شنبه 19 مهر 1382

خانم شيرين عبادي را به خاطر مجموعه توانمندي ها و تلاش خستگي ناپذيرش براي صلح و آزادي کانديد رياست جمهور کنيم، هادي شمس حائري

جمعه 18 مهر ماه 1382 يک روز تاريخي و به ياد ماندني در تاريخ مبارزات حق طلبانه مردم ايران محسوب مي گردد . در اين روز خانم شيرين عبادي يکي از وکلاي مدافع حقوق بشر که ساليان متمادي به خاطر دموکراسي در ايران و دفاع از حقوق زنان و کودکان و زندانيان عقيدتي مبارزه کرده موفق به دريافت جايزه جهاني صلح نوبل گرديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايرانيان در اين روز در سراسر جهان به جشن و شادماني پرداختند، در مقابل شب پرستان و متجاوزين به حقوق مردم در غم و ماتم فرو رفتند . هيچ واقعه اي تا به حال جز دوران انقلاب نتوانسته بود چنين مردم را متحد و يکپارچه به وجد و شعف آورد و اين چنين گروه هاي مختلف فکري و سياسي را حول مسئله مشخصي گرد هم آورد و همصدا نمايد. من در زير بخشي از مطالبي که سازمان ها و افراد سرشناس سياسي در باره اين واقعه مسرت بخش و تجليلي که از خانم عبادي بعمل آورده اند را مي آورم.
شوراي موقت هماهنگي اتحاد جمهوري خواهان ايران:
شيرين عبادي نه تنها نخستين ايراني در تاريخ کشور ما ، بلکه جزو انگشت شمار زنان فرهيخته تاريخ جهان است که موفق به دريافت اين جايزه ميگردد. اين موفقيت پاداش شايستگيهاي او و بويژه انديشه و روش دمکراتيک ، مسالمتجويي، سخت کوشي و استمرار، تواضع ، انساندوستي، و آزادانديشي او در راهي است که شجاعانه برگزيده است. حضور پيوسته و دل سوزانه شيرين عبادي در متن جامعه ايران و پيوند تنگاتنگ او با زنان و کودکاني که بيشترين فشار ناشي از تبعيض و محروميت را به دوش ميکشند، و پيکار درخشان و استوار او در راه اصول و ميثاقهاي حقوق بشر است ، 
ارزشهايي که کميته بين المللي اهداي جوايز نوبل را به اين انتخاب دقيق هدايت کرده است. و اين در حقيقت همان ارزشها و نيازهاي انکار ناپذير جامعه ايران براي گذار به يک جامعه مدرن و دمکراتيک نيز بوده و هست.

مركز فرهنگي زنان
شيرين عبادي، وكيل، نويسنده، محقق و فعال اجتماعي در مبارزه براي احقاق حقوق زنان و اجراي مفاد اعلاميه جهاني حقوق بشر، دو سال پيش به زندان افكنده شد. عبادي همچنين با فعاليت هاي مكتوب و ايراد سخنراني هاي متعدد، در ترويج آگاهي زنان نسبت به حقوق حقه شان ـ به همراه ديگر همرزمان خود مانند مهرانگيز كار و... ـ نقش مؤثري در ارتقاء جنبش فرهنگي و اجتماعي زنان برعهده داشته است.

روزنامهنگاران و فعالان سياسي
اعطاي جايزه صلح نوبل به يك حقوقدان بافضيلت ايراني به ويژه يكي از زنان فعال در عرصه احقاق حقوق بشر در ايران، موجب مسرت و مايه افتخار گرديد، ضمن تبريك و تهنيت به جنابعالي بابت كسب اين جايزه ارزشمند، اميدواريم در تلاش هاي خود به ويژه در حيطه بسط و گسترش آزادي بيان و قلم ودستاوردهاي حقوق بشر به خصوص احقاق حقوق كودكان و زنان، بيش از پيش موفق و سربلند باشيد.


