يكشنبه 13 ارديبهشت 1383

انتقاد مراجع و پژوهشگران ديني از عملكرد روحانيت در 25 سال حكومت، رويداد

خلاصه‌اي از سخنان مطرح شده از سوي آيات عظام منتظري، صانعي و گرامي در ديدار اعضاي شاخه جوانان جبهه مشاركت
اعضاي شاخه جوانان جبهه مشاركت پنج‌شنبه گذشته دهم ارديبهشت ماه در سفري به قم با سه تن از مراجع تقليد و چند تن از پژوهشگران مسائل ديني ديدار و گفت‌وگو كردند. گزارش خبرنگار «رويداد»، درباره خلاصه‌اي از اين مذاكرات در پي آمده است. محور سخنان مطرح شده نقد عملكرد 25 ساله در حكومت بوده است.
آيت‌‌الله منتظري: روحانيت نبايد در امور اجرايي دخالت كند

آيت‌الله «حسينعلي منتظري» در ديدار با اعضاي شاخه جوانان جبهه مشاركت تحزب سياسي را «واجب شرعي» دانست و گفت:«به مصداق اينكه در جامعه نوين امر به معروف و نهي از منكر در غالب فعاليت‌هاي حزبي و گروهي قابل اجراست، تحزب سياسي واجب وشرعي است.»

ايشان در ادامه با اشاره به ضرورت «تخصص‌گرايي در امور اجرايي» افزود:« روحانيت نبايد در امور اجرايي دخالت كند و تنها به نظارت بر قوانين بپردازد از نظر اينكه خلاف شرع نباشد.»

ايشان معتقد است كه ولي فقيه و ساير روحانيون در همه زمينه‌ها تخصص ندارند و صرفاً در امور ديني و مذهبي مي‌توانند به اظهارنظر بپردازند.

آيت‌الله منتظري تصريح كرد:«من با ولايت مطلقه فقيه مخالفم و دربازنگري قانون اساسي به آن رأي ندادم، و به نظر من اصل 110 قانون اساسي پدر ملت را درآورده است. »

ايشان پيش‌بيني كرد كه ولايت فقيه كه با آيت‌الله خميني آغاز شده، به آيت‌الله خامنه‌اي ختم شود. همچنين آيت‌الله منتظري انتقاد شديدي را به عملكرد دادگاه ويژه روحانيت واردكرد.

وي در پايان از عملكرد شاخه جوانان جبهه مشاركت تقدير و تشكر كرد كه همچنان مواضع خود را به صورت شفاف بيان مي‌كنند.

آيت‌الله صانعي: عملكرد 25 سال گذشته ابهاماتي نسبت به روحانيت به وجود آورد

آيت‌الله «يوسف صانعي» نيز در ديدار با اعضاي شاخه جوانان جبهه مشاركت با تأكيد بر روشنگري قشر جوان گفت:« به اعتقاد من نبايد همه قدرت در اختيار روحانيت قرار مي گرفت.»

وي روحانيت را به دو دسته «روحانيون وابسته به حكومت» و «مستقل» تقسيم كرد و افزود: «علي‌رغم انتقاداتي كه به روحانيت وارد است، روحانيون مستقل همچنان درميان مردم مورد اقبال هستند.» ايشان معتقد است كه با حفظ مراعات معمول بايد نسبت به ابهاماتي كه نسبت به مسائل ديني و به خاطر عملكرد 25 ساله روحانيت وارد شده است، از جوانان رفع شبهه كرد.

در ادامه آيت‌الله صانعي از «مصطفي معين»به خاطر استعفايش از وزارت علوم تقدير و تشكر كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيت‌الله گرامي: مشكلات جامعه ربطي به روحانيت خارج از حاكميت ندارد

آيت‌الله «محمد گرامي» نيز با بيان اينكه روحانيت به دو بخش «روحانيون درمتن و خارج از حاكميت» تقسيم مي‌شوند، گفت: «هيچ يك از مسائل و مشكلاتي كه در جامعه رخ داده و به روحانيت خارج از حاكميت ربطي ندارد وحفظ حوزه‌هاي علميه به خاطر تلاش‌هاي روحانيت خارج از حكومت بوده است.»

ايشان در ادامه به انتقاد از دادگاه ويژه روحايت پرداخت و افزود: «دادگاه ويژه روحانيت همواره سعي در حذف رقباي سياسي خودش از صحنه مي‌كند.»

ايشان تصريح كرد:«يك صنف خاص نبايد حكومت را در اختيار بگيرد و درمورد مسائل مختلفي اظهار نظر كند.»

آيت‌الله گرامي معتقد است كه بر انقلاب اسلامي از بعد داخلي انتقادات بسياري وارد است.

ايازي: با صبر و پايداري مي‌توان اصلاحات را پيش برد

«محمدعلي ايازي» عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم سه ضعف را بر اصلاحات وارد دانست كه موجب كند شدن روند حركت اصلاحي شده است.

وي گفت:«عدم انسجام، ضعف استراتژيك و مديريت و رهبري غيرمتمركز سبب شده تامشكلاتي بر سر راه روند اصلاحات به وجود آيد.

البته وي معتقد است اصلاحات هنوز شكست نخورده و با صبر و پايداري مي‌توان راه اصلاحات را به پيش برد.

وي هدف از تشكيل احزاب را مهار قدرت ارزيابي كرد و لذا وجود احزاب را جزو ضروريات دانست.

همچنين اعضاي شاخه جوانان جبهه مشاركت با سه تن از اساتيد دانشگاه مفيد قم ديدارو گفت‌وگو كردند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7099

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد مراجع و پژوهشگران ديني از عملكرد روحانيت در 25 سال حكومت، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016