Sunday, May 27, 2018

صفحه نخست » شمخانی: انتقام گیری از اسرائیل (برای حمله به نیروهای سپاه) کار سوریه است

shamkhani_052718.jpgرادیو پیام اسرائیل، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی در مصاحبه ای، در واکنش به حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع سپاه قدس در سوریه گفت که حکومت ایران انتقام خود را از اسرائیل گرفته و حساب تسویه شده است.

در ماه های اخیر گزارش های متعددی درباره حملات هوایی اسرائیل، به هدف جلوگیری از استقرار سپاه قدس در سوریه منتشر شده بود. حکومت ایران تهدید کرده بود که شدیدا از اسرائیل انتقام خواهد گرفت، ولی اکنون علی شمخانی می گوید که این انتقام گرفته شده و حساب بسته شده است.

شمخانی در سمت دبیر شواریعالی امنیت ملی، یکی از مقامات ارشد محسوب می شود. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، در پاسخ به این پرشس که حکومت ایران نسبت به عملیات اسرائیلی چه خواهد کرد، گفت که افراد نظامی ایران به درخواست و دعوت دولت سوریه به آن کشور رفته اند و میهمان سوریه محسوب می شوند و دولت سوریه مسوولیت حفظ جان آن ها را به عهده دارد. او گفت: «رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن مستشاران نظامی ایران، دچار خطای راهبردی شد و هزینه اشتباهش را نیز پرداخت کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

تلویزیون الجزیره از دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران پرسیده بود: «شما در سفرتان به روسیه گفتید که اسرائیل باید منتظر پاسخ سخت و قاطع ایران باشد، آیا این معادله همچنان برقرار است».

آگاهان می گویند که شمخانی با پاسخ خود، در واقع راجع به دو امر پرده پوشی کرده: یکی این که رژیم ایران از افراد سپاه قدس در سوریه به عنوان "مستشاران نظامی" نام می برد که ظاهرا چنین وانمود کند که آن ها در جنگ دخالت مستقیم و فعالی ندارند - و دوم آن که برای دور نگاه داشتن رژیم ایران از لزوم دست زدن به عملیات انتقامی علیه اسرائیل، مسوولیت این تلافی جویی را متوجه دولت سوریه می سازد که ظاهرا رژیم ایران را از دست زدن به عملیات مستقل دور نگاه می دارد.

روزنامه "ییسرائل هیوم" (اسرائیل امروز) از قول منشه امیر نوشت که گفته های شمخانی دایر بر این که عمل انتقامی علیه اسرائیل انجام گردیده و "این معادله بسته شده است"، ممکن است به مفهوم آن باشد که رژیم ایران می خواهد برای اغفال اسرائیل و غافگلیر کردن این کشور در آینده، چینی وانمود کند که قصد انتقام جویی ندارد.

احتمال دوم که بسیار قابل قبول تر می نماید آن است که رژیم از رویارویی با اسرائیل به شدت بیم دارد و از این رو از خود سلب مسوولیت می کند و آن را به گردن سوریه می اندازد و همزمان، ادعا می کند که سوریه این انتقام را گرفته و حساب را بسته است.

آقای امیر گفت که در شرائط کنونی در ایران که بحران اقتصادی شدید است و مردم در آستانه خیزش اعتراضی قرار دارند، و از سوی دیگر رژیم ایران با سیاست های پرزیدنت ترامپ درگیر است و کشورهای اروپایی باید در مورد برجام برنامه منسجمی ارائه کنند که حافظ منافع ایران در حفظ برجام باشد، درگیری جنگی با اسرائیل ممکن به بهای گزافی برایشان تمام شود و موجودیت رژیم را به خطر اندازد.

گفتنی است که جز در مورد حمله اسرائیل به پایگاهی در سوریه که در آن جا پهپادهای جنگی ایران نگاه داری می شد، رژیم ایران هیچ حمله دیگر اسرائیلی به هدف های نظامی ایرانی در خاک سوریه را مورد تائید قرار نداده و حتی آن را تکذیب کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy