يكشنبه 13 ارديبهشت 1383

باطبي، محمدي، عبدي، زرافشان، گنجي و بازداشت‌شدگان ملي‌مذهبي به مرخصي مي‌آيند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها از اعطاي مرخصي به باطبي، محمدي، عبدي، زرافشان، گنجي و بازداشت‌شدگان ملي‌مذهبي خبر داد.
در پي انتشار مطالب مختلفي درباره مرخصي تعدادي از سياسيون زنداني به همراه بازداشت‌شدگان ملي مذهبي خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين خصوص با خانواده‌ي اين زندانيان و مسوولان قضايي مربوطه تماس گرفت.

محمدباقر باطبي، پدر احمد باطبي در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: فرزندم از روز گذشته (‌١٢/٢/٨٣) به مدت سه روز به مرخصي آمده است، قبلا نيز به دليل يك روز كلاس عملي درخواست يك روز مرخصي كرده بود كه با موافقت با اين درخواست، كل مرخصي پسرم به ‌٤ روز رسيد.

وي با اشاره به اين كه فرزندش با سپردن قرار وثيقه، به اين مرخصي آمده است، افزود: در جلسه‌اي كه روز جمعه آقاي مرتضوي، بختياري و شريعتمداري داشتند علاوه بر مرخصي پسرم، با مرخصي چند نفر ديگر نيز موافقت شده بود.

همچنين محمد محمدي، پدر اكبر و منوچهر محمدي در اين رابطه به ايسنا گفت: اكبر و منوچهر حدود يك سال است كه به مرخصي نيامده‌اند كه خوشبختانه در جلسه روز جمعه آقاي بختياري، مرتضوي و شريعتمداري با مرخصي ‌٥ روزه اكبر موافقت شد كه متاسفانه چون ما تاكنون نتوانسته‌ايم وثيقه يا سندي تهيه كنيم، او به مرخصي نيامده است.

وي درخصوص مرخصي منوچهر محمدي نيز گفت: به دليل مصاحبه‌اي كه وي چندي پيش انجام داده بود با مرخصي منوچهر موافقت نشده است در حالي‌كه او به دليل بيماري لثه و دندان حداقل نياز به يك ماه مرخصي براي درمان دارد.
محمدي از مسؤولان تقاضا كرد با مرخصي فرزندش براي انجام معالجه لثه و دندانش موافقت كنند.

هما زرافشان، همسر ناصر زرافشان نيز با تكذيب خبر مرخصي همسرش كه در برخي از روزنامه‌ها و سايت‌ها منتشر شده، از ملاقات امروز خود با ناصر زرافشان خبر داد.

مريم عبدي، دختر عباس عبدي نيز گفت: پدرم از بعد از ظهر پنج‌شنبه (‌١٠/٢/٨٣) تا بعدازظهر روز جمعه به مرخصي آمد.

پروين بختيارنژاد، همسر رضا عليجاني به خبرنگار ايسنا گفت: براي تاييد خبر مرخصي همسرم با دفتر دادستان عمومي و انقلاب تهران تماس گرفتم كه آنها با تاييد اين خبر گفتند زمان دقيق خروج آنها از زندان را بعدا با تماس با شما اعلام خواهيم كرد كه تا كنون تماسي گرفته نشده است.

هم‌چنين محمد شادابي، مسوول روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: خبر مرخصي سه ملي مذهبي را كه ديروز اعلام كرديم به اين دليل بود كه آنها تاكنون به مرخصي نيامده بودند و الان كه حكم‌شان قطعي شده است و با مرخصي آنها موافقت شد، خبر آن را اعلام كرديم ولي بقيه زندانيان چون طبق روال گذشته از مرخصي استفاده مي‌كردند و بعد از اين هم استفاده خواهند كرد نيازي به اعلام آن نبود.

سالاركيا، معاون امور زندان‌هاي دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز به خبرنگار ايسنا گفت: اكبر گنجي، عباس عبدي، تقي رحماني، هدي صابر، رضا عليجاني، احمد باطبي، اكبر و منوچهر محمدي، ناصر زرافشان از جمله افرادي هستند كه با اعطاي مرخصي به آنها موافقت شد.

وي افزود: براي ما كليه‌ي مددجويان با هم يكي هستند و از نظر ما تفاوتي بين آنها وجود ندارد و حقوقي كه براي آنها قائليم يكسان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سالاركيا با اشاره به بحث ”استحقاق“ برخي زندانيان براي رفتن به مرخصي گفت: بعضا مددجويان فكر مي‌كنند استعفا بدين معني است كه مرخصي حقشان است منتهي مرخصي به عنوان حق زنداني است بلكه مرخصي تشخيص زندان براي بهبود وضعيت مددجو است. برخي از زندانيان وضعيت روحي نامناسبي دارند. بعضي از آنها مشكلات خانوادگي و يا مالي دارند كه نيازمند مرخصي هستند.

وي گفت: زماني كه يك زنداني به مرخصي مي‌رود، در واقع حكم او در آن مدت متوقف مي‌شود اما جزو دوران
محكوميت وي به حساب مي‌آيد. در رابطه با مددجويان مالي نيز مرخصي به دليل اين است كه به آنها فرصتي داده شود تا بتوانند بيرون از زندان، ديون خود را بپردازند يا مشكلاتشان را حل كنند.

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها هم‌چنين گفت: همه‌ي زندانيان در شرايطي خاص و زمان‌هاي مشخص شده‌اي مي‌توانند به تشخيص زندان به مرخصي بروند و اين افراد مذكور، مستثني نبوده‌اند؛ البته برخي از زندانيان شيطنت‌هايي خارج از زندان انجام مي‌دهند يا رفتارشان در داخل زندان رضايت‌بخش نيست بنابراين با اعطاي مرخصي‌هاي مجدد به آنها امتناع مي‌شود.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا آقاجري نيز جزو زندانياني است كه قرار است به مرخصي بيايد گفت: آقاجري مددجوي ما نيست. درست است كه وي در زندان تهران است اما قاضي ناظر و قاضي صادركننده‌ي حكم وي در همدان هستند و
وي را به صورت نيابتي به تهران فرستاده‌اند؛ حال اگر آن‌جا با مرخصي آقاجري موافقت كند قطعا وي نيز به مرخصي خواهد آمد.

سالاركيا در پاسخ به اين‌كه اين افراد چه زماني به مرخصي خواهند آمد، گفت: انتخاب زمان اين مرخصي‌ها بر عهده‌ي خود اين زندانيان است و به زمان سپردن قرار تامين آنها هم بستگي دارد يعني اگر امروز هم قرار وثيقه‌ي خود را بسپارند مي‌توانند به مرخصي بيايند.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا ميزان روزهاي مرخصي اعطا شده به اين زندانيان متفاوت است؟ گفت: تقريبا متفاوت است و بستگي به نظر زندان دارد. فكر مي‌كنم ميزان مرخصي گنجي و عبدي بين ‌٥ تا ‌٧ روز باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7131

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'باطبي، محمدي، عبدي، زرافشان، گنجي و بازداشت‌شدگان ملي‌مذهبي به مرخصي مي‌آيند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016