پنجشنبه 27 آذر 1382

رهبر جمهوري اسلامي: ولايت مطلقه فقيه به معناي مطلق العنان بودن رهبري نيست، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
مقام معظم رهبري، صبح امروز در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجويان, اساتيد و جوانان قزوين با تبيين تفاوتهاي دمكراسي غربي و مردمسالاري ديني تاكيد كردند مشروعيت نظام اسلامي بر پايه تقوا و عدالت متكي است. اما اگر راي مردم نباشد نظام مقبوليت و كارآيي ندارد بهمين دليل راي مردم و انتخابات در نظام مردمسالاري ديني بسيار مهم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري كار ايران, ايلنا, مقام معظم رهبري در تبيين تفاوتهاي دمكراسي غربي متكي به ليبراليسم با مردم سالاري ديني افزودند: دمكراسي غربي با تكيه بر ليبراليسم, پايه مشروعيت حكومت‌‏ها را راي اكثريت مي‌‏‏داند البته همين ايده راي اكثريت نيز تنها در تئوري است زيرا در عمل بسياري از حكومت هاي غربي از اين اكثريت برخوردار نيستند و هر جا كه حكومت مردمي مخالف خود ببينند با كودتا يا از هر راه ديگر براي سرنگوني آن تلاش مي‌‏كنند همچنانكه در شيلي, كودتاي 28 مرداد 32 و بسياري از كشورهاي ديگر همين كار را كردند.
مقام معظم رهبري در تشريح پايه‌‏هاي مشروعيت در اسلام, به آيات قرآني و احاديث معصومين استناد كردند و افزودند: در اسلام تقوا و عدالت پايه اصلي مشروعيت است اما اين مشروعيت بدون راي مردم, مقبوليت و كارآيي ندارد لذا در اسلام راي مردم اهميت ويژه‌‏اي دارد.
ايشان افزودند: در منطق بسيار مستحكم و عميق مردم سالاري ديني هيچ ولايت و حاكميتي مطلوب نيست مگر پروردگار تفويض كرده باشد و خداوند نيز اين حاكميت را در رده‌‏هاي مختلف حاكميت اسلامي تنها به كساني تفويض مي‌‏كند كه عدالت و تقوا داشته باشند و مردم هم آنان را بخواهند.
حضرت آيت الله خامنه‌‏اي در تبيين اهميت مجلس, به اهميت قانون اشاره كردند و افزودند: قانون يعني سرنوشت كشور؛ بنابراين نمايندگان مجلس با تصويب قوانين, 4 سال سرنوشت كشور و مردم را تعيين مي‌‏كنند و اهميت فراوان مجلس شوراي اسلامي از همين نكته قابل درك است.
ايشان انتخابات را از مهمترين مظاهر مردم سالاري ديني خواندند و افزودند: نظام پارلماني شكل خوبي از مردم سالاري است چرا كه مجلس برخاسته از آراي مردم است و هر چه تصويب مي‌‏كند بايد عمل شود و اگر كسي قصوري دراين مصوبه ها مي بيند و يا احساس مي‌‏كند در برهه‌‏اي از زمان بر اساس مصالح كشور عمل نمي‌‏شود بايد بخود مراجعه كند چرا كه نمايندگان, با راي مردم به مجلس رفته‌‏اند.
ايشان افزودند: تاكيد بر لزوم شركت گسترده مردم در انتخابات مجلس به خاطر تبليغات راديوهاي بيگانه هم نيست چرا كه مردم بيايند يا نيايند آنها حرفهاي خود را تكرار مي‌‏كنند همانطور كه حضور پرشور مردم در انتخابات دوم خرداد 76 , را راي منفي به نظام خواندند و با صد و هشتاد درجه اختلاف, حضور كمرنگ مردم در انتخابات شوراها در شهرهاي بزرگ را هم راي منفي به نظام خواندند.
مقام معظم رهبري افزودند: تاكيد بر حضور مردم در انتخابات مجلس به اين علت است كه مجلس مي‌‏خواهد 4 سال سرنوشت كشور و ملت را با قوانين خود تعيين كند بنابراين حضور در انتخابات و در روند تعيين نمايندگان مجلس وظيفه‌‏اي شرعي, عقلاني و وجداني است هيچ كس نبايد خود را از اين ميدان كنار بكشد.
