سه شنبه 29 مهر 1382

ايران پروتکل الحاقی را پذيرفت، بي بي سي

دولت ايران بازرسی های سختگيرانه تر آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات هسته ای اين کشور در چارچوب پروتکل الحاقی به پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای و توقف برنامه غنی سازی اورانيوم خود را پذيرفته است.

انجام بازرسی های گسترده و بدون اعلام قبلی در چارچوب پروتکل الحاقی و توقف برنامه غنی سازی اورانيوم، که محصول آن می تواند کاربرد نظامی داشته باشد، از جمله خواست های مندرج در قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی بوده که تا آخر ماه اکتبر جاری به ايران مهلت داده بود به اين تقاضاها عمل کند.

خبرنگار بی بی سی در تهران می گويد ايران دست کم در اصل به طور کامل با آنچه آژانس بين المللی انرژی اتمی، اروپايی ها و حتی آمريکا خواسته است، همکاری می کند.

وزيران خارجه سه کشور اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان که به منظور قانع کردن ايران به قبول قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد پيوستن به پروتکل الحاقی و توقف برنامه غنی سازی اورانيوم به تهران سفر کرده اند، گفتند اجرای کامل تصميم های ايران بايد به حل بحران جاری هسته ای اين کشور توسط آژانس بين المللی انرژی اتمی پايان دهد.

جک استرا، وزير امور خارجه بريتانيا به بی بی سی گفت اين يک گام مهم است اما اکنون همه چيز بستگی به آن دارد که ايران به آنچه گفته عمل کند.

کاخ سفيد گفت پيشنهاد ايران در صورتی که اجرا شود، گامی مثبت است.

دومينيک دو ويلپن، وزير امور خارجه فرانسه گفت اين روز برای اروپا روزی مهم است و پيشرفت قابل ملاحظه ای کسب شده است.

وزيران خارجه اروپايی که به دعوت ايران به تهران سفر کرده اند، گفتند موافقت ايران با امضای پروتکل الحاقی، زمينه ساز گفتگوهای گسترده با ايران است و اگر اين کشور نگرانی های بين المللی در مورد برنامه هسته ای خود را رفع کند، می تواند انتظار دسترسی بيشتر به کمک ها و فن آوری های جديد را داشته باشد.

خبرنگار بی بی سی می گويد طرف های مذاکره کننده، به ويژه در مورد مساله به تعليق درآمدن فعاليت های ايران در زمينه غنی سازی اورانيوم، گفتگوهای دشواری داشتند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - حسن روحانی، دبير شورايعالی امنيت ملی جمهوری اسلامی، در يک کنفرانس خبری مشترک با وزيران خارجه آلمان، بريتانيا و فرانسه در تهران گفت که ايران مصصم است اقدامات لازم را برای الحاق به پروتکل الحاقی انجام دهد.

آقای روحانی، که در روزهای اخير نظارت بر مذاکرات مربوط به حل اختلاف نظر بين جمهوری اسلامی و آژانس بين المللی انرژی اتمی را برعهده داشته، گفته است که "تهران مصصم است در زمينه پايان دادن به تنش فعلی در عرصه فعاليت مشروع هسته ای خود مسايل باقيمانده با آژانس بين المللی را حل و فصل کند و اقدامات لازم را برای پيوستن به پروتکل الحاقی به عنوان هشتاد و يکمين کشور انجام دهد."

کمال خرازی، وزير خارجه ايران، پس از ملاقات با وزيران خارجه سه کشور بزرگ عضو اتحاديه اروپا در تهران، ضمن ابراز رضايت از پيشرفت مذاکرات، گفته بود که جمهوری اسلامی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای نيست و آماده است در صورت احترام به حقوق خود، در مورد برنامه های هسته ای گذشته و کنونی خود با کمال شفافيت عمل کند.

طبق گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، زمانی که گفتگوهای وزيران امور خارجه آلمان، بريتانيا و فرانسه با مقامات ايرانی در جريان بود، تعدادی از دانشجويان دانشگاه ها در برابر کاخ سعد آباد، محل برگزاری مذاکرات، تجمع کردند و خواستار پايان دادن به فشارهای بين المللی بر ايران برای توقف برنامه های هسته ای خود شدند.

وزيران خارجه سه کشور اروپايی در تهران با محمد خاتمی، رييس جمهوری نيز ملاقات خواهند کرد.

وعده همکاری

پس از صدور قطعنامه شورای حکام و تعيين ضرب الاجلی برای قبول محتوای آن توسط ايران، شخصيت های جمهوری اسلامی واکنش های متفاوتی نسبت به آن نشان دادند.

از ابتدا بسياری از افراد وابسته به جناح موسوم به اصلاح طلب طرفدار رييس جمهوری موضع معتدل تری نسبت به اين قطعنامه اتخاذ کرده و پذيرش آن را مورد بررسی قرار دادند.

به ويژه با نزديک شدن پايان مهلت تعيين شده، امکان ارجاع مساله به شورای امنيت سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گرفت و برخی از مقامات ايرانی اظهار نظر کردند که لازم است به هر ترتيب از چنين تحولی جلوگيری شود.

در مقابل، برخی از نشريات و شخصيت های وابسته به جناح موسوم به محافظه کار صدور قطعنامه را به منزله تلاش خارجی برای مداخله در امور داخلی و مخدوش کردن حق حاکميت جمهوری اسلامی تلقی کردند و با پذيرش آن مخالفت ورزيدند.

در نهايت، نظر طرفداران پذيرش قطعنامه، احتمالا پس از مذاکرات اوليه با کشورهای اروپايی، به اجرا در آمده است.

چندی پيش گزارش شد که کشورهای اروپايی با ارسال نامه ای برای مقامات ايرانی به آنان وعده دادند که در صورت پذيرش نظارت گسترده بين المللی، اين کشورها مايل به کمک فنی به برنامه های هسته ای صلح آميز ايران خواهند بود.

بی ترديد مقامات دولت جمهوری اسلامی می توانند وعده همکاری اروپاييان را به عنوان امتيازی در برابر قبول تعهدات جديد در مورد برنامه های هسته ای خود مطرح و به اين وسيله، با اعتراض مخالفان پذيرش قطعنامه شورای حکام مقابله کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/521

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران پروتکل الحاقی را پذيرفت، بي بي سي' لينک داده اند.

دموکراسی و پروتکل الحاقی ( یا چگونه یاد گرفتم که شعار مرگ بر آمریکا سر بدهم و مملکت را به آمریکا بفروشم )
1. با ورود وزاری خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه ، آن طور که از «ظواهر» امر بر می آید، ایران خود را برای پذیرش پروتکل الحاقی آماده می کند. این ...
[Daghdagheh]
October 22, 2003 12:23 AM

Copyright: gooya.com 2016