دوشنبه 21 ارديبهشت 1383

وزن موسسات خصوصي امنيتي در رسوايي شکنجه مورد تاکيد قرار گرفت، برگردان : سيامند، لوموند

لوموند 7 مه 2004

اريک لسر فرستاده ويژه لوموند به نيويورک

در اولين قدم تحقيقات مربوط به شکنجه و بدرفتاري با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب واقع در حومه ي بغداد , دو گروه بزرگ خصوصي امنيتي و گردآوري اطلاعات , در مظان اتهام قرار گرفته اند . اين امر نشانگر وزن رو به افزايش موسسات خصوصي در پيشبرد جنگ امريکا عليه عراق است . آموزش , محافظت از شخصيت ها , تهيه ي امکانات لجستيکي , محافظت از تاسيسات نفتي : 40 موسسه تحت قرارداد دانمي پنتاگون هستند , با قراردادهايي با ارزشي معادل 100 ميليارد دلار در سال . در حالي که وزير دفاع دونالد رامسفلد مي بايست روز جمعه به اعضاي کنگره ي امريکا پاسخ بگويد , جورج بوش روز پنجشنبه براي ارتکاب اين اعمال عذرخواهي عمومي کرد , و تاکيد نمود که او « از بي حرمتي هايي که در حق زندانيان عراقي اعمال شده , متاسف » است .

موسسات خصوصي ارتش امريکا را در صحرا آموزش مي دهند , شب و روز محافظت از شخصيت هايي چون حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان را بعهده دارند , زندانيان را مورد بازجويي قرار مي دهند و به گردآوري اطلاعات مي پردازند . طرف قراردادهاي ارتش امريکا از مدتها پيش از اين ديگر تنها موسساتي که در بخش لجستيک کار مي کنند نيستند . ولي هرگز , از ابتداي موجوديت ارتش امريکا , وظايف غيرنظاميان تا اين حد با نظاميان تداخل نيافته بوده است .

اين « خصوصي ها » هستند که محافظت از پل برمر , فرماندار امريکا در عراق را بعهده دارند , و نظاميانند که در کنار رانندگان غيرنظامي کاميونهاي Kelogg Brown & Root , يکي از مشتقات هاليبرتون , مي نشينند و محافظت کاروانهايي که آذوقه و مهمات به سربازان مي رسانند را بعهده مي گيرند . حدود 20000 قراردادي امروز در عراق هستند , يعني بيش از دوبرابر مجموعه ي سربازان انگليس .

واشنگتن افزايش سپردن ماموريت هاي داراي چنين حساسيت هاي بالايي به موسسات خصوصي را با ضرورتِ يافتن افرادي زبان دان , مثل مترجم , و يا فراتر از اين متخصصاني که قادر باشند زندانيان را به زبانهاي محلي افغانستان و عراق به حرف بياورند , توجيه مي کند .

براي داشتن تصوري از نيازهاي پنتاگون , کافيست نگاهي به دهها پايگاه اينترنتي که شغل هايي از نوع Debriefers ( متخصصين بازجويي ) , مترجم , متخصصين جنايات جنگي و همينطور متخصصين ضد جاسوسي در عراق پيشنهاد مي کنند , بيندازيم .

ولي اين سيستم امروز بطور جدي مورد مخالفت قرار گرفته است . يان شاکوفسکي , نماينده ي دمکرات نامه اي به جورج بوش نوشته و از او خواسته است که به فوريت همه قراردادهاي موسساتي که وظايفي در حوزه هاي امنيتي , حفاظتي و بازجويي از زندانيان بعهده دارند , الغا شود . تا امروز , رسوايي هايي که « خصوصي » هاي پنتاگون در آنها دخيل بودند , در زمينه ي فساد مالي و شبکه ي وسيع فحشا در بوسني تحت نظارت و هدايت مسئولين DynCorp در سال 2001 بود .

