چهارشنبه 16 ارديبهشت 1383

جاسوسي دوجانبه چلبي براي ايران و آمريكا، بازتاب

سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، نسبت به نزديكي بيش از اندازه احمد چلبي، رييس كنگره ملي عراق به مقامات ايران، نگران و مشكوك است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، هفته‌نامه «نيوزويك» نوشت: به تازگي گزارشي به مقامات ارشد دولت آمريكا ارايه شده كه در آن آمده است: احمد چلبي و معاونان ارشد وي، درباره برنامه‌هاي آمريكا در عراق اطلاعات «حساسي» را در اختيار ايران گذاشته‌اند.

اين هفته‌نامه به نقل از مقامات آمريكايي افزود: سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، با استفاده از جاسوس الكترونيكي، گفت‌وگوهاي رهبران ايران را شنود كرده است. رهبران ايران در اين گفت‌وگو، عنوان كرده‌اند كه چلبي و معاونان او، طرح‌هاي محرمانه سياسي آمريكا در عراق را به آگاهي آنان رسانده‌اند.

«نيوزويك» به نقل از يك منبع در دولت آمريكا نوشت: ممكن است، برخي از اين اطلاعات ـ كه در اختيار ايران گذاشته شده است ـ به كشته شدن عده‌اي بيانجمد. اين در حالي است كه يكي از معاونان چلبي، اين ادعاها را از اساس تكذيب كرده است.

نيوزويك در ادامه نوشت: با اين حال سؤال اينجاست كه چرا چلبي با نزديك شدن به حاكمان بنيادگراي ايران، به روابط گرم خود با واشنگتن لطمه مي‌زند؟ مقامات آمريكايي مي‌گويند: احتمالا چلبي قصد دارد، با حفظ هر دو طرف ايران و آمريكا و قوام بخشيدن به نفوذ خود در هر دو كشور، راه را به روي دشمنان خود سد كند.

اين در حالي است كه يك مقام ديگر در دولت آمريكا در اين‌باره مي‌گويد: مشاوران كاخ سفيد، نگران اين موضوع هستند كه مبادا چلبي با مقامات ايران در پشت پرده، بازي‌هايي داشته باشد!

با وجود اين، چلبي همچنان در وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) و در ميان نومحافظه‌كاران، حامياني دارد كه به شدت از او حمايت مي‌كنند و بر اين باورند كه وي تاكنون با ارايه اطلاعاتي محرمانه، جان بسياري از آمريكايي‌ها را در عراق نجات داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«نيوزويك» ادامه داد: هم‌اكنون وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، با استفاده از اطلاعاتي كه درباره ارتباط‌هاي مشكوك چلبي با مقامات ايران به دست آمده، سعي دارند، جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا را راضي كرده تا او را به زودي و براي هميشه، طرد كنند.

اين هفته‌نامه ادامه داد: آمريكا پيش از آغاز جنگ عراق، تنها براي تأمين هزينه‌هاي شعبه كنگره ملي عراق در تهران ـ‌كه احمد چلبي رياست آن را به عهده دارد ـ ماهانه 36 هزار دلار پرداخت مي‌كرده و احمد چلبي و معاونان وي به صورت منظم به تهران سفر مي‌كرده‌اند.

«نيوزويك» به نقل از يكي از معاونان چلبي نوشت: پس از جنگ عراق، روابط چلبي با ايران بيشتر شد. او پس از ماه دسامبر گذشته، با بسياري از مقامات عالي‌رتبه اين كشور از جمله آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر مذهبي ايران و حسن روحاني، معاون ارشد وي در امور امنيت ملي، ديدار داشته است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7240

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جاسوسي دوجانبه چلبي براي ايران و آمريكا، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016