دوشنبه 21 ارديبهشت 1383

گـزارش كـامـل آخـريـن نـشـسـت دولـت و مـجـلـس، ايسنا

سخنان رييس‌جـمـهـور، رييس مجلس، محمدعلي ابطحي، احمدبورقاني، مجيد انصاري و احمد پورنجاتي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
** رييس‌جمهور گفت: مجلس ششم منشاء خيرات و بركات زيادي بوده است. البته نه به اين معنا كه اشكال و كمبودهايي وجود نداشته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي طي سخناني در نشست مشترك مجلس ششم با اعضاي هيات دولت با سپاسگزاري از مجلس ششم و اشاره به اين كه خود مجلس نيز مدعي اين نيست كه عيب و نقصي نداشته ‌است، افزود: به هر حال با همه محدوديت‌ها مجلس ششم نيز در ظرف خودش سنجيده مي‌شود و مطمئنا نمره بالايي خواهد داشت. به نظر مي‌رسد كه هيچ مجلسي مثل مجلس ششم تحت فشار نبوده است.
رييس‌جمهور با تاكيد براينكه قانون اساسي مي‌گويد تنها نهاد قانونگذار مجلس شوراي اسلامي است، با تاكيد بر اين كه نهادهاي ديگر حق قانونگذاري ندارند، به عنوان نمونه به شورايعالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و افزود: در اين مورد بايد بگونه‌اي عمل كرد كه هم حرف امام(ره) محترم باشد و هم قانون اساسي محكم بماند.
وي افزود: اين جفاي به مجلس در بحث قانونگذاري در مجلس ششم رخ داد كه به خاطر ملاحظاتي از حق طبيعي خود برخوردار نباشد. قانون اساسي مي‌گويد تنها مركز قانونگذاري مجلس است. بيائيم به ‌مجلس بگوييم در بعضي جاها مجلس حق قانونگذاري ندارد. آيا اين جفاي به حق مجلس نيست؟ به فرض آنكه مثلا قانوني را شورايعالي انقلاب فرهنگي وضع كرده است، اگر مجلس قانون خودش را وضع كند و آن قانون را منحل كند، خلاف قانون كرده است؟ مجلس ششم بسيار مورد فشار قرار گرفت. نمي‌خواهم هر چه در اين مجلس شده است مبالغه كنم و بگويم درست است؛ اما شان مجلس شان مهمي است و واقعا همه ما مجال داريم كه صحبت كنيم و رابطه خوبي هم خواهد بود و عزيزاني كه از اين مجلس در مجلس هفتم هستند همه بايد مراقب باشيم كه شان مجلس را حفظ كنيم. وي ادامه داد: تضعيف مجلس با هر گرايشي كه باشد در نهايت دودش به چشم همه ملت و همه اركان نظام خواهد رفت. نبايد بگذاريم كه اين امر در كشمكش‌ها و درگيريهاي جناحي و سليقه‌اي مورد غفلت قرار گيرد. همه بايد بتوانيم مجلس را تقويب كنيم و تقويت مجلس، دولت، رهبري نظام، قوه قضائيه امنيت كشور است و مردم‌سالاري ديني با تقويت مجلس تقويت مي‌شود. از خصوصيات مجلس تنوع و تكثر است. چون به نمايندگي از همه ملت تصميم‌گيري، قانونگذاري اجرا مي‌كند بايد به نحوي انعكاس دهنده هويت و شخصيت ملي با همه سلايق مختلف باشد. طبيعي است در هر دوره‌اي يك سري سلايق خاصي مي‌آيد و با توجه به توقعات جامعه و شرايط و فضايي كه وجود دارد بايد به آن ارج گذاشت، ولي من مي‌خواهم يك بيماري را بيان كنم. اگر بناست كه اكثريت از آن جهت كه اكثريت است هيچ محل اعرابي نداشته باشد، چه دغدغه‌ي خاطريست كه در مجلس اكثريت و اقليت وجود داشته باشد. اگر بناست كه يك گرايش و سليقه اكثريت قاطع را بدست آورد، ولي نتواند كار خودش را پياده كند و يك سليقه چه اقليت باشد چه اكثريت خواست خودش را پيدا كند يك عيب و نقصي در نظام مردمسالاري ما وجود دارد. يعني اگر گروه و تشكيلاتي نخواهد كه سليقه‌اي كه برسر كار است كارهايش پياده شود، اگر اجماع هم وجود داشته باشد آيا هويت و ماهيت مردمسالاري آسيب نديده است؟ و اصلا چرا دغدغه‌خاطري در خصوص وجود اكثريت و اقليت وجود داشته باشد .اگر بنا شد چارچوبهايي وجود داشته باشد كه در اين چارچوبها يك سليقه تحقق پيدا كند و عواملي وجود داشته باشد كه جلوي خواست اكثريت را بگيريد اين اكثريت چه باشد چه نباشد، چه فرقي مي‌كند؟ ما بايد اين مشكل را از ريشه حل كنيم. البته بخشي از اين مشكل برمي‌گردد به بيماري تاريخي استبداد و بخش دوم به شكل نگرفتن نهادينه بسترها و اجزا و اركان مردم‌سالاري ديني.
به گزارش خبرنگار ايسنا، رئيس جمهور در ادامه گفت: چه جناحي كه در آن دوره اكثريت بود و چه جناحي كه در اين دوره اكثريت است، به بنده بفرمايند استراتژيشان، مرامنامه‌شان جز يكسري كليات چيست؟ آيا آنچه كه در اين اساس‌نامه‌ها و مرامنامه‌ها وجود دارد آيا اينها استراتژي و برنامه است؟ ما چه چيز را به ملت عرضه داشته‌ايم تا ملت به ما راي بدهند و در مقابلش بخواهيم آن اجرا شود و ملت هم بتواند دقيقا از ما بازخواست كند، جز يكسري كلياتي كه به جامعه تحويل داده‌ايم؟ اين مشكل، مشكل عقب‌ماندگي سياسي كشور ماست كه بايد به يك نحوي جبران شود.
خاتمي گفت: حزب يعني يكي بيايد هم مرامنامه داشته باشد، هم اساسنامه و برنامه و اين برنامه را عرضه كند، متاسفانه چون هياتي كار مي‌كنيم و به جاي اصلاح، تخريب مي‌كنيم، هر جناحي كه مي‌آيد بعد از مدتي مردم را مايوس خواهد كرد.
وي ادامه داد: من به دوستان جديد كه با شعارهاي جديد به صحنه آمده‌اند عرض مي‌كنم كه در فضاي جامعه ما شعارهايي با تخريب شعارهاي ديگران به وجود مي‌آيد. من با معدل‌گيريي كه مي‌كنم شعارهايي كه در مجموع داده شده است مي‌بيينم شعارهايي خوب و نو است. به‌هرحال تكيه زياد بر روي اين كه تخريب چهره اقتصادي كسي را نمي‌پسنديم و حتي بي‌انصافي كردن و پيشرفتها را نديدن توقع جامعه را بالا مي‌برد و فردا بايد جواب داد كه اگر مي گوئيم تورم و گراني، آيا اينها با طرح و برنامه مشخصي آمده است؟ يا براي تخريب رقيب اين را كرده‌ايم؛ اما فردا موعد قضاوت درباره كار سايرين نيز فرا مي‌رسد. بايد حزب تشكيل دهيم دموكراسي بدون حزب نمي‌شود و وجود دستگاههاي نامرئي كه در جهت پاسخگوئي هر كاري كه مي‌خواهند مي‌كنند و مسووليت دارند، نمي‌شود. جناحها و جريان‌ها بنشيند و نقص ها و عيب‌هاي خود را ببينند در كجاست چه آنكه اكثريت را دارد چه آنكه اقليت را دارد. چه آنكه فردا اكثريت را پيدا مي‌كند همه اينها بنشينند و واقعا راست و حسيني با مردم صحبت كنند و يك چارچوب‌هاي اصلي كه به نظر من قانون اساسي است را بپذيريد و در اين زمينه پيش‌گيرند.
به گزارش ايسنا، خاتمي گفت: اگر فضاي جامعه ما به هر دليل در سالهاي گذشته مبهم و قبار آلود شد به خاطرهمين درگيريهايي است كه وجود دارد. درصد قابل توجهي از آنچه كه بنده دلم مي‌خواست در عرصه روابط اجتماعي فرهنگي و سياسي، همان بود كه در بخشنامه رئيس قوه قضائيه آمده بود. حتي گاه بسيار خفيف‌تر و ملايم‌تر از آن هم مطرح شد و با انواع فشارها عليه شخص بنده و ديگران مورد نقد قرار گرفت.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري فضاي ايجاد شده در كشور از سوي برخي پس از طرح شعار مردمسالاري و طرح شعار رعايت حق مردم، گفت: چه مي‌شد وقتي كساني با اين شعارها آمدند اجازه مي‌داديم تا آثار عملي آن را نيز ببنيم، نه اين كه به جاي عملي كردن اين امر، براي اولين دفعه در خيابانهاي تهران جوانان را بگيريم و شلاق بزنيم. اين نوعي لج‌ولجبازي بود. چه اشكالي داشت به جاي شلاق زدن و به جاي اينكه سنگسار در كشور ما چند برابر شود در دوره‌ي به اصطلاح اصلاحات همه در كنار هم قرار مي‌گرفتيم. البته با همت مجلس اينگونه شد و من از اين امر تقدير مي‌كنم. خوشبختانه در اين امر اقليت و اكثريت نداشته‌ايم و واقعا اگر بنشنيم و با هم حرف بزنيم خيلي از مسايل روشن است زيرا همه‌ي ما نسبت به ارزشها و اسلاممان دغدغه داريم. وي ادامه داد: اين را حتي خدمت رهبري عرض كرده‌ايم كه كداميك از ما نمي‌خواهد رهبري كشور عزيز، مقتدر و توانا باشد، ‌زيرا در نتيجه اين امر استحكام و امنيت نظام تقويت مي‌شود. كداميك از ما نمي‌خواهيم كه در مملكت ما آزادي‌هاي مشروع نهادينه شود. كداميك از ما نمي‌خواهيم كه به رشد اقتصادي برسيم و فقر و فلاكت ازبين برود. كداميك از ما روابط منطقي و عاقلانه با دنيا را نمي‌خواهيم.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: مي‌توان با يكديگر نشست و دعوا را كمتر كرد، به قول آقاي پورنجاتي اگر كمي لج‌ولجبازي‌ها را كم كنيم به منافع بيشتري خواهيم رسيد.من به نوبه‌ي خودم واقعا از مجلس ششم تشكر مي‌كنم، درعين انعطاف و تعامل منطقي‌اي كه بين دولت و مجلس بود، حداقل من اين افتخار را دارم كه هيچ تلاشي براي فشار آوردن روي مجلس، يا محدود كردن جايگاه مجلس نبود. خدا را شكر مي‌كنم كه مجلس هم نظارت و هم سوال كرد و اميدوارم با مجلس هفتم نيز اين روند وجود داشته باشد.
وي با اشاره به تصويب برنامه‌ي چهارم در مجلس ششم به عنوان يك كار بزرگ از نمايندگان تقدير كرد و افزود: نگوييد تصويب برنامه چهارم شتاب‌زده انجام شد زيرا همه چيز در چارچوب مناسبي صورت گرفت و بر همين اساس از مجلس، همكارانم در دولت و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تشكر مي‌كنم و انشا‌ءالله در شوراي نگهبان هم به نحو مناسبي تصويب خواهد شد و از همين حالا معلوم باشد كه براساس اين برنامه و در راستاي چشم‌انداز 20 سال آينده پيش خواهيم رفت.
رييس‌جمهور از هيات رييسه مجلس و به طور ويژه از حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي رييس مجلس شوراي اسلامي تشكر ‌كرد.
** رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: شما يادتان باشد، ما كه پيرمرد هستيم و هر لحظه نيز ممكن است عزراييل سراغمان بيايد، نتايج (اين ردصلاحيت‌ها) را هم خواهيد ديد و براي من بسيار بسيار روشن است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين مهدي كروبي طي سخناني در نشست مشترك مجلس ششم و اعضاي هيات دولت با اشاره به جايگاه و موقعيت مجلس در نظام جمهوري اسلامي ايران، جايگاه خاص مجلس بر اساس قانون اساسي و رهنمودهاي حضرت امام(ره) را مورد تاكيد قرار داد.
وي يادآور شد: زماني امام(ره) را به دليل يك نطق 28 دقيقه‌اي عليه مجلسي كه كاپيتاليسون را تصويب كرد به سرعت تبعيد كردند، در آن نطق ايشان خاطرنشان كردند كه اگر مجلسي نيرومند و قوي داشتيم با يك قيام و قعود چنين ننگي براي ملت خريده نمي‌شد.
وي تاكيد كرد: امام(ره) از آغاز انقلاب چنان شالوده‌اي را ريخته‌اند كه مطمئن باشيد، مجلس نيرومند و قوي خواهد ماند، گرچه ممكن است افت و خيز و فراز و نشيب داشته باشد.
رييس مجلس شوراي اسلامي، به وقايع مجلس سوم و انتخابات چهارمين دوره مجلس شوراي اسلامي، اشاره كرد و افزود: آن حادثه خيلي مهم بود و شوكي كه بر همه وارد كرد خيلي بيشتر بود. در آن زمان 41 نفر به بهانه‌هاي عجيب و غريب رد صلاحيت شدند.
كروبي با بيان اينكه با تكيه بر قانون اساسي، رهنمودهاي امام(ره) و حمايت عظيم مردم به مجلس شوراي اسلامي خدشه‌اي وارد نخواهد شد، افزود: مردم پشتوانه انقلاب هستند و حضور جدي در صحنه‌ها دارند، گرچه ممكن است در مقطعي آن طور كه بايد حضور، حضور ندارند.
وي با تاكيد بر اينكه آن‌چه درباره ردصلاحيت‌هاي انتخابات اخير صورت گرفت تداوم نخواهد داشت و مردم مطمئنا عكس العمل نشان مي‌دهند، خطاب به حاضرين، اظهار داشت: شما يادتان باشد، ما كه پيرمرد هستيم و هر لحظه نيز ممكن است عزراييل سراغمان بيايد، نتايج (اين ردصلاحيت‌ها) را هم خواهيد ديد و براي من بسيار بسيار روشن است.
رييس مجلس شوراي اسلامي، سابقه مجلس در نظام را يادآور شد و افزود: بزرگترين سرمايه اين نظام رشد و بلوغ مردم است. وقتي ملتي با اين همه عظمت، شهيد، انقلاب و چارچوب، داريم مگر مي‌شود با قالب‌هايي تنگ و ديدهاي موشي اين كشور و نظام را اداره كرد، قطعا چنين نيست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود آخرين روزهاي كاري مجلس ششم را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: عده‌اي از نمايندگان ردصلاحيت شده‌اند، عده‌اي راي نياورده‌اند و عده‌اي هم انصراف داده‌اند و در انتخابات شركت نكرده‌اند، برخي ممكن است به سازمان‌هاي خود برگردند و برخي چهره‌هايي كارشناس هستند كه زحمت‌هاي فراواني قبل از ورود به مجلس نيز كشيده‌اند و نيروهاي متعهدي هستند كه بايد از وجود پربركت اين افراد استفاده شود.
كروبي تاكيد كرد: نمايندگان محترم بايد جايگاه خود را حفظ كنند و يك وقت نشود كه خود را فراموش كنند. هم‌چنين بايد حرمت و خدمات نمايندگان محترم شمرده شود.
وي اخلاق و سلوك حضرت امام خميني(ره) در برخورد با اقشار مختلف جامعه و مسوولان را يادآور شد و افزود: ممكن است در نتيجه گردش قدرت و هر قضيه و حادثه‌اي كه رخ مي‌دهد اين مساله بر تعدادي از نيروها اثر بگذارد، ولي شما مطمئن باشيد اين انقلاب، انقلابي عظيم است و مردم، مردمي بزرگ هستند و نيروهاي سياسي خوب، توانمند، پرقدرت، در صحنه‌هاي انقلاب و نظام حضور دارند. انشاء الله فعاليت‌ها به بهترين وجه شروع شود. ما به عنوان يك تشكل همواره در فعاليت‌ها حضور داشته‌ايم و صاحبان آن را مردم و خود را نيز جزيي از اين مردم مي‌دانيم. انشاء الله حضور پر نشاط گروه‌ها در چارچوب قانون اساسي و آرمان‌هاي حضرت امام (ره) تداوم يابد.
رييس مجلس شوراي اسلامي، افزود: بحث‌هاي مختلف طبيعي است، در چارچوب قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم و اين حوادثي كه رخ داده است در روحيه دوستان هيچ اثري ندارد و همه به مراتب از بنده قوي‌تر، پرنشاط‌تر و صاحب نظرتر در صحنه حضور خواهند داشت.
وي همكاري بين مجلس ششم و دولت را بسيار خوب و مناسب دانست و خاطرنشان كرد: البته مجلس از اختيارات خود استفاده كرد، سوالات فراوان، استيضاح، تحقيق و تفحص داشت و من مطمئن هستم مجلس آينده نيز با دولت همكاري خواهد كرد، چون دولتي است متعلق به مردم، دولتي است كه رييس جمهور آن 22 ميليون راي به او داده‌اند. مجلس و دولت با توجه به انگيزه‌ي خيري كه دارند، براي آراي مردم احترام قائل هستند، انشاء الله همكاري‌ها در مجلس بعدي نيز ادامه خواهد داشت.
كروبي، خطاب به نمايندگان حاضر در اين نشست گفت: از دوستان خود در مجلس، جمعيتي كه اينجا هستند و تعدادي كه به اين جمع افزوده شده‌اند، خواهش مي‌كنم با توجه به اين كه چالش مهم ما بعد از رحلت امام(ره) تاكنون مساله نظارت بوده است، از ابتداي ورود خود به مجلس، بحث نظارت را شروع كرده و چارچوبي براي آن مشخص كنيد، بالاخره يك اجراست، يك نظارت. و من مطمئن هستم كه مي‌توانيد قانون خوبي تصويب كنيد. به اين دليل كه وقتي دو فوريت(حقوق شهروندي) شما را ديدم (هفته گذشته)، فكر كردم كه آيت الله هاشمي شاهرودي آن بخشنامه را صادر كرده است و شما هم دو فوريتي ارايه داده‌ايد، با خود گفتم نكند اين دو فوريت برود و رد شود و تازه آن بخشنامه هم از خاصيت بيافتد ولي الحمدالله ديديم شوراي نگهبان معجزه مي‌كند.
** سيدمحمدعلي ابطحي، معاون پارلماني و حقوقي رييس‌جمهور طي سخناني در اين نشست كه در روزهاي پاياني كار مجلس ششم تشكيل شد، با اشاره به اينكه احتمالا اين آخرين جلسه مشترك بين دولت و مجلس خواهد بود، خاطرنشان كرد: چهار سال همكاري صميمانه بين دولت و مجلس را پشت سر گذاشتيم و آمار و ارقام اين موضوع را نشان مي‌دهد.
وي افزود: مجلس در عين همكاري با دولت، نگاه نقادانه و پرسشگر خود را نيز داشت و البته اين موضوع مورد قبول و استقبال دولت نيز قرار مي‌گرفت.
ابطحي كه به عنوان مجري اين مراسم صحبت مي‌كرد، به نمايندگان و اعضاي دولت در اين جلسه خيرمقدم گفت و تاكيد كرد كه همكاري دولت و مجلس در مسائل مختلف سياسي - فرهنگي - اجتماعي، روند خوبي داشته است.
بر اساس انچه ابطحي گفت با هماهنگي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در اين نشست، بورقاني در حوزه مسائل سياسي، انصاري در حوزه مسائل اقتصادي و پورنجاتي در حوزه فرهنگي گزارشهايي را در زمينه همكاري بين مجلس و دولت در حوزه‌هاي مذكور ارائه خواهند داد و بعد از آن، رييس‌جمهور و رييس مجلس نيز سخنراني خواهند كرد.
معاون پارلماني دولت همكاري مجلس و دولت را قابل قدرداني دانست.
** «احمد بورقاني» گفت: مجلس در ايران يك قرن فعاليت دارد و ما امروز سي‌امين دوره‌ي قانونگذاري را از ابتداي تاريخ پارلمان در ايران به پايان مي‌رسانيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ عضو هيات رييسه‌ي مجلس افزود: مي‌دانم كه تاييد مي‌كنيد نه ما و نه گذشتگان ما از تجارب يكصدساله‌ي قانونگذاري در كشور خوب بهره نگرفته‌ايم و اين ناشي از نبود نظام مدوني است كه در اين حوزه كارآمد و به روز باشد.
اين نماينده‌ي مجلس با بيان اين‌كه اميد بسته‌ايم كه نمايندگان و به ويژه مجلس هفتم به اين مهم توجه جدي‌تر داشته‌ باشند، افزود: بر خلاف تبليغات در حوزه‌ي سياست، مجلس شوراي اسلامي چندان در بحث قانونگذاري موفق عمل نكرده است و اجازه دهيد بگويم به رغم تمام تلاش‌هاي صادقانه و كوشش‌هاي بي‌ريايي كه براي تقويت و اجراي ظرفيت‌هاي معطل‌مانده‌ي قانون اساسي، به ويژه در فصل سوم و به ويژه حقوق شهروندي و تقويت جامعه‌ي مدني در مجلس صورت گرفت،‌ به آنچه مطلوبمان بود،‌ نرسيديم.
بورقاني افزود: ما قصد داشتيم كه ظرفيت‌هاي معطل‌مانده‌ي قانون اساسي را اجرايي كنيم و نقد و نقادي را فراتر از رويه‌هاي جاري ببريم، هم‌چنين شفافيت بيشتري را بر فعاليت‌ها در حوزه‌ي سياست جاري سازيم. با همين نگاه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي دولت، در اين مسير همسويي و هم‌نظري فراواني داشتند. طرح‌ها و لوايح مختلفي را مطرح كردند ولي اختلاف ديدگاه‌ها با شوراي نگهبان مانع تحقق آنها شد.
حتي در مواقعي در حوزه‌هايي كه قانون مدون داشتيم، متاسفانه وضع اندكي لرزان و سست‌تر شد.
وي به اصول 84 و 86 قانون اساسي و 75 و 76 و 77 قانون آيين‌نامه‌ي داخلي مجلس اشاره كرد و گفت: به موجب اين قوانين به نمايندگان ملت اجازه داده مي‌شود كه دور، از بيم و هراس و تعقيب و گريز، به داوري در مورد امور مختلف جامعه بپردازند. اما متاسفانه به اين اصول و مواد قانوني كم‌عنايتي شد و بر اساس گزارش‌هاي هيات رييسه، حدود 60 نماينده به دليل ايفاي وظيفه‌ي نمايندگي به محاكم احضار شدند كه چند تن از آن‌ها نيز حكم محكوميت گرفتند.
به گزارش ايسنا، بورقاني با ابراز اميدواري نسبت به اين كه پرونده‌ي ساير نمايندگان با حسن نيت مختومه شود و شاهد محكوميت‌هاي تازه‌اي نباشيم، خاطرنشان كرد: بر اساس آنچه كه ما ثبت كرده‌ايم، 60 نماينده از يك تا چهار بار به خاطر ايفاي وظايف نمايندگي، سخنراني، مصاحبه و اصولا اظهارنظر به محاكم احضار شده‌اند. حدود 15 نماينده با شكايت دستگاه‌هاي اجرايي،‌ 7 نماينده به خاطر مديرمسوولي نشريات، 11 نماينده به علت شكايت افراد حقيقي كه به نوعي با فعاليت نمايندگي آن‌ها مرتبط بوده است،‌ به محاكم احضار و 35 نماينده نيز با شكايت شاكي خصوصي احضار شده‌اند.
وي افزود: با همه‌ي اين مشكلات و دشواري‌ها كه وقت نمايندگان مصروف اين مساله مي‌شده است، مجلس ششم گام‌هاي خوبي برداشته است و به علت گرايش‌هاي متنوع و ديدگاه‌هاي گوناگوني كه داشته، نسبت به ساير مجالس متكثرتر بوده است؛ 8 فراكسيون سياسي در مجلس فعاليت مي‌كردند و 7 فراكسيون تخصصي گرچه باز هم برخي تعابير نامناسب را در مورد اين گونه فعاليت‌هاي تشكيلاتي به كار مي‌بردند و برخي بيان مي‌داشتند‌ كه نمايندگان شب مي‌خوابند و صبح طرح‌ها را مي‌آورند و تصويب مي‌كنند.
بورقاني در حوزه‌ي سياست، به نقش نظارتي مجلس ششم اشاره كرد و افزود: نقش نظارتي مجلس بايد تقويت شود، چنانچه طي چهار سال گذشته ما شاهد واكنش مجلس در قبال مسائل مختلف داخلي و خارجي بوده‌ايم. اگر به طرحي كه هفته‌ي پيش در مجلس شوراي اسلامي تحت قانون شهروندي و با دستورالعمل اجرايي رييس محترم قوه قضاييه به صورت قانون درآمد، هم‌چنينن به نامه‌ها و نقطه‌نظرات نمايندگان در ابتداي كار مجلس ششم نظري بيفكنيم، مي‌بينيم كه اين قوانين و دستورالعمل‌ها، ديدگاههايي بوده كه نمايندگان مجلس در ابتداي كار مجلس ارايه كرده‌اند.
نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: مجلس چه در داخل و چه در خارج از كشور به عنوان مدافع حقوق بشر و شهروندي شناخته شد و اين كاركرد مجلس هم در حوزه‌ي قانونگذاري و هم نظارت كاملا نمود داشته است.
وي با بيان اين كه اجازه بدهيم حال ويژه‌اي به كميسيون اصل 90 بدهم،‌ افزود: در دفاع از حقوق مردم و روند رسيدگي به شكايات از قواي سه گانه،‌ اين كميسيون از هيچ كوششي فروگذار نكرد و به پايگاه و تكيه‌گاه هر دردمند و ستمديده‌اي مبدل شد، كه اين مهم براي اين نظامي كه پشتوانه‌اش مردم هستند، اعتبار و اهميت بالايي دارد.
بورقاني افزود: مجلس ششم در حوزه‌ي سياست داخلي علاوه بر كوشش براي تقويت آزادي و امنيت عمومي مرزهاي ممنوعه را شكست و با پرسشگري نتيجه‌اي را بر جاي نهاد كه ثمرات آن را ان‌شاءالله در آينده بيشتر خواهيم ديد.
وي افزود: وزارت اطلاعات، دفاع و خارجه كه تا قبل از مجلس ششم كمتر از مجلس حاضر مي‌شدند،‌ در اين دوره فعالانه در مجلس حاضر شدند و به پرسش‌هاي نمايندگان پاسخ داده و به نقد و نقادي سالم از اين حوزه‌ها كمك جدي كردند.
عضو هيات رييسه‌ي مجلس اضافه كرد: تريبون مجلس ششم بر خلاف ادوار گذشته بسيار مورد توجه مردم بود و بر اساس شنيده‌ها و واكنش‌ها، مردم توجه جدي به راديو مجلس داشتند و در حوزه‌ي رسانه توجه به تريبون يعني اعتماد مردم به خدمت و اين، مقوم حكومت ملي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا وي افزود: در حوزه‌ي سياست خارجي اگرچه حركت سنجيده‌اي براي همكاري بين دولت و مجلس انجام نشده، ولي مجلس ششم كوشيد در اين حوزه مثبت عمل كند. مناسبات بين مجلس و پارلمان‌هاي دنيا بسيار موثر بود و اين مناسبات سازمان‌دهي شده انجام مي‌گرفت. براي اولين بار با پارلمان‌هاي انگلستان، هلند و كانادا ارتباط برقرار شد. گرچه ماجراي زهرا كاظمي اندكي بر روابط ما با كانادا تاثير گذاشت، ولي ما راه را فراهم كرديم.
وي به برقراري ارتباط رسمي با اروپا اشاره كرد و افزود: از حركت‌هاي مهم مجلس ششم، برقراري روابط با پارلمان اروپا بود و مناسبات جدي‌، رسمي و صريحي برقرار شد كه تاثيرات مثبتي بر روابط طرفين داشته است.
بورقاني افزود: در حوزه‌ي سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از هيچ كوششي فروگذار نكرد و به عنوان مثال در رابطه با مسائل ايران و آمريكا، كميسيون امنيت ملي 12 جلسه با حضور كارشناسان، مسوولان و ... داشت و از ابعاد مختلف اين موضوع را مورد بررسي قرار داد.
وي هم‌چنين به فعاليت‌هاي مجلس ششم در خصوص مسائل هسته‌اي اشاره كرد و افزود: مجلس نشان داد كه مي‌تواند با همكاري دولت منافع ملي را تامين كند و اين دو دستگاه با توجه به اين كه راي خود را از مردم مي‌گيرند، مي‌توانند تعريف واقعي از منافع ملي را ارايه دهند.
بورقاني ادامه داد: مجلس حامي سياست‌هاي رسمي دولت در حوزه‌ي داخلي و خارجي بود و اين همگرايي موجب پيشرفت در امور و حداقل در حوزه‌ي سياست موجب برداشتن گام‌هاي خوبي شد.
وي گفت: ما در مجلس در همه‌ي حوزه‌ها كوشيديم به اعتماد مردم خيانت نكنيم و به ويژه در حوزه‌ي سياست به اين مساله توجه جدي داشتيم، از اين رو اميدواريم با تقويت مناسبات مجلس و دولت بتوانيم بيش از پيش شاهد توسعه‌ي سياسي و اجراي اصول مترقي قانون اساسي و ظرفيت‌هاي معطل‌مانده‌ي آن باشيم.
** مجيد انصاري گفت:« طي چهار سال گذشته جناح رقيب از طريق تريبون‌ها و رسانه‌هاي خود سعي كرده است مجلس را نسبت به مسائل اقتصادي بي‌اعتنا نشان دهند، اما با نگاهي منصفانه به اقدامات مجلس ششم در مسائل اقتصادي و مقايسه آن با مجالس گذشته شاهد خواهيم بود كه كارنامه مجلس ششم خيلي بهتر از آن چيزي است كه لحن رسانه‌هاي رقيب از آن گزارش مي‌كنند.»
به گزارش ايسنا، حجت‌السلام و المسلمين مجيد انصاري طي سخناني در نشست مشترك مجلس و دولت افزود:«
بهتر است طي مدت باقيمانده لحن رسانه‌ها به گونه‌اي باشد كه اقدامات مجلس ششم را آنگونه كه هست در تاريخ ثبت كنند.»
وي خاطرنشان كرد:« نگاه ما به اقتصاد اين بود كه جز با ايجاد رشد اقتصادي و كسب درآمد بالاي سرانه راهي براي ايجاد رفاه مردم وجود ندارد و تاكيد بر عدالت اجتماعي نيز در غير اينصورت جز تاكيد بر فقر نخواهد بود.»
وي با بيان اينكه« يك كشور فقير نمي تواند برخوردار از عدالت اسلامي باشد» ادامه داد:« به بيماريهاي مزمن اقتصادي نگاه جدي داشته و در اين راه با همكاري دولت گامهاي موثري برداشتيم.»
انصاري تاكيد كرد:« همكاري دولت و مجلس بسيار خوب بوده و گزارش از موفقيتهاي مجلس در زمينه‌هاي اقتصادي گزارشي از موفقيت دولت در اين زمينه است و البته ضعف اطلاع‌رساني در اين زمينه تاثير خود را گذاشته است.»
وي با اشاره به بيماري اقتصادي به اموري مانند متمركز بودن امور در مركز و تهران، بدهي دولت به سيستم بانكي و كسري بودجه‌هاي سنواتي اشاره كرد و گفت:« مجلس شوراي اسلامي ايجاد فضاي مناسب براي كسب و كار را در الويت خود قرار داد و در زمينه رشد اقتصادي توليد ثروت ملي برخورداري جامعه از امكانات را تعريف و پي‌گيري كرد.»
اين نماينده مجلس افزود: «در زمينه مسائل مالي و اقتصادي قوانين راه‌گشائي در زمينه‌هايي كه خلاءهاي جدي براي كشور محسوب مي‌شد و همواره طي 25 سال گذشته مورد بحث قرار مي‌گرفت، در مجلس در قالب طرح از جانب دولت و لايحه از سوي كميسيونهاي مجلس مورد بررسي قرار مي‌گرفت كه رهاسازي اقتصاد از دولتي بودن يكي از آنها بود. قانون 114 ماده‌اي مقررات مالي دولت نيز نمونه‌اي از آن است كه موجب شد اصلاحي در ساختار بودجه‌نويسي بوجود آيد و گام بزرگي در جهت بازشدن دست مديران دولتي براي واگذاري كارها به مردم بود.»
وي از يكسان‌سازي نرخ ارز به عنوان گام بلند و شجاعانه دولت ياد كرد كه با حمايت مجلس اثر آن از جمله در ايجاد ثبات و اطمينان در بازار پولي كشور مشهود است.
وي ادامه داد:« ايجاد ذخيره ارزي از اساسي‌ترين گامهاي دولت و مجلس بوده است و از سوي دولت اين انتقاد وجود دارد كه بايد بودجه بيشتري به دولت اختصاص مي‌يافت و ما اين انتقاد را به جان مي خريم، زيرا اين اقدام موجب شد سوپاپ مناسب در اقتصاد ملي تعبيه شود و در نتيجه چرخ طرحهاي عمراني به حركت درآمد.»
وي با ابراز اميدواري نسبت به اين امر كه تا پايان سال سهم بخش خصوصي پرداخت شود، در ادامه سخنان خود افزود:« مجلس با اصلاح قوانيني مثل تجميع عوارض، توانست در توليدگران اطمينان ايجاد كند و اين اقدام از سوي دولت اقدامي شجاعانه بود كه بر اثر آن علي‌رغم كاهش طبقات مالياتي به رشد اقتصادي رسيديم.»
انصاري ادامه داد: « تمام مقرراتي كه به زيان صادرات بود برداشته شد و امروز تسهيلات مناسبي را در امور گمركي داريم و همچنين صندوق حمايت از صنعت تقويت شده است.»
انصاري از نقش مجمع تشخيص مصلحت نظام در همراهي مجلس و دولت تشكر كرد و گفت:« هر قانوني كه در زمينه‌ اقتصادي از مجلس به مجمع رفت، مطابق ميل مجلس و دولت به تصويب رسيد.»
وي در ادامه از احياي‌ بازار بورس و را‌ه‌اندازي آن در شهرهاي بزرگ كشور به عنوان نتايج همكاري دولت و مجلس ياد كرد، همچنين كوچك كردن حجم دولت و ادغام برخي سازمان و نهادها را مورد اشاره قرار داد.
وي تمركز زدائي در غالب بودجه استاني را نيز مورد اشاره قرار داده و گفت:« مجموعه دستاورد اين اصلاحات دستيابي به شاخصايي در رشد و توسعه بوده است كه قبلا به شوخي مي‌انگاشتند. دستيابي به نرخ تورم كمتر از حجم پيش بيني شده و شروع بازپرداخت بدهي هاي دولت به بانك مركزي از جمله دستاوردهاي بزرگي است كه در آغاز راه آن هستيم.»
به گزارش ايسنا، انصاري خاطرنشان كرد:« ميانگين گرفتن از برنامه سوم در دوره خاتمي درست نيست، زيرا ما كشتي به گل نشسته اقتصاد دولت را با يدك‌كشهايي قوي آزاد كرديم تا در اسكله‌اي مناسب شناور شود و در حقيقت برنامه سوم را بايد از سال 81 مورد بررسي قرار داد.»
وي گفت:« امروز در محصولات دامي، زراعي و لبني ايران در نقطه افتخارآميزي قرار دارد. در صنايع نفت‌خيز نفتي - پتروشيمي مسكن و خدمات نيز سير مثبتي داشته‌ايم.»
انصاري با بيان اين كه در مجلس ششم به بي‌توجهي نسبت به مقولات اقتصادي متهم بوديم، يادآور شد:« از مجموع 840 -850 لايحه اعلام وصول شده 504 لايحه مربوط به مسائل اقتصادي و زيربنائي اجتماعي بوده است و در اعمال نظارت درست ديوان محاسبات كارنامه درخشاني داشته است. تحولي كه در ديوان محاسبات به لحاظ حسابرسي به وقوع پيوسته افتخار آميز است.»
انصاري ادامه داد:« مجلس ششم در روزهاي پاياني با همت نمايندگان و دولت محترم برنامه چهارم را تصويب كرد. امروز سند برنامه چهارم به گونه‌اي طراحي شده است كه تغيير در آن جز در موارد ضروري لازم نيست و هر دولت و مجلسي كه سركار آيد ناگزير از انجام آن است مگر اينكه از سند 20 ساله نظام صرفنظر كنند. هر چند كه مخالفان بر اين طبل مي‌كوبند كه برنامه چهارم با عجله و بدون دقت تصويب شده است، ولي تاكيد مي كنم مجلس براي رشد و توسعه كشور گامهاي بلندي برداشت. متهم مي‌كنند كه رشد اقتصادي هشت درصدي پيش‌بيني شده ممكن نيست ولي من مي‌گويم جايگاه ايران بيش از اين است و اين مسئله عملي است.»
انصاري در پايان از ستاري‌فر و معاونين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به دليل همكاريشان با مجلس تشكر كرد.
** رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، آخرين نشست مشترك مجلس شوراي اسلامي، با اعضاي هيات دولت را با اشاره به روزهاي پاياني عمر مجلس ششم به عنوان مجلس ختمي كه متوفي در آن حضور دارد، توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد پورنجاتي طي سخناني در نشست مشترك مجلس ششم با اعضاي هيات دولت با تقدير از ارتباط و همكاري مجلس و دولت در زمينه مسايل فرهنگي، افزود: به نظر من نه به لحاظ همفكري دولت و مجلس در اين دوره بلكه به علت تركيب اين دو قوه كه به لحاظ يك مقايسه نسبي نسبت به گذشته علايق، انگيزه‌ها، ذوق و تخصص درخشاني از نظر اهتمام به امور فرهنگي و آموزشي داشتند مجلس ششم كارنامه درخشاني از نظر اهتمام به امور فرهنگي دارد و اين كه تا چه حد متضمن مقصود بوده و به نتيجه رسيده، بحثي مفصل است و دردي است كه بايد شرح آن را به وقت ديگري واگذار كرد.
وي اهتمام مجلس ششم در زمينه فرهنگي را به اعتبار قدمي كه برداشته شده است، قابل تقدير دانست و افزود: تقريبا هيچ دغدغه فرهنگي و ايده و انگيزه و قدمي در اين بخش برداشته نشد مگر اين كه از طرف دولت مورد اعتنا قرار گرفت. چه در بخش‌هاي قانونگذاري و چه در زمينه بخش‌هايي كه مربوط به فضاي خلاقه در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش كشور مي‌شود، كه همان احساس امنيت و حمايت معنوي و استواري و دفاع از كيان توليد كنندگان انديشه و گسترش دهندگان دانايي در جامعه است.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، با بيان اين مطلب كه نامه‌هاي زيادي به رييس جمهور در فضاهاي مختلف و شرايط حساس به وجوده آمده فرهنگي نوشته شده است از اين ارتباط به عنوان ارتباطي موثر و مفيد يا كرد و افزود: البته بسياري از اين نامه‌ها و مكاتبات و درخواست‌ها و استغاثه‌هاي تند و پر سروصدا شايد در آغازه بيروني و امواج بيروني جامعه به محاق مي‌رفت اما در عمل نتايج آن را مي‌ديديم.
پورنجاتي خاطرنشان كرد: تلاش‌هاي بسيار جدي در سطوح عالي كشور از طريق اين ارتباط‌ها صورت گرفت و به عنوان قدرشناسي بايد بگويم كه به لحاظ فرهنگي دولت اهتمام جدي داشته است هر چند، شايد نتيجه‌اش رضايت‌بخش نباشد.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، با تاكيد بر اين كه فلسفه وجود مجلس شوراي اسلامي قانونگذاري و قانونمند كردن كارهاست به فعاليت‌هاي بنيادين مجلس ششم در زمينه امور زنان فرهنگ، هنر و جوانان اشاره كرد و در همين راستا تصويب قانون مربوط به كتابخانه‌ها را به عنوان يك شبكه تقويت كننده فرهنگي مورد توجه قرار داد.
وي هم‌چنين اظهار اميدواري كرد كه تلاش‌هاي مجلس ششم در زمينه آموزش عالي و آموزش و پرورش به نتيجه برسد.
پورنجاتي ادامه داد: مجلس اصولا اگرچه يك تركيب اتفاقي از عزيزاني است كه در كنار هم قرار مي‌گيرند و گرچه سرمايه كارشناسي والايي به لحاظ تجربه نيروهاي خود دارد، اما موقعي مي‌تواند موفق‌تر باشد كه ارتباط پيش بيني كارشناسي را در امور تدوين قانون به كار گيرد و بايد عرض كنم كه در بخش فرهنگ و هنر به ميزاني كه انتظار وجود داشت، نتوانستيم از ارتباط پيش‌بيني كارشناسي دستگاههاي مسوول در مواقع مورد نياز بهره بگيريم و انشاء‌الله در مجلس هفتم با رويكردي بهتر دولت كمك كند تا مجلس به نتايج بهتري برسد.
وي با بيان اين مطلب كه خلاهايي وجود دارد كه بايد از سوي دولت مورد توجه قرار گيرد، گفت: ما در حوزه حمايت از حقوق فرهنگي و صنفي دست‌اندركاران فرهنگ و هنر و نظام مطبوعات گام‌هايي را همراه دولت برداشتيم اما اينها نه كافي بود و نه آن طور كه بايد به مرحله اجراي كامل درآمد.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، در بخش ديگري از سخنان خود با عنوان چه مي‌خواستيم و چه شد، گفت: در يك كلام؛ در حوزه فرهنگ مي‌خواستيم عرصه فعاليت‌هاي خلاقه با نظامات قانوني وضعيت باثبات، مستحكم و اميدبخشي پيدا كند. زيرا مجلس جاي قانون‌گذاري است مي‌خواستيم فعاليت‌هاي حوزه فرهنگ و هنر و رسانه‌ها از قيد اراده‌هاي فردي و سليقه‌هاي شخصي بيش از گذشته رهايي پيدا كند تا آمد و رفت آدم‌ها حاصل زندگي جماعتي را كه به هر حال بر اساس صلاحيت‌ها و عقايدشان در اين زمينه فعاليت مي‌كنند تحت تاثير قرار ندهد.
وي افزود: فكر كرديم حوزه‌هاي اصلي اين فعاليت عبارتند از حوزه رسانه كه نيازمند قانونگذاري است. تلاش‌هايي در جهت تكميل و اصلاح قانون مطبوعات داشتيم كه همه مي‌دانند چه سرنوشتي پيدا كرد. تلاشي براي قانونمند كردن رسانه فراگير و مهم يعني صدا و سيما هم داشتيم. درحال حاضر و از منظر نگاه آقاي انصاري بايد بگوييم يكي از شركت‌هاي حكومتي ماست اما شركتي كه قانون نحوه اداره ندارد يعني مدير عامل، مجمع و ناظر و منظورش يكي است و چاره‌اي ندارد زيرا قانون ندارد و بسياري از مشكلاتي كه در رفتار اداره آن جا مي‌بينيم شايد حاصل عناد كسي نباشد.كميسيون فرهنگي مجلس نيز با تدوين قانوني تلاش خود را در اين زمينه كرد و حتي قبل از شروع به كار مجلس مشورت‌هايي را با اين سازمان داشت.
پورنجاتي ادامه داد: در زمينه فرهنگي و هنري نيز قوانين نسبتا موفقي داشتيم در بخش‌هاي ساختاري اين حوزه يكي از قوانيني كه به نظر من دولت تصويب كرد و مجلس آن را هل داد تفكيك سازمان ميراث فرهنگ و گردشگري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه بركات آن در آينده مشخص مي‌شود و نقش كميسيون فرهنگي و كميسيون اجتماعي در به ثمر رساندن اين لايحه بسيار جدي بود و البته دولت هم كار زيادي انجام داد.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، در زمينه اقدامات مجلس ششم در امور خانواده، نيز گفت: اين اواخر تلاش كرديم در سطوح بالاي كشور نقش هماهنگ كننده‌اي براي پي‌گيري امور و خانواده ايجاد شود كه همان شورايعالي خانواده است و انشاء الله پاره‌اي اشكالات شوراي نگهبان نيز در مورد آن رفع شود و به نتيجه برسد.
وي با بيان اين كه مجلس با همكاري دولت توانست يك آرامش نسبي و - كه البته اين آرامش شكننده است - در عرصه فرهنگي و هنري ايجاد كند، پي‌گيري‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را در اين راه مورد توجه قرار داد و افزود: در حال حاضر آثار اين آرامش را در محصولات فرهنگي و هنري اين بخش كما بيش مي‌بينيم. تغيير ذائقه و بالا بردن تحمل مسوولان و مديران كشور يكي از بركات اين دوره مجلس و دولت بود.
پورنجاتي ادامه داد: در كل ما مي‌خواستيم قانونمند كنيم اما در مجلس ترحيم خودمان اعتراف مي‌كنم كه در بخش‌هايي نتوانسته‌ايم، و در آينده بايد اين‌ها انجام شود. بسياري از كارهايي كه بايد در اين دوره انجام مي‌شد، به دليل برخي ذهنيت‌ها با مانع روبه‌رو بود و خوشبختانه به نوعي از سوي دوستان ديگري كه به صحنه مي‌آيند، پذيرفته مي‌شود، آنچه ما مي‌خواهيم بهره بردن جامعه از قوانين است و فرقي نمي‌كند چه كساني آن را تصويب كنند. اميدواريم اين روند ادامه پيدا كند.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، به تلاش‌هاي نظارتي مجلس در حوزه فرهنگ اشاره كرد و در اين زمينه ادامه داد: به عنوان مثال در عرصه تحقيق و تفحص خوشبختانه كارهايي در مورد صدا و سيما انجام شد و با برخورد حمايتگرانه‌اي كه مقامات عالي كشور نسبت به اين موضوع داشتند راه باز شد و نتيجه كار دادگستري نشان مي‌دهد كه اين راه بي‌راهه نبوده است. هم‌چنين در بخش‌هاي اجرايي دولت از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز امور نظارتي داشتيم.
پورنجاتي در سخنان خود از ستاري‌فر و معاونين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور قدرداني كرد و همكاري آن را پيشبرد شعار فكري مجلس ششم مناسب دانست.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، در بخش ديگري از سخنان خود كه به آن عنوان ذكر مصيبت و بيان وصيت‌نامه داد، خطاب به رييس جمهور در جايگاه مجري قانون و هم‌چنين رييس مجلس شوراي اسلامي كه در اين نشست حضور داشتند، با يادآوري سخنان كروبي - چه در مجلس باشيم و چه نباشيم پاي حرف‌مان هستيم - تاكيد كرد: نگذاريم و نگذاريد مجلس از حيز فلسفه وجودي‌اش ساقط شود. مجلس كانون قانونگذاري و صيانت از اراده ملي است و در اين فلسفه اگر خدشه‌اي وارد شود و كسي روزني ايجاد كند مطمئن باشيد در يكي دو دوره به قول صمد بهرنگي - اگر مو لاي درزش رفت، بدانيد كه بعد كنده لاي درزش خواهد رفت - نگذاريد پارلمان مثله شود و موجوديت كاغذي و شكلي پيدا كند.
وي ادامه داد: هر جمع و گروهي را كه مردم در مسير قانوني و مشروع انتخاب كردند، فرق نمي‌كند زيرا اين حق مردم است اما بايد اذعان كنيم كه در دوره مجلس ششم آسيب‌هاي جدي به پيكره پارلمان و مجلس به عنوان كانون قدرت وارد شد. اگر چنين شود، كار به جايي خواهد رسيد كه به مصداق آن چه در گلستان گفته‌اند، همه يا بايد تاييد كنند، يا بايد به كناري بروند و قاعدتا همه كنار نخواهند رفت و بسياري رياكارانه تاييد خواهند كرد.
پورنجاتي تاكيد كرد: مجلس زبان گويا و مستظهر اراده ملي است و بايد هم‌چنان به عنوان يك فضاي آزاد بتواند از حقوق مردم و جامعه و البته ارزش‌ها و محكمات نظام صيانت كند. اما اگر روزي به جايي برسد كه اين امكان را نداشته باشد آن وقت جامعه‌اي فراهم خواهد شد كه خود ديديم و خود خنديديم.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم، خاطرنشان كرد: اگر نمي‌خواهيم به حوزه فرهنگ به عنوان يك حوزه مصرف كننده برسيم،پيشنهاد مي‌كنم در اعتباراتمان رديفي هم براي تغيير و بهبود فرهنگ مسوولان بگذاريم.
وي با اعتقاد به اين كه سه بيماري مهم در اين بخش وجود دارد، گفت: بيماري اول بي‌حرمتي و كم‌توجهي به نظر كارشناسان در برابر اراده فردي‌امان است. هر روزي كه نظر كارشناسي را بر نظر خودمان ترجيح داديم مي‌توانيم جشن بگيريم كه يك پرش فرهنگي داشته‌ايم و متاسفانه اين چنين نيست و اينجا اذعان مي‌كنم كه در بسياري از موارد نظر كارشناسان در برابر اراده اشخاص ذبح مي‌شود و لازم نيست كه اشخاص رده‌اشان خيلي بالا باشد، و البته هر چه بالاتر اين خطر مصيبت‌بارتر.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم،افزود: لجات‌هاي كودكانه در بين بخش‌هاي مختلف نظام سم مهلكي است.مجلس و شوراي نگهبان دو دستگاهي هستند كه بايد يكديگر را تكميل كنند و لجاجت بين اين دستگاه‌ها بايد اصلاح شود.
به اعتقاد پورنجاتي سومين بيماري كه در مورد مذكور وجود دارد، بيماري سوظن است، و بر اساس آن، كساني كه در مقابل هم قرار مي‌گيرند احساس مي‌كنند طرف مقابلشان دين ندارد و مي‌خواهد خيانت كند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7459

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گـزارش كـامـل آخـريـن نـشـسـت دولـت و مـجـلـس، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016