکان که ستاد فرماندهی ضروری بداند، این آزمایش انجام خواهد شد ».

در همین راستا، رئيس جمهور آمريکا گفته بود: «اگر چين در برخورد با کره شمالي کاري از پيش نبرد آمريکا با متحدانش مي توانند».

ترامپ افزود: کره شمالي يک مشکل است و بايد به اين مشکل توجه و رسيدگي کرد.

ترامپ پيش از اين هم اعلام کرده بود بدون کمک چين نيز مي تواند بحران کره شمالي را حل کند.

کره جنوبي هم ديروز اعلام کرد واشنگتن پيش از حمله احتمالي به کره شمالي با سئول مشورت خواهد کرد.

«لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفته است که پکن با استفاده از قوای نظامی برای حل مشکلات موجود در منطقه مخالف است.

چين در واکنش به اين اظهار نظرها هشدار داده استفاده از نيروي نظامي و زور نمي تواند تنش در شبه جزيره کره را حل و فصل کند.

وزير خارجه چين افزود : موضع دولت چین در این باره، گفت وگو و استفاده از راهکارهای سیاسی برای رسیدن به صلحی پایدار و پاکسازی شبه جزیره کره از سلاحهای هسته ای است و همچنان فرصت براي بازگشت به ميز مذاکره وجود دارد.

خبرگزاری رویترز نیر گزارش داد که با بالا گرفتن تنش ها در روابط آمریکا با کره شمالی و روسیه، سرمایه گذاران به بازارهای امن و بدون ریسک روی آورده اند، قیمت طلا که دیروز حدود 2 درصد افزایش یافته بود، امروز تا بالاترین رقم 5 ماه اخیر رشد کرد.

لازم به ذکر است که مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح اتمی کره شمالی با شرکت شش کشور آمریکا، کره شمالی، کره جنوبی، چین، روسیه و ژاپن از دسامبر سال ۲۰۰۸ در پی آزمایش اتمی کره شمالی متوقف شد و تلاش ها برای انجام دوباره این نشست بی نتیجه مانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy