چهارشنبه 23 ارديبهشت 1383

گزارش دومين روز سمينار گذار به دموكراسي : رامين جهانبگلو: روشنفكر راه را براي بحث و گفت‌وگو دموكراتيك هموار مي‌كند، ايسنا

روشنفكر با ايجاد بحران در مفاهيم، هنجارها و معيارهاي اجتماعي راه را براي بحث و گفت‌وگو دموكراتيك هموار مي‌كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين جهانبگلو كارشناس فلسفه كه در سمينار «گذار به دموكراسي» كه در دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد با عنوان اين مطلب در ادامه درباره‌ي رابطه‌ي روشنفكري و دموكراسي اظهار داشت: دموكراسي مدرن بنا به اصول گذر منطق الهي - سياسي به قلمرو خودمختاري سياست است و در آن قلمرو عقل هميشه در حوزه‌ي عمومي عمل و شهروندان به صورت خودمختار تعيين كننده‌ي قوانين هستند كه با اين حساب روشنفكر متعلق به جامعه‌ي عقل محور است.
وي روشنفكر را كسي دانست كه قدرت تفكيك امور را داشته باشد و به همين دليل نماينده‌ي فلسفي عقل انتقادي در جامعه‌ي عمومي يا جهاني و يا هر دو است.
جهانبگلو معتقد است كه عقل و انديشه‌ي انتقادي فقط به معناي نقد كردن نيست، بلكه به معناي سنجش و تفكيك كردن است و روشنفكر به عنوان عقل انتقادي بايد بحران‌ساز باشد.
وي وظيفه‌ي روشنفكر را نقد فلسفي از سياست و يافتن راهي براي تمرين سياسي دانست و يادآور شد: روشنفكري يك تمرين گفت‌وگويي و كنش دموكراتيك است كه با يك اخلاق گفتماني و دموكراتيك همراه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين كارشناس فلسفه ضرورت گذر از دموكراسي را همراه با يك كليت اخلاقي دانست و گفت: اين جا مساله مشروعيت بخشيدن به گفتمان دموكراسي است، مساله خواست دموكراسي نيست، بلكه عمل در جهت نهادينه كردن دموكراسي است و جوهر سياسي دموكراسي از هر شخصيت سياسي جداست. دموكراسي در عين تعلق به همه، به هيچ كس تعلق ندارد و فضاي خالي قدرت است كه اين فضا توسط هيچ گروه و هيچ كس نمي‌تواند پر شود.
وي يادآور شد: در ده سال گذشته، موج جديدي از روشنفكران را در ايران داشتيم كه مي‌كوشيدند از امر گفت‌وگويي براي شكوفا كردن فرديت‌هاي گوناگون استفاده كنند.
جهانبگلو در پايان ويژگي‌هاي روشنفكر را برشمرد و عنوان كرد: اجتناب از ايدئولوژي انديشي، بي‌اعتنايي به تفكر تك پندار، ضرورت گفت‌وگوي انتقادي با تمامي لايه‌ها از ويژگي‌هاي روشنفكر است. روشنفكران هر جامعه، وجدان‌هاي بيدار هر جامعه هستند كه مي‌توانند به پيشبرد دموكراسي در جامعه‌شان كمك كنند.
اخبار تكميلي متعاقبا ارسال مي‌شود

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7517

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش دومين روز سمينار گذار به دموكراسي : رامين جهانبگلو: روشنفكر راه را براي بحث و گفت‌وگو دموكراتيك هموار مي‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016