دوشنبه 21 ارديبهشت 1383

نامه آيت‌الله حائري شيرازي به احمد مسجدجامعي: وقتي مردم به ترك رعايت حدود معتاد شوند هماهنگي جمهوريت و اسلاميت خدشه‌دار مي شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
دفتر آيت‌الله حائري شيرازي، نسخه‌يي از نامه‌ي ايشان به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران قرار داد.
به گزارش ايسنا متن كامل اين نامه به شرح ذيل است:
شما خوب مي‌دانيد نظام جمهوري اسلامي از سنخيت و هماهنگي بين جمهوريت و اسلاميت حاصل شده و طبعا بقاء نظام وابسته به اين هماهنگي است و مي‌دانيد رسالت انبياء در تعليم، بيان حدود الله و در مديريت حفظ حدود الله است. اساس و ارزش گذاري در تمام اعمال مكلفين به حفظ حدود الهي است. جهاد في سبيل‌الله يعني با حفظ حدود بالاترين اعمال و فوز عظيم شمرده شده و همين جهاد بدون حفظ حدود در حد خوردن مردار و لحم خنزير ممنوع شده است زيرا في سبيل‌الله نيست. كار فرهنگي جهاد است ارزش كار به حفظ حدود الله است.
مورد پسند مردم بودن يك هنر اگر چه مزيت است و نشانه كارشناسي هنرمندانه است و لازم و ضروري است اما كافي نيست. تاييد كارشناس حدود الهي اساس هويت اسلامي هنر است. وقتي هنرمندان به عدم مراعات حدود عادت كنند و مردم با مصرف محصولات آنان به ترك رعايت حدود معتاد شوند هماهنگي جمهوريت و اسلاميت كه ادامه حيات نظام وابسته به آن است خدشه‌دار مي شود و بدون تعارف با حسن نيت تيشه به ريشه نظام خورده است.
آنان كه از سر درد و سوز دل حرفي مي‌زنند دوستان داناي نظامند زيرا رعايت حدود يعني رعايت نظام. اگر حوزه‌هاي علميه و مراجع عاليقدر از ديرباز تربيت كارگردان وهنرپيشه را تاكيد كرده بودند طرفين تصدي جمهوريت و اسلاميت تقاهم بيشتر مي‌داشتند و مردم هم از محصولاتي بهره‌مند مي‌شدند كه در عين جذابيت اصطكاكي با حدود الهي نمي‌داشت. علت اصطكاك كمي تجربه و تازه كار بودن توليدكنندگان است همانطور كه علت شكست در سياست عدم پختگي و قلت تجربه بود.
منتها گفته مي‌شد كه ما تجربه داريم هر وقت در سياست دخالت كرديم شكست خورديم و نتيجه مي‌گرفتند كه نبايد در سياست دخالت كرد.
بالاخره بزرگاني آمدند كه ريشه شكست را كم مداخله كردن و ضعف حضور در ميدان سياست ديدند و تنها راه علاج را حضور دائم و تجربه فراوان كسب كردن دانستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چاره‌اي نيست بايد به توليد فيلم جذاب،‌با كيفيت خوب و با رعايت حدود الهي رسيد. زمين خوردن لازمه راه رفتن است، اتفاق مي‌افتد و گريزي از آن نيست نمي‌توان بچه را از راه رفتن باز داشت به دليل خطرات زمين خوردن و نمي‌توان خطر زمين خوردن را ناديده گرفت به دليل ضرورت تجربه راه رفتن، بالاخره بايد به هدف راه رفتن و زمين نخوردن رسيد.
اگر كارگردانان ديدن دوره حدود شناسي را زير نظر كارشناسان حدود الهي جزء برنامه داشته باشند حسن نيت فعلي به حسن انجام عمل مي‌انجامد و پيش بيني امام راحل واقع مي‌شود كه مي‌فرمود: من با اطمينان مي‌گويم اسلام سنگرهاي كليدي را يكي پس از ديگري فتح مي‌كند يكي از مهمترين سنگرهاي كليد هنر است و فتح اسلام در چهارچوب حدود الهي قراردان هنر است.

Copyright: gooya.com 2016