چهارشنبه 23 مهر 1382

از پلکان هواپيما تا درب خروجی فرودگاه با شيرين عبادی، پيام فضلی نژاد

به همراه مصاحبه های اختصاصی با شيرين عبادی ، محمد علی ابطحی ، عبدالله رمضان زاده ، فاطمه حقيقت جو در اتاق ويژه تشريفات ترمينال 3 و مشروح مذاکرات منتشر نشده پيرامون چگونگی حضور برنده صلح نوبل در ميان مردم!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

www.fazlinejad.com
payam@fazlinejad.com

در حالي که نزديک به سي هزار نفر در فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از بانوي برنده صلح نوبل بودند و هزاران نفر در مقابل ترمينال 2 پرواز هاي خارجي فرودگاه انتظار ورود شيرين عبادي را مي کشيدند و سعي داشتند تا با ورود به سالن انتظار ترمينال از نخستين لحظات ورود اين حقوقدان در کنار وي باشند ، ساعت 20:30 خبر رسيد که بر اساس آناليز استراتژيست هاي امنيتي و کارشناسان پليسي اين مراسم ، پرواز ايران اير فرانسه به ايران در ترمينال 3 فرود خواهد آمد. بر اساس برنامه پيشين فرودگاه خبرنگاران و روزنامه نگاران داخلي و خارجي در مقابل در ترمينال 2 مستقر شده بودند و برخي ، از جمله من ، توانستيم به داخل ترمينال دو راه پيدا کنيم. تمام راههاي بيرون اين ترمينال مسدود بود و استقبال کنندگان به سر دادن شعارهاي استقبالي و اعتراضي مشغول بودند. در گوشه اي ديگر صدها نفر با خواندن سرودهاي " اي ايران ، اي مرز پر گهر " ، " يار دبستاني من " و... پايکوبي مي کردند. تلاش بر اين بود تا خبرنگاران بتوانند از داخل ترمينال 2 به ترمينال 3 بروند ، اما با توجه به اينکه پل ارتباطي دو ترمينال تنها از طريق باند فرودگاه برقرار بود ، اين اجازه به خبرنگاران داده نشد. مامورين امنيتي لباس شخصي مي گفتند که حضور خبرنگاران حتي در داخل سالن انتظار ترمينال 2 غير قانوني است و خواستار خروج ما از محوطه شدند. من ، شهرام رفيع زاده و يک خبرنگار خارجي در داخل محوطه ترمينال 2 مانديم. نزديک به ساعت 21:30 خبردار شديم که شيرين عبادي در حال طي تشريفات قانوني براي ورود به خاک ايران است و برخي از اعضاء هيات دولت ( محمد علي ابطحي ، عبدالله رمضان زاده ، محمد ستاري فر و... ) ، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ( فاطمه حقيقت جو ، شهربانو اماني ، الهه کولايي ، بهاالدين ادب و...) و تعدادي از مقامات سابق و لاحق دولتي در مقابل پلکان هواپيماي ايران اير به استقبال شيرين عبادي رفته اند. با هماهنگي يکي از اعضاء رياست جمهوري که به گونه اي اتفاقي وي را در ترمينال 2 ديديم توانستيم اجازه عبور از باند فرودگاه و ورود به گيت ترمينال 3 را بگيريم. از باند ترمينال 2 با يک رنو متعلق به بخش فني و مکانيکي مهرآباد ، از به هواپيماي حامل برنده نوبل صلح رسيديم . در حالي که به سختي از مرحله چک پاسپورت ، همراه دو رونامه نگار ديگر ، گذشتيم و وارد ترانزيت ترمينال 3 شديم ، محمد علي ابطحي ، معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهوري ، نخستين شخصيت سياسي بود که از مراسم خصوصي استقبال مقامات از شيرين عبادي بازگشته بود . شيرين عبادي به سرعت از گيت خارج شد و در جمع چند خبرنگار که با سختي فراوان توانسته بودند وارد محوطه ترمينال 3 شوند حضور يافت.

نخستين سخنان عبادي در جمع خبرنگاران پس از ورود به خاک ايران

در حالي که فقط ده خبرنگار از رسانه هاي داخلي و خارجي توانستند با شيرين عبادي پس از حضور در محوطه ترمينال 3 ديدار و گفت و گو کنند و مامورين حفاظت از شيرين عبادي به دلايل امنيتي و با توجيه حفظ جان اين حقوقدان اجازه نمي دادند تا وي به ميان طرفداران خود رود ، برنده جايزه جهاني نوبل گفت :

" من از همه شما که با مشقت فراوان خود را به من رسانديد ، سپاسگذارم. اين جايزه متعلق به من نيست . متعلق به همه شماست که با اشتياق در اين شرايط دشوار کار مي کنيد و متعلق به همه مردم ايران است. متعلق به تمام کساني است که براي حقوق بشر و صلح و دموکراسي در ايران فعاليت مي کنند. عذرخواهي مي کنم که به علت ازدحام نمي توانم بيش از اين در خدمت شما باشم. همه شما در قلب من جاي داريد. امشب را بر من ببخشيد . از فردا خدمت گزار هميشگي شما هستم. "

پس از سخنان کوتاه شيرين عبادي ناگهان جمعيتي که از يکي گذرگاههاي منتهي به ترمينال 3 موفق به حضور در جلوي درب اصلي ترمينال شده بودند به سوي عبادي هجوم مي آورند و ماموران نيروي انتظامي سريعا عبادي را به يکي از اتاق هاي تشريفات داخل محوطه ترانزيت انتقال مي دهند. با دشواري از لابلاي ماوران داخل ترمينال سه مي شوم و در حالي که لباس شخصي ها اطراف محل استقرار عبادي را مسدود کرده اند ، وارد محوطه حضور وي مي شويم.

گفت و گوي اختصاصي پيام با معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهور در سالن ترانزيت ترمينال3

پيام : آقاي ابطحي ، نزديک به سي هزار نفر به استقبال خانم شيرين عبادي آمده اند و توانستيم لحظاتي را با هم شعارها و جوشش خودجوشش مردم را از نزديک نظاره کنيم. نظر شما پيرامون اين استقبال گسترده چيست و آن را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

ابطحي : اين افتخاري ملي است که براي همه ملت ايران مهم است. چه آنان که توانسته اند با اين ترافيک وحشتناک خود را به فرودگاه مهرآباد رسانند و چه کساني که موفق به حضور در اينجا نشدند. بديهي است که در اين موقعيت خطير مردم شور و هيجان خود را به نمايش مي گذارند و اين امري کاملا طبيعي است.

پيام: رييس جمهور در جمع خبرنگاران پارلماني اعلام کرده که جايزه صلح نوبل سياسي است و مسئله مهمي نيست. بسياري از ناظران سياسي از اين سخنان آقاي خاتمي شوکه شدنه اند و معتقدند که اين موضع گيري خوراک مناسبي را براي محافظه کاران و رسانه هاي آنان تامين کرده است. شما اين سخنان را چگونه آناليز مي کنيد؟

ابطحي : اين مصاحبه اقاي خاتمي تحريف شده است و من نيز در گفت و گويي ظهر بدان اشاره کردم.

پيام : خيلي از روزنامه نگاران فايل صوتي سخنان رييس جمهور را شنيده اند و ديگر جايي براي تحريف نمي ماند...

ابطحي : به هر حال اکنون اعلام مي کنم که آن موضع قطعي رييس جمهور نيست و نبايد هيچ جناحي از آن به ضرر اين افتخار ملي سوء استفاده سياسي کند.

پيام : اگر هم اين سوء استفاده سياسي صورت گيرد ، مقصر خود رييس جمهوري است که در سخنانش براي آنها متريال کافي تامين کرده است...

ابطحي : من اينگونه فکر نمي کنم. ايشان در جمع خبرنگاران نظرش را گفته و برخي هم بخشي از نظرات ايشان را بزرگنمايي کرده اند . در حالي که آقاي خاتمي هم از اهداء اين جايزه به خانم عبادي خوشحال شده اند و البته ممکن است از صلح نوبل تفسيري هم داده باشند. به هر حال باز هم ميگويم که سخنان ايشان تحريف شده است.

