دوشنبه 21 ارديبهشت 1383

فاطمه حقيقت‌‏جو: مهمترين وظيفه جنبش دانشجويي نقد قدرت است، ايلنا

فاطمه حقيقت‌‏جو گفت: علي‌‏رغم فراز و فرودهاي بسيار در عرصه مسايل سياسي كشور، هنوز هم مهمترين وظيفه جنبش دانشجويي نقد قدرت است.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", فاطمه حقيقت‌‏جو؛ نماينده مستعفي مجلس شوراي اسلامي كه در نشست "بررسي جنبش دانشجويي، فرصتها و چالشها" در دانشگاه علامه سخن مي‌‏گفت, اظهار داشت: نكته جالب توجه پس از انتخاب مجلس هفتم رويكرد فعال دانشجويان در جهت تحليل وضعيت موجود است. عليرغم اين كه ادبيات موجود، ادبيات توام با ياس است اما حضور دانشجويان در چنين جلساتي به عنوان متغيري است كه حساسيت دانشجويان را نشان مي‌‏دهد. يكي از فرصت‌‏هاي پيش روي دانشجويان همين محافل است كه بايد غناي هرچه بيشتري پيدا كند.
وي با بيان اين مطلب كه رويكرد گروههاي سياسي مختلف نسبت به جنبش دانشجويي متفاوت است، گفت: تمام گروههاي سياسي موجود نسبت به نقش و اهميت و تاثيرگذاري جنبش دانشجويي واقف هستند.
حقيقت‌‏جو افزود: اگر استراتژي تمام نيروهاي سياسي درون كشور را در مورد جنبش دانشجويي بررسي كنيم، چند استراتژي وجود دارد؛ يكي استراتژي نحوه مواجهه محافظه‌‏كاران با جنبش دانشجويي است كه پس از انتخابات مجلس هفتم و به دست گرفتن نهاد مجلس به سمت يك‌‏دست‌‏تر كردن حاكميت پيش مي‌‏روند.
وي افزود: رويكرد اين گروهها به جنبش دانشجويي رويكرد سركوب است و اولين راهكارشان براي رسيدن به اين هدف، راهكار نرم‌‏افزاري است كه سعي مي‌‏كنند با گفت و گو و مشغول كردن به برخي مسائل، آنان را از مسائل كلان كشور مانند انتخابات رياست جمهوري كه پيش روي ماست، غافل نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حقيقت‌‏جو ادامه داد: نمونه اين حركت را آقاي هاشمي با راه‌ انداختن جامعه اسلامي و موازي سازي نهادهاي دانشگاهي انجام داد كه البته به تكثر تشكل‌‏ها انجاميد و اگر اين روشها موثر نباشد. شيوه‌‏هاي ديگري مانند تهديد فعالين دانشجويي و زنداني كردن دانشجويان را در پيش خواهند گرفت و حتي ممكن است به سمت انحلال اين تشكل ها پيش بروند كه نمونه آن حركت‌‏هاي اخير و احضار فعالان دانشجويي به دادگاه و تهديد در مورد برگزاري نشست مي باشد.
حقيقت‌‏جو در ادامه با اشاره به اصلاح‌‏طلبان درون حكومتي و برون حكومتي، گفت: اصلاح‌‏طلبان بيرون حاكميت سعي دارند با جنبش دانشجويي ارتباط برقرار كنند و اصلاح طلبان درون حاكميت هم از پيشرفت اين جريان حمايت مي‌‏كنند، چون جنبش دانشجويي را "مدافع اصلاحات" مي‌‏دانند.
نماينده مستعفي مجلس با اشاره به رويكرد مجمع روحانيون مبارز به جنبش دانشجويي، تصريح كرد: تلاش اين محافل حمايت حداقلي از جنبش دانشجويي در مقابل مخاطرات قضايي است.
وي همچنين افزود: با شرايط موجود و با وجود رويكردهاي متفاوت با جنبش دانشجويي اين جريان با مشكلات زيادي مواجه است كه نمونه آن افزايش هزينه فعاليت سياسي دانشجويان است كه اين هزينه حتي نسبت به سالهاي قبل از 76 هم افزايش يافته است.
حقيقت‌‏جو در پايان راديكال شدن يا به انفعال كشيده شدن جنبش دانشجويي را از مهمترين چالشهاي اين جنبش خواند و افزود: تجربه‌‏هاي خوب جنبش دانشجويي درچند سال اخير كه از رهگذر سرعت تحولات در كشور به دست آمده است، فرصتهاي خوبي را براي حركت معقول‌‏تر جنبش دانشجويي و انجام بزرگترين وظيفه آن كه نقادي قدرت است، فراهم كرده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7433

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فاطمه حقيقت‌‏جو: مهمترين وظيفه جنبش دانشجويي نقد قدرت است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016