Saturday, May 19, 2018

صفحه نخست » رسانه‌ها در ایران از ملاقات محرمانه دولت با موسس تلگرام خبر دادند

telegraam_051918.jpgایران اینترنشنال، نشریه صبح نو در گزارشی به جزییات توافق دولت جمهوری اسلامی با پاول دوروف مدیر تل‍گرام پرداخته و نوشته که عدم رعایت این توافق از سوی تل‍گرام موجب فیلتر شدن این پیام رسان در ایران شده است.

صبح نو در گزارش خود به تاریخچه مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی با تلگرام پرداخته و گفته که هر چند این توافق محرمانه بوده اما «گافی که حسام الدین آشنا مشاور فرهن‍گی رییس جمهور ایران در توییت خود داد موجب آشکار شدن توافق ایران و تلگرام شده است».

آشنا در توییت خود نوشته بود:«مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راه‌یابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

عزت‌الله ضرغامی از اعضای شورای عالی فضای مجازی هم پیشتر گفته بود: «رییس‌جمهور علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. قبول! ولی اگر آن جوان روسی به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد و عملاً مردم را تحقیر کرد و از دوپینگ فنی و سیاسی ما نهایت سوءاستفاده را کرد، رییس‌جمهور برای حفظ استقلال کشور می‌تواند سکوت کند»؟

اما اینکه مفاد این توافق چه بوده موضوعی است که نشریه صبح نو مدعی است به آن دست پیدا کرده و آن را به این شرح منتشر کرده است :

۱- تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالاً در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است ندهد.

۲- تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند.

۳- تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند.

۴- تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.

این نشریه تاکید کرده که حال که رییس‌جمهور در پیام خود درباره مسدودسازی تلگرام مدعی می‌شود «محرمانه نداریم باید درباره این توافقات پاسخگو باشد که چه معاملاتی این وسط انجام شده است».

صبح نو در ادامه به حوادث دی ماه سال ۱۳۹۶ هم اشاره می‌کند و تاکید دارد که پیش از آن این توافق برای فیلتر کردن سایت‌های مستهجن در ایران از سوی تل‍گرام بوده اما در دی‌ماه۹۶ مدیر تلگرام راه و روش دیگری در پیش گرفت و تقاضاهای علنی دولت ایران را برای مسدودسازی کانال‌های تروریستی بی‌جواب می‌گذارد امری که برای دولت گران آمد و دستور مسدودسازی آن را صادر کرد.

در ادامه این گزارش آمده که ظاهراً طی این سال‌ها بازهم مدیران دولتی با دوروف مذاکراتی در کشورهای همسایه ایران داشته‌اند که به نتیجه نرسیده است.

این گزارش معتقد است که با وجود مسدود شدن تلگرام اما هنوز این پیام رسان اجتماهی میان مدیران دولتی محبوبیت دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy