سه شنبه 22 ارديبهشت 1383

طه هاشمي: ليبراليسم همچنان براي انقلاب اسلامي دردسر ساز است، ايلنا

دكتر طه هاشمي معتقد است: با وجود حذف ماركسيسم، مكتب ليبراليسم و سردمدار آن امريكا، همچنان با ايجاد موانع فكري و ساختار سازي، مهمترين معضل انقلاب اسلامي به شمار مي‌‏رود.
به گزارش ايلنا از ستاد خبري همايش بين المللي انقلاب اسلامي و چشم انداز آينده، اين صاحب‌‏نظر در حوزه علوم سياسي خاطرنشان كرد: ليبراليسم از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 تاكنون مهمترين عامل چالش زا در برابر انقلاب اسلامي بوده است.
هاشمي با اشاره به‌‏اينكه اگر نظام سياسي رامعادل انقلاب اسلامي (انقلابي كه بر پايه راي مردم شكل گرفته) بدانيم, در حوزه نظريه‌‏پردازي و تئوريك به شدت با چالش روبرو مي شويم.
وي با تاكيد بر اينكه گروهي با تلاش مجدانه با انسجام موانع فكري خود و كتمان انقلاب، به سوي منافع خود گام بر مي‌‏دارند، فعاليت اين گروه را در تقابل با انديشه‌‏هاي امام خميني (ره) دانست.
هاشمي تصريح كرد: نسل جديد متاسفانه از طاغوت اطلاع ندارند، چهره‌‏ها و تفكرها را نمي‌‏شناسند و به راحتي تحت تاثير قرار مي‌‏گيرند.
اين مدرس حوزه و دانشگاه، درباره گروه معارض با انديشه‌‏هاي امام (ره) نيز گفت: اين فرقه كه از متحجرين شكل گرفته‌‏اند، همواره عليه امام و ياران وي و تفكر ايشان موضع گرفته و هيچ ابايي در بيان مواضع خود ندارند و امروز كه فكر مي‌‏كنند فرصت مناسبي است، قصد دارند نظريات خود را به عنوان گفتمان غالب تحميل كنند.
به گفته وي، اين گروه سعي دارند رفته رفته مولفه‌‏هاي انديشه‌‏اي و نظريه‌‏اي انقلاب را كه بر شالوده تفكر امام (ره) و برداشت وي از حكومت ديني شكل گرفته، كنار زنند و تفكر خود را حاكم كنند.
هاشمي افزود:‌‏ با نگاهي اجمالي مي‌‏توان دريافت اين متحجرين و اتحاد آنها سعي در مسخ مكتب امام خميني (ره) دارند.
وي گروه دوم شكل گرفته در شرايط جديد را سكولارها دانست و گفت: اين گروه در آغاز انقلاب اسلامي به حاشيه رانده شدند و امروز با ترفندهاي نو، با امكانات و نفرات جديد از گوشه و كنار سربرآورده و قصد دارند خلاء نظري انقلاب را با مباني‌‏فكري خود پركنند؛ بن بست‌‏ها راعظيم و ناگشودني جلوه داده و انقلاب را ازپاسخگويي به چالشها و مسائل فرا روي، عاجز معرفي كنند.
وي عملكرد اين دو گروه را كه به ظاهر وضعيتي متناقض دارند، در نابودي و مسخ مباني انقلاب اسلامي هماهنگ دانست و گفت: اين وضعيت نشانگر آن است كه گويي پيوند نانوشته‌‏اي بين آنها وجود دارد.
وي اندوخته تئوريك انقلاب اسلامي را مربوط به زمان امام (ره) دانست و خاطرنشان كرد: در چند سال اخير انديشه و ايدئولوژي خاصي توليد نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمي افزود: اگركساني هم قدرت توليد انديشه را دارا هستند، در چنبره دو تفكر فوق اسير شده و كمتر ميداني براي قالب شكني و تاثيرگذاري پيدا كرده‌‏اند.
به گفته وي، اين گروه از وفاداران امام (ره) كه قادر به توليد فكر هستند، با كمترين بهانه‌‏اي مورد هتك و بي‌‏مهري قرار گرفته‌‏اند و عده‌‏اي با شعار "انقلاب فرزندان خود را مي‌‏خورد"، حذف تدريجي آنها را توجيه كرده‌‏اند.
وي بااشاره به اينكه انقلاب‌‏اسلامي درحوزه كارآمدي با چالش‌‏هاي مهمي روبرواست، مهمترين چالش انقلاب اسلامي را در ابعاد نظريه پردازي و ايجاد خلاء‌‏هاي فكري وتئوريك دانست.
هاشمي افزود: كشور ايران به عنوان يك حكومت ديني در برابر چشم دنياست و مسئولان بايد بتوانند مانند كشورهاي توسعه يافته، به مطالبات مردم كه در معرض ديد و قضاوت مردم داخل و خارج از كشور است پاسخگو باشند.
وي گفت: با توجه به مطالبات زمين مانده مردم و ضعف‌‏هايي كه در اين رابطه براي همگان ملموس است، اگر به سرعت به سمت كارآمد كردن و پاسخگويي به نيازها حركت نشود، بزرگترين چالش گريبانگير كشور خواهد شد.
اين صاحب نظر در حوزه علوم سياسي، تعارض با ساير كشورها، مسئله انرژي هسته‌‏اي، بحث رابطه با آمريكا، صلح خاورميانه، بحث عراق و افغانستان، آينده اتحاديه اروپا و توقعات آنها وبحث حقوق‌‏بشر را ازديگر چالش‌‏هاي فراروي انقلاب اسلامي دانست و گفت: اگر راهكار مناسبي براي آنها در نظر گرفته نشود با مشكل مواجه خواهيم شد.
گفتني است، همايش بين المللي انقلاب اسلامي و چشم انداز آينده، روزهاي27 و 28 ارديبهشت ماه جاري به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري دانشگاه تهران، وزارت امور خارجه و صدا و سيما، در دانشگاه تهران برگزار مي‌‏شود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7479

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طه هاشمي: ليبراليسم همچنان براي انقلاب اسلامي دردسر ساز است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016