شوراي عالي جبهه ملي ايران در امريکا:
اهداي اين جايزه نشان داد که ايراني را نبايد با ترازوي ولايت فقيه سنجيد؛ و ايمان آورد به اينکه ايراني في النفسه صلح طلب بوده و از جنگ متنفر است. ايراني از تبار کورش کبير است که بيست و پنج سدهي پيش اعلاميه حقوق بشر زمان خود را تأليف و تصنيف کرد. چنين است که امروز 95% ملت ايران در مخالفت با استبداد ولايت فقيه ستيزش را در آرامش با قلم و زبان نشان ميدهد و از هرگونه خشونت ميپرهيزد.
آري، خانم شيرين عبادي فرزند راستين ايران است و حقوقداني است که سالهاست آرامش طلبانه در دفاع از حقوق مردم ايران بويژه زنان و کودکان، از پاي ننشسته و در اين راه زجر زندان را هم تحمل کرده است.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (برلين)
حقوقدان 56 سالهي ايراني که تلاش خود را بويژه متوجه حقوق زنان و کودکان کرده بود، کتابهاي زيادي و از جمله تاريخچه و اسناد حقوق بشر در ايران، حقوق کودک، حقوق پزشگي، حقوق پناهندگان، حقوق ادبي و هنري و کارگران خردسال را منتشر کرده و در مقالههاي گوناگوني در گردهماييهاي داخل و خارج، در مورد مسائل حقوق بشر اظهار نظر نموده است. جامعهي دفاع از حقوق بشر در ايران مفتخر است که خانم عبادي با مقالههاي خود، فصلنامهي فارسي زبان ما را نيز مورد پشتيباني قرار داده است.
وي اخيرا" بويژه براي تحقق کنوانسيون سازمان ملل متحد، براي رفع تبعيض از زنان تلاش نموده است. همچنين سالهاي متمادي در صحنهي سياسي ايران بطور مسئولانه در راستاي رعايت موازين حقوق بشر و عليه خشونت و ترور اظهارنظر کرده، چيزي که براي او همواره از نو مجازات زندان به همراه داشته است. وي به عنوان وکيل مدافع، نمايندگي از وابستگان قربانيان قتلهاي زنجيرهاي روشنفکران در سال 1998، دانشجويان بازداشت شده که در تابستان 1999 براي آزادي عقيده تظاهرات کردند و...

هيئت سياسي اجرايي سازمان فداييان خلق ايران(اکثريت)
هموطنان! در نخستين ساعات امروز جمعه 18 مهرماه برابر با 10 اکتبر 2003، روز جهاني مخالفت با اعدام، کميته صلح نوبل جايزه جهاني صلح را به شيرين عبادي وکيل دادگستري، کوشنده پي گير حقوق بشر، مبارز سرسخت حقوق زنان و مدافع خستگي ناپذير حقوق کودکان، اعطا کرد.
شيرين عبادي حقوق دان، نويسنده، واستاد دانشگاه که نامزدهاي سرشناسي چون پاپ، ژان پل دوم رهبر کاتوليک هاي جهان، اسلاو هاول رئيس جمهورسابق و سياستمدار برجسته چک، و بسياري کانديداهاي معتبر را پشت سرگذاشت؛ اولين شخصيت ايراني و يازدهمين زن در تاريخ جهان است که در طول بيش از يک قرن که از ايجاد سازمان نوبلميگذرد به اين مقام دست يافته است.
کارنامه مبارزات اجتماعي او که همواره تحت فشار استبداد سياسي حاکم بر ايران با مخاطرات جدي مواجه بوده است، نشانميدهد که او نه يک حقوقدان به تعبيرعرف، که وکيل بي پناه ترين و آسيب ديده ترين قربانيان جنايات سياسي اجتماعي درميهن ما بوده است. آنچه اوميکند نه وکالت که مبارزه براي احقاق حقوق انسان در زنجير ايراني است. او وکيل قربانيان پرونده هاي جنايتي بود که همگان به روشنيميدانستند که ورود به آن ورود به خوفناک ترين عرصه جولان خشونت پرستان است.
او وکيل مدافع قربانيان قتل هاي زنجيره اي بود و هست.

عفت ماهباز
من امروز جايزه صلح نوبل را دريافت کردم. ما امروز جايزه صلح نوبل را گرفتيم. صدها زن ايراني در سراسر جهان جايزه گرفتند و امروز ميليونها زن در ايران با غرور و سربلندي در کنار شيرين جايزه گرفتند و اين احساس در کلام شيرين عبادي اين گونه جاري شد "اين جايزه فقط به من تعلق ندارد. اين جايزه به همه آنهايي تعلق دارد که درداخل و خارج از کشور ايران ، براي آزادي، دموکراسي، صلح و حقوق بشر تلاش کرده اند"

علىاكبر مهدى
قريب صد و پنجاه سال از مبارزه ايرانيان براى ايجاد دموكراسى در كشور ميگذرد. قريب صد و اندى سال از مبارزه زنان ايرانى براى رفع ستم جنسى و احقاق حقوق از دسته آنها مى گذرد. در تمام اين مدت توجه به حقوق كودكان در جامعه ايران نه تنها ناچيز بوده، بلكه هيچگاه از حمايت گسترده و لازم بزرگسالان برخوردار نبوده است. موفقيت خانم شيرين عبادى در كسب جايزه صلح نوبل گزاره همگونى اين سه نوع مبارزه بى دوام در جامعه ايرانى است. اين جايزه تلاش خستگى ناپذير خانم عبادى و همرزمانش همچو خانم مهرانگيز كار و عبدالكريم لاهيجى را قدر دانسته و تنگاتنگى اين مبارزات حقوق بشرى و خشونت زدايانه و نقش مهم زنان را درنابودى آنها برجسته مى كند