اين بار دو موسسه ي CACI International و تيتان در مظان اتهام شرکت در بدرفتاري عليه زندانيان عراقي زندان ابوغريب هستند . نقش واقعي آنان هنوز بدقت روشن نشده است . ولي گزارش 53 صفحه اي ژنرال آنتونيو تاگوبا , منتشره در مجله ي نيويورکر , به سه نفر از کارمنداني که شرکت و يا همکاري در اعمال مورد نظر داشته اند , اشاره دارد . هيچ نوع پيگيري اي تا کنون عليه اين افراد در نظر گرفته نشده و هيچ نوع مجازاتي عليه اين موسسات در کار نيامده است .

استيون استفانويچ , اولين کسي است که به عنوان آمر شکنجه نام برده شده است . اين کارمند CACI International بعنوان بازجوي غيرنظامي واحد اطلاعات نظامي بريگاد 205 معرفي شده است . CACI International که دفتر مرکزي آن در آرلينگتون در ايالت ويرجينيا در چند کيلومتري پنتاگون و دفتر مرکزي CIA واقع شده , موسسه اي است تاسيس شده در سال 1962داراي ارزش سهام در بورس امريکا . پيشه ي اصلي آن طراحي برنامه هاي تکنولوژي پيشرفته ي اطلاعاتي است « براي احاطه بر دوران جديد تکنولوژي دفاعي , اطلاعات و دولتهاي الکترونيکي » . مثلا CACI International نامه هاي الکترونيکي وزارت کشور امريکا را ساماندهي مي کند و کنترل لجستيک بخش بزرگي از ناوگان زميني ارتش امريکا را بعهده دارد .

تحرکات اين موسسه در زمينه ي اطلاعات , به خريد موسسه ي کوچکي به نام Premier Technology Group در سال گذشته مربوط است . اين کمپاني احتياجات بسياري از آژانس هاي امريکايي به تکنولوژي , آموزش افراد براي گردآوري اطلاعات و استفاده از آن را برطرف مي نمود .

بي مجازاتي

روز چهارشنبه در جريان يک کنفرانس خبري , جک لندن , مدير عامل CACI International اعلام کرد که اين موسسه قصد دارد « تحقيقات مستقل خود را انجام دهد . ما به سادگي قادر به اعلام اينکه يکي از کارمندان CACI در بدرفتاري با زندانيان در عراق شرکت داشته نيستيم . ما به گزارشات ارتش هيچ دسترسي اي نداريم . CACI هيچ نوع رفتار غيرقانوني و ناپسند از جانب هيچ يک از کارمئدانش را تحت هيچ شرايطي, هيچوقت و در هيچ کجا نه تحمل کرده و نه حمايت خواهد کرد ». آقاي لندن اشاره کرد که بازجويي تنها چيزي حدود 1% از فعاليت هاي اين موسسه را تشکيل مي دهد .

CACI که 9400 نفر پرسنل دارد , سال گذشته رقم گردش پولي اي معادل 843 ميليون دلار داشته است , و صدها دفتر در امريکاي شمالي و اروپا دارد . چيزي بيش از 63% از درآمدهاي اين کمپاني برآمده از قراردادهاي آن با وزارت دفاع و بيش از 29% بقيه با ديگر آژانس هاي مرکزي اطلاعاتي است . دو طرف قرارداد ديگري که در گزارش دروني ارتش مورد اشاره قرار مي گيرند , جان اسرائيل و عادل نخله چون شاهدان اجحافات و بدرفتاري ها طرح شده اند . آنها بعنوان مترجمين غيرنظامي در خدمت همان بريگاد اطلاعاتي بوده اند که آقاي استفانويچ . آقايان اسرائيل و نخله کارکنان موسسه تيتان هستند , شرکتي که تعداد زيادي مترجم در اختيار ارتش امريکا گذاشته است . اين کمپاني واقع در سن ديه گوي کاليفرنيا و سهام آن در بورس وارد شده است . فعاليت اصلي اين موسسه فروش سيستم هاي اطلاعاتي و مخابراتي به آژانس هاي دولتي است . از تخصص هاي تيتان همچنين در زمينه کار روي تصاوير ديجيتال , ردياب ها , ليزر و حتي ابزار و وسايل پزشکي استرليزه است . تاسيس يافته در 1981 , اين کمپاني 11500 پرسنل دارد و آخرين رقم گردش پولي آن معادل 78/1 ميليارد دلار بوده است . قراردادي که با ارتش براي تامين سرويس ترجمه دارد , در سال 1999 منعقد شده و 7% از درآمدهاي آن را تشکيل مي دهد . يکي از سخنگويان آنان مي گويد : « تا کنون از جانب دولت امريکا هيچ نوع اتهامي به ما وارد نيامده است . ما هرگز فردي به قصد بازجويي معرفي نکرده ايم . در عراق ما سرويس هاي زباني و ترجمه را تامين مي کنيم » .

کارکنان CACI و تيتان به احتمال بسيار زياد از هر نوع مجازاتي بري خواهند ماند . آنها در يک سرزمين واقعي بي قانون از نظر قضايي افتاده اند . بر اساس قوانين نظامي , يک غيرنظامي که براي نيروهاي نظامي کار مي کند , در يک دادگاه نظامي محاکمه نخواهد شد , تا زماني که کنگره اعلان جنگ نکرده باشد . در مورد عراق اين کار هرگز صورت نگرفته است .

100 ميليارد دلار در سال , حضوري رو به افزايش

کارپردازانِ خصوصي پنتاگون هر روز بيش از روز قبل حضور خود را افزايش مي دهند . در جريان جنگ خليج , در سال 1991 , يک نفر از 50 نفر افراد حاضر در ميان درگيري ها , غيرنظامي قراردادي بود . در بوسني , در سال 1996 , اين نسبت به 1 به 10 رسيد . امروز در عراق مي توان از نسبت 1 به 7 صحبت کرد . اين گروه خصوصي ها اولين افرادي بودند که انبارهاي ابزار و وسايل , سلاح و مهمات را در خليج براي تحصيل آمادگي در جنگ عليه عراق پياده کردند .

بازار

رقم خصوصي هاي به کار گرفته شده توسط ارتش امريکا اعلام نشده است . به همان ترتيبي که بودجه ي آن نيز اعلام نشده است . حتي شرکتهايي که در بورس داراي سهام هستند , از جداسازي تحرکات نظامي و غيرنظامي خود اجتناب مي کنند . اما بازار اين کار در حد 100 ميليلرد دلار در سال تخمين زده مي شود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موسسات

حدود 40 موسسه بطور دائم زير قرارداد پنتاگون هستند . مثلا Kellog Brown & Root حدود 2/2 ميليارد دلار از لجستيک ارتش امريکا در بالکان را تامين نمود . اين شاخه ي هاليبرتون امروز همين سرويس را در افغانستان و در عراق براي رقمي بالاتر از 4 ميليارد دلار بعهده دارد . MPRI (Military Professional Resources Inc) براي « داشتن بيشترين تعداد ژنرال [ بازنشسته ] به نسبت متر مربع » در مقايسه با پنتاگون شهرت دارد . اين موسسه 900 نفر پرسنل , عمدتا از نظاميان سابق , دارد . در جريان سالهاي اخير آنان توانسته اند بيش از 200 قرارداد مختلف براي آموزش واحدهاي امريکايي به دست بياورند . کمپاني هاي ديگر مي کوشند زياد هم در انظار نباشند , مثل DynCorp , Wackenhut , Vinnell ( يکي از مشتقات TRW ) , Logicon ( از گروه Northrop Grumman ) , SAIC ... در گزارشي انتشار يافته در 2002 , دفتر محاسبات عمومي , ارگان تحقيقاتي کنگره ارتش را به کم توجهي به رقم قراردادها در مقابل سرويس هاي دريافتي از جانب اين موسسات متهم مي کند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7448

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزن موسسات خصوصي امنيتي در رسوايي شکنجه مورد تاکيد قرار گرفت، برگردان : سيامند، لوموند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016