سه شنبه 22 ارديبهشت 1383

گزارش كامل تجمع اعتراض به حكم آقاجري در دانشگاه تهران؛ تاج‌زاده، بسته‌نگار، زهره آقاجري، حسين باقري و سعيد رباطي، ايسنا

تجمع اعتراض‌آميز دانشجويي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران درباره‌ي حكم اعدام دكتر «هاشم آقاجري» بعدازظهر امروز(سه‌شنبه) در تالار شهيد چمران دانشكده‌ي فني اين دانشگاه برگزار شد.

ــــــــــــــ‌ تاج‌زاده:
ــــــــــــــ‌ دوستان آقاجري با اجازه‌ي خارجيان به دفاع از آزادي بيان برنخاستند كه با سكوتشان سكوت كنند

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم «مصطفي تاج‌زاده» عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: اين تجمع بيان‌گر اين است كه دانشگاه همچنان زنده است و به مسايل جامعه حساس؛ و دانشجويان اعتراض خود را به اقدامات غير قانوني بيان مي‌كنند.
وي افزود: در عنوان اين برنامه آمده كه ما اعتراض خود را به حكم اعدام دكتر هاشم آقاجري كه حكمي قرون وسطايي است اعلام مي‌كنيم در صورتي كه اين حكم بدتر از آن است. دكتر آقاجري با آن كه در دفاعيه‌ي خود چندين بار ديدگاه‌هاي خود را توضيح داد و زندگي و جانبازي او بيانگر عشق او به ايران و اسلام است، انگار عده‌اي اصرار دارند كه او را مرتد بخوانند. انگار كساني تصميم دارند كه با اين اقدامات آبروي ايران را ببرند و دانشگاه را به انزوا و انفعال بكشانند.
وي با اشاره به سير پرونده‌ي آقاجري گفت: آقاجري در سالگرد رحلت دكتر شريعتي سخنراني‌اي با موضوع شريعتي و پروتستانيسم اسلامي مطرح كرد و بعد از آن جو سازي‌هايي عليه وي ايجاد شد كه در آن مقطع زماني تعدادي از مراجع تقليد به خاتمي و كروبي پيغام دادند كه عده‌اي ممكن است از صحبت‌هاي آقاجري استفاده كرده و آن را ابزاري براي انجام اقدامات غير قانوني با موج‌آفريني قرار دهند، آن دو بزرگوار يعني خاتمي و كروبي در آن مقطع موضع خود را اعلام كردند و از مراجع تقليد و قوه‌ي قضاييه خواستند كه اين قضيه كش داده نشود و اين قضيه به پاي مراجع تقليد گذاشته نشود. آقاجري نيز طي نامه‌اي گفت كه سخنراني به صورت كامل ايراد نشده و توضيحاتي در مورد صبحت‌هاي خود ارايه كرد و در بعضي از موارد از صحبت‌هايش رسما عذرخواهي كرد تا بهانه‌اي نماند. با اين وجود كار آقاجري به دادگاه كشيد و آقاجري قبل از تشكيل دادگاه بازداشت شد.
وي ادامه داد: آقاجري درخواست كرد كه دادگاه وي علني برگزار شود و هم‌چنين هيات منصفه به نمايندگي از افكار عمومي در جلسه‌ي دادگاه حضور داشته باشند و با توجه به فضاي موجود در همدان، درخواست كرد كه اين دادگاه خارج از همدان برگزار شود. ولي پاسخ دادگاه اين بود كه به علت اين كه برگزاري علني دادگاه موجب جريحه‌دار شدن عواطف عمومي مي‌شود، دادگاه را علني برگزار نمي‌كند، در صورتي كه مشاهده كرديم كه بارها برخي از رسانه‌ها سخنان وي را در تيراژهاي ميليوني پخش كردند. بعد در ادامه گفتند چون جرم،‌ جرم سياسي نيست، نبايد هيات منصفه حضور داشته باشند.
تاج‌زاده افزود: بعد از دادن حكم اعدام به دكتر آقاجري عواطف عمومي و دانشگاهي در سطح بين‌المللي برانگيخته شد و بعد آقايان اعلام كردند كه ممكن است حكم در ديوان رد شود. قاضي با هماهنگي سيما اتهامات زيادي را به آقاجري منتسب كرد، ولي هيچ وقت اجازه داده نشد كه جواب اين اتهامات داده شود. ما مي‌گوييم اگر قاضي مستقل است و جريان پشت اين حكم نيست، چرا سخنگوي قوه‌ي قضاييه بلافاصله بعد از دادن حكم، از حكم حمايت كرد. رييس دادگستري همدان در مصاحبه‌ي اخير خود گفت كه «ما» تصميم گرفتيم كه فلان كار را بكنيم و در تمام مطالب خود از ضمير «ما» استفاده كرد، پس با يك ستادي روبه‌رو هستيم. با توجه به تحولات اخير، متوجه شديم كه تنها با مجلس فرمايشي روبه‌رو نيستيم و با احكام فرمايشي نيز روبه‌رو هستيم.
عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت همچنين گفت: آقايان مي‌گويند كه ما قانون براي جرم سياسي نداريم، پس زنداني سياسي نيز نداريم، پس بنابراين هيات منصفه نيز نبايد داشته باشيم. مي‌خواهند زير آب هيات منصفه را بزنند، در صورتي كه طبق قانون احزاب مصوب دوره‌ي اول مجلس، قوه‌ي قضاييه موظف شده بود كه ظرف يك ماه پيش نويس قانون جرم سياسي را مشخص كند. قوه‌ي قضاييه به خاطر اين كه 23 سال وظيفه‌ي قانوني خود را انجام نداده بايد جوابگو باشد.
وي ادامه داد: امروز معلوم شده كه اين حكم 8 ماه پيش صادر شده است، چه كسي پاسخگوست؟
تاج‌زاده يادآور شد: پس از انتخابات مجلس ششم شاهد ترور حجاريان و پس از انتخابات مجلس هفتم، شاهد اعلام حكم اعدام آقاجري بوديم و جالب اين است كه بلافاصله پس از اعتراض خاتمي در نامه‌اش اعلام شد.
وي در پايان گفت: محافظه‌كاران بدانند كه اگر با سازش با خارجيان مي‌توانند پرونده‌ي حقوق بشر در ايران را ببندند، ولي دوستان آقاجري و دانشگاهيان با اجازه‌ي خارجيان به دفاع از آزادي بيان و حقوق بشر برنخاسته‌اند كه با سكوت آنها بخواهند سكوت كنند. دانشگاهيان با اين حكم مقابله مي‌كنند و به نفع محافظه‌كاران است كه بردار انقلابي، دكتر هاشم آقاجري را ýآزاد كنند.

