پنجشنبه 17 ارديبهشت 1383

بابك احمدي: زماني كه حكومت به جاي همه مردم حرف بزند براي خود مشروعيت كاذب ايجاد مي‌‏‌‏كند، ايلنا

زماني كه حكومت به جاي همه مردم حرف مي‌‏زند مشروعيت كاذب براي خود ايجاد مي‌‏‌‏كند و مي‌‏شود آن را زير سوال برد.
به گزارش خبرنگار ايلنا, بابك احمدي كه در دانشكده ادبيات دانشگاه شهيد بهشتي درباره"دموكراسي" سخن مي‌‏گفت با اعلام اين مطلب افزود: از آنجايي كه حكومتي ديني در سال 57 به‌‏وجود آمد، بحث دمكراسي بيشتر جنبه كليدي پيدا كرد.
احمدي اظهار داشت: مدرنيته طي 10 سال اخير در دو جبهه مركز بحث شده واقع شده است: جبهه اول درك غربي‌‏ها از مدرنيسم و جبهه دوم مربوط به فرهنگ خودمان است.
وي تأكيد كرد: ما در قانونگذاري, وضعيت زنان, دانشگاه, فعاليت‌‏‏هاي فرهنگي, سياسي و اجتماعي با مقوله دموكراسي مواجه هستيم و ناچاريم تا مواضع جديدي در قبال آن اتخاذ كنيم. عقلانيت غربي اينگونه نيست كه ناگهان از جانب خدا به انسان وحي شده باشد و به طور ناگهاني انسان بفهمد, انسان به تدريج كار فكري مي‌‏كند و به تدريج مي‌‏فهمد، پس مي‌‏تواند خطا و اشتباه كند و در معرض انتقاد هم قرار گيرد.
احمدي اضافه كرد: غربي‌‏ها از"دگماتيسم" يا جمود فكري و جزم‌‏گرايي پرهيز مي‌‏كنند و قبول دارند كه مي‌‏توان اشتباه كرد. از نحله‌‏هاي فكري، آنهايي موفق هستند كه از خرد انتقادي برخوردار بوده و آماد‌‏گي شنيدن انتقاد را دارند. اگرنه از گردونه بحث خارج مي‌‏شوند و انديشه‌‏هايشان بي‌‏حرمت مي‌‏شود؛ حتي خودشان هم كمتر به عقايدشان اعتقاد داشته و به خشونت پناه مي‌‏بردند.
مولف كتاب مدرنيته و انديشه انتقادي در ادامه تصريح كرد: به نظر من عقلانيت، جمعي است و هيچ كس نمي‌‏تواند ادعا كند كه معرف واقعي حقيقت است. او مي‌‏تواند فقط معرف بخشي از حقيقت باشد.
احمدي گفت: از نظر يوناني‌‏ها، دموكراسي حكومت مردم است. اينكه حكومتي به نام مردم حرف بزند، نمي‌‏شود, مثلا آمريكا به نام مردمش به عراق حمله مي‌‏كند ولي ملت نمي‌‏گذارد بيش از اين پا جلو بگذارد. زماني كه حكومت به جاي همه مردم حرف مي‌‏زند مشروعيت كاذب براي خود ايجاد مي‌‏‌‏كند و مي‌‏شود آن را زير سوال برد.
وي در ادامه افزود: دموكراسي به معني حكومت مردم از نوع حكومتي است كه اكثريت مردم نظر مي‏دهند. اكثريت مردم در 1933 به حزب نازي راي دادند,‌‏ اين حزب قدرت را در دست گرفت و تمام نهادهاي دموكراتيك را بست, مجلس را به آتش كشيد و نمايندگان دستگير شدند.
به گفته اين پژوهشگر، در چنين نظامي فرد هر چه مي‌‏گفت، قانون بود, اكثريت مردم كه راي داده بودند، به احتمال قوي چندان مايل نبودند كه ديگر اين حزب با نام مردم حكومت كند؛ اما اين رژيم ماند و دنيا را به جنگ كشاند. پس از طريق نهادهاي دموكراتيك رژيمي آمد كه دموكراسي را سركوب كرد.
بابك احمدي افزود: تعريفي از دموكراسي؛ مبني بر"حكومت بر مردم توسط مردم" ارائه شده كه مردم خودشان بر هم حكومت مي‌‏‏كنند و تك تك آنها در حكومت نقش دارند. به اين معني دموكراسي فقط اين نيست كه حكومت بگويد متكي بر اكثريت است, بايد ديد اقليت درآن حكومت چه وضعيتي دارد, آيا آزادي بيان و فعاليت هاي سياسي براي آنها وجود دارد؟ آيا آنها مي‌‏توانند مخالفت‌‏هايشان را بيان كنند و حزب تشكيل دهند؟
