يكشنبه 13 ارديبهشت 1383

دبيركل سازمان ملل: همگي تعهد نماييم تا روزنامه‌‏نگاران بتوانند كار حياتي خود را در ايمني و بدون ترس به ثمر رسانند، ايلنا

در پيامي به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات عنوان شد؛

دبيركل سازمان ملل در پيامي خواستار ايجاد محيطي امن و عاري از ترس براي روزنامه‌‏نگاران شد.
به گزارش " ايلنا" در پيام كوفي عنان آمده است:
اطلاعات بدون شك منبع قدرت است، آنهايي كه دسترسي به رسانه آزاد و مستقل دارند از اختيارات بيشتري برخوردارند و همچنين اطلاعات مورد نياز براي بهره برداري بهتر از آن اختيارات را دارا هستند، روز جهاني آزادي مطبوعات يادآوري مهمي درباره تشريك مساعي و نقش روزنامه نگاران در عرصه اطلاعات به ويژه در زمينه حمايت از حقوق بشر و ارتقاي توسعه است.
"كوفي عنان" در ادامه پيام خود آورده است: اين روز همچنين روزي است كه بايد در آن، روزنامه نگاراني كه در حال انجام وظيفه كشته شده‌‏اند يا گزارشگري آنان موجب زنداني شدن يا تحت تعقيب قرارگرفتن‌‏شان گرديد را به ياد آورده و به ايشان احترام بگذاريم. كميته حمايت از روزنامه نگاران همچنان حقايق تاسف باري را درباره خطرات و دشمني هايي كه روزنامه نگاران با آنها مواجه هستند، مستند سازي مي‌‏كند و سي و شش روزنامه نگار در سال 2003 كشته شدند و حداقل 17 نفر ديگر طي سه ماه اول سال 2004 به قتل رسيدند. مرگ آنان نتيجه تلاش‌‏هايشان براي ارائه حقايق به ما، تهيه گزارش دست اول از رويدادهاي مهم، ارائه دورنمايي از فرايندهاي زمان ما و به گونه‌‏اي خلاصه كار اساسي روزمره روزنامه نگاري بوده است.
دبيركل سازمان ملل با تمجيد از كار روزنامه‌‏نگاري، آورده است: روزنامه‌‏نگاري به عنوان يك حرفه در برابر چنين تهديدهايي از خود پايمردي نشان داده است، ولي تهديدهاي مكرر عليه شرافت حرفه اي و شخصي روزنامه نگاران بايد مورد ملاحظه همگي ما باشد كه به رسانه به عنوان عامل آزادي بيان و بيشتر اوقات تنها ابراز تحريك كننده وجدان جهاني متكي هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آن مسايل و رويدادها لازم نيست كه آتي و تكان دهنده باشند، در حالي‌‏كه جنگ در عراق عمده‌‏ترين موضوعي بوده كه اخيراٌ ارباب جرايد و سياستمداران را به گونه اي يكسان به خود مشغول كرده است، نيروهايي كه از نوع ديگر مانند مبارزه عليه فقر، تبعيض و امراض نيازمند توجه هستند. سال گذشته در روز جهاني آزادي مطبوعات سوال من اين بود كه" چرا پاره اي از مسايل و وقايع پوشش خبري جذب مي‌‏كنند در حالي كه ساير موارد كه به نظر مي رسد به همان اندازه مهم هستند، نمي توانند جلب توجه نمايند؟" اين سوال امروز هم به قوت خود باقي است. همان گونه كه جامعه بين المللي تنها نبايد در برابر سقوط يك دولت از خود عكس العمل نشان دهد، بحراني تمام عيار نيز نبايد به گونه اي انحصاري كانون توجه رسانه اي قرار گيرد، اخبار مهمي حتي در زمان صلح در مورد موضوعاتي كه زندگي عادي و روزمره كودكان و زنان و مردان جهاني را تحت تاثير قرار مي دهد و براي مطرح شدن وجود دارند. در روز جهاني آزادي مطبوعات اجازه دهيد تعهد خود را نسبت به آزادي و استقلال رسانه ها به عنوان نياز اساسي براي ايجاد جهاني بهتر و منصفانه تر تجديد نماييم و اجازه دهيد همگي ما تعهد نماييم بيشترين تلاش خود راانجام دهيم براي تضمين اين كه روزنامه نگاران يعني مردان و زناني كه مي كوشند، به ما كمك مي كنند تا خود و جهان خود را بهتر بشناسيم، بتوانند كار حياتي خود را در ايمني و بدون ترس به ثمر رسانند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7113

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دبيركل سازمان ملل: همگي تعهد نماييم تا روزنامه‌‏نگاران بتوانند كار حياتي خود را در ايمني و بدون ترس به ثمر رسانند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016