يكشنبه 13 ارديبهشت 1383

جنگ لفظي دستياران پاول و رامسفلد در مورد نقش ايران در عراق، وقايع اتفاقيه


روز پنجشنبه بين «ريچارد آرميتاژ» معاون پاول وزير امور خارجه آمريكا و «مايكل لدين» عضو مؤسسه آمريكن اينترپرايز و مشاور ارشد رامسفلد وزير دفاع آمريكا جنگ لفظي درباره نقش ايران در عراق در مطبوعات آمريكا درگرفت.
مايكل لدين در نشريه «كريستين برادكستينگ نت ورك» با عنوان «نقش ايران در عراق» با انتقاد از آرميتاژ و پاول در مورد مواضعشان در مورد ايران ابراز اميدواري كرد كه رئيس‌جمهور آمريكا در دور دوم رياست جمهوري آنها را كنار بگذارد. زيرا كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا و معاون وي در جلسه بودجه امنيت مجلس نمايندگان در مطالبي كه توسط مطبوعات منتشر شد مواضعي بر خلاف تيم رامسفلد و چني و مشاورانشان اتخاذ كرده بودند.

پاول در ميزگردي با سردبيران رسانه‌هاي اروپايي در مورد نقش ايران در عراق گفت: ما به دقت آنها را زير نظر داريم.

وزير امور خارجه آمريكا مدعي شد: آنها گاهي نقش شرارت و گاهي نقش تعديل‌كننده دارند. اما ما بايد به صورت استثنايي درباره حكومتي كه همواره طرح‌هايي براي عراق دارد، محتاط باشيم آنها را ترغيب كنيم كه نقش سودمند در عراق و افغانستان ايفا كنند.

در حالي كه لدين مخالف مذاكره و گفت‌وگو با ايران است و معتقد است اين روش به شكست آمريكا منجر مي‌شود او مي‌گويد: مسأله مرگ و زندگي است، تعداد زيادي آمريكايي كشته مي‌شوند، چرا كه ما در برخورد مؤثر با ايران شكست خورده‌ايم. ايران در يك طرف عراق و در يك طرف افغانستان را دارد. بنابراين آنها بايد با ما بجنگند.

آنها بايد از تمامي توان خود استفاده كنند تا ما را از عراق بيرون نمايند و مسأله لبنان در دهه 1980 را براي ما تكرار كنند. اين در حالي است كه آرميتاژ در گفت‌وگو با نمايندگان در برابر پرسش اينكه ايران بيشتر شورش‌ها و آشوب‌هاي عراق را تحريك مي‌كند، با موضعگيري واقع‌گرايانه مي‌گويد: ما انتظار داريم همه كشورهاي همسايه نقش سودمندي را ايفا كنند و اين چيزي است كه ما انتظار داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

من نمي‌دانم شما به كدام گزارش‌ها اشاره مي‌كنيد اما ما نگراني‌هايمان را به كشورهاي همسايه در منطقه بيان مي‌كنيم و آنها را ترغيب مي‌كنيم كه گام‌هايي بردارند كه براي حركت رو به جلوي اين فرآيند و براي مردم عراق مفيد باشد.

از معاون پاول نمايندگان پرسيدند حداقل تا حدي ايران مسؤول اين تحريكات نيست؟ آرميتاژ معتقد است تمام حركات ايران مضر نيست. او مي‌گويد: ما برخي نگراني‌ها را مشخص كرده‌ايم مبني بر اينكه فكر مي‌كنيم هر تلاشي از سوي ايران در اين كشور نبايد براي كاري كه ما انجام مي‌دهيم و آنچه كه ائتلاف انجام مي‌دهد تا به نيابت از مردم عراق به دست آورد، مضر باشد.

اين در حالي است كه مايكل لدين با تكيه بر گزارش تروريسم در سال 2003 دولت آمريكا، بر نظر گروه بازهاي آمريكا تأكيد كرده و ادعا مي‌كند كه بايد حكومت ايران را سرنگون كرد. وي مي‌گويد: ايران بزرگترين حامي تروريسم است. بزرگترين ضربه‌اي كه ما مي‌توانيم به تروريسم بين‌المللي بزنيم، سرنگون كردن حكومت ايران است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7107

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جنگ لفظي دستياران پاول و رامسفلد در مورد نقش ايران در عراق، وقايع اتفاقيه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016