مليحه محمدي
تهنيت باد زنان ايران را! زنان ايران، کشتکان ستم ساليان و قرنها! درکنج حرم خانهها! در ظلمت شکنجه گاهها، زير چوبههاي اعدام، بسته بر چوبه تيرباران!
اسيران سرافراز اسارتگاهها!
جويندگان ادب و فرهنگ، فاتحان ميز و نيمکت و تخته سياه!
تهنيت باد کودکان بيسرپرست خياباني را! در کوچه پس کوچههاي تهران تا ده و شهرکورههاي همه جاي ايران! در شهرکي در قائنات! همانجا که کودکان و جوانان محرومش به پايداري و جان کندن شيرين و زنان دلاور همرزمش از مال دنيا صاحب يک ورزشگاه و گردشگاه شدند! 1
تهنيت باد مرد آزاده ايراني را! همرزم و هم راه و هم پويه اين سنگلاخه راهها! آنها که امروز ارتعاشات شوق در صداهاشان و برق شادي در چشمانشان، گلايه ساليان را از ياد ميبرد....

مهدي رجبي
· گزينش شيرين عبادي بعنوان برنده جايزه صلح نوبل، سرآغار فراگردي تازه در برخورد جامعه جهاني با ايران خواهد بود. ميتوان چشم بر اين داشت که از اين پس، نگاه و برخورد جامعه جهاني، نه از دريچه منافع آمريکا و اسرائيل، بلکه از زاويه مسئله حقوق بشر در ايران، و بويژه مسئله زنان پيش برود.
· دريافت جايزه صلح نوبل توسط يک چهره رزمنده عرصه ايستادگي مدني، انگيزه نيرومندي خواهد بود در راه دامن گسترکردن کارورزي در ميان مردم، در رابطه با زندگي آنها و بدوراز غوغاي جهان سياست

علي كشتگر
شيرين عبادي، بانوي خستگي ناپذير راه آزادي و حقوق بشر به پاداش کوششهاي صميمانه در راه دفاع از حق و آزادي که هر دو از پايه هاي مسلم صلح اجتماعي و صلح ميان ملت ها به شمارميروند به دريافت جايزه صلح نوبل نائل آمد.
اعطاي اين جايزه به يک ايراني آزادايخواه از جانب کميته اي که افکار آزاديخواهانه و حق جويانه جهاني را نمايندگيميکند، آنهم به يک زن ايراني که عليه هرگونه تبعيض جنسي و مذهبي فعاليتميکند همانقدر که براي دشمنان آزادي ايران تلخ است، کام ملت ايران را شيرينميکند. اعطاي جايزه صلح نوبل به اين وکيل دادگستري 56 ساله که در سالهاي گذشته همه توان خود را در راه دفاع از حقوق بشر به کار گرفت و در اين راه رنج فراوان برد، به گوهر جايزه اي است به آزاديخواهي و حق جوئي زن ايراني و به همه زنان و مرداني که در اين راه از بيرحمي و شقاوت استبداد ديني رنج برده و خطرها را به جان خريده اند. از پروانه اسکندري و زهرا کاظمي گرفته تا مهرانگيز کار،از دختران جواني که براي حقوق انساني خود در مدرسه و دانشگاههاي ايران تلاشميکنند تا همه آزاديخواهاني که امروز در زندانهاي استبداد و در بيرون زندان براي آزاديميکوشند. و همه آنان که در گوشه و کنار ايران بي نام و نشان در راه آزادي جان باخته اند.

ناصر كاخساز
جايزه صلح از جانب کميته جهاني نوبل به همکار ديرينم شيرين عبادي مبارز راه آزادي و دموکراسي در ايران بايد بويژه براي دو گروه از ايرانيان يک شوک تکان دهنده بوده باشد:
يکي، آنهائي که از کنار مضمون گرائي دموکراتيک به غمض عينيميگذرند و سرگرم نبردهاي ساختارياند.
ديگر آن گروهي که بخاطر بي اعتماديشان به گروههاي سياسي، به انديشه و اقدام در راه دموکراسي در ايران بي تفاوت مانده اند.
کميته جهاني صلح نوبل که نماينده به حق افکار آزاديخواهانه در جهان ما است از شيرين عبادي به نمايندگي از مردم آزاديخواه ايران که زير فشار و سرکوب حاکميت قرون وسطائي و شبه فاشيستي ملايان رنج بسيار کشيدهاند، قدرداني ميکند. و به نحو هوشمندانه اي راه دموکراسي و حاکميت لائيک و غيرديني را به عنوان الويت و خواست شماره يک جامعه ايراني برجسته ميکند.
به مثابه يک واکنش استقبال آميز از اين تصميم خردمندانه و آزاديخواهانه و به منظور جلب اعتماد جهانيان به اهداف جنبش ملي هم اکنون شيرين عبادي به نحوي سمبليک چونان اولين کانديداي رياست جمهوري در وجدان ايرانيان به پيش صحنه رانده ميشود و زير تابش تيز آفتاب واقعيت متحول و مدرن بر جنگ هفتاد و دو ملت در ايران تفوق مييابد

