شنبه 19 ارديبهشت 1383

تيرگي و ابهام عدالت در دستگاه قضايي ايران ؛ احکام سنگين زندان برای سه روزنامه نگار، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قيد وشرط رضا عليجانی ، سردبير محله توقيف شده ايران فردا و برنده دهمين جايزه گزارشگران بدون مرز ايران و بنياد فرانسه در سال 2001، تقی رحمانی روزنامه نگار هفته نامه توقيف شده اميد زنجان، هدی صابر عضو تحريريه ايران فردا است. اين سه روزنامه نگار در ٢٥ خرداد ماه ١٣٨٢ بدون هيچ دليل قانوني بازداشت شده بودند. در ١٢ ارديبهشت ١٣٨٣ رضا عليجانی در آستانه ی "مرخصي" خود اطلاع يافته است که "دادگاه تجديد نظر" پرونده ی مربوط به سال گذشته آنها، بدون حضور متهمان و وکلایشان، برگزار شده است. رضا عليجانی به چهار سال زندان، هدی صابر به پنج سال و نيم و تقي رحماني به هفت سال زندان محکوم شده اند.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام نمود" محاکمه ی اين سه روزنامه نگار گواه آن است که حق کٌشي، دادگاه های ناعادلانه و غيرعلني به مشخصه ی اصلي محاکمات و زندان های ايران تبديل شده است. در شرايطي که بالاترين مقام قضايي ايران آيت الله هاشمي شاهرودی با انتشار بيانيه ای " بر رعايت قانون، سلب نکردن حق دفاع از متهم و فراهم کردن فرصت استفاده از وكيل و كارشناس و برگزاری دادگاهي عادلانه براي متهم " تاکيد کرده است، و نمايندگان مجلس در ١٧ ارديبهشت قانون منع شکنجه و حقوق شهروندان را تصويب کرده اند، اين سه روزنامه نگار که نزديک به يکسال است در بازداشت خودسرانه بسر مي برند، بدون حتا آنکه در محاکمه خود شرکت داشته باشند؛ به احکام سنگين زندان محکوم شده اند. همه شواهد نشان مي دهند که هدف دستگاه قضايي ايران در صدور محکوميت برای اين روزنامه نگاران و ابهام آفريني و پنهانکاری در ارائه دلايل مستند، توجيه دستگيری غير قانوني و بازداشت خودسرانه ی طولاني مدت آنها است."
گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قيد وشرط اين سه روزنامه نگار و هشت همکار زنداني آنها در ايران است

يادآوری
٢٠ ارديبهشت ١٣٨٢، شعبه بيست وشش دادگاه انقلاب اسلامي تهران در پشت در های بسته، تقی رحمانی را به يازده سال زندان و يازده سال محروميت از حقوق اجتماعي، رضا عليجاني را به شش سال زندان و ده سال محروميت از حقوق اجتماعي و هدي صابر را به ده سال زندان و ده سال محروميت از حقوق اجتماعي محکوم نمود. اين روزنامه نگاران که تقاضای تجديد نظر در حکم صادره کرده بودند تا برگزاری دادگاه تجديد نظر آزاد شدند.
٢٠ اسفند١٣٧٩ تقی رحمانی در يک حمله شبانه به منزل محمد بسته نگار يکی از چهره های اپوزيسيون ترقی خواه ايران، به همراه تعداد ديگری ازجمله چند روزنامه نگار، توسط نيروهای قوه قضائيه دستگير شد. وی ٢٧ فروردين ١٣٨١ با سپردن وثيقه از زندان آزاد شد. رضا عليجانی در اسفند ماه ١٣٧٩ توسط مامورين اطلاعاتی رژيم دستگير گرديد. وی تا اواخر مهر ماه همان سال و بيش از دويست روز در يک سلول انفرادی بسر برد و در در ٢٥ آذر ١٣٨٠ آزاد شد. هدی صابر در هشت بهمن ١٣٧٩ دستگير شده بود. پس از پايان محاکمه ی خود در روزهای ١٤ و١٥ اسفند، در ٢١ اسفند١٣٨٠ با سپردن صدوسي ميليون تومان وثيقه از زندان آزاد شد.
در ٢٥ خرداد ماه ١٣٨٢ اين سه روزنامه نگار مجددا بدون ارائه هيچ دليل قانوني بازداشت شدند. و از تاريخ دستگيری به مدت سه ماه در سلول انفرادی بسر بردند. وکلای اين روزنامه نگاران موفق به ديدار با آنها نشدند و به پرونده ی موکلين خود نيز دسترسي نداشتند. چهارشنبه بيست و سوم مهر ماه آقای غلامحسين الهام سخنگوی قوه ی قضاييه ايران اعلام نمود که اين سه روزنامه نگار" محكوميت حبس خود را در زندان آغاز كرده اند". اما سخنگوی قوه ی قضاييه مشخص نکرد که دادگاه اين روزنامه نگاران در چه زماني و در کجا برگزار شده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

١٢ ارديبهشت ١٣٨٣ رضا عليجانی در آستانه ی "مرخصي" خود اطلاع يافته است که "دادگاه تجديد نظر" پرونده ی مربوط به سال گذشته، بدون حضور متهمان و وکلایشان، برگزار شده است. رضا عليجانی به چهار سال زندان، هدی صابر به پنج سال و نيم و تقي رحماني به هفت سال زندان محکوم شده اند. در فردای اين روز وکلای روزنامه نگاران اعلام کردند که " هنوز حکم محکوميت موکلين خود را دريافت نکرده ، اجازه ی ملافات با آنها و حق دسترسي به پرونده ی آنها را نيز ندارند "

گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که :
با دوازده روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است.
علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله سي و شش رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7383

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تيرگي و ابهام عدالت در دستگاه قضايي ايران ؛ احکام سنگين زندان برای سه روزنامه نگار، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016