شنبه 19 ارديبهشت 1383

مصطفي كواكبيان : حكومت مردم‌‏سالاري كه شكل جمهوري نداشته باشد، دوام نمي‌‏يابد، ايلنا

مصطفي كواكبيان گفت: انديشه مردم سالاري توده مردم از انديشه مردم سالاري نخبگان در جامعه ما پيشروتر است.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", مصطفي كواكبيان؛ عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي طي سخناني در نشست" بررسي موانع مردم سالاري در ايران" كه در دانشكده حقوق و علوم سياسي اين دانشگاه برگزار شد, گفت: مردم سالاري چه به عنوان يك ايده و انديشه و چه به عنوان راه و روش حكومتي, تعريف واحدي بين انديشمندان ندارد. به عنوان نمونه ارسطو به شدت مخالف حكومت مردم سالاري و آن را حكومت جهال مي‌‏داند كه در آن اراذل و اوباش حاكم مي‌‏شوند. افلاطون هم اين نوع حكومت را فاقد فضيلت انساني مي‌‏داند و معتقد است ارزشهاي افراد در اينگونه نظامها ناديده گرفته مي‌‏شود و" ژان ژاك روسو" كه پدر تفكر دموكراسي و مردم‌‏سالاري است، با هر نوع اصل پارلمانتاريستي و حكومت نمايندگي مخالف است.
وي همچنين با اشاره به نظريات ديگر انديشمندان و تعاريف متفاوت آنان از مردم‌‏سالاري افزود: مفهوم واحدي در بحث مردم‌‏سالاري نداريم به طوريكه كسي مثل «آنتوني آبلاستر» در كتابي كه پيرامون دموكراسي دارد تز«فوكوياما» را كه دموكراسي و مردم‌‏سالاري را بيانگر تكامل نهادهاي انساني مي‌‏داند, يك شوخي فكري تلقي مي‌‏كند و مي‌‏گويد غربيها هميشه در بحث دموكراسي از خودشان متشكر بوده‌‏اند و تصور مي‌‏كنند كه دموكراسي تنها در منطقه آنها حاكم بوده است.
كواكبيان در ادامه تصريح كرد: تمام اين سخنان نشانگر آن است كه متفكران پايه‌‏ مردم‌‏سالاري كه همه اصل مردم سالاري را قبول دارند، نيز تعريف واحدي از آن ندارند، بنابراين دليلي ندارد كه بگوييم آنچه در آمريكا, انگليس يا فرانسه وجود دارد مردم‌‏سالاري است بلكه مهم حداقل‌‏هايي است كه در ايده مردم سالاري مطرح است.
مديرمسئول روزنامه مردم‌‏سالاري در بخشي از سخنان خود با بررسي مردم‌‏سالاري به عنوان يك ايده و انديشه اظهار داشت: آزادي‌‏هاي فردي و اجتماعي, توزيع قدرت, رعايت اصل تسامع و تساهل, نظارت مردم بر تمام اجزاي حكومت و ضرورت مسووليت پذيري و پاسخگويي حاكمان را از ويژگي‌‏هاي مهم مردم‌‏سالاري به عنوان يك ايده و انديشه است.
كواكبيان همچنين با اشاره به مردم‌‏سالاري به عنوان يك روش حكومتي به برشمردن ويژگي‌‏هاي آن پرداخت و افزود: بايد در تمام اجزاي حكومت پيمان دو سويه حكومت و مردم پذيرفته شود، ضمن اينكه تحقق اراده عمومي نيز مورد توجه قرار گيرد. چرا كه روح اراده عمومي در" جمهوريت" تبلور مي‌‏يابد و حكومت مردم‌‏سالاري كه شكل جمهوري نداشته باشد دوام نمي‌‏يابد. تفكر ديني ما با هر نوع سلطنت گرايي مخالف است.
وي در ادامه تفكيك قوا, نظارت قوا بر يكديگر و اعمال حق راي مردم از طريق انتخابات را از ويژگي‌‏هاي ديگر اين نوع مردم‌‏سالاري خواند و افزود: اگر امكان اينكه راي واقعي مردم را به دست آوريم، وجود داشت بسيار ايده آل بود اما از آنجا كه اين روش امكان‌‏پذير نيست، بايد سيستم نمايندگي را پذيرفت.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي در ادامه ضرورت وجود نظام پارلمانتاريستي, مشاركت تمام شهروندان در امور, شكل‌‏گيري جامعه مدني و تصميم‌‏گيري براساس آراي اكثريت را از ديگر ويژگي‌‏هاي نظام مردم سالاري دانست و افزود: اكثريت به معناي بزرگترين اقليت نيست و كشورهايي را كه 35 درصد مردم در انتخابات‌‏شان شركت مي‌‏كنند، نمي‌‏توان مردم‌‏سالاري دانست بلكه در اين كشورها بزرگترين اقليت حاكم است. مثل آبادگران كه با 15 درصد راي مردم پيروز شدند.