ــــــــــــــ‌ بسته نگار:
ــــــــــــــ‌ چنين برخوردي با آقاجري تعجب مخالفانش را هم برانگيخت

«محمد بسته‌نگار» گفت: بعد از ايراد سخنراني دكتر آقاجري به مناسبت سالگرد درگذشت دكتر شريعتي در زمينه‌ي اومانيسم و پروتستانيسم اسلامي كه الهام گرفته از تفكر ايشان و شهيد مطهري بود، زمينه‌ي‌ محكوميت وي فراهم شد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين فعال سياسي در تجمع اعتراض به حكم آقاجري در دانشگاه تهران، افزود: كساني كه صاحب صلاحيت بودند حتي مخالفان آقاجري با مطالعه‌ي سخنراني وي برداشت سو‌يي نداشتند و چنين برخوردي با آقاجري تعجب آنان را بر انگيخت.
وي در ادامه با اشاره به فرازهايي از نهج‌البلاغه گفت: امام(ره) مخالفان را در كنار خود تحمل مي‌كرد و اينطور نبود كه مخالفان در مجلس و محفل ديگري مخالفت‌هاي خود را بگويند، بلكه خيلي صريح در حضور امام(ره) و طرفداران او مطالب خود را مي‌گفتند.
وي در ادامه با بيان اين كه «طالقاني ، بازرگان، شريعتي، مطهري و نائيني چهره‌جديدي از آزادي به ما ارائه كرده‌اند»، گفت: حال مي‌بينيم كه كار به جايي كشيده شده است كه شخصي سخنراني مي‌كند و از خود هم چيزي نمي‌گويد، شريعتي و مطهري هم اين را مي‌گويند، اما اين شخص بايد به اعدام محكوم شود.
بسته‌نگار در ادامه به بيان مختصري از سخنراني آقاجري در آن مراسم اشاره كرد و گفت: ملاحظه مي‌كنيد كه يكي انسان را در برداشت از اسلام تنزل مي‌دهد و نشان مي‌دهد كه انسان محتاج به قيم و سرپرست است، اما در گفتار آقاجري كه شاگرد مطهري و شريعتي است، به انسان ارزش داده مي‌شود. بنابراين آقاجري ادامه دهنده‌ي خط و تفكر مطهري است و تفكرش در مقابل تفكري است كه هيچ ارزشي براي انسان قائل نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ــــــــــــــ‌ زهره آقاجري:
ــــــــــــــ‌ قاضي مستقل است يعني چه؟

