دوشنبه 14 ارديبهشت 1383

آزادي مطبوعات از نگاه كوفي عنان، يوسف‌‏پور، رحمانيان، ده‌‏نمكي، حكمت، تركاشوند، خانزادي، مزروعي، سحرخيز و شمس الواعظين، ايلنا

13 ارديبهشت روز جهاني آزادي مطبوعات است، خبرگزاري كار ايران به مناسبت اين روز با برخي از مسئولان و صاحبنظران اين حوزه به گفت‌‏وگو پرداخته است.
در اين روز دبيركل سازمان ملل در پيامي خواستار ايجاد محيطي امن و عاري از ترس براي روزنامه‌‏نگاران شد.
به گزارش " ايلنا" در پيام كوفي عنان آمده است:
اطلاعات بدون شك منبع قدرت است، آنهايي كه دسترسي به رسانه آزاد و مستقل دارند از اختيارات بيشتري برخوردارند و همچنين اطلاعات مورد نياز براي بهره برداري بهتر از آن اختيارات را دارا هستند، روز جهاني آزادي مطبوعات يادآوري مهمي درباره تشريك مساعي و نقش روزنامه نگاران در عرصه اطلاعات به ويژه در زمينه حمايت از حقوق بشر و ارتقاي توسعه است.
"كوفي عنان" در ادامه پيام خود آورده است: اين روز همچنين روزي است كه بايد در آن، روزنامه نگاراني كه در حال انجام وظيفه كشته شده‌‏اند يا گزارشگري آنان موجب زنداني شدن يا تحت تعقيب قرارگرفتن‌‏شان گرديد را به ياد آورده و به ايشان احترام بگذاريم. كميته حمايت از روزنامه نگاران همچنان حقايق تاسف باري را درباره خطرات و دشمني هايي كه روزنامه نگاران با آنها مواجه هستند، مستند سازي مي‌‏كند و سي و شش روزنامه نگار در سال 2003 كشته شدند و حداقل 17 نفر ديگر طي سه ماه اول سال 2004 به قتل رسيدند. مرگ آنان نتيجه تلاش‌‏هايشان براي ارائه حقايق به ما، تهيه گزارش دست اول از رويدادهاي مهم، ارائه دورنمايي از فرايندهاي زمان ما و به گونه‌‏اي خلاصه كار اساسي روزمره روزنامه نگاري بوده است.
دبيركل سازمان ملل با تمجيد از كار روزنامه‌‏نگاري، آورده است: روزنامه‌‏نگاري به عنوان يك حرفه در برابر چنين تهديدهايي از خود پايمردي نشان داده است، ولي تهديدهاي مكرر عليه شرافت حرفه اي و شخصي روزنامه نگاران بايد مورد ملاحظه همگي ما باشد كه به رسانه به عنوان عامل آزادي بيان و بيشتر اوقات تنها ابراز تحريك كننده وجدان جهاني متكي هستيم.
آن مسايل و رويدادها لازم نيست كه آتي و تكان دهنده باشند، در حالي‌‏كه جنگ در عراق عمده‌‏ترين موضوعي بوده كه اخيراٌ ارباب جرايد و سياستمداران را به گونه اي يكسان به خود مشغول كرده است، نيروهايي كه از نوع ديگر مانند مبارزه عليه فقر، تبعيض و امراض نيازمند توجه هستند. سال گذشته در روز جهاني آزادي مطبوعات سوال من اين بود كه" چرا پاره اي از مسايل و وقايع پوشش خبري جذب مي‌‏كنند در حالي كه ساير موارد كه به نظر مي رسد به همان اندازه مهم هستند، نمي توانند جلب توجه نمايند؟" اين سوال امروز هم به قوت خود باقي است. همان گونه كه جامعه بين المللي تنها نبايد در برابر سقوط يك دولت از خود عكس العمل نشان دهد، بحراني تمام عيار نيز نبايد به گونه اي انحصاري كانون توجه رسانه اي قرار گيرد، اخبار مهمي حتي در زمان صلح در مورد موضوعاتي كه زندگي عادي و روزمره كودكان و زنان و مردان جهاني را تحت تاثير قرار مي دهد و براي مطرح شدن وجود دارند. در روز جهاني آزادي مطبوعات اجازه دهيد تعهد خود را نسبت به آزادي و استقلال رسانه ها به عنوان نياز اساسي براي ايجاد جهاني بهتر و منصفانه تر تجديد نماييم و اجازه دهيد همگي ما تعهد نماييم بيشترين تلاش خود راانجام دهيم براي تضمين اين كه روزنامه نگاران يعني مردان و زناني كه مي كوشند، به ما كمك مي كنند تا خود و جهان خود را بهتر بشناسيم، بتوانند كار حياتي خود را در ايمني و بدون ترس به ثمر رسانند.


علي يوسف‌‏پور گفت: وجود يك نظام مطبوعاتي در كشور به صورت كامل ضروري‌‏است تا مسايل مطبوعات از جمله نظارت ها و مجوزها را به اين نظام مطبوعاتي كه از خود اصحاب مطبوعات تشكيل مي‌‏شود، بسپاريم تا ديگر نيازي به ورود قوه قضاييه به حوزه مطبوعات نباشد ويا اين ورود به حداقل برسد.
مدير مسوول روزنامه سياست روز در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" گفت: بزرگترين معضل و مشكل مطبوعات در حال حاضر، نبود يك قانون جامع و كامل است كه اين مساله باعث مي شود قوه قضاييه بيش از حد وارد حوزه مطبوعات شود، بنابراين هر چند محدوده مطبوعات در قانون اساسي آمده است ولي قوانين مجلس در اين حوزه احتياج به يك بازبيني دارد.
رئيس انجمن روزنامه‌‏نگاران مسلمان افزود: در حال حاضر اگر فردي شكايتي از مطبوعه‌‏اي داشته باشد، سريعاٌ در دادگاه طرح مي‌‏كند و قوه قضاييه هم ناگزير از طرح و رسيدگي به اين شكايت است و به دليل عدم آشنايي مناسب و كافي با اين حوزه خطير، مشكلاتي پيش مي‌‏آيد كه مي‌‏تواند نباشد.
وي افزود: عمده شكايت‌‏ها هم از دستگاههاي دولتي است، بنابراين اگر ما بتوانيم به يك قانون جامع و كامل دست يابيم، دولت، مجلس و اصحاب مطبوعات كمتر به اين چالش ها كشيده مي‌‏شوند.
رئيس انجمن روزنامه نگاران مسلمان با بيان اين كه" زماني مي‌‏توانيم به يك جامعه توسعه‌‏يافته و پيشرفته نايل شويم كه قانون در جامعه نهادينه شده باشد" گفت: همه چيز در جامعه بايد طبق قانون باشد اگر حوزه مطبوعات نيز به سمت قانونمندي پيش بروند، خيلي از مشكلات و معضلات ما حل خواهد شد.
وي افزود: در تمام جوامع بشري يك سري خطوط قانوني و باورهاي فرهنگي وجود دارند كه باعث محدود شدن آزادي افراد مي شود و البته تا آنجايي كه به آزادي افراد ديگر جامعه لطمه وارد نكند.
يوسف‌‏پور گفت: در ايران چارچوب هايي وجود دارد كه قانون تعيين مي‌‏كند كه به عنوان" مرز" محسوب مي شود و مورد قبول همه مردم است، از جمله قوانين مجلس و هم چنين باورهاي مذهبي كه در فرهنگ جامعه آمده است، شايد در قانون هيچ اشاره اي به آنها نشده است اما رعايت آنها در يك جامعه ضروري و اين مساله در همه جوامع وجود دارد.
مدير مسوول روزنامه" سياست روز" افزود: مساله ديگر بحث منافع ملي و چارچوب هايي است كه منافع ملي تعيين مي‌‏كند، البته منافع ملي شايد در هر زمان تغيير كند كه اين مساله نيز بايد حتما رعايت شود.
يوسف پور گفت: با توجه به اين مسايل كه بايد رعايت شود، نبايد فراموش كرد كه در همه زمينه ها بايد نقد منصفانه صورت گيرد تا مطبوعات با توجه به رسالتي كه دارند، باعث بهبود وضعيت جامعه شوند.

مدير مسئول روزنامه شرق گفت: مبهم بودن خط قرمزها مهمترين عامل به وجود آمدن چالش در حوزه مطبوعات است، بنابراين بايد خط قرمزها و همچنين سقف آزادي‌‏ها تعريف شده باشد تا مطبوعات بدانند تا كجا مجاز هستند پيش بروند.
مهدي رحمانيان در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا", به مناسبت" روز جهاني آزادي مطبوعات" گفت: از مطبوعات به عنوان ركن چهارم دموكراسي نام مي‌‏برند، بنابراين اين ركن چهارم بايد در حقيقت در يك چارچوبي كه تعريف مي‌‏شود، آزادي‌‏هايي نيز داشته باشد.