كواكبيان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين مطلب كه انديشه سياسي اسلام بالاتر از انديشه سياسي غرب است، افزود: بسياري از تناقضاتي كه در انديشه مردم سالاري غربي وجود دارد، در انديشه اسلامي حل شده است. البته منظور من اسلام است و اين به معناي آن نيست كه اين برتري الان در جمهوري اسلامي محقق است, به عنوان مثال يك دعواي تاريخي وجود دارد بر سر اينكه برخي معتقدند مهم اين است كه چه كسي حكومت كند يا چگونه حكومت كند و اين اختلاف در قرآن كريم حل شده است.
وي با اشاره به اختلاف موجود در بحث كارآمدي و مشروعيت در عرصه سياسي اظهار داشت: مشروعيت و كارآمدي چيزي جداي از هم نيستند، چرا كه حكومتي كه كارآمد باشد و مشروعيت نداشته باشد، دوام نخواهديافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كواكبيان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه سابقه مردم سالاري در ايران به زمان مشروطه بر مي‌‏گردد، افزود: اين اصل هنوز به خوبي پا نگرفته و نهال شكننده‌‏اي است كه هجمه‌‏هاي بسياري بر آن وارد مي‌‏شود.
مديرمسئول روزنامه مردم‌‏سالاري خاطرنشان كرد: برخي افراد در جامعه مدرسين حوزه علميه قم هستند كه اساساً با واژه مردم‌‏سالاري مخالف هستند و آن را تقابل خدا و انسان و نفي خداسالاري مي‌‏دانند. حقيقت اين است‌‏كه متاسفانه تفكرات مخالف مردم سالاري برخي بخش‌‏هاي قدرت را در جامعه به امت دارند و اين خود مانع بزرگي بر سر راه مردم‌‏سالاري است كه به نام دين و ارزشهاي اسلامي و با استفاده ابزاري از دين, قرائتي از آن ارائه مي‌‏كنند كه با روح دين ناسازگار است. اين در حالي است كه واژه مردم‌‏سالاري بارها در صحيفه نور امام خميني (ره) به كار رفته است.
وي با تاكيد بر فقدان تعريف مشخص از مردم‌‏سالاري تصريح كرد: تلقي رئيس جمهوري و رئيس قوه قضائيه از مردم سالاري يكسان نيست و تازه اينكه به نقطه واحدي در اين مسائل نرسيده‌‏ايم مشكلات ادامه خواهد داشت.
وي در ادامه با بيان اين مطلب كه انديشه مردم‌‏سالاري توده مردم در جامعه ما از انديشه مردم سالاري نخبگان پيش‌‏روتر است، افزود: برخي معتقدند براي تحقق دموكراسي نياز به افراد دموكراتيك داريم. واسطه افراد بايد از خانواده‌‏ها بيرون آيند. واقعيت اين است كه روحيه مردم ايران "قهرمان‌‏خواهي" است و اين نوع تفكر مهم‌‏ترين مانع رسيدن به مردم سالاري است. چرا كه براساس اين تفكر انديشه" قهرمان ملت" جايگزين "ملت قهرمان" مي‌‏شود.
وي همچنين ابراز تاسف كرد: ما به" دولت سالاري" عادت داريم و خود دولتها هم اين را مي‌‏پسندند. حتي پس از دوم خرداد 76 هم ما" دولت سالارانه" حركت كرديم نه "مردم سالارانه" و به جاي حركت به سمت دولت حداقلي به سوي دولت حداكثري رفتيم كه نتيجه آن تضعيف حاكميت مردم است.
كواكبيان در آخرين بخش از سخنان خود اظهار داشت: جامعه مدني در كشور ما هنوز شكل نگرفته است و صدور مجوز براي احزاب فايده‌‏اي ندارد.
دبيركل 15 حزب از احزابي كه مجوز فعاليت دارند در جريان انتخابات مجلس هفتم رد صلاحيت شدند. اين نشان مي‌‏دهد كه حكومت نمي گذارد احزاب پا بگيرند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7392

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفي كواكبيان : حكومت مردم‌‏سالاري كه شكل جمهوري نداشته باشد، دوام نمي‌‏يابد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016