سه شنبه 29 مهر 1382

سفر وزيران امور خارجه سه کشور اروپايي به ايران از ديد رسانه‌هاي فرانسوي، راديو فردا

روزنامه ليبراسيون در شماره امروز خود ضمن انعکاس خبر سفر وزيران امور خارجه سه کشور، در سرمقاله خود به تحليل اهميت آن پرداخته است. در اين سرمقاله، ضمن اشاره به سلاح هسته اي کشورهايي مانند هند، پاکستان و اسرائيل، مورد ايران که به سرعت در اين زمينه پيشرفت مي کند، به عنوان عامل اتحادي بين آمريکا، اروپا و روسيه در برخورد با خطرات ناشي از گسترش سلاح هسته اي در سطح جهان شناخته مي شود. ليبراسيون مي افزايد: هدف اروپاييان از اين سفر، قانع کردن ايران از طريق ديپلماتيک، به توقف غني سازي اورانيم است، تا از راه حل هاي قهر آميز مانند بمباران مراکز اتمي آن جلوگيري شود.
روزنامه ليبراسيون در جاي ديگري، کشورهاي صاحب سلاح هسته اي را به سه گروه تقسيم مي کند: گروه نخست، پنج قدرت هسته اي مطلق روي زمين، آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا هستند که اجازه دارند سلاح هاي اتمي خود را حفظ کنند، به شرط آنکه متعهد به کاهش آنها شوند. 182 کشور پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را امضاء کرده اند و در ازاي آن، از کمک اين پنج کشور قدرتمند در مصارف غير نظامي دانش هسته اي برخوردار مي شوند.

گروه دوم کشورهايي هستند مانند ايران، کره شمالي و عراق که با وجود امضاي نخستين پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي در 1967 و داشتن عضويت در سازمان بين المللي انرژي اتمي، به صورت غير قانوني به تحقيق و گسترش سلاح هاي هسته اي دست يازيده اند.

گروه سوم کشورهايي هستند که پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي سال 1967 را امضاء نکرده اند، مانند هند، پاکستان و اسرائيل، که با وجودي که به صورت غير قانوني داراي بمب اتمي هستند، مجبور به اجازه بازرسي تاسيسات شان نيستند.

اسرائيل بر اساس گفته آگاهان، داراي 200 کلاهک هسته اي مرغوب است که از طريق موشک، هواپيماي بمب افکن و زير دريايي قابل پرتاب هستند. هند و پاکستان که دارايي اتمي خود را پنهان نمي کنند، از سلاح خفيف تري برخوردارند، به ويژه پاکستان. اما خطر سلاح هسته اي پاکستان، که جامعه بين المللي را نگران مي کند، اين است که با فروش تکنولوژي هسته اي خود به ديگران، موجب گسترش اين سلاح ها مي شود.

امروز صبح، سرمقاله نويس راديو فرانس انتر، سفر وزيران امور خارجه بريتانيا، آلمان و فرانسه به ايران را يک پيروزي در مناسبات بين المللي براي اروپا دانست و پيش از آنکه نتيجه مذاکرات اين وزيران با محمد خاتمي، رئيس جمهوري ايران، روشن شود، گفت: اين اقدام نهايي اروپا بدون شک موفقيت آميز است و موجب جلوگيري از بحران عظيمي خواهد شد که عواقب وخيمي مانند بمباران مراکز هسته اي ايران به وسيله هواپيماهاي اسرائيلي و آمريکايي را به دنبال خواهد داشت.

به گفته اين سرمقاله نويس، اروپاييان ثابت کردند که زبان ديپلماتيک موثر تر از تهديد نظامي است و مي توان با ايران به عنوان يک مخاطب وارد گفتگو شد و به نتيجه مثبت رسيد.

ميرعلي حسيني (پاريس)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/523

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفر وزيران امور خارجه سه کشور اروپايي به ايران از ديد رسانه‌هاي فرانسوي، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016