Monday, Jun 25, 2018

صفحه نخست » برای حسن روحانی چه خوابی دیده‌‌اند؟

Hassan_Rohani.jpg- حسین موسویان با حرف رمز «از خودگذشتگی» پیشنهاد استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودرس را داده.
- امنیتی‌های سابق و بخشی از سپاه، آستین‌های خود را برای روی کار آوردن دولت نظامی بالا زده‌اند.

برزو فارسی - کیهان لندن
سیدحسین موسویان سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان در زمان «ترور میکونوس» و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌‏ای در گفتگو با روزنامه همشهری با موضوع سیاست‎های دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی گفته هدف نهایی او و نئوکان‌های آمریکا و همچنین اسرائیل و عربستان «براندازی حکومت و تجزیه ایران» است.

او در بخشی از این مصاحبه گفته «من تردید ندارم که عربستان و اسرائیل به‌دنبال کشاندن پای آمریکا به حمله نظامی به ایران هستند اما استراتژی فعلی ترامپ هم ورود به تقابل نظامی با ایران نیست.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «به‌ نظر شما ایران هم‌اکنون چه رویکردی را باید در قبال ترامپ در پیش بگیرد؟ مدارا تا اتمام دوره یا اقدام فعالانه برای فعال کردن لابی‌‌های داخل آمریکا؟» توضیح داده «تجربه برجام نشان داد که کشور ما با این شرایط داخلی، ظرفیت تصمیمات بزرگ و بن‌بست‌شکن را ندارد. برجام تصمیمی بود که همه ارکان نظام آن را تصویب کردند با وجود این، از روز اول مذاکره‌کنند‌گان متهم به خیانت شدند تا جایی که در راهپیمایی روز قدس امسال، عده‌ای آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی را خائن خواندند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

موسویان ادامه داده «صادقانه بگویم هر تصمیم مهم در مناسبات منطقه‌ای و جهانی، نیازمند یک وضع داخلی منسجم و هماهنگ است. در حالی‌ که ایران با تهدیدات فوق‌العاده منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است، جناح‌های سیاسی در داخل سال‌هاست که مشغول بریدن سر یکدیگر هستند و هر جناحی هم با بدترین تهمت‌ها و توهین‌ها، گناه مشکلات کشور را گردن دیگری می‌اندازد.»

بخشی از این مصاحبه که در داخل ایران «جنجالی» شده به این توصیه‌ی موسویان بر می‌گردد که وی در ادامه گفته «برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است. با این وضع، مشکلات اقتصادی فعلی مردم و منافع کلان ملی کشور ۲ قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح‌های سیاسی داخلی هستند. بزرگان نظام باید قبل از هر چیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا ۲ سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.»

به این ترتیب وی ظاهرا حسن روحانی و دولت‌اش را به عنوان «قربانی سوم» پیشنهاد می‌کند تا شاید نظام جمهوری اسلامی بتواند با گذشتن از روی نعش این دولت، خودش را نجات دهد!

در همین زمینه: گفتگوی موسویان با روزنامه همشهری، پیشنهاد استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودرس

سیاسیونی که ناف‌شان را با دروغ بریده‎اند

حسین موسویان دیپلمات نزدیک به حسن روحانی که در دوره‎ی ریاست جمهوری محمود احمدی‎نژاد متهم به جاسوسی هسته‎ای شد از آن دسته سیاسیون فراوانی است که ناف‌شان را با دروغ بریده‎اند و به قول معروف یک روده‌‏ی راست در شکم‌شان نیست و سابقه نشان داده برای دادن آدرس غلط از دروغ‏‌بافی هیچ ابایی ندارد. برای نمونه او در همین مصاحبه با روزنامه همشهری از بحران‎های داخلی ایران زیر فشارهای شدید آمریکا و مشکلات اقتصادی مردم و اختلافات جناح‌های سیاسی داخلی و لزوم چاره‎اندیشی بزرگان نظام سخن گفته اما ۱۲ اردیبهشت حدود یک ماه و نیم پیش در مقاله‎ای در رویترز خلاف همه اینها را گفته بود.

یک ماه و نیم پیش: اوضاع جمهوری اسلامی گل و بلبل است!

وی در بخشی از مقاله‎اش در رویترز ادعا کرد «زورگویی به ایران نتیجه معکوس خواهد داشت» و «این تصور ترامپ که می‎خواهد از راه اعمال فشار، جمهوری اسلامی را تسلیم خواسته‌های خود کند اشتباه است و نباید با این گمان باشد که ایران آسیب‌پذیر بوده و در تنگناست». موسویان برای اثبات دلیل خود حتی دست بر شاخص‎های اقتصادی هم گذاشت: «[...] علیرغم تصور برخی در واشنگتن، شاخصه‎های اقتصاد ایران قوی است. تولید سرانه ناخالص ملی ایران در سال گذشته ۱۱‎٪ بوده و قیمت فعلی نفت هم حدود ۷۰ دلار است. از نظر سیاسی هم مشارکت ۷۲‎٪ مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشانه مهمی است»!