ايشان خدمت بيشتر مسوولان را عامل تشويق مردم به حضور در انتخابات خواندند و خاطرنشان كردند: عملكرد مسئولان مي‌‏تواند در ترغيب مردم به حضور در انتخابات اول اسفند نقش مهمي ايفا كند.
حضرت آيت الله خامنه‌‏اي, صلاحيت‌‏هاي متفاوت نمايندگان در نظام‌‏هاي دمكراسي غربي و جمهوري اسلامي ايران را مورد توجه قرار دادند و افزودند: در نظام هاي غربي, نيز صلاحيت‌‏هاي خاصي مورد نظر است كه عمده آن وابستگي هاي حزبي است اما در نظام جمهوري اسلامي علاوه بر دانايي و كفايت سياسي كفايت اخلاقي و اعتقادي هم لازم است و هم بايد به اين نكته كاملا توجه كنند.
ايشان خاطر نشان كردند: اخلاق و عقايد مسوولان, برخلاف اخلاق و عقايد مردم, مسئله فردي و شخصي نيست بلكه مسئله‌‏اي عمومي است چرا كه اگر فردي معامله‌‏گر باشد, دنبال پركردن جيب خود و اطرافيانش باشد يا بيگانه پرست و ترسو و فاسد باشد و به مجلس برود همين اخلاق و عقايد او منشا مشكلات فراواني براي كشور و مردم خواهد شد.
ايشان افزودند: منظور از ضرورت برخورداري نمايندگان مردم از دانايي, كفايت و تقواي سياسي, اخلاقي اين نيست كه كسي از فدا تفتيش عقايد راه بياندازد البته اگر كسي به مخالفت با مباني ارزشي نظام تظاهر مي‌‏كند حق ندارد به مجلس برود و همه بايد در مورد اين مسئله حساس باشند.
مقام معظم رهبري خاطر نشان كردند: صلاحيت‌‏هاي نامزدهاي ورود به مجلس بايد احراز شود و دراين زمينه هم وزارت كشور هم شوراي نگهبان مسوولند.
مقام معظم رهبري در همين زمينه تاكيد كردند: وزارت كشور و شوراي نگهبان براساس قانون وظايفي دارند كه بايد انجام دهند و هيچ تخلفي از هيچ دستگاهي پذيرفته نيست.
ايشان وجود مجلس درهر كشور و نظام را وسيله‌‏اي براي حفظ و تقويت آن نظام خواندند و افزودند: وجه مشترك دمكراسي غربي و مردم سالاري ديني اين است كه تشكيل پارلمان در اين نظامها براي مخالفت با نظام نيست بلكه براي تكميل و تقويت ساختار حكومت است چرا كه مجلس هم جزو ساختار حكومت محسوب مي‌‏شود، بنابراين مجلس در هيچ كشوري جا مخالفان نظام نيست و اگر كساني مي گويند بايد به مجلس برويم تا با قانون اساسي و جمهوري اسلامي مبارزه كنيم اين كاملا غلط و غير منطقي است.
ايشان با تاكيد بر لزوم تحرك و نظام مستدل سياسي و كاري در مجلس افزودند: مجلس ساكت و راكد بدرد نمي خورد بلكه مجلس به عناصر فعال و پر تحرك فكري و كاري نياز دارد اما بايد همه اين اقدامات در چارچوب نظام صورت گيرد چرا كه مجلس جاي برنامه‌‏ريزي براي پيشرفت كشور و نظام است نه جايي براي تحرك بر ضد نظام.
ايشان سياستهاي كلي نظام را چارچوب قوانين مجلس برشمردند و با تشريح روند منطقي, دقيق و كارشناسانه تنظيم سياستهاي نظام در دولت و مجمع تشخيص مصلحت افزودند: پس از تصويب و ابلاغ اين سياستها, مجلس هم در چارچوب آنها به قانونگذاري مي پردازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر لزوم تبعيت همه مسوولان و آحاد مردم از قوانين، افزودند: رهبري نيز در برابر قانون مثل ديگر آحاد مردم است و ولايت مطلقه فقيه كه در قانون اساسي آمده، به معناي مطلق العنان بودن رهبري نيست، بلكه به اين معناست كه اگر در اداره كشور و اجراي قوانين براي قواي سه گانه مشكلي پيش آمد، رهبري بتواند بر اساس اين اختيارات اين مشكل را حل كند، يا برخي مسائل را به عنوان معضل به مجمع تشخيص ارجاع دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قواي سه‌گانه را در مقابل عملكرد و وظايف‌شان مسوول دانستند و افزودند: رهبري در مسووليت‌هاي قوا دخالت نمي‌كند، مگر احساس كند كه اگر تذكر ندهد يك زاويه بسيار خطرناك در مسير عمومي ملت پيش مي‌آيد كه در مجلس ششم يكبار در تغيير قانون مطبوعات اين مساله رخ داد كه رهبري با احساس تكليف شرعي تذكر داد و مجلس هم كاملا همراهي كرد.
