Sunday, May 20, 2018

صفحه نخست » چرا آیت الله خامنه ای دن کیشوت وار عمری ۲۵ ساله برای اسرائیل تعیین کرد

052018A_top.jpg... و ائتلاف آمریکایی / اسرائیلی /عربی علیه ایران ساخت؟

اکبر گنجی - خبرنامه گویا

بنابر یک دیدگاه، همه آدمیان از قوه عاقله برخوردار هستند. مطابق همان دیدگاه، دو نوع عقلانیت وجود دارد. عقلانیت نظری، که ناظر به استدلال برای تحکیم مدعیات است. عقلانیت عملی، که ناظر به روش ها و وسائلی است که آدمیان را به اهداف شان می رساند.

در عقلانیت عملی :

اولاً: هدف باید اخلاقاً موجه باشد. هر هدفی قابل دفاع نیست. به عنوان مثال، نظام سیاسی دیکتاتوری ناعالانه و بنابراین ناموجه است.

ثانیاً: هر روش و وسیله ای آدمی را به هر هدفی نمی رساند. روش ها و وسائل باید با اهداف سازگار باشند تا آدمیان را به اهدافشان برسانند.

مشکل فقها این است که اولاً: بسیاری از اهداف آنان اخلاقاً ناموجه و غیر اخلاقی اند. ثانیاً: از عقل عملی برای رسیدن به اهدف شان استفاده نکرده و گمان می کنند که هر وسیله ای آنها را به اهدفشان می رساند. فقها معمولاً گمان می کنند که با "صدور حکم" و "کاربرد خشونت" می توانند به اهدافشان دست یابند.

به این نمونه مهم توجه کنید. آیت الله خامنه ای در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ گفت که اسرائیلی ها گفته اند که با امضای توافق هسته ای برای ۲۵ سال خیالمان آسوده شد. او خطاب به اسرائیل گفت:"شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت".

پیرامون این هدف و راه رسیدن به آن چند نکته وجود دارد:

اول- آیا این هدف اخلاقاً قابل دفاع است؟ گمان نمی کنم بتوان اخلاقاً آن را موجه ساخت.

دوم- آیا این هدف قابل دسترسی است؟ خیر. با چه روش و وسایلی در جهان واقع- نه در عالم خیال و رویا- می توان بزرگترین قدرت نظامی خاورمیانه را از میان برداشت؟ از سوی دیگر، آمریکا یکی از حامیان اسرائیل است که مطابق قوانین اش نه تنها وظیفه دفاع از اسرائیل را برعهده دارد، بلکه مکلف است که برتری استراتژیک نظامی اسرائیل بر کل کشورهای خاورمیانه را تأمین سازد. نکته بعدی نیز این است که کشورهای عرب منطقه هم به رهبری عربستان سعودی با اسرائیل علیه ایران وحدت عملی کرده اند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سوم- حدود ۳ سال از این پیش گویی غیر عاقلانه گذشته و تقریبا حدود ۲۲ سال از عمر اسرائیل - بنابر ادعای خامنه ای- باقی مانده است. بیان همین سخن نابخردانه، با رسیدن به آن تعارض دارد. یعنی وقتی این پیش گویی بیان شد، دست راستی ترین دولت تاریخ اسرائیل- یعنی دولت نتانیاهو- از آن هم دستاویز دیگری علیه ایران ساخت و ادعا کرد که ایران به دنبال نابودی اسرائیل است. ایرانی که به طور مطلق فاقد توانایی انجام چنین کاری است. اسرائیل بهتر از همه می داند که ایران فاقد نیروی هوایی و نیروی دریایی است. اولاً: جنگنده های ایران متعلق به دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی است. یعنی از رده خارج اند. مثل این که اتومبیل پیکان بخواهد با بنز رقابت کند. ثانیاً: ایران تحت تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و هیچ کشوری مجاز به فروش تسلیحات تهاجمی به ایران نیست. ثالثاً: ایران در میان کشورهای منطقه دارای کمترین بودجه نظامی است. رابعاً: اسرائیل به غیر از این که دارای مدرنترین و آخرین تسلیحات تهاجمی و دفاعی جهان است، دارای ۲۰۰ الی ۳۰۰ بمب اتمی است.

ولی دولت اسرائیل توانست با استفاده از هیمن سخنان نابخردانه دولت آمریکا را از توافق هسته ای خارج سازد. تحریم های اقتصادی کمرشکن آمریکا باز می گردد و فشارهای بسیار بیشتری بر ایران و ایرانیان وارد خواهد آمد.

چهارم- فقهای درباری و آیت الله خامنه ای اگر تا ۲۲ سال دیگر ایران و ایرانیان را نابود نسازند، ما خدا را شکر خواهیم کرد. اگر آنان واقعاً می خواستند توافق هسته ای موفق شود، باید برخی سخنان و شعارها (مرگ براسرائیل، مرگ بر آمریکا، و...) را کنار می گذاشتند و برخی اقدامات را نباید انجام می دادند. نه این که با سخنان، شعارهای نابخردانه و اعمال دشمن شاد کن، بهانه کافی به دشمنان ایران بدهند و بعد به دیگرانی که به دنبال بهبود روابط با جهان غرب و دولت های منطقه بوده و هستند، بگویند پاسخگو باشید.

اینک ائتلافی از جنگ طلبان جهانی و منطقه ای برای نابودی ایران شکل گرفته است. آنان که افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن را کلنگی ساختند، قصدشان کلنگی کردن ایران است. پنتاگون - به دستور تیم دیک چینی معاون جرج بوش- بعد از حمله به افغانستان طرح حمله نظامی به ۷ کشور از جمله ایران را طراحی کرده بود که برخی از آن ها عملی شد و گویی اینک نوبت کلنگی کردن ایران رسیده است. کلنگی کردن کشورهای منطقه جزیی از طرح تأمین برتری استراتژیک نظامی اسرائیل بر کل خاورمیانه است.

جان بولتون رسماً می گوید کره شمالی را مانند لیبی خواهیم کرد و دونالد ترامپ سخن او را اصلاح کرده و می گوید اگر به کلی سلاح های هسته ای خود را نابود نسازید و تحویل آمریکا ندهید، مانند لیبی به شما حمله نظامی خواهیم کرد. یعنی در جایی (کره شمالی) که تهدید به حمله نظامی، خطر جنگ اتمی را در پی دارد، آنان آماده جنگ هستند. چه رسد به ایران که فاقد امکانات عادی نظامی کشورهای منطقه است.

پنجم- حذف نظام ولایت فقیه هدفی اخلاقاً موجه است. ساده ترین راه آن هم این است که به مقتضای عقلانیت عملی، آیت الله خامنه ای شخصاً اقدام به اصلاح قانون اساسی و حذف این اصل و دیگر اصول مرتبط کند تا راه دموکراسی و حقوق بشر گشوده شود. این به سود اسلام، تشیع و روحانیت است. روحانیت اگر نگران اسلام و تشیع و آینده خود است، برای این ها باید از قدرت سیاسی کناره گیری کند.

اگر فقها اندکی دلشان برای ایران و ایرانیان می سوزد و نگران آینده آن هستند، بهتر است برای حفظ موجودیت ایران از شر متخصصان کلنگی کننده منطقه ، از قدرت کنار روند و بگذارند تا مردم ایران مطابق آرای آزادانه خود یک نظام دموکراتیک در شکل جمهوری سکولار تشکیل دهند.

آدرس کانال تلگرام اکبر گنجی: https://telegram.me/ganji_akbar

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy