دوشنبه 21 ارديبهشت 1383

شيرين عبادي : كساني كه به بهانه اختلاف فرهنگ‌ها از اجراي دموكراسي و حقوق بشر سرباز مي‌زنند، در حقيقت متحجراني زورگو هستند، وقايع اتفاقيه

وقايع اتفاقيه: شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل سال 2003 پس از دريافت دكتراي افتخاري دانشگاه بريتيش كلمبيا در شهر ونكوور كانادا گفت: «حقوق بشر و دموكراسي، نياز مشترك تمام فرهنگ‌ها و جوامع بشري است».

عبادي همراه با دالايي لاما، رهبر مذهبي بودائيان و دزموند توتو، اسقف اعظم آفريقاي جنوبي در مراسم جشن فارغ‌التحصيلي اين دانشگاه حضور يافت و هر سه برنده جايزه نوبل، دكتراي افتخاري دانشگاه بريتيش كلمبيا را نيز دريافت كردند.

شيرين عبادي پس از دريافت دكتراي افتخاري سخنراني كوتاهي كرد و گفت: «گرچه، انسانها به شيوه‌هاي گوناگون زندگي مي‌كنند و تمدن‌ها تفاوت‌هايي با يكديگر دارند اما همه مردم در يك اصل مشترك هستند، همه انسان هستند نه چيزي بيشتر يا كمتر».

وي افزود: «بشر در همه جاي جهان چه شرق، چه غرب با هر رنگ و نژاد، با هر مذهب و مرام، نيازهاي مشترك و يكساني دارند. شاهد اين ادعا، شباهت حيرت‌انگيز اسطوره‌هايي است كه نزد ملل مختلف وجود دارد و در حقيقت مبناي فرهنگ‌هاي مختلفي است كه بعدها شكل گرفته‌اند».

برنده جايزه صلح نوبل 2003 تأكيد كرد: «وقتي در انسان چنين ريشه‌هاي مشترك و يكساني براي زيستن بر اين كره‌خاكي وجود دارد چرا بايد ترديد داشته باشيم كه قواعدي جهان شمول نمي‌تواند حاكم بر كل بشريت باشد؟ بي‌ترديد، تأثير فرهنگ‌هاي مختلف بر يكديگر نبايد منجر به استحاله فرهنگي در فرهنگ ديگر شود. فرهنگ‌هاي مختلف مي‌توانند با حفظ ويژگي‌ خود در جست‌وجوي نقاط مشترك برآيند و نيازهاي همسان را شناسايي كنند».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شيرين عبادي گفت: «احترام به جان، مال و شرف انسان در هر فرهنگ و مذهبي عملي پسنديده است و ترور، خشونت و تحقير انسان‌ها در هر جامعه و آييني ناپسند است».

وي تأكيد كرد: كساني كه به بهانه اختلاف فرهنگ‌ها و نسبيت فرهنگي از اجراي دموكراسي و حقوق بشر سرباز مي‌زنند، در حقيقت متحجراني زورگو هستند كه بر ماهيت ديكتاتوري خود،ماسكي از فرهنگ‌زده و به نام فرهنگ ملي يا ديني، قصد تعدي به حقوق ملت خود را دارند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016