دوشنبه 14 ارديبهشت 1383

چشم ما روشن؛ تلاش اعراب براي ورود اروپا به جزاير سه‌گانه، بازتاب

پس از ورود اروپا به پرونده چالش هسته‌اي ايران و موفقيت 3 كشور اروپايي در تعليق غني‌سازي، پذيرش قطعنامه‌ها و پاسخ مثبت به انتظارات آژانس و كشورهاي غربي از سوي ايران و همچنين امضاي پروتكل الحاقي، شيخ‌نشين‌هاي حوزه خليج فارس هم وسوسه شده‌اند تا با كشاندن پاي اروپا به عنوان ميانجي، امتيازاتي را كه سال‌هاي اخير ايران از دادن آنها به اعراب خودداري مي‌كند، با ميانجي‌‌گري اروپا به دست آورند.

جزاير سه‌گانه ايران در خليج فارس، كه مورد طمع و ادعاي شيخ‌نشين امارات مي‌باشد، موضوعي است كه به تازگي از سوي اعراب، به اروپا پيشنهاد شده تا در قبال دريافت امتيازهاي مهم اقتصادي، نقش ميانجي را براي اعراب در گرفتن امتياز از ايران، در اين پرونده به عهده بگيرد.

از همين رو اروپا موضوع ميانجيگري بين ايران و امارات متحده عربي را به بررسي گذاشته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، يك منبع ديپلماتيك بلندپايه عرب در بروكسل گفت: ديدارهاي هفته گذشته كشورهاي حوزه خليج [فارس] و اروپا ـ‌ كه در سطح رهبران سياسي و كميته‌هاي فني برگزار شد ـ موضوع ميانجيگري اروپا بين ايران و امارات متحده عربي را به بررسي گذاشته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه «الشرق‌الاوسط» ـ چاپ لندن ـ با اعلام اين خبر به نقل از منبع مذكور، نوشت:‌ در اين ديدارها، طرف عرب از كشورهاي اروپايي خواسته است تا براي حل اين مشكل، چند راهكار به ايران پيشنهاد دهند؛ از جمله اينكه ايران و امارات از طريق مذاكره با يكديگر روي اين مسأله به توافق برسند و يا هر دو كشور با مراجعه به دادگاه لاهه، حل اين موضوع را به اين دادگاه واگذار كنند.

گفتني است، هفته گذشته، بروكسل شاهد نشست كميته‌هاي مختلف براي آماده‌سازي مقدمات نشست‌هاي اروپا و كشورهاي حوزه خليج (فارس) در 17 ماه جاري ميلادي بود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7192

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چشم ما روشن؛ تلاش اعراب براي ورود اروپا به جزاير سه‌گانه، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016