وي افزود: در 25 سال اخير در ايران كه انتخابات دموكراتيك راه افتاد اين يك گام رو به جلو نسبت به عراق در دوران صدام حسين است. اما بايد در برابر اين ادعاي دولتمردان سوال كنيم در اين 25 سال به‌‏دست آوردن مشروعيت ناشي از اكثريت چقدر به حقوق اقليت احترام گذاشته شده و آنها داراي چه مقدار از آزادي‌‏ها و حقوق بوده‌‏اند. در اين زمينه آنها كارنامه درخشاني ندارند, حتي نزديكترين گرايش‌‏هاي حاكم به حكومت غير قانوني اعلام شدند, دستگير شدند, از زندگي سياسي محروم شدند و نگذاشتند اين گرايش‌‏هاي در انزار عمومي از خود دفاع كنند, اينها با دموكراسي نمي‌‏خواند.
دموكراسي فقط حكومت اكثريت مردم نيست نوعي از حكومت بر آدم‌‏ها است كه اكثريت در آن به طورموقت روي كار مي‌‏آيد. اقليت قادر به فعاليت سياسي است و بعد از اكثريت به طور موقت روي كار مي‌‏آيد و اقليت حق به قدرت رسيدن را دارد. هيچ حكومت دموكراتي نمي‌‏تواند تا ابد خود را برقرار بداند.
بابك احمدي تصريح كرد: مردم انقلاب كردند وتعيين كردند چه مسيري را مي‌‏خواهند, عامه مردم عليه قانون اساسي برخاستند و تاكيد كردند كه آن نسل نمي‌‏تواند براي اين نسل تصميم بگيرد زماني كه كشوري انتقاد را محكوم مي‌‏كند و منتقد را خفه مي‌‏كند, زنداني و شكنجه مي‌‏كند اين فرهنگ پيش نمي‌‏رود.
مؤلف كتاب مدرنيته و انديشه انتقادي در ادامه خاطر نشان كرد: در دموكراسي مدرن نمي‌‏توان جهان را اداره كرد مگر با خرد جمعي. هيچ نابغه‌‏اي در راس جامعه نمي‌‏تواند باشد كه هيچ گاه اشتباه نكند؛ پس بايد وابسته به خرد جمعي و تفاهم جمعي بود. خرد فردي خرد استبدادي است, در جهان مدرن دموكراسي به تدريج يك امر ضروري مي‌‏شود. در جهان مدرن عقل انسان حاكم است نه چيز ديگر. جايي كه انسان قبول مي‌‏كند عقل برايش كافي است و مي تواند مسئوليت كارهايش را بپذيرد.
احمدي گفت: دولت دموكراتيك براساس نظرات اكثريت شكل مي‌‏گيرد و براي احترام , اقليت درمسائل مذهبي ايماني و قوانيني كه مربوط به اين مسائل باشد اعلام بي طرفي مي‌‏كند.چون ممكن است همين مسائل مانع فعاليت اقليت شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين پژوهشگر افزود: تمام جريان اصلاح ديني در اروپا از اينجا ايجاد شد كه با رشد سرمايه‌‏داري, اخلاق كاتوليك مجبور شد عوض شود, جهان واقعيِ سكولار و غير معنوي شكل گرفت, افراد مناسبات بين خود را شكل دادند و جهان بعد از مرگ و جهان معنوي كمرنگ شد.
احمدي تصريح كرد: جان لاك مي‌‏گويد اينكه من يك خدا داشته باشم و همسايه من 500 خدا داشته باشد فرقي نمي‌‏كند, مهم اين است كه حقوق من و او در جامعه مساوي باشد و قانون هر دوي ما را محترم بشمارد. پس دولت دمكراتيك, خود را فراتر از باورها قرار مي‌‏دهد. دولت دموكراتيكِ ديني به حداقل معني بايد نكته‌‏هايي را روشن كند اينكه ديني است و اكثريت مسلمان شيعه هستند و قوانين بايد با آن بخواند با كدام شيعه ؟ مراجع و فقهاي شيعه زيادي هستند كه اختلاف نظرهاي عميقي با هم دارند كه گاهي محدود و حصر مي‌‏شوند.
وي گفت: دولت دموكراتيك ديني استوار بر احكام ثانويه است كه از زندگي هر روز استنتاج مي‌‏شود ديگر دين بي‌‏حرمت نمي‌‏شود قوانين عقب افتاده پيشرفته مي شوند. دين محكماتي دارد كه قابل تغيير نيست, اما حكومت لائيك اين محكمات را ندارد, مي شود خيلي مسائل را عوض و يا حذف كرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7283

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بابك احمدي: زماني كه حكومت به جاي همه مردم حرف بزند براي خود مشروعيت كاذب ايجاد مي‌‏‌‏كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016