شنبه 19 ارديبهشت 1383

تئوری پردازان به دعوت جنبش دانشجویی، آینده حرکت «دموکراسی خواهی» را به بحث می گذارند، رويداد

در سمینار «گذار به دموکراسی» که این هفته برگزار می شود چهره هایی چون بشیریه، ملکیان، حجاریان، محسن کدیور، اباذری، رجایی پور، جلایی پور، غنی نژاد، علوی تبار، طبیبان، کاشی و خانیکی سخنرانی خواهند داشت


درحالی که اعضای شورای تهران دفتر تحکیم وحدت همچنان پیگیر برگزاری نشست تکمیلی شورای عمومی این تشکل دانشجویی هستند، دو انجمن اسلامی دانشگاه تهران از زاویه ای دیگر فعال شده اند و سمیناری علمی با عنوان «گذار به دموکراسی» را سامان داده اند.

به گزارش خبرنگار «رویداد»، این سمینار طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 21 و 22 اردیبهشت ماه از سوی انجمن های اسلامی دانشکده های «علوم اجتماعی» و «حقوق و علوم سیاسی» دانشگاه تهران برگزارمی شود و طی آن چهره های علمی و تئوری پرداز جریان دموکراسی خواهی درباره «گذار به دموکراسی» سخن خواهند گفت.

«مهدي شیرزاد» عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی که دبیری این سمینار را به عهده دارد، در گفت وگو با «رویداد» وبرنامه های این سمینار را اعلام کرد.

وی با یادآوری اینکه انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در آبان ماه سال 81 سمینار «خاتمی کنشگر عصر گذار» را برگزار کرده بود، گفت: این بار این انجمن به همراه انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم طبیعی و علوم سیاسی دانشگاه تهران سمینار علمی گذار به دموکراسی را در روزهای دوشنبه و سه شنبه 21 و 22 اردیبهشت ماه برگزار می کند.»

به گفته شیرزاد، برگزاری این سمینار اهداف زیر را دنبال می کند:

ضرورت بحثی نظی در موانع و مقتضیات فرایند گذار به دموکراسی

دموکراسی، موضوعی چند وجهی است که هروجه آن تخصصی را دربرمی گیرد. متاسفانه در کشور ما پژوهش ها و سمینارهای بین رشته ای کمتر مرسوم بود است. سعی خواهیم کرد ازخلال برگزاری این سمینار گامی هر چند کوچک در راه رفع این نقیصه برداریم.در این سمینار اساتید و صاحب نظرانی در زمینه فلسفه، علوم سیاسی، جامعه شناسی و اقتصاد سخنرانی خواهند کرد.

نگاهی دیگر به مقوله توسعه سیاسی با توجه به فرایند دموکراتیزاسیون

بررسی ادبیات دموکراسی درجامعه ایران و تعمیق گفتمان دموکراتیک

بازخوانی برخی مفاهیم نظیر حقوق بشر و دموکراسی به عنوان مفاهیم اصلی و مرکزی گفتمان غالب دنیای امروز توجه به دموکراسی به عنوان گفتمان جهانی، پدیده ای جهانگیر.

وی افزود: برگزارکنندگان سمینار در نظر دارند این سمینار را به صورت کتابی منتشر نمایند. این سمینار روز دوشنبه در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی و در روز سه شنبه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود. اولین سخنران این سمینار، دکتر «حسین بشیریه»، استاد برجسته علوم سیاسی است که پس از مراسم افتتاحیه با موضوع «ابعاد نظری فرایند گذار به دموکراسی» در ساعت 10 و30 دقیقه سخنرانی خواهد داشت.

در همین روز «محمدجواد غلامرضا کاشی» استاد فلسفه سیاسی با موضوع «سخن دموکراسی و منازعه سیاسی» ، «هادی خانیکی» با موضوع «موانع و منابع دموکراسی در ایران»، خانم دکتر صادقی با موضوع «دموکراسی و هویت جنسی»، «مسعود پدرام» با موضوع «مبانی دموکراسی گفت وگویی »، «موسی غنی نژاد» با موضوع «نظام اقتصادی و غیردولتی و گذار به دموکراسی»، «حمیدرضا جلایی پور» با موضوع «دموکراسی کی می آید؟»، «مصطفی ملکیان» با موضوع «ضرورت بحث فلسفی در باب دموکراسی» و نیز «علیرضا رجایی» سخنرانی خواهد داشت که عنوان سخنرانی رجایی هنوز اعلام نشده است.

در روز سه شنبه «سعیده لطفیان» یک سخنرانی با عنوان «دموکراسی به عنوان پدیده ای جهانگیر» خواهد داشت. «محسن کدیور» از «نقش اسلام درگذار به دموکراسی در ایران معاصر» خواهد گفت. «الهه کولایی»، «تجربه های دیگران درباره دموکراسی» را مورد بحث قرار می دهد، «اسلامی کردن مجدد و دموکراسی در کشورهای اسلامی» عنوان سخنرانی «علیرضا علوی تبارم و بحث «کمال اطهاری» درباره «عدالت و دموکراسی» خواهد بود. «سعید حجاریان» نیز از «گذر از سلطانیزم به دموکراسی» خواهد گفت و «رامین جهانبگلو»، «روشنفکری و گذر به دموکراسی در ایران» را مورد بررسی قرار خواهد داد. عنوان سخنرانی های «محمد طبیبان» و «یوسف اباذری» که در این روز انجام می شود، هنوز اعلام نشده است. کارگاه آموزشی «آموزش دموکراسی» و مراسم اختتامیه دیگر برنامه های روز دوم وپایانی سمینار خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اهمیت این سمینار

دراین حال، گزارش خبرنگار «رویداد» حاکی است که اغلب صاحبنظران دعوت شده به این سمینار از حضور قطعی خود درآن سخن گفته اند. دلیل مطرح شده در این زمینه، ضرورت توسعه بحث های تئوریک درباره منابع و موانع دموکراسی در ایران است که فقدان آن، از سوی بسیاری صاحبنظران به عنوان یکی از دلایل ناکام ماندن جنبش 7 ساله اصلاحی در کشور مطرح می شود. از دیگر سو، جنبش دانشجویی نیز که درجریان این کشاکش 7 ساله متحمل هزینه ها و آسیب های زیادی شده، بازسازی خود در دو بعد تشکیلاتی و تئوریک را ضروری می بیند. به نظر می رسد، از همین رو همزمان شدن این سمینار با نشست تکمیلی تحکیم وحدت نشانگر حرکت توامان جنبش دانشجویی در هر دو تقویت تشکیلات و مبانی تئوریک است. تحلیلگران امیدوارند که حرکت جدید جنبش دانشجویی بتواند زمینه ارتباط بیشتر روشنفکران و تئوری پردازان هواداردموکراسی با بدنه اجتماعی را فراهم سازد تا جنبش فروخفته اجتماعی بار دیگر و این بار با آگاهی و تجربه بیشتر از واقعیت های ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه ایران حرکت خود برای استقرار دموکراسی در کشور را فراهم سازد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7401

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تئوری پردازان به دعوت جنبش دانشجویی، آینده حرکت «دموکراسی خواهی» را به بحث می گذارند، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016