پيام : در شعارهاي استقبال کنندگان بحث آزادي زندانيان سياسي در صدر قرار دارد. چشم انداز رسيدن به اين مطالبات را که اکنون در جمع هزاران نفري مردم بيان مي شود به چه سان مي بينيد؟

ابطحي : اميدواريم اين اتفاق بيفتد. آزادي زندانيان سياسي واقعا يکي از آرزوهاي من و همه مردم است.

پيام : يعني ديگر اين امر تبديل به آرزو شده است؟

ابطحي : نه با چنين تفسيري . ولي اميدمان را به هر روي از دست نمي دهيم و تصور ميکنيم همين حرکت هاي خودجوش که مطالباتي را بيان مي کند ، مي تواند به عنوان يک نيروي اجتماعي قوي براي تسهيل در آزادي زندانيان موثر باشد.

پيام : در نتيجه چنين حرکت هاي اعتراضي اي را که گاه به انحاء گونه گون نمود مي يابد را مي پسنديد ؟

ابطحي : من اين جوشش ها را حرکت اعتراضي نمي دانم. اين حرکت ملي براي افتخاري جهاني است که در همايش خود مطالبات برحقي را نيز بيان مي کند. اين شيوه طرح خواسته ها را هم بسيار مي پسندم و اميد دارم موثر واقع شود.

پس از مصاحبه با معاون رييس جمهور در ساعت 22:15 به همراه وي داخل اتاق تشريفاتي که شيرين عبادي در آن حضور دارد مي شوم. غير از ابطحي ، فاطمه حقيقت جو ، شهربانو اماني ، بهالدين ادب و برادرشيرين عبادي براي استقبال از او در اتاق هستند. معاون حقوقي رييس جمهور مجددا کسب اين افتخار را به اين حقوقدان برجسته تبريک مي گويد و عبادي با اظهار تشکر از ابطحي و ديگر اعضاء هيات دولت که براي استقبال وي آمده اند مي گويد : " سپاسگذار شما و همه دوستاني که اينجا حضور دارند بوده ام و هستم." قمي ، ريس تشريفات رياست جمهوري که هماهنگي استقبال مقامات از عبادي را عهده دار بود ، دومين فردي است که با حضور در اتاق تشريفات به عبادي تبريک مي گويد. در همين حال ابطحي براي عبادي توضيح مي دهد که هزاران نفر به استقبال او آمده اند و تصريح مي کند که يک ساعت از ميدان آزادي تا فرودگاه در ترافيک سنگين مانده بود. در همين حال استراتژي نيروهاي امنيتي و حفاظتي مبني بر اينکه حضور خانم شيرين عبادي در جمعيت مي تواند خطرناک باشد و حوادثي را پديد آورد ، براي کسب نظر از برنده صلح نوبل اعلام ميگردد و معاون رييس جمهور توضيح مي دهد که مردم انتظار دارند تا خانم عبادي در جمع آنها حضور يابد و عدم حضور ايشان صلاح نيست. شهربانو اماني ، نماينده مردم اروميه در مجلس ششم ، که در کنار شيرين عبادي حضوري مستمر داشت مي گويد اصلا نمي توان اين جمعيت را راضي کرد که با خانم عبادي مواجه نشوند.

گفت و گوي اختصاصي پيام با شيرين عبادي در اتاق تشريفات ترمينال 3

پيام : خانم عبادي ، ظاهرا اصرار بر اين است که شما در ميان استقبال کنندگان حضور پيدا نکنيد . واکنش هزاران استقبال کننده از شما در برابر عدم حضور و سخنراني تان تعريف نشدني است...

عبادي : من هرجا مردم حضور دارند ، مي خواهم همانجا باشم. از لحظه اي که از پلکان هواپيما پايين آمدم هم گفتم من مي خواهم از جايگاه عمومي که همه مي روند ، عبور کنم. اما نشد. از اين بابت خيلي متاسف شدم. من متعلق به مردم هستم.

پيام : استدلال مي کنند که امنيت جاني شما بايد حفظ شود و امکان دارد از حيث حفاظت جاني براي شما مخاطراتي وجود داشته باشد...

عبادي : اصلا اين بحث ها براي من مهم نيست...

شهربانو اماني مي گويد بايد خانم عبادي را با ماشين از ميان جمعيت حرکت دهيم و انشالله که اتفاقي نمي افتد. مردم خودشان مواظبت مي کنند. فريبرز رييس دانا ، رييس کميته استقبال از برنده صلح نوبل ، وارد اتاق تشريفات مي شود.

رييس دانا : خوش آمدي به وطن شيرين ، چيز ديگري نمي توانم بگويم...

رييس دانا پس از اولين ديدار با عبادي و خوشامد به حاضران و مقامات دولتي، به اتاق دومي که پشت اتاق تشريفات ترمينال 3 قرار دارد ، مي رود تا برنامه اش را پيرامون حضور عبادي در جمع مردم را با او در ميان گذارد. ابطحي اشاره مي کند که بسياري از مقامات دولتي و اعضاء هيات دولت در بيرون اين اتاق حضور دارند و متاسفانه هنوز موفق نشده اند که داخل ترمينال 3 شوند. لحظاتي بعد عبدالله رمضان زاده ، سخنگوي دولت ، وارد اتاق تشريفات مي شود و ابتدا لحظاتي به اتاق دوم تشريفات که شيرين عبادي و فريبرز ريس دانا و چند مامور امنيتي که متولي حفاظتي برنامه استقبال هستند ، مي رود و پس از احوال پرسي با رييس کميته مردمي استقبال به اتاق اول باز مي گردد.

گفت و گوي اختصاصي پيام با عبدالله رمضان زاده ، سخنگوي دولت ، در اتاق تشريفات ترمينال 3

پيام: آقاي رمضان زاده ، حضور گسترده مردم در فرودگاه را براي استقبال از خانم عبادي ديديد و شعارهاي اعتراضي آن ها را هم شنيديد. برآورد کلي شما از اين فضا چيست؟

رمضان زاده : مردم ايران انتظاراتي را از حاکمان داشته اند که بخشي از آنها برآورده نشده است و اين چنين خواسته هاي بر حق خود را بيان مي کنند. اين خوشحالي عمومي واقعا ستودني است.

پيام : بيش از اينکه اين جوشش مردم يک خوشحالي ستودني باشد ، پيام هايي را در دل خود دارد که شما هم به عنوان يک شخصيت سياسي مي دانيد چيست. اين همايش براي استقبال از خانم عبادي نشان از وجود يک پتانسيل قوي ميان توده ها دارد که چنين خود را به رخ مي کشد. اگر توده هاي حاضر به خاستگاههاي خود نرسند ، مي دانيد که قدرت دارند تا حوادثي را رقم زنند...

رمضان زاده : ببين اولا من اين همايش را يک حرکت اعتراضي نمي دانم. قطعا حاکمان بايد البته از چنين همايش هايي که پيام هايي را در خود دارد بهره لازم را براي فهم خاستگاههاي شهروندان ببرند. بايد به اين مطالبات عمومي سريع تر پاسخ داده شود و در چهارچوب قانون ، همانطور که خانم عبادي گفته اند ، انتظارات برآورده گردد. مطالبات عمومي از صندوق هاي راي بيرون مي آيد و ما بايد شرايط را فراهم کنيم تا در يک انتخابات آزاد تمامي خواسته هاي مردم ، که بخشي از آن در محوطه فرودگاه قابل ديدن است ، شکل قانوني يابد. برآيند اين حرکت هاي قانوني را بايد بتوانيم در صندوق هاي راي ببينيم.

پيام : تصور مي کنيد انتخابات مجلس هفتم انتخاباتي باشد که خواست هاي عمومي مردم را تجلي بخشد؟

رمضان زاده : اگر حضور داشته باشند و برخي موانع هم که تعدادي از دوستان درست مي کنند رفع شود ، بله مي توانيم به آن انتخابات آزاد برسيم.

پيام : آيا فکر مي کنيد اين افتخار ملي که نصيب ايرانيان شده بر حضور مردم در انتخابات تاثير داشته باشد و مي تواند اميد هايي را براي اصلاح به بار نشاند؟

رمضان زاده : به جد معتقدم که اکنون مي توانيم مردم را بيشتر به حضور در پاي صندوق هاي راي تشويق کنيم. بايد موانعي که آزادي را محدود مي کنند برداريم . بايد توجه داشت همين که مردم چنين به استقبال يک ايراني حامي حقوق بشر آمده اند و در يک حرکت کاملا مسالمت آميز و آگاهانه انتظارات خود را مي گويند ، يعني اينکه هنوز اعتقاد دارند که مي توانند تاثير گذار باشند و همين عاملي است که فکر مي کنم آنان در انتخابات حضور خواهند يافت.

در همين حال فاطمه حقيقت جو مي گويد که مردم در محوطه فرودگاه بي صبرانه منتظر ديدن خانم عبادي هستند و هر تصميمي که مي خواهند بگيرند بايد زود تر مشخص شود. نزديک به بيست دقيقه فريبرز ريس دانا و شيرين عبادي در حضور متوليان امنيتي فرودگاه پيرامون چگونگي حاضر شدن در ميان مردم گفت و گو مي کنند. شهربانو اماني مي گويد:" ما فکر مي کنيم فقط در کشور ما اينگونه است که نتوان سريع تصميم گرفت. همه جاي دنيا همين است . ما از مجلس يک سفر خارجي رفتيم و ديديم که آنجا هم مردم در استقبال از شخصيت هايشان چنين با اشتياق بي تابي مي کنند. الان اگر پاپ جايزه را برده بود اصلا واتيکان به هم ريخته بود ، حتي بدتر از اينجا ."

حضور سردار طلايي در اتاق دوم تشريفات و تبريک به شيرين عبادي

سردار طلايي ، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ ، ساعت 22 وارد اتاق تشريفات نخست مي شود و سريعا جهت مذارکره با رييس کميته استقبال مردمي از شيرين عبادي به اتاق دوم مي رود. چند خبرنگار به سختي داخل اتاق دوم که تقريبا ده متر مساحت دارد و يک خروجي به محوطه ترمينال3 براي آن درنظر گرفته شده ، مي شوند. طلايي نخست به شيرين عبادي تبريک مي گويد و اشاره مي کند که سريعا بايد براي برنامه استقبال تمهيداتي انديشيده شود. فريبرز رييس دانا از وي مي خواهد تا از نيروهاي تحت امر طلايي تعدادي را جهت حفاظت از عبادي در اختيار گيرد و به فرمانده ناتب مي گويد: " تمام دغدغه من اين است که مردم از پشت ميله ها خارج نشوند." و ادامه مي دهد : " عبادي الان يک امانت در دست من است و من بايد او را صحيح و سالم از اينجا ببرم. " طلايي فضاي بيرون از اتاق تشريفات و ازدحام شديد جمعيت را توضيح مي دهد و مي گويد که بر اساس برآورد ها بيست هزار جمعيت در فرودگاه حضور دارند. رييس دانا مي گويد کاملا از فضا اطلاع دارد و به هر حال بايد عبادي در ميان مردم حضور يابد و پس از اين هم " ديگر جايزه گرفتن در ايران ممنوع است ." در هنگامه مذاکرات عبادي ، رييس دانا و طلايي چراغ اتاق دوم تشريفات مرتبا خاموش مي شد و برخي از خبرنگاران که توانسته بودند به اين اتاق راه يابند از آنجا بيرون رانده مي شوند. شيرين عبادي در اين ميانه در پاسخ به پرسشم پيرامون پرواز پاريس – تهران ، پرواز خود را بسيار راحت توصيف مي کند و مي گويد هيچ گاه لطف سرنشينان اين پرواز خاطره انگيز را از ياد نخواهد برد. فاطمه حقيقت جو ، عضو فراکسيون زنان مجلس ، توضيح مي دهد که وي به همراه اماني و کولايي از طريق پاويون توانسته به پلکان هواپيماي عبادي برسد و ازدحام حتي در آن مکان به حدي بوده که نزديک به بيست نماينده مجلس موفق به حضور در برابر هواپيماي برنده صلح نوبل نشده اند.

در ميانه مصاحبه با فاطمه حقيقت جو يکي از مامورين امنيتي فرودگاه دستور اخراج من از از سالن ترمينال 3 مي دهد و مامورين نيروي انتظامي نگارنده را از سالن بيرون مي کنند. فرمانده فرودگاه مهرآباد در پاسخ به اعتراضم مي گويد که اگر يک نفر بوديد برايتان گاو مي کشتيم ، ولي ماشالله يک نفر هم که نيستيد. هنگامي که در برابر درب ترمينال 3 توسط ماموران لباس شخصي به بيرون رانده مي شوم و کتفم آسيب مي بيند ، هنگامه شهيدي ، نويسنده و عضو مدافع حقوق زنان در کميسيون حقوق بشر اسلامي ، به اين حرکت ماموران اعتراض مي کند. زهرا اشراقي ، همسر محمدرضا خاتمي ، لحظاتي بعد موفق مي شود که وارد محوطه ترمينال 3 شود. پشت درب اين ترمينال نزديک به پنجاه خبر نگار انتظار ورود شيرين عبادي را مي کشند. آخرين مذاکرات رييس دانا و طلايي حکايت از آن داشت که عبادي بر روي سکوي در نظر گرفته شده در جايگاه خروج مسافران ترمينال 3 سخنراني کند و از درب پشت اين ترمينال که به جاده مخصوص کرج منتهي مي شود با ماشين هاي در نظر گرفته شده تا منزل اسکورت شود.

نيم ساعت بعد نزديک به سي نفر از مامورين نيروي انتظامي خبرنگاران و روزنامه نگاران حاضر در جلوي ترمينال را به انتهاي خروجي مسافران که کاملا مسدود شده بود هدايت مي کنند. در حالي که نمايندگان رسانه ها ابراز مي کنند که در حفظ امنيت اين محوطه تلاش خواهند کرد ، بار ديگر به محوطه اصلي ترمينال 3 باز مي گردند. دست هاي ماموران امنيتي و روزنامه نگاران به هم قلاب مي شود تا شيرين عبادي از ترمينال بتواند خارج شود. سردار طلايي که نزديک ميله هاي مملو از جمعيت حضور دارد اکيدا دستور مي دهد که حتي يک نفر از پشت ميله ها خارج نشود. حفاظ امنيتي ماموران ناجا پشت ميله ها تقويت مي شود. ابتدا محمد علي ابطحي از ميان قلاب گذر مي کند و خبرنگاران صدا و سيما از او سوال مي کنند که نظر شما درباره يک چهره اپوزيسيون که ميانه اي با انقلاب اسلامي ندارد ( شيرين عبادي ) چيست ؟ در حالي که او شروع به پاسخ دادن مي کند ، ماموران تذکر مي دهند که به دليل بر هم نخوردن نظم چيده شده بهتر است مصاحبه اي صورت نگيرد.

دقايقي بعد شيرين عبادي از ميان قلاب حفاظتي به پشت ميله ها مي رسد و با سختي ناشي از ازدحام جمعيت بالاي سکوي پشت ميله ها مي رود. ( فايل صوتي سخنان شيرين عبادي در بخش اخبار خبرنامه گويا موجود است) . در ميانه سخنراني برنده جايزه جهاني صلح نوبل عده اي از ميان جمعيت تعدادي سنگ به جايگاه پرتاب مي کنند که خوشبختانه به سکو اصابت نمي کند و به صورت من و هنگامه شهيدي که پشت جايگاه سخنران قرار داشتيم مي خورد. ضربه به گونه اي بود که شيشه عينکم مي شکند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/326

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'از پلکان هواپيما تا درب خروجی فرودگاه با شيرين عبادی، پيام فضلی نژاد' لينک داده اند.

از پلكان هواپيما تا درب خروجي فرودگاه
http://news.gooya.com/politics/archives/000454.php...
linkdooni
October 16, 2003 08:14 AM

Copyright: gooya.com 2016