شنبه 15 آذر 1382

احسان نراقي: لازم نيست موضوع حقوق بشر را تا سطح يك بحران بكشانيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
احسان نراقـي گفت: همان طور كه مساله‌ي پروتكل نشان داد، كشورهايي غير از آمريكا به حرف‌هاي ايران گوش مي‌دهند، پس لازم نيست درباره‌ي حقوق بشر نيز موضوع را تا سطح ايجاد يك بحران بكشانيم.
دكتر احسان نراقي، محقق و نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تاكيـد كرد: بحث مسايل هسته‌يي موضوعي بود كه خارجي‌ها نيز از آن متاثر بودند و مي‌گفتند خطري را نسبت به آن احساس مي‌كنند، اما بحث حقوق بشر داخلي و به خود ما مربوط است؛ پس سعي كنيم آن را در داخل حل كنيم.
وي افزود: تصور مردم از حقوق بشر در ايران يا تصور كشورهاي خارجي از اين موضوع با واقعيات بسيار متفاوت و بدتر است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه واقعيت به بدي و وخامتي كه درباره‌ي وضعيت حقوق بشر در ايران تصور مي‌شود‌، نيست.
نراقي در ادامه تصريح كرد: چرا ما كه بيش از سـي و چنـد زندانـي سياسـي نداريـم، تعدادشان براي ديگران بيشتر جلوه داده شده؛ اين امر حاكي از ناشـي‌گـري مسـووليـن است.
اين محقق و نويسنده با اشاره به جريان فوت زهرا كاظمي گفت: موضوع كاظمي به جايي كشيد كه كانادا دشمن‌مان شد و بيانيه‌ي شديدالحني در خصوص حقوق بشر در ايران صادر كرد. حقوق بشر جرقه‌اي است كه مي‌تواند باعث ايجاد حريق شود.
وي تاكيد كرد: مقامات ايران برخلاف جريان مساله‌ي هسته‌يي كه توجه‌شان را به اقناع جامعه‌ي بين‌المللي معطوف كرده بودند، در جريان حقوق بشر به قانع كردن عناصر داخلي بپردازند.
نراقي در اين راستا پيشنهاد كرد: رييس قوه‌ي قضاييه با وكلاي دادگستري، وكلاي زندانيان سياسي و حقوقدانان دانشگاه‌ها مذاكره و گفت‌وگو كند؛ چرا كه از اين طريق بسياري از مشكلات قابل حل خواهد بود.
وي هم‌چنين تصريح كرد كه شكي در تلاش‌هاي مقامات و مسوولان براي بهبود وضعيت نيست، اما با توجه به اعتقادات موجود در انقلاب و نظام جمهوري اسلامي آزادي بيان را نيز نبايد فراموش كرده و به تضعيف آن بپردازيم، چرا كه شايد نپرداختن به اين موضوع نتيجه‌ي عملي وخيمي نداشته نباشد، اما مسلما نتيجه‌ي ظاهري آن بسيار پرهزينه بوده و ايران را بدنام خواهد كرد؛ بنابراين دستگاه قضايي كشور بايد به اين نكته نيز توجه نمايد.
نراقي در پايان تاكيد كرد: هرچند كه قوه‌ي قضاييه قصد دارد كه خود را با شرايط بين‌المللي وفق دهد اما به نظر مي‌رسد كه با كندي به پيش مي‌رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1956

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احسان نراقي: لازم نيست موضوع حقوق بشر را تا سطح يك بحران بكشانيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016