حالا در یک ماه و نیم گذشته چه اتفاقی افتاده که موسویان به تقلید از رهبری یک پشتک ۱۸۰درجه‌ای زده است؟! آیا فقط در همین مدت عرصه بر جمهوری اسلامی چنان تنگ شده که وی با توصیه به «خانه‌تکانی اساسی» و «استعفای دولت» و «برگزاری انتخابات زودرس»، به عنوان یکی از حامیان پر و پا قرص دولت روحانی فرش را از زیر پای حسن روحانی می‌کشد و به همان نقطه‎ای می‌رسد که پیش از او محمود احمدی‎نژاد و اسفندیار رحیم‌‏مشایی که امروز در زندان است پیش از وی رسیده‌ بودند؟! با این تفاوت که احمدی‌نژاد التزام‎اش به خامنه‎ای را ظاهرا به فراموشی سپرده اما جماعت اصلاح‏‌طلب همچنان خود را زیر سایه و عبای او می‌‏بینند.

در سوم اسفند ۱۳۹۶، احمدی‎نژاد در نامه‎ای خطاب به علی خامنه‎ای نوشت «برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، البته بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی و آزاد گذاردن مردم برای انتخاب، یک ضرورت فوری است» و اصلاح‎طلبان او را متهم به توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تشویش اذهان عمومی کردند و خواستار برخورد نهادهای امنیتی و قضایی با وی شدند.

نقشه برای حسن روحانی

احمدی‎نژادی‎ها اصرار می‎کردند روحانی استعفا دهد و اصلاح‎طلب‎ها ادعا می‎کردند رد پای درخواست استعفای روحانی در مشهد است و آن را به ابراهیم رییسی نسبت می‎دادند اما به تدریج از داخل جناح اصلاح‎طلب ساز استعفای روحانی کوک شد و سعید حجاریان از مهره‎های امنیتی نظام در گفتگویی با عنوان «برای روحانی چه خوابی دیده‌اند؟» در روزنامه اعتماد که مدیر مسئول آن الیاس حضرتی از فرماندهان پیشین سپاه است زمزمه‌هایی در باره‎ی برگزاری انتخابات زودرس و روی کار آمدن دولت نظامی کرد و همزمان در خارج از ایران افرادی مثل هوشنگ امیراحمدی از مدافعان جمهوری اسلامی در واشنگتن در این شیپور دمید و در داخل بعضی روزنامه‎های اصلاح‎طلب از جمله شرق به تحقق این «خواب» پیوستند.

نکته اینجاست که در میان اصلاح‎طلبان، جریان‎هایی به سپاه نزدیک و نزدیک‎تر می‎شدند که رد پای کارگزارانی‎ها از جمله محسن هاشمی رفسنجانی، حسین مرعشی، سعید لیلاز و محمد قوچانی در بین آنان به چشم می‎خورد. دُم خروس این جریان زمانی پیدا شد که شرکت هواپیمایی ماهان تبدیل به یکی از بزرگترین بنگاه‎های اقتصادی کارگزارانی‎های سپاه در انتقال نیرو و مهمات به سوریه با هواپیماهای تجاری شد. این روند همچنان ادامه دارد و در این میان سر امثال مصطفی تاجزاده بی‎کلاه مانده و دائم نسبت به روی کار آمدن دولت نظامی هشدار می‎دهند. در واقع باید تاکید کرد که بخشی از اصلاح‎طلبان بودند که بر اساس منافع شخصی و گروهی خود، تنور «دولت با تفنگ» سپاه را داغ دیده و نان خود را فوری به آن چسباندند و به دامان امثال قاسم سلیمانی غلتیدند.

چرا حالا موسویان در گفتگو با روزنامه همشهری (پرتیراژترین روزنامه امروز ایران) از استعفای روحانی و انتخابات زودرس صحبت کرده؟ پاسخ چندان دشوار نیست. این روزنامه حدود یک سال است که به دست تیم کارگزارانی‏‌ها افتاده؛ همان‎هایی که طرح استعفای روحانی را مطرح می‎کنند.

در صورت تحقق چنین سناریویی آن وقت بی‏راه نیست اگر گفته شود روحانی مار در آستین پرورش داده و از همان‎هایی ضربه خواهد ‎خورد که حتی تا همین امروز هم به ظاهر در کنارش هستند. ولی در چنین شرایطی راهکار روحانی چه خواهد بود؟ پاسخ روشن نیست، او هفته‎هاست سکوت کرده و آخرین خبرها حکایت از آن دارد که ظاهرا برای استراحت به همراه واعظی رییس دفترش به تله‎کابین توچال رفته‌اند!

با نسخه‎ای که کارگزارانی‎ها و سپاه نوشته‎اند و طرح برگزاری انتخابات زودرس احتمال روی‎کار آوردن یک دولت نظامی قوت گرفته است؛ البته نه در لباس یک سردار نظامی بلکه یک نظامی بی‎لباس که بتوان وی را در مسیر منافع خود حرکت داد؛ مثلا علی شمخانی دبیر فعلی شورای امنیت ملی یا کسی مثل محسن هاشمی رفسنجانی که در قضیه انتخاب شهردار تهران عملا دست در دست سپاه گذاشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy