Thursday, Nov 30, 2017

صفحه نخست » مکرون: ایران متحد ما نیست و باید دربارۀ برنامۀ موشکی و نیز نقش بی ثبات کنندۀ خود در منطقه تجدیدنظر کند

Emanuel_Macron.jpgرادیو بین المللی فرانسه ـ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که برای شرکت در پنجمین اجلاس سران اروپا-افریقا درابیجان پایتخت ساحل عاج بسر می‌برد، چهارشنبه شب در یک گفتگوی اختصاصی با ار. اف.‌ای، به تشریح نگرش خود به مناسبات فرانسه و قارۀ افریقا پرداخت. وی یک بار دیگر با محکوم کردن شبکه‌های قاچاق انسان‌ها که دست به برده فروشی نیز زده‌اند، خواستار تقویت تمهیدات نظامی- انتظامی مستقر در مدیترانه برای مبارزه با قاچاقچیان شد و گفت آنان در بسیاری موارد همکار و تامین کنندۀ منابع مالی شبکه‌های ترویستی نیز هستند. رئیس جمهوری فرانسه در این گفتگو به کوتاهی به روابط فرانسه و ایران نیز اشاره کرد.

امانوئل ماکرون در مصاحبۀ اختصاصی خود با رادیو بین‌المللی فرانسه و تلویزیون فرانس ۲۴، که به سیاست خارجی پاریس اختصاص داشت، در پاسخ به پرسشی در بارۀ ایران گفت این کشور «متحد ما نیست و باید در بارۀ برنامۀ موشکی و نیز نقش بی ثبات کنندۀ خود در منطقه تعهدات لازم را بسپارد». رئیس جمهوری فرانسه که به پرسشی در بارۀ سفر اعلام شدۀ خود به ایران پاسخ می‌داد، گفت «این سفر به موقع خود انجام خواهد شد، باید زمینۀ آنرا فراهم کرد».

امانوئل ماکرون اعلام کرد که هفتۀ آینده به قطر خواهد رفت و با مقامات این کشور در بارۀ مسائل منطقه و نیز مبارزه با تروریسم گفتگو خواهد کرد. وی که در گذشته سیاست عربستان سعودی و قطر را در مبارزه با تروریسم نا‌روشن خوانده و این دو کشور را تلویحاً به حمایت مالی از برخی گروه‌های تروریستی متهم ساخته بود، به سفر اخیر خود به عربستان اشاره کرد و گفت محمد بن سلمان آل سعود، لآلولیعهد این کشور، به وی اطمینان داده است که در مبارزه با شبکه‌های حامی تروریسم کوشا است و کلیۀ افراد و سازمان‌های حمایت کننده از گروه‌های تروریستی را به سزای خود خواهد رساند. امانوئل ماکرون در بارۀ اینکه آیا در این زمینه به سخنان ولیعهد عربستان اعتماد می‌کند، گفت «خواهیم دید. براساس نتایج بدست آمده داوری می‌کنیم».

رئیس جمهوری فرانسه در بارۀ سرنوشت افریقائیانی که بدست شبکه‌های قاچاق انسان‌ها افتاده و در لیبی گاه بصورت برده درآمده‌اند ابراز تاسف کرد و اقدام آنان را یکبار دیگر «جنایت علیه بشر» دانست و گفت «ما نه تنها باید این جنایات را محکوم کنیم، بلکه باید در این زمینه اقدامات چندی به اجرا گذاریم». نخستین این اقدامات بگفتۀ او «مبارزه و نابود کردن شبکه‌های قاچاق انسان» است. شبکه‌هائی که از نظر رئیس جمهوری فرانسه گاه همان شبکه‌های تروریستی هستند و گاه در تامین منابع مالی آنان شرکت دارند. این مبارزه بگفتۀ او از طریق تقویت تدبیرات انتظامی-نظامی بکار گرفته شده در مدیترانه انجام خواهد گرفت. وی گفت که چهارشنبه شب اجلاسی با شرکت خود او، صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، رهبران لیبی و شمار دیگری از کشورهای افریقائی و اروپائی تشکیل می‌شود تا در این زمینه تصمیمات تازه‌ای اتخاذ شود. امانوئل ماکرون همچنین گفت «باید زنان و مردانی را که در چنگال قاچاقچیان بصورت برده درآمده‌اند، نجات داد. این افراد از حق پناهندگی برخوردارند و بنابراین باید در جهت انتقال آنها اقدام کنیم». رئیس جمهوری فرانسه در این زمینه خواستار همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان شد تا «زنان و مردانی که در دست قاچاقچیان اسیر شده‌اند به کشورهای خود بازگردانده شوند».

رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به پرسشی در بارۀ نظام‌های مسقر در افریقا و ضرورت اشاعه دموکراسی در این قاره گفت «اینکه بخواهیم از پاریس به این کشورها درس دموکراسی بدهیم، چندان کارساز نیست. این کار باید بویژه در چهارچوب اتحادیۀ افریقا صورت گیرد». وی به سفر روز گذشتۀ خود به بورکینا فاسو اشاره کرد و گفت «بی سبب نبود که من در نخستین مرحله از سفر خود به افریقا، دیروز در برابر دانشجویان بورکینا فاسو حاضر شدم و به گفتگو با آنان پرداختم». در این کشور اخیراً انتخابات بر اساس معیارهای دموکراتیک برگزار شد و بنابراین مسئولان کشور برگزیدۀ مردم‌اند. او با این حال بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد در این کشورها تاکید کرد و گفت انحصار قدرت در دست یک فرد، یک خانواده و یا یک گروه سیاسی هرگز به سود کشور و مردم آن نبوده است.

وی آزمایش موشکی کرۀ شمالی را محکوم کرد و از چین و روسیه خواست مجازات‌های برقرار شده علیۀ کرۀ شمالی را شدت بخشند.

امانوئل ماکرون در پایان با اشاره به قتل ژیسلن دوپون و کلود ورلون، دو روزنامه‌نگار رادیوی ما که چهار سال پیش در مالی کشته شدند، اطمینان داد که همۀ اقدامات لازم برای روشن شدن حاشیه‌های تاریک این جنایت بعمل خواهد آمد و مجرمین به عدالت سپرده خواهند شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy