چهارشنبه 16 ارديبهشت 1383

سايه شرط‌‌ها و گلايه‌‌ها بر ديدار سولانا و خرازي، وقايع اتفاقيه

وقايع اتفاقيه- كاظم رهبر: خاوير سولانا رئيس سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا در ديدار با خرازي گفت: آينده روابط ايران با 25 كشور عضو اين اتحاديه به شفافيت تهران در زمينه مسائل هسته‌اي بستگي دارد.
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران در دومين سفر دوره‌اي خود به اروپا در چند هفته اخير، روز دوشنبه به بروكسل پايتخت بلژيك رفت و با 5 تن از مقامات اتحاديه اروپا ديدار كرد.

وزير امور خارجه ايران دراين ديدارها نقطه نظرات ايران در موردمسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، وضعيت بحراني عراق و همكاري ايران با آژانس را بيان كرد. خرازي در مذاكرات خود از مقامات اروپايي خواست تا با توجه به نزديك شدن به اجلاس ژوئن شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تحت تأثير تبليغات آمريكايي‌‌ها كه خواستار ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل هستند، قرار نگرفته و با اين پرونده سياسي برخورد نكنند.

در پاسخ به اظهارات وزير امور خارجه ايران مقامات اروپايي نيز خواستار شفافيت بيشتر در همكاري با آژانس و كمك ايران براي حل بحران عراق شدند.

فايننشال تايمز چاپ انگليس درباره اين ديدار نوشت: اتحاديه اروپا از ايران خواست كه يا سياست‌‌هاي خود را اصلاح كند يا با محدوديت گفت‌وگوها روبه‌رو شود.

پرودي: اتحاديه اروپا براي توسعه روابط با ايران تلاش مي‌كند

ايرنا نيز از ديدار خرازي و پرودي رئيس كميسيون اروپا گزارش داد كه آن دو، روز دوشنبه يك ساعت در بروكسل ديدار و مذاكره كردند.

پرودي در اين ديدار گفت: ايران بازيگري مهم در منطقه است و اتحاديه اروپا براي ايران نقش مهمي قائل است و در جهت توسعه روابط با ايران تلاش مي‌كند.

پس از اين ديدار خرازي به خبرنگاران گفت: به رئيس كميسيون اروپا گفتم كه اگر اروپا جدي باشد، ايران را شريكي خوب براي همكاري و حل و فصل مسائل مختلف در آن بخش از جهان مي‌يابد.

خرازي در مورد همكاري‌هاي ايران در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي گفت كه پرودي را از همكاري بسيار خوب ايران با سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه آماده كرديم.

پتن: اميدواريم اجلاس آتي آژانس بيانگر پيشرفت فرآيند اعتمادسازي باشد

خرازي پس از ديدار با پرودي در بروكسل، پايتخت بلژيك با «كريس پاتن» كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپايي ملاقات كرد.

پتن پس از شنيدن سخنان خرازي در مورد روابط ايران گفت: ظرفيت و زمينه‌هاي گسترش همكاري‌هاي ميان ايران و اتحاديه اروپا متنوع و وسيع است. اتحاديه اروپا براي استفاده بهتر و مؤثرتر از فرصت‌هاي موجود براي همكاري و تقويت روابط دو طرف علاقه‌مند است.

كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا به خرازي درمورد روابط ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: همكاري ايران و آژانس موجب اعتماد است. ما اميدواريم كه اجلاس آتي شوراي حكام آژانس شاهد پيشرفت اين فرآيند باشد.

سولانا: اتحاديه اروپا مشورت با ايران را درمورد عراق لازم مي‌داند

«خاوير سولانا» نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز سومين مقام اتحاديه اروپا بود كه خرازي با وي ديدار و مذاكره كرد.

محور عمده گفت‌وگوهاي دو طرف در اين ديدار درباره روند همكاري‌هاي ايران و آژانس و روابط ايران و اتحاديه اروپا بود.

سولانا در اين ديدار به خرازي گفت: مناسبات ايران براي اتحاديه اروپا جايگاه ويژه‌اي دارد و اتحاديه اروپا مشورت و تبادل‌نظر با ايران را لازم مي‌داند.

نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه گفت: روند همكاري‌هاي ايران و آژانس در مسير اعتمادسازي است و بايد تلاش كنيم اين مسير سازنده حفظ و تقويت شود.

وي در مورد تحولات عراق از ايران خواست، بر ادامه تماس‌‌هايش با اتحاديه اروپا در اين زمينه ادامه دهد.

ايران از بلژيك خواستار ممانعت از سياسي‌نگري به پرونده هسته‌اي ايران شد

در همين حال واحد مركزي خبر اعلام كرد، كمال خرازي وزير امور خارجه ايران در ديدار مشترك با «كي ور هوفشتاد» و «لويي ميشل» نخست‌وزير و وزير امور خارجه بلژيك، روند همكاري ايران با آژانس را تشريح كرد و خواستار ممانعت از سياسي‌نگري در بحث پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران شد.

اين در حالي است كه فايننشال تايمز نيز نوشت، بلژيك به پيشرفت كارنامه حقوق بشر، اصلاحات سياسي و پايان دادن به حمايت از گروه‌هاي فلسطيني اصرار دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تقاضاهاي اتحاديه اروپا از ايران

بي‌بي‌سي نيز درباره اين ديدارها گزارش داد كه مقام‌هاي اتحاديه اروپا در ديدار با كمال خرازي از ايران اعلام كردند:

1- پيش از آغاز مذاكرات تجاري اين اتحاديه با ايران، تهران بايد نشان دهد كه به دنبال توليد تسليحات هسته‌اي نيست.

2- تهران بايد حمايت بيشتري از تلاش‌هاي سياسي براي ايجاد ثبات در عراق نمايد. به ويژه تلاش‌هايي را كه از طريق «اخضر ابراهيمي» فرستاده ويژه سازمان ملل متحد صورت مي‌گيرد، به انجام رساند.

3- انتخابات ماه فوريه ايران كه در آن بيش از دو هزار نامزد از شركت در انتخابات منع شد و كنترل محافظه‌كاران را بر مجلس تضمين كرد، باعث نااميدي اتحاديه اروپا شده است و اين انتخابات به عنوان عقب‌گردي براي تحقق دموكراسي در ايران تلقي شد.

تقاضاهاي ايران از اتحاديه اروپا

روزنامه عرب‌زبان الحيات نيز تقاضاهاي خرازي از اروپايي‌‌ها را رديف كرد و نوشت: وزير امور خارجه ايران در ديدار با مقامات اروپايي از آنان خواست: 1- اتحاديه اروپا در نحوه عملكردش با مسائل مختلف از جمله اوضاع در خاورميانه كه منشأ مشكلات زيادي در اين بخش از جهان است، فعال‌تر و جدي‌تر باشد.

2- ايران خواستار ازسرگيري مذاكرات در زمينه دستيابي به يك توافقنامه تجارت آزاد است.

3- سه كشور اروپايي كه توافق ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي زير نظر آنها صورت گرفت به تعهدات خود عمل كنند و در نشست آينده شوراي حكام براي حل اين مشكل با آژانس همكاري كنند.

خرازي در برلين

كمال خرازي وزير امور خارجه ايران در ادامه سفر اروپايي خود امروز در برلين با گرهارد شرودر صدراعظم و «يوشكا فيشر» وزير امور خارجه آلمان ديدار و تبادل نظر مي‌كند.

سفري كه به نظر مي‌رسد، تلاشي براي كنترل مديريت تنش‌‌هاي اخير در روابط تهران- برلين است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7243

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سايه شرط‌‌ها و گلايه‌‌ها بر ديدار سولانا و خرازي، وقايع اتفاقيه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016