اگر اين احساسات واقعي است که حتما هست چرا آن را از قوه به فعل نياوريم؟.
بيائيم به پاس احترام به مردم ايران و همه نويسندگان و زنان و به خاطر ارج نهادن به انتخاب شايسته کميته صلح نوبل، و به خاطر وحدتي که خانم شيرين عبادي در بين ايرانيان بوجود آورده و به خاطر احترام و اعتباري که براي ايران و ايراني کسب نموده و بنا بر سوابق روشن مبارزاتي ايشان و به دليل کسب جايزه جهاني صلح نوبل و قرار گرفتن ايران در کانون توجه مردم جهان، از سوي سازمانها و احزاب سياسي و مجامع حقوق بشري و مدافعين صلح و آزادي و همه گروه هاي فکري مختلف، کانديد رياست جمهور نمائيم.
بيائيم براي يک بار هم که شده تعصبات گروهي و تمايلات فردي و همه ملاحظات ديگري که مانع وحدت عمل ما براي سرنگوني جمهوري اسلامي است را کنار بگذاريم و از اين تشتت و پراکندگي دست برداريم و کسي را که به اذعان همه گروه هاي فکري موجب شرمساري جمهوري اسلامي و سر فرازي ملت ايران گرديده و مي تواند عامل وحدت دهنده مبارزات مردم ايران گردد نه بطور سمبليک و تنها به پاس احترام، بلکه بطور واقعي و با کسب اجازه از ايشان وي را کانديد رياست جمهور نمائيم .
اين عمل باعث مي شود دست آلترناتو سازهاي بيگانه بسته شود و جهان يکپارچه به خاطر شناخته شدگي خانم عبادي و دريافت جايزه صلح نوبل به حمايت از مبارزات مردم ايران بر خيزد و تمام زنان کشور که نيمي از جمعيت را تشکيل مي دهند از اين ابتکار حمايت خواهند کرد
کانديد خانم عبادي به خاطر زن بودن يک پيام مشخص سياسي عليه جمهوري زن ستيز اسلامي نيز در بر دارد.
بيائيد از اين واقعه استفاده کنيم و کمبود الترناتيو را که عامل اصلي به ثمر نرسيدن مبارزات آزادي خواهانه مردم ايران است را جبران کنيم. اگر ما قبول داريم که مبارزه و سرنگوني رژيم جمهوري اسلامي بدون رهبر و بدون آلترناتيو پا نمي گيرد پس چرا معطليم. اين موقعيت را مغتنم شمريم و آنچه را که در قلم، ظرف ديروز و امروز در تمجيد و تجليل از خانم عبادي بعمل آورده ايم در عمل نيز اثبات کنيم.
شنبه 19 مهر ١٣٨١ – 11 اکتبر ٢٠٠٣

مقالات | بازديد 185 | نظر 4 | دنبالک 0 | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالاي صفحه 
نظرات
[Farhad Parsi - October 11, 2003 09:16 PM]

Marg bar molayan.Va tabrik be hame IRANIAN ,khanom Ebadi bayad dr moured Iran sohbat kond .na doshmani ba Amerika.va Keshvarhaye Arabi Ma Irani hastim va be fekreh Iran va seghot Rejim .

[Jane Irani - October 11, 2003 08:49 PM]

Sad dar sad ba in matlab movafegh hastam( ekhtelafate man ba Khanoom obadi anghadr nist ke dar in shetrayet be ishan ray nadaham)

[Elli - October 11, 2003 07:46 PM]

100x100 ba aghaye Haeri movafegham. omidvaram in pishnahad besorate jedi peygiri besheh.

[saodat - October 11, 2003 06:24 PM]

پاسخ مردم ایران به این عمل وقدردانی از مبارزات و محرومیت های قضایی شیرین عبادی همانا کاندید نمودن او برای ریاست جمهوری دور آینده انتخابات است.
کاملا از کاندیداتوری ایشان حمایت کنیم.

Copyright: gooya.com 2016