Saturday, Jan 20, 2018

صفحه نخست » المانیتور: جدال تازه ی روحانیون با روحانی

almonitor_rouhani_011918.jpgالمانیتور نوشت (+لینک): روحانیون اصولگرا وارد جدالی تازه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران که خود از روحانیون معتدل شناخته می شود، شده اند.

به گزارش «انتخاب»؛ این وبسایت آمریکایی در ادامه آورده است: روز جمعه سیزدهم ژانویه، کاظم صدیقی امام جمعه اصولگرا با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: اجتماع ملت، تبدیل به دریا شد و آشغال ها را شست.

این سخنان صدیقی در مورد معترضان اخیر منجر به مجموعه ای از انتقادات از سوی چهره های معتدل و اصلاح طلب و در نهایت رئیس جمهور شد.

روحانی در واکنش به این سخنان با اشاره ی مستقیم به صدیقی، اظهار داشت: هر کس که اعتراض می کند خس و خاشاک یا گاو و گوساله یا اشغال است؟ چرا اینطور صحبت می کنید؟ چرا توهین می کنیدو بی ادبانه با جامعه برخورد می کنید؟

در همین حال، روحانی به دلیل سخنانش در مورد مثالی که در سخنانش درباره لزوم نقد، استفاده کرده بود مورد حمله قرار گرفت.

روحانی در سخنانی که در حین اعتراضات رخ داد، در روز 8 ژانویه گفت: همه باید نقد شوند و هیچکس اسثنتا نیست. همه مسئولان در کشور باید نقد شوند. هیچکس معصوم نیست. اگر روزی امام زمان امد، می توان نقد کرد....پیامبر نیز به سایرین اجازه نقد می داد. دیگر از ایشان بالاتر که در تاریخ نداریم.

در پی این سخنان، روحانیون اصولگرا ضمن انتقاد از رئیس جمهور اظهار داشتند که سخنان روحانی در مورد قابل نقد بودن معصومین، به معنای آن است که آن ها معصوم نیستند. با این حال، حامیان روحانی براین باورند که رئیس جمهور سعی داشت بگوید مردم حتی می توانند از امامان معصوم نیز پرسشگری کنند.

محسن غرویان در این رابطه در روز 15 ژانویه گفت: مراد اقای روحانی در سخنان اخیرش در رابطه با نقد امامان معصوم به معنای نفی یا رد آنان نبود، بلکه به معنای امکان پرسشگری بود.

با تمام این احوال، جامعه مدرسین که از گروه های بانفوذ است، به امضای آیت الله یزدی بیانیه ای صادر کرد و سخنان روحانی را در تضاد با اسلام و تشیع توصیف کرد.

آیت الله مصباح یزدی که رهبر معنوی جریان اصولگرا و ابراهیم رئیسی که انتخابات را به روحانی واگذارکرد بود، از رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت: این سخنان نه در پشت کوه قاف بلکه در پایتخت جمهوری اسلامی گفته شده است. با وجود اینان، امام زمان چقدر باید خون دل بخورد؟

در کنار این چهره ها، سایر روحانیون اصولگرا به خط حمله علیه روحانی پیوستند. محسن اراکی در روز 14 ژانویه خطاب به روحانی گفت: ظاهراً دروسی که در جوانی خوانده‌اید را فراموش کرده‌اید لذا بهتر است به سیاست خود بپردازید وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخرویشان کار نداشته باشید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy