دوشنبه 28 مهر 1382

محافظه كاران: براي اسقاط جمهوري اسلامي بايد «حكومت در تبعيد» با همكاري حسين خميني ايجاد كرد، بوش: مخالفم، الوطن، ترجمه حسن هاشميان

روزنامه الوطن در شماره دوشنبه خود به نقل از منابع موثق در امريكا و اروپا نوشت، رئيس جمهور امريكا پيشنهاد نئومحافظه كاران آن كشور به رهبري ريچارد پرل مبني بر تشكيل يك «حكومت در تبعيد ايراني» براي ايجاد تزلزل در نظام جمهوري اسلامي و آسان ساختن راه سقوط آنرا نپذيرفته است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مذاكرات كه به پيشنهاد مثلث كالين پاول وزير خارجه، كوندليزا رايس مشاورامنيت ملي و جرج تنت رئيس سيا ارائه شده است با شرط اينكه ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي به توافق برسد و پروتكل الحاقي را امضاء كند، بعد از پايان ماه اكتبر در ژنو آغاز خواهد شد. در اين مذاكرات امريكا از ايران خواهد خواست كه در زمينه عراق، سلاح اتمي و صلح خاورميانه همكاري سازنده اي داشته باشد.
همچنين الوطن تأكيد مي كند كه ريچارد پرل و همكاران وي تلاش زيادي به خرج مي دهند تا رئيس جمهور و كنگره امريكا را قانع سازند اگر در حكومت ايران تغير بنيادي رخ ندهد اين كشور طي دو يا سه سال آينده صاحب بمب اتمي خواهد شد. اين جناح تندروي حكومت امريكا كه به اسرائيل وابسته است در تماس هاي خود با افراد صاحب نفوذ امريكا استدلال مي كنند خطراتي كه جامعه امريكا امروز از سوي ايران با آن مواجه است همان مشكلاتي هستند كه از سوي رژيم صدام حسين با آن روبرو بوده است. از نظر اين افراد اگر براي روياروئي با سلاح هاي كشتار جمعي صدام حسين، ضرورت تغير رژيم در عراق بوجود آمد، اكنون همين ضرورت در ارتباط با ايران احساس مي شود. اما اين نئومحافظه كاران تندرو پيشنهاد نمي كنند كه بوش دستور حمله نظامي به ايران صادر كنند، بلكه آنان خواستار انجام برنامه محرمانه اي بر ضد جمهوري اسلامي هستند كه سه بند زير را در بر مي گيرد:
1)تشويق شخصيت هاي اپوزيسيون ايران در داخل و خارج كشور براي تشكيل «حكومت در تبعيد» كه مقر آن در واشنگتن يا يكي از پايتخت هاي اروپائي باشد. هدف اين حكومت بايد ايفاي نقش جايگزين و رهبري جامعه ايران بعد از سقوط جمهوري اسلامي باشد.
2)هماهنگي ميان نيروهاي مخالف جمهوري اسلامي در امريكا و اروپا از طريق پخش برنامه هاي تلويزيوني و تمركز بر اشتباهات رژيم فعلي ايران و مشكلات بي شماري كه امروزه ملت ايران با آن مواجه است. اين برنامه تبليغي بايد با يك برنامه وسيع شايعات و سروصداي اينترنتي همراه شود تا از اين طريق ملت ايران بر عليه حكومت فعلي تحريك شوند.
3)از چنين مخالفت هائي بايد در جهت راه اندازي تظاهرات و شكل گيري يك قيام عمومي در شهرهاي مختلف ايران استفاده كرد. هدف اين تظاهرات اسقاط حكومت حاكم در ايران به وسيله خود ايراني ها است.
منابع آگاه افزوده اند ، تندروهاي امريكا پيشنهاد دادند، حسين خميني نوه آيتالله خميني نقش مهمي در اين ميان ايفاء نمايد اما نبايد رياست حكومت در تبعيد را به وي واگذار كنند بلكه آنها ترجيح مي دهند يك فرد غير روحاني رهبري اين حركت را به عهده بگيرد. به نظر نئومحافظه كاران حسين خميني شخصيتي مهم و مناسب براي تغيير رژيم در ايران است ، زيرا او از يك سو نوه آيتالله خميني است و از سوي ديگر تغيير حكومت فعلي ايران و تشكيل يك نظام دموكراتيك اسلامي را تأييد مي كند. همچنين او مخالف خاتمي است و او را ناتوان تر از آن مي داند كه بتواند تغيرات عمده اي در ايران ايجاد كند. اما از همه مهم تر اينكه حسين خميني تحت هر شرايطي براي انجام اين مأموريت و ايجاد تغيرات بنيادي در ايران، آماده همكاري با امريكا است. به اين منظور در ماه هاي اخير مسوولاني از اين جناح تندرو در امريكا با حسين خميني جلسات محرمانه اي را برگزار كردند و به نقطه نظرات آن گوش دادند، ولي از دادن هرگونه وعده و تعهد درباره انجام چنين تغييري و نقش او در آن، به وي پرهيز نمودند.
به نوشته روزنامه الوطن، منابع موثق اطلاع داده اند كه پاول وزير خارجه با چنين انديشه اي به شدت مخالفت كرده و آنرا بسيار خطرناك و غير قابل عمل خوانده است و به طراحان چنين برنامه اي هشدار داده است كه دست زدن به چنين كاري امريكا را در «گرفتاري بزرگي» درگير خواهد كرد. او اشاره كرده است اين برنامه مناسب رفتار با موضوع ايران و مشكلات آن در مرحله فعلي نمي باشد. به نظر وزير خارجه امريكا، حسين خميني نه شرايط لازم را دارا است و نه توانائي آن را دارد كه نقشي در اين ميان به عهده بگيرد. علاوه بر آن مخالفان اصلي جمهوري اسلامي با هر نوع حكومتي كه از خارج بر آنها تحميل گردد، مخالفت خواهند كرد و با ان همكاري نخواهند نمود. به گفته افراد نزديك به حكومت امريكا اين ديدگاه پاول مورد حمايت جرج تنت رئيس سازمان سيا و كوندليزا رايس مشاور امنيت ملي قرار گرفته است، مسأله اي كه جرج بوش را قانع ساخت با پيشنهاد نئومحافظه كاران مخالفت كرده ، انديشه حكومت در تبعيد ايراني را ناديده انگارد. در برابر اين پاول پيشنهاد داده است كه بطور رسمي امريكا آمادگي خود را براي از سرگيري مذاكرات با حكومت ايران، به دولت آن كشور اعلام كند. اين پيشنهاد سه مسأله اساسي زير را در برمي گيرد:
1)حكومت امريكا آماده از سرگيري مذاكرات محرمانه در ژنو با نمايندگان ايران از ابتداي ماه نوامبر آينده است به شرط آن كه حكومت ايران قبل از آن با آژانس بين المللي انرژي اتمي به توافق كامل برسد.
2)حكومت بوش آمادگي آنرا دارد در مذاكرات خود با طرف ايراني در ژنو يك طرح جديدي درباره همكاري ايران و امريكا در عراق برسر موضوع امنيت كه به توافق دو طرف منجر شده ارائه دهد. اين طرح در برگيرنده واگذاري تدريجي حكومت به عراقي ها در زمان مناسب است.
3)حكومت بوش آمادگي آن را دارد چنانچه حكومت ايران موافق باشد تمام مسائل و موانع موجود در گسترش رابطه ميان دو كشور را مورد مذاكره قرار داده در رفع آنها كوشا باشد. اين مسائل مي تواند موضوعات مبارزه با تروريسم، وجود اعضاي سازمان القاعده در ايران، صلح خاورميانه و سلاح هاي كشتار جمعي باشد.

الوطن در ادامه مي نويسد ، وزير خارجه امريكا به ايراني ها پيام داده است كه مي توانند نقش سازنده اي در بازسازي عراق داشته باشند و مطمئن باشند كه وجود امريكا در همسايگي آنها امري موقتي است. همچنين پاول در اين پيام خواسته است كه حكومت ايران تمام راه هاي كمك به نيروهاي مخرب در عراق را ببندد. نزديكان به حكومت امريكا گفته اند، دولت بوش نسبت به پاسخ مثبت ايران خوشبينانه است و انتظار مي رود به زودي مذاكرات محرمانه در شهر ژنو از سر گرفته شود.
حسن هاشميان – روزنامه نگار مستقل

Copyright: gooya.com 2016