«زهره آقاجري»، خواهر «هاشم آقاجري» گفت: تعدادي از دانشجويان به خاطر اعتراض به حكم اعدام دكتر آقاجري در زندان به سر مي‌برند. البته از دانشگاه انتظاري غير از اين نيست، چون دانشگاه محل توليد فكر و انديشه است و اگر از آزادي بيان دفاع نكند، هويت خود را از دست مي‌دهد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي در تجمع اعتراض به حكم آقاجري در دانشگاه تهران، افزود: بعد از قضيه‌ي آقاجري و 18 تير مشاهده مي‌كنيم كه بسياري از متفكران و انديشمندان از كشور خارج شدند. مسلم است در كشوري كه متفكران اجازه نداشته باشند فكر كنند، از كشور خارج مي‌شوند. شما فكر مي‌كنيد كساني كه از كشور خارج شده‌اند به وطن علاقه نداشته‌اند يا اين كه به خاطر اين كه حرمت فكر و انديشه‌ي آن‌ها نگه داشته نشده از كشور خارج شده‌اند؟ در جايي كه آزادي فكر و انديشه وجود نداشته باشد، نه تنها علوم انساني رشد نمي‌كند، علوم محض نيز رشد نمي‌كند؟
وي ادامه داد: ما مي‌خواهيم برنامه‌ي نرم‌افزاري داشته باشيم، حال سوال اين است كه بدون آزادي انديشه مي‌توان جنبش نرم‌افزاري به وجود آورد؟ جرم آقاجري چيزي جز بيان فكر و انديشه نبود. آيا وي اسلحه گرفته بود كه به اعدام محكوم شد؟ من نمي‌گويم اين تنها حكم اعدامي است كه تاكنون داده شده، بلكه مهم اين است كه اين حكم به خاطر آزادي بيان داده شده است.
وي ابراز عقيده كرد: دانشجو هميشه به دنبال نقد است و ما اين جا مي‌گوييم كساني كه دين را ابزار قرار داده‌ايد،‌ بايد بدانيد كه همه چيز مورد نقادي دانشجو و متفكران است و آقاجري ديني را نقد كرد كه در خدمت قدرت بود. سياست‌مداران انساني را مي‌خواهند كه بدون اختيار باشد و اقاجري به اين سياست اعتراض كرد.
وي ادامه داد: 8 ماه اين حكم را نگه داشتند، در حالي كه خانواده‌ي آقاجري در هول و هراس بودند. من سوالم از قوه‌ي قضاييه اين است در زماني كه خاتمي اظهار داشت غده‌ي سرطاني در وزارت اطلاعات وجود دارد، آيا اين امكان وجود ندارد كه اين غده‌ي سرطاني جابه‌جا شده و به قوه‌ي قضاييه رفته باشد؟ من فقط سوال مي‌كنم، قصد تشويش اذهان عمومي ندارم.
وي با اشاره به نامه‌ي اخير خاتمي، ابراز عقيده كرد: قاضي‌اي مي‌آيد حكم اعدام مي‌دهد كه اصلا با واژه‌ي سب نبي آشنا نيست و بايد وكيل دكتر آقاجري اين واژه را براي او تعريف كند. غده‌ي سرطاني جابه‌جا شده ولي مشكل اين است در زماني كه اين غده‌ي سرطاني در وزارت اطلاعات بود، به اين غده وجهه‌ي قانوني نمي‌دادند، ولي اكنون دايم مي‌گويند قاضي مستقل است و به اين امر وجهه‌ي قانوني داده‌اند. قاضي مستقل است يعني چه؟

ــــــــــــــ‌ حسين باقري:
ــــــــــــــ‌ اگر حكم اعدام آقاجري پس گرفته نشود، همه‌ي ما آقاجري‌هاي ديگري مي‌شويم

دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه تهران گفت: اگر حكم اعدام آقاجري پس گرفته نشود، همه‌ي ما آقاجري‌هاي ديگري مي‌شويم و قطعا اين مساله سخت‌تر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «حسين باقري» در تجمع اعتراض به حكم آقاجري در دانشگاه تهران، افزود: پنج سال از فاجعه كوي دانشگاه و يك سال از حمله‌ي قوم مغول به كوي طرشت مي‌گذرد، اما مسببان اين حوادث دستگير نشده‌اند. سوال ما اين است كه مسببان آن در كدام بند زندان هستند؟
وي افزود: سال گذشته دانشجويان 18 و 19 ساله‌ي اين مرزو بوم با واژه‌ي زندان اوين و بند 325 آشنا شدند. آيا اين زمينه‌اي براي فرار مغزها نيست؟ برخي به راحتي دروغ مي‌گويند و عدالت را ذبح شرعي مي‌كنند و با كمال افتخار ارتقا‌ء درجه مي‌گيرند.
باقري با اظهار تاسف از آنچه ضرب و شتم دانشجويان در نظر خبرنگاران خارجي مي‌ناميد، ادامه داد: يكي از وظايف قوه‌ي قضاييه مبارزه با مفاسد اقتصادي بود. راستي! از پرونده‌ي آقازاده‌ها چه خبر؟ هر چند جواب در خود سوال است. آيا وقت برخورد با كساني كه از مصونيت‌ آهنين برخوردارند، نرسيده‌ است؟
وي با اشاره به پرونده‌ي «زهرا كاظمي» گفت: اين پرونده رابطه‌ي ايران و كانادا را تيره كرد. كانادا را كه زماني كشور دوست محسوب مي‌كردند به كشوري معاند تبديل شد.
باقري گناه «آقاجري» را پرسش‌هاي فقهي او دانست و افزود: بعضي‌ها جوابي به سوالات او نداشتند، بنابراين آماده اجراي حكم اعدام او شدند. همه مي‌دانند آقاجري مبارز قبل از انقلاب بود و براي آن زحمت كشيد، زمان جنگ تحميلي هم براي حفظ اسلام آرمان انقلاب و امام(ره) جانباز شد و مي‌خواست براي حفظ اسلام جانش را فدا كند.
باقري صدور حكم اعدام براي آقاجري را يك شانتاژ دانست و گفت: بايد بدانند كه حكم آقاجري با مساله‌ي مجلس هفتم فاصله دارد و اين بار قضيه فرق مي‌كند.
وي خطاب به خاتمي گفت: بيش از 20 ميليون نفر به شمار آري گفتند و خواستند ايراني سرافراز و رئيس جمهوري توانا داشته باشند. اما در اين هفت سال رييس جمهور سرافراز به يك نامه نگار و رما‌ن نويس تبديل شد و خواست ارتباط خود را با مخالفانش از طريق نامه و كتاب نگه دارد، اما ما اين را نخواستيم.
وي افزود: آقاي خاتمي! هفت سال دوستان شما را به بند كشيدند و احكامي مانند ارتداد و اعدام برا‌ي آنها صادر كردند، اما از واكنش شما خبري نبود. جواب حماسه‌ي دوم خرداد كه شما را در راس آن قرار داديم اين نبود. حداقل انتظار بيست ميليون انسان لوايح دوگانه‌ي شما بود كه متاسفانه با ريشخند دوستان ناظر پس داده شد، واكنش شما چيست؟
باقري ادامه داد: آقاي خاتمي! امروز هم دور هم آمديم كه به حكم تائيد اعدام آقاجري اعتراض كنيم، اما از شما خبري نيست. اگر امروز واكنش نشان ندهيد كجا مي‌خواهيد نشان دهيد.
وي سكوت خاتمي را داراي سه معنا دانست و گفت: اين سكوت يا معناي رضايت مي‌دهد يا بي‌كفايتي قوه‌ي مجريه را ثابت مي‌كند و يا بي‌عرضگي انتخاب ما بوده است.
دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با اشاره به نام‌گذاري سال 83 به سال پاسخگويي گفت: بايد اين پاسخگويي را از جايي كه حكم اعدام را صادر كرد شروع كنيم. دادگستري همدان بايد پاسخگو باشد؛ رييس قوه‌ي قضاييه هم همينطور.

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشگاه تهران نيز با بيان اين كه «كساني كه در قدرت باشند اما منتخب مردم نباشند، خود را در مقابل مردم پاسخ‌گو نمي‌دانند. نمونه‌ي آن قضيه‌ي فرودگاه امام (ره) است كه در چند روز پيش رخ داد. مگر اين مملكت رييس جمهور ندارد كه فرودگاه را اشغال مي‌كنند؟
به گزارش ايسنا، «سعيد رباطي» ادامه داد: در زماني كه يزدي رييس قوه‌ي قضاييه بود، مي‌گفتند كه اي كاش يزدي برود و كسي ديگر جايگزين شود، ولي يادم مي‌آيد كه موسوي خوييني‌ها در روزنامه‌ي سلام وقتي جايگزيني انجام شد، گفت «صد حيف كه اين آمد و صد شكر كه آن رفت».
وي با اشاره به اين كه پرونده‌ي ايران در كميسيون حقوق بشر بسته شده گفت: خط قرمز‌هاي مجامع بين‌المللي چيزي جز منافع آن‌ها نيست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7499

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل تجمع اعتراض به حكم آقاجري در دانشگاه تهران؛ تاج‌زاده، بسته‌نگار، زهره آقاجري، حسين باقري و سعيد رباطي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016