وي افزود: اولين آزادي كه بايد مطبوعات از آن برخوردار شوند اين است كه نبايد از بيرون و خارج از قانون تحت فشار قرار گيرند، فشار به مطبوعات بيرون از چارچوب قانون تحديد حوزه مطبوعات است.
رحمانيان افزود: بحث خود سانسوري در مطبوعات است كه اين نيز بر مي‌‏گردد به فشارهاي بيروني كه بر مطبوعات وارد مي‌‏شود، اگر از چارچوبهاي قانوني تعريف درستي نشو،د مطبوعات دچار خود سانسوري مي‌‏شوند و نمي‌‏توانند به درستي به وظايف خود عمل كنند.
وي گفت: نداشتن تعريف شفاف از آزادي در حوزه مطبوعات باعث مي‌‏شود كه تعامل اصولي با قانون بين مطبوعات و دستگاه قضايي و ارشاد صورت نگيرد. اينها بايد درك متقابل و درستي از هم داشته باشند و كسي كه در مورد مطبوعات حكم مي‌‏دهد بايد از مطبوعات شناخت داشته باشد، كسي هم كه در حوزه مطبوعات كار مي‌‏كند از جامعه و حدود آن شناخت داشته باشد، بنابراين بايد يك معرفت طرفيني وجود داشته باشد تا حدود قانوني رعايت شود.
رحمانيان با بيان اينكه نبايد در اين مسئله سليقه‌‏ها بلكه فقط قانون حاكم باشد، گفت: قانون فعلي مطبوعات مطلوب نيست اما وجود همين قانوني كه مطلوب هم نيست باعث مي‌‏شود افراد ديگر سليقه‌‏اي عمل نكنند.
وي در خصوص "خط قرمز" در مطبوعات گفت: در هر جامعه‌‏اي يك هنجارهاي وجود دارد كه هيچ كس نمي‌‏تواند آن را به هم بزند, خط قرمزها رعايت حفظ هنجارها است، هر حكومتي يك سلسله خط قرمز دارد كه امنيت ملي و هنجارهاي يك جامعه از جمله مسائلي است كه مطبوعات حق به هم ريختن آنها را ندارند، بنابراين اگر از خط قرمزها تعريف درستي نشده باشد باعث سليقه‌‏اي برخورد كردن با مطبوعات مي‌‏شود.

مسعود ده‌‏نمكي گفت: اگر رسالت مطبوعات تعريف نشود همه موانعي كه در سر راه مطبوعات قرار دارد جزء محدود كننده‌‏هاي آزادي مطبوعات محسوب خواهد شد، بنابراين تا وظايف و حدود مطبوعات تعريف نشود، دفاع از آزادي مطبوعات سليقه‌‏اي خواهد بود.
سردبير نشريه صبح دو كوهه در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" در خصوص آزادي مطبوعات، گفت: هر مانعي كه منجر به محدود شدن وظايف قانوني مطبوعات شود، جزء رفتارهايي است كه مي‌‏توانيم آنها را جزو موارد نقض كننده آزادي مطبوعات محسوب كنيم.
وي افزود: بحث برخورد با مطبوعات در سالهاي اخير را نمي‌‏توان در چارچوب آسيب شناسي جريان رسانه‌‏اي در ايران بررسي كرد، زيرا كه مطبوعات در ايران به عنوان تريبون احزاب عمل كرده‌‏اند و مي‌‏توان گفت كه مطبوعات هزينه احزاب را در اين چند سال پرداخته‌‏اند.
ده نمكي در خصوص خط قرمز در مطبوعات گفت: خط قرمز اگر در چارچوب قانون باشد پذيرفتني است وگرنه ديگر خط قرمزها همه تصنعي هستند، بنابراين اگر همه در برابر قانون تعظيم كنند و برخورد سليقه‌‏اي با قانون انجام نشود, برداشت‌‏ها و اعمال جامعه نسبت به رسانه‌‏هاي مختلف برآورده كننده مطالبات مطبوعات خواهد بود.

سردبير روزنامه توقيف شده خرداد گفت: امروزه اطلاع‌‏رساني يك امر غيرقابل اجتناب مي‌‏باشد زيرا همان‌‏طوري كه نمي توان جلوي جريان هوا را گرفت، جلوي اطلاع‌‏رساني را هم نمي‌‏توان گرفت.
علي حكمت در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا", در خصوص لزوم رعايت "خط قرمز" در مطبوعات گفت: در عرصه مطبوعات حتي‌‏الامكان بايد از استفاده از مسائلي همچون خط قرمزها پرهيز كرد نه اينكه خط قرمز نداشته باشيم بلكه به عقيده بنده داريم.
وي افزود: "خط قرمز" اصطلاح مبهم و تعريف نشده‌‏اي است كه حتي‌‏الامكان نبايد از آن استفاده كرد، زيرا صاحبان قدرت و اقتدار سياسي مي‌‏توانند خط قرمزها در عرصه مطبوعات را به ميل و هوس خودشان تفسير و تاويل كنند.
حكمت با بيان اينكه بحث دفاع از آزادي مطبوعات مسئله مبهمي نيست، گفت: دفاع بايد در يك چارچوب مشخص و معين و شناخته شده باشد، بنابراين آن چارچوب شناخته شده تنها قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و قوانين منتسب و منبعث از قانون اساسي مي‌‏باشد.
وي در خصوص برخورد با مطبوعات در سالهاي اخير گفت: برخورد اين چنيني با مطبوعات در ايران بخصوص در اين چند ساله بيشتر جنبه سياسي داشته تا جنبه حقوقي، اين گونه برخوردها با مطبوعات بخصوص مطبوعات اصلاح طلب از يك نوع عدم درك مسائل ناشي بوده است.
حكمت افزود: آن برخوردها در صدد جلوگيري از گردش آزاد اطلاع‌‏رساني بود در حالي كه خبررساني از راههاي مختلف انجام مي‌‏شود و اختصاص به رسانه‌‏هاي مكتوب ندارد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: فضاي حال حاضر جامعه ما فضاي بسيار سنگين و پر هزينه‌‏اي براي مطبوعات و اصحاب قلم است.
محسن تركاشوند نماينده تويسركان و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در رابطه با ميزان آزادي مطبوعات در انتشار مطالب به خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران ،ايلنا ، گفت: اساسا نظام هايي كه به صورت جمهوري و با راي و نظر مردم مشكل مي گيرند، نياز به ملزوماتي در چرخه قدرت دارند تا بتوانند به صورتي مسالمت آميز آنرا به حركت در آورند.
وي تصريح كرد : بنابراين از ملزومات جا به جايي قدرتي كه با مردم به وجود آمده مخالفت با تماميت خواهي، ديكتاتوري و همه شمولي دولت‌‏هاست و بايد با ساز و كارهايي كه يكي از آنها توسط مطبوعات به وجود مي‌‏آيد، مي‌‏توان به اين مهم رسيد.
وي خاطر نشان كرد: مطبوعات ركن چهارم دموكراسي و شفافيت حداكثري و پنهان كاري حداقلي هستند و اصحاب مطبوعات با ملزم كردن قدرت به پاسخگويي به برخي سوالات، آنها را به سويي سوق مي دهند كه از سوء استفاده هاي جاري در اين زمينه جلوگيري مي نمايند.
وي متذكر شد: در رابطه با اين مطلب بايد به درستي مشخص شود كه مطبوعات تا چه اندازه آزاد و در اين بازي قدرت چه نقشي دارند، چرا كه ما شاهد بوديم كه طي مدت يك سال، صد و اندي مطبوعه تعطيل شد و كار در اين عرصه بر اصحاب قلم بسيار سخت و دشوار شد، چرا كه بسياري از آنان بارها به دادگاه احضار شدند؛ در صورتي كه در قانون آمده نمي توان به سبب اظهار عقيده شخصي را مجرم دانست ولي ما در عمل شاهد برخي مغايرات بوديم.
تركاشوند با اشاره به عدم به سرانجام رسيدن قانون مطبوعات در مجلس ششم گفت : برخي رفتارهاي سليقه اي از تصويب اين قانون جلوگيري كرد، هر چند كه ما شاهد تصويب 2 فوريت بيانيه رئيس قوه قضاييه در جلسه امروز مجلس بوديم، اما فضاي حال حاضر جامعه ما فضايي پر هزينه و سنگين براي مطبوعات به سبب نهادينه شدن وضعيت مطبوعاتي كه بايد نقش افشاگري را در جامعه ما به عهده داشته باشند، است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تعطيلي فله اي مطبوعات را خارج از قانون ارزيابي كرد و گفت: بسته شدن يكباره 14 و 15 روزنامه نشان از برخوردهايي در زمينه غير پاسخگو دانستن قدرت دارد، چرا كه اين عمل بر خلاف آنچه مطبوعات به دنبال آن هستند، يعني به كرسي نشاندن اراده مردم است.
وي تصريح كرد: از اين رو ما داراي روزنامه نگاران زنداني هستيم و به نوعي ايران داراي بالاترين آمار روزنامه‌‏نگاران سياسي در خاورميانه است، چرا كه باور قدرت مردم، در كشور ما نهادينه نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو كميسيو ن عمران مجلس گفت: قلمزنان مطبوعات بايد از خدشه دار شدن به مقدسات و اركان نظام جلوگيري كنند.
مصطفي خانزادي، مدير مسوول روزنامه وقايع التفاقيه، نماينده دماوند و فيروزكوه و عضو كميسيون عمران مجلس در خصوص ميزان آزادي مطبوعات در انتشار مطالب به خبرنگار پارلماني ايلنا گفت: ‌‏به اعتقاد بنده آزادي يك مقوله نسبي است و بايد ديد چه شكل تعريف مي‌‏شود اما آنچه در 2 سال گذشته شاهد ناديده انگاشته شدن آزادي كه يكي از شعارهاي محوري انقلاب مي‌‏باشد، بوده‌‏ايم.
وي افزود: اتفاقات 3 سال گذشته و برخورد با مطبوعات سبب برخي محدوديت‌‏ها در رابطه با آزادي شد، البته آزادي انجام هر عمل خود خواسته‌‏اي نيست، چرا كه اهل قلم با تدبير خود مطمينا در چار چوب قانون حركت كرده و خواستار عدول از آن نيستند.
خانزادي يكي از نكات مهم و حايز اهميت را خود سانسوري در اين عرصه دانست و گفت: اگر روزنامه نگاري بخواهد با احتياط قلم روي كاغذ بياورد، نمي‌‏تواند به خوبي دين مطلب را ادا كند در صورتي كه شرايط حال كشور مبين اين موضوع است.
خانزادي افزود: اميدوارم با اقدامات اخير قوه قضاييه و به مرخصي آمدن زندانيان سياسي و مطبوعاتي شاهد به وجود آمدن روند گذشته نباشيم و اهل قلم بتوانند در چار چوب قانون سخن خود را به درستي بيان كرده و به اصطلاح آزادي پس از بيان نيز وجود داشته باشد چرا كه در غير اين صورت با به وجود آمدن فضاي تملق و چابلوسي از رشد كشور در جهات مثبت جلوگيري مي‌‏كنيم
وي تصريح كرد: حاكم شدن فضاي انتقادي كه مخالفين نيز بتوانند در آن به راحتي نظرات خود را بيان كنند خود سبب به وجود آمدن جوي مثبت در كشور مي‌‏شود.
مدير مسوول روزنامه وقايع التفاقيه با اشاره به حضور مطبوعات در كشورهاي ديگر گفت: تمامي كشورها در چارچوب منافع ملي و براساس مصالح خود در اين زمينه حركت مي نمايند آن چنان كه در جنگ انگلستان و آمريكا باعراق شاهد بوديم محدوديت هايي در خصوص درج اخبار اين جنگ در كشورهاي متخاصم وجود داشت .
وي تصريح كرد: ‌‏در كشور ما نيز كه كشوري ديني و مذهبي است شاهد بوديم در سال 56 به سبب توهيني كه به مقدسات كردند آن وقايع به وقوع پيوست لذا بايد ابتدا با در نظر گرفتن مقدسات و اركان نظام از خدشه شدن به آنها جلوگيري مي‌‏كنيم و اين خواسته تمامي اصلاح طلبان است و آنان حتي پياده شدن قانون فعلي را نيز در اين زمينه بسيار موثر ارزيابي مي نمايند‌‏.
نماينده دماوند و فيروز كوه متذكر شد: ما نبايد با عدول از خط قرمزها تيشه به ريشه خود بزنيم، اهل قلم بايد در چار چوب قانون به منافع و مصالح ملي توجه نمايند.

رئيس انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران ايران گفت: يكي از آسيب‌‏هاي جدي كه به مطبوعات و روزنامه‌‏نگاران وارد است، اين كه روزنامه نگاران امنيت روحي و رواني ندارند، روزنامه‌‏نگاران هر تحليلي كه مي‌‏خواهند ارائه نمايند، فردا بايد پاسخگو باشند.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", علي مزروعي در مراسم"روز جهاني دفاع از آزادي مطبوعات" با تجليل از طنزپرداز فقيد, "كيومرث صابري" و تسليت به مناسبت درگذشت اين روزنامه‌‏نگار، گفت: مطبوعات بهترين ناقدان حكومت هستند كه بزرگترين خدمت را به حاكميت مي‌‏كنند.
وي افزود: جا دارد از دوستاني همچون؛ گنجي, عبدي, اشكوري, انصافعلي هدايت, قاضيان, زرافشان, صابر كه در اين جمع حضور ندارند، ياد مي‌‏كنيم و از خدا خواهان آزادي اين عزيزان هستيم.
مزروعي به وضعيت آزادي مطبوعات در يكسال گذشته پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهيم وضعيت آزادي مطبوعات در سال گذشته را با سالهاي پيش از آن مقايسه كنيم، بايد گفت كه شاهد كاهش گفتاري در اين عرصه بوديم, چون فقط يك روزنامه توقيف شد, از لحاظ وضعيت روزنامه‌‏نگاران زنداني هم اين آمار كاهش يافته كه بايد خدا را شكرگذار باشيم.
نماينده اصفهان در مجلس ششم با اشاره به اينكه امنيت و استقلال روزنامه نگاران خدشه‌‏دارشده, خاطرنشان ساخت: با اين وضعيت روزنامه‌‏نگاران و مطبوعات نمي‌‏توانند رسالت خود را انجام دهند و دچار خود سانسوري مي‌‏شوند كه اين وضعيت اكنون بر آنها حاكم شده است و اين بزرگترين ضربه به استقلال فكري و شغلي آنان وارد كرده است.
وي با اشاره به اينكه ما به انباشت تجربه روزنامه‌‏نگاران احتياج داريم, گفت: تنها مطبوعاتي توانستند سابقه مطبوعاتي خود را حفظ كنند كه با حاكميت در ارتباط بوده‌‏اند و موضع حكومت را تبليغ مي‌‏كردند.
مزروعي با اشاره به اينكه مطبوعات ما امروز هم از لحاظ كيفي و هم از لحاظ كمي به دليل مجموعه برخوردهاي صورت گرفته, دچار افت شده است, تصريح كرد: با مجموعه برخوردهاي صورت گرفته با مطبوعات شاهد يك چهره ناموجه در عرصه جهاني هستيم. طبق گزارش‌‏هاي بين‌‏المللي, ايران, زندان روزنامه‌‏نگاران است.
نماينده اصفهان در مجلس ششم گفت: طبيعي است كه مطبوعات نقاط ضعف و قوت را با هم مي‌‏بينند اما حاكميت فقط مي خواهد كه نقاط قوت آنها ديده شود.
وي در پايان خاطرنشان ساخت: معتقديم كه روزنامه‌‏نگاران كساني هستند كه به جامعه, مردم و كشور خدمت مي‌‏كنند.
در ادامه اين مراسم پيام دبيركل سازمان ملل به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات قرائت شد.

نماينده مديران مسوول در هيات نظات بر مطبوعات مدعي شد: انجمن دفاع از آزادي مطبوعات امسال قصد شركت در جشنواره مطبوعات را داشت كه متاسفانه با نامه كتبي بازرسي كل كشور از حضور در اين جشنواره محروم شد.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", عيسي سحرخيز كه در مراسم" روز جهاني آزادي مطبوعات" سخن مي‌‏گفت، با اشاره به مطلب فوق به دلايل عدم حضور انجمن در جشنواره مطبوعات اشاره كرد و ادعا كرد: دو عامل باعث اين عدم حضور شد، اولي در مورد نامه انجمن دفاع از آزادي مطبوعات به مقام رهبري و دومي اعطاي جايزه قلم طلايي به آقاي انصاري راد بود كه باعث دخالت سازمان بازرسي كل كشور جهت منع حضور انجمن در جشنواره مطبوعات شد.
وي افزود: آقاي خاتمي با جايگاهي كه در اجراي قانون اساسي دارد و بر فعاليت نهادهاي مدني نيز تاكيد مي‌‏كند، بايد در اين مورد موضع بگيرد تا تكليف‌‏مان براي حضور در جشنواره مطبوعات مشخص شود.
در ادامه اين مراسم علي مزروعي پيام مديركل يونسكو به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات را قرائت كرد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016