ايشان با تاكيد بر افق بسيار روشن آينده ملت ايران و نظام اسلامي، چشم‌انداز 20 ساله‌ي كشور را نشانه‌ي اميد و نشاط و عزم و اراده ملت و نظام براي دستيابي به قله‌هاي رفيع پيشرفت و تعالي خواندند و با اشاره به انتقادات موذيانه راديوهاي بيگانه و برخي عوامل داخلي از اين حركت ملت و نظام افزودند: ملت بزرگ ايران و مسوولان نظام بي‌اعتنا به اين كارشكني‌ها، حركت برنامه‌ريزي شده خود را ادامه مي‌دهند و به فضل پروردگار با تلاش جوانان، نخبگان و آحاد مردم و مسوولان به قله‌هاي رفيع پيشرفت، شرافت، امنيت و مصونيت دست خواهند يافت.
حضرت آيت الله خامنه اي در ابتداي اين ديدار با ابراز خرسندي فراوان از توجه دانشجويان و استادان به مسائلي همچون توليد علم و نهضت نرم افزاري افزودند: مسائلي كه در اين گونه اجتماعات مطرح مي شود آرزوها و آرمانهاي ماست و هر جا جوانان مومن و پرشور اجتماع كنند، به يقين خداوند رحمت و هدايت خود را ارزاني آنان مي سازد.
ايشان با اشاره به تاكيد فراوان دين اسلام، پيامبر خاتم و ائمه هدي (عليهم السلام) بر خردورزي و دانش افزودند: اتكاء به علم و فكر و اقتصاد و سياست ترجمه اي، براي هر ملتي ننگ است و بر اساس مباني اسلام ملتها بايد ضمن تعامل فرهنگي و استفاده از نكات مثبت فرهنگ ديگر ملتها، براي اداره ي زندگي اجتماعي - سياسي و اقتصادي خود بر فكر و تحليل و انديشه و خرد خويش تكيه كنند و از تسليم در مقابل تهاجم فرهنگي و افكار و ايده هاي دشمنان بپرهيزند.
پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، دكتر بهشتي سرشت، رييس دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين، دكتر موسي خاني رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، دكتر جوادي رييس دانشگاه علوم پزشكي قزوين، دكتر فلاح به نمايندگي از استادان استان، خانم الهام درويش گفتار دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي و مجري طرح پيوند سلول هاي كبدي به طحال، مصطفي محمدي دانشجوي برگزيده دانشگاه امام خميني و دانشجوي نمونه بسيجي، عليرضا فصيح دانشجوي نمونه دانشگاه آزاد اسلامي، بهزاد زارع نماينده ي تشكلهاي دانشجويي استان قزوين، سيد روح الله نقوي دانشجوي پاكستاني و نماينده دانشجويان خارجي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) و خانم معصومه باقري به نمايندگي از دانش آموزان استان قزوين، به بيان ديدگاههاي خود در مورد مسائل مختلف آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي و نيازهاي مختلف دانشجويان و جوانان استان پرداختند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2315

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رهبر جمهوري اسلامي: ولايت مطلقه فقيه به معناي مطلق العنان بودن رهبري نيست، ايلنا' لينک داده اند.

ماجراهاي آقاي بهرنگ و سيد عزيز (11) « سرگيجه»
يکي نيست به اين بابا بگه آقاجون ِ من! وقتي پروردگار، ولايتي رو به کسي تفويض کنه، کدوم آدم احمقي جرئت مي کنه به مقام ولايت انتصابي بگه من شما ...
ف.م.سخن
December 19, 2003 04:09 AM

Copyright: gooya.com 2016