Tuesday, Oct 31, 2017

صفحه نخست » متهم بازداشتگاه کهریزک مسوول دفتر بازرسی علی خامنه‌‏ای

l0j52v5b_small.jpgکیهان لندن

- فدایی، عضو پیشین سپاه است و کارنامه‏‌ی تاریکی در سرکوب فعالین و زندانیان سیاسی دارد.
- حسین فدایی در تشکیلاتی که احمدی‌نژاد و رفقای او پایه‎گذاری کردند نقش مهمی به عهده داشت.
- او مستقیم در جنایت بازداشتگاه کهریزک نقش داشت.
- خامنه‏‌ای در حالی او را به این مسوولیت منصوب کرد که خود علناً گفته بود در کهریزک جنایت صورت گرفته!

علی خامنه‌ای طی حکمی با تشکر از زحمات علی‎اکبر ناطق‌ نوری، حسین فدایی را به‌ عنوان مسوول دفتر بازرسی خود منصوب کرد.

فدایی از اعضای پیشین سپاه پاسداران است و در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده تهران بود. او تا چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، از تشکیلات حزبی- امنیتی مورد حمایت تندروها و نزدیک به بیت خامنه‎ای بود.

اختلاف‎های درون حزبی سبب کنار رفتن او از این مسوولیت شد. گرچه محمد فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران علت کنار رفتن او را جوان‌گرایی درون حزبی دانست و گفته بود: «فضا باید برای گردش نخبگان و عرض اندام بیشتر جوان‌ها باز شود البته این به این معنی نیست که امثال آقای فدایی دیگر در تشکل حضور نداشته باشند بلکه حضورشان فعال‌تر اما با نقش راهبردی برای کمک به جوان‌ترها است تا آینده تشکل تضمین شود».

هیات موسس جمعیت ایثارگران که در زمان محمود احمدی‌نژاد قدرت گرفت، جمعی از فرماندهان سپاه بودند. اما هسته‏‌ی اصلی آن پیش از سال ۱۳۸۴ تشکیل شد و احمدی‌نژاد کلکسیونی از رفقای تندروی خود را در آن جمع کرد. اعضای حزب غلامعلی حداد عادل، را پدر معنوی خود می‌دانستند.

حسین فدایی در سال ۱۳۸۸ مسوول بازداشتگاه کهریزک و از متهمان دانه‌درشت این پرونده بود که با استفاده از نفوذی که داشت دادگاهی نشد.

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، که عضو این تشکیلات بود به دلیل اختلاف با فدایی و حداد عادل از جمعیت ایثارگران کنار رفت.

فدایی از آن دسته چهره‌هایی است که قبل از آنکه سعید مرتضوی در دادگاه محکوم شود، هرگونه شکنجه و آزار و اذیت زندانی‎ها در کهریزک را انکار می‌کرد.

گروهی از زندانیان سیاسی عنوان کرده‌اند که در جریان بازجویی‌ از آنها در کهریزک و بند ۲۰۹ اوین فدایی را از نزدیک دیده‎‌اند.

با این حال او در واکنش به شکنجه‎ی زندانی‌ها گفته بود «تلاش برای اثبات تهمت ظلم و جنایت و بی‌ناموسی به این نظام مقدس که بر خون شهداء مستقر گشته، ظلم بزرگ به حضرت امام و همه ایثارگران است». از جنایات صورت گرفته در کهریزک عریان نگه‎داشتن بازداشتی‌ها و آزار جنسی آنها بود.

فدایی یکی از سرسخت‎ترین منتقدین هاشمی رفسنجانی و فرزندان او بوده است. وی در رنجنامه‏‌ی مشهورش خطاب به هاشمی رفسنجانی به شدت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و فائزه دختر هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده بود.

حسین فدایی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی از اعضای اصلی «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب» بود و گزارش‌هایی منتشر شد که در حوادثی نظیر ۱۸ تیر و کوی دانشگاه گروه‎های لباس‌‌شخصی و سرکوبگر را سازماندهی می‌کرده است.

پیش از حسین فدایی، علی‌اکبر ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی خامنه‏‌ای بود. او چند ماه پیش در خرداد ۹۶ در مورد کنار رفتن خود از این سمت گفت: «طبیعی بود که این تصمیم را بگیرم که هم نسبت به تحولات جامعه بی‌تفاوت نباشم و با دست بازتر بتوانم حرکت کنم». وی همچنین تاکید کرده بود که نباید این طور باشد که رفتارهای سیاسی فردی او، موجبات القاء شبهه جانب‌داری دفتر خامنه‌‏ای از گروهی خاص را در اذهان ایجاد کند.

رهبر جمهوری اسلامی ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۶۸ علی اکبر ناطق نوری را به عنوان رییس دفتر خود منصوب کرده بود. گفته می‌شود ناطق‎نوری به دلیل نزدیک شدن خود به اصلاح‌طلبان با اعضای دفتر خامنه‌‏ای و شخص او مشکل پیدا کرد.

شاید کمترین کاری که رهبر جمهوری اسلامی می‎توانست انجام دهد، آن بود که بر اساس اظهارات خود که ظاهرا حادثه‌‏ی کهریزک را یک جنایت دانسته بود و به احترام قربانیان این بازداشتگاه و خانواده‎های آنان فرد دیگری را جایگزین ناطق‎نوری می‌کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy