دوشنبه 14 ارديبهشت 1383

آرمين:اكنون جرياني فاشيستي ما را تهديد مي‌كند، امروز

«محسن آرمين» گفت: در انتخابات مجلس هفتم شاهد اتفاقي جديد و شيوه‌ي جديدي بوديم كه در آن راي و نظر مردم ناديده گرفته شد. اين امر بسيار خطرناك است كه توجه تمام نيروهاي مسوول و علاقه‌مند به آب و خاك را مي‌طلبد.
اين نماينده‌ي مستعفي مجلس ششم در همايش بررسي وضعيت نيروهاي سياسي در دانشكده‌ي حقوق دانشگاه تهران افزود: اين عمل باعث شد كه بخشي از نيروهاي سياسي كه هدف اصلاح‌ ساختار را داشتند متوجه شوند نمي‌شود با چنين روندي اين اهداف را پيش برد، لذا تعدادي از آنها مجلس را ترك كردند.
وي ادامه داد: پيش‌بيني آينده امري سخت و مبهم است و نبايد در مورد اينكه بايد چه كرد عجله‌ كنيم. تصميم‌گيري در شرايط بحران تصميم‌گيري دقيق و همه جانبه‌اي نيست و بايد مدتي بگذرد تا تصوير روشن‌تري از شرايط آينده به دست آوريم و بهترين راه‌ها را انتخاب كنيم.
وي ادامه داد: آن جرياني كه اكنون ما با آن مواجه هستيم جريان راست نيست؛ جريان راست داراي پايگاه اجتماعي است. مشكلي كه ما اكنون داريم اين است كه ما با جريان راست مواجه نيستيم. در اين انتخابات يك اراده‌اي وجود داشت كه اين اراده ايجاب مي‌كرد كه عسگراولادي عضو هيات موتلفه از انتخابات كناره‌گيري كند و استعفاء كند و آنچه اكنون ما با آن مواجه هستيم مافياي قدرت است. جريان اقتدارگرا در حال حاضر در صحنه‌ي سياسي كشور در حال نقش‌آفريني است.
آرمين گفت: اكنون جريان راست و اقتدارگرا به يك اتحاد استراتژيك رسيده‌اند. تفكر جريان اقتدارگرا كه قصد دارد قسمت عظميي از قدرت را كسب كند داراي خصوصيات فاشيستي است و برخي اعتقاد دارند آنچه كه اكنون ما را تهديد مي‌كند يك جريان فاشيستي است.
وي ادامه داد: در آينده‌ي نزديك به احتمال زياد نهادهاي مدني حلقه‌ي واسط مردم و حاكميت هستند، نقششان كمرنگ شود و در نتيجه فضاي سياسي كشور بسته‌تر شود و چون نهادهاي مدني ما داراي قدرت چنداني نيستند به احتمال زياد به حاشيه رانده مي‌شوند.
وي ادامه داد: جناح پيروز بعد از استقرار در حاكميت با توجه به نداشتن پايگاه داخلي ناچار به دادن امتيازاتي به خارج مي‌شود و سعي مي‌كند با دادن اين امتيازات بحران مشروعيت داخلي خود را حل كنند. الگوي چيني با دادن امتياز به بيگانگان هم‌خواني ندارد، اين الگو احتياج به سازوكارهايي دارد البته تفاوت‌هايي كه به لحاظ فرهنگي در جامعه‌ي ايران با جامعه‌ي چين وجود دارد نيز بايد در نظر گرفته شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران گفت: نسبت به آينده خوش‌بين هستم و با توجه به رشد سطح آگاهي مردم در طول اين شش هفت سال شرايط به نحوي نيست كه جريان اقتدارگرا بخواهد تمام اهداف خود را محقق سازد. شما مشاهده مي‌كنيد كه جناح پيروز براي كسب راي بيشتر شعار و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان را سر مي‌دهد و اين بيانگر نهادينه شدن اين شعارها در جامعه است.
وي افزود: جريان اقتدارگرا يا مجبور است كه مطالبات اجتماعي مردم را پاسخ دهد يا اينكه لجوجانه در مقابل آنها بايستد كه در آن صورت شاهد فروپاشي خود خواهند بود. آنها بايد بدانند كه با افكار فاشيستي و قرون وسطايي نمي‌شود جامعه را اداره كرد. البته نحوه‌ي مواجه‌ي جامعه‌ي سياسي ما در مقابل جريان اقتدارگرا بسيار مهم است و مي‌تواند تاثيرگذار باشد و اگر نخبگان سياسي ما بي‌تفاوتي اتخاذ كنند قطعا اين جريان اقتدارگرا سعي مي‌كند كه تمام خواسته‌هاي خود را تحقق دهد.
آرمين ادامه داد: اگر قرار است ائتلاف و اتحاد جديدي صورت گيرد بايد با تامل همراه باشد. واقعيت اين است كه آزادي خواهي و دموكراسي شعار طيف‌هاي متنوع سياسي است، كه ممكن است اين طيف‌ها در تعريف اين واژگان داراي اختلاف باشند و مطمئنا بدون بحث‌هاي نظري و تئوريك نمي‌توان در اين مجموعه متنوع دست به ائتلاف زد. تجربه‌ي سياسي مي‌گويند كه چنين ائتلاف‌هايي با موفقيت روبرو نخواهد شد و بهتر است كه در ابتدا چنين اتحادي صورت نگيرد و گروه‌ها موازي يكديگر حركت كنند بدون اينكه نيروي خود را صرف خنثي‌كردن ديگري كنند و شايد در آينده زمينه‌ي بيشتري براي ائتلاف صورت گيرد.
وي افزود: ما اكنون از آمادگي لازم برخوردار نيستيم و اكنون نمي‌توانيم حتي سخنان همديگر را همدلانه درك كنيم. چطور مي‌توان در اين صورت انتظار داشت كه يك ائتلاف ايجاد شود؟ تقريبا ده سال پيش سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در مجله‌ي عصر ما خودي و غيرخودي را مطرح كرد كه منظور از اين بحث خودي و غيرخودي در بين گروههاي سياسي بود. ما اعتقاد داشتيم كه حكومت نبايد در بين گروههاي سياسي خودي و غيرخودي كند و بايد همه را با عنوان شهروند بشناسند و حكومت حق خودي و غيرخودي را ندارد. تمام گروهها حق فعاليت سياسي دارند و گروههاي سياسي است كه مي‌توانند با توجه به مرز‌بندي خود خودي و غيرخودي را مطرح كنند. اين را در زماني مطرح كرديم كه ابراهيم يزدي حق مصاحبه نداشت و ما اين را در جهت حمايت از‌آنها مطرح كرديم. ما در طول اين ده سال علي‌رغم مرزبندي با آقايان از حقوق اجتماعي آنها دفاع كرديم، اكنون آقاي ابراهيم يزدي با مطرح كردن بحث خودي و غيرخودي به من تيكه مي‌اندازد. بجاي اين كه از من تشكر كند كه در جهت دفاع از ايشان اين مباحث را مطرح كرديم.
آرمين افزود: هر حركت سياسي در جامعه احتياج به يك ديپلماسي فعال دارد و بايد از تمام فرصت‌ها استفاده كنيم.
وي ادامه داد: در زمان تحصن به علت اينكه نهادهاي اجتماعي و مدني ضعيف بودند نمي‌توانستيم از آنها درخواست كمك كنيم. مثلا اگر از آنها درخواست كمك مي‌كرديم نهايتش اين بود كه مردم به خيابان مي‌ريختند و شعار زنده‌باد مرگ باد مي‌دادند كه اين چه نتيجه‌اي داشت؟
وي ادامه داد: ما بايد از تمام پتانسيل گروههاي سياسي اصلاح‌طلب استفاده كنيم و عاقلانه نيست كه گروهي را كنار گذاريم هر كدام داراي پتانسيل هستند و بايد از هر گروه با توجه به پتانسيل سياسي‌شان از آنها استفاده كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7189

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرمين:اكنون جرياني فاشيستي ما را تهديد مي‌كند، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016