چهارشنبه 23 ارديبهشت 1383

علوي تبار : بنيان‌هاي اصلي دموكراسي، حاكميت مردم،پذيرش برابري سياسي شهروندان و حكومت اكثريت است، ايسنا

بنيان‌هاي اصلي دموكراسي، حاكميت مردم، پذيرش برابري سياسي شهروندان و حكومت اكثريت است.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عليرضا علوي‌تبار در سمينار «گذار به دموكراسي» با اشاره به تلاش‌هاي كشورهاي اسلامي در اسلامي كردن مجدد به تحليل دو مسير اصلي در اين نوع اسلامي كردن كه تجلي آن را در كشورهاي ايران و مصر دانست، پرداخت و اظهارداشت: مسيري كه ايران آن‌را در پيش گرفت مسير اعتراض، قيام و انقلاب و مسير مصر ايجاد جنبش فراگير اجتماعي بود.
به گفته وي اين دو مسير در هدف، مدت‌زمان، هدف در حملات و آماج اعتراضات، نوع سازماندهي برخورد با نظم موجود، عرصه فعاليت و شكل اصلي فعاليت با هم تفاوت دارند.
وي تصريح كرد: در مسير اعتراض، قيام و انقلاب هدف نفي نظام موجود بود و مدت زمان آن كوتاه بود كه در آن يا پيروز يا سركوب مي‌شد.
به گفته وي در اين مسير بيشتر به انتقاد از حكومت و نظام موجود پرداخته مي‌شد و بين همه نيروهايي كه در يك جبهه قرار داشتند اتحاد وجود داشت. اين گروه با هر نوع همكاري با حكومت مخالف بود و به روش افشاگري اعتقاد داشت.
علوي‌تبار در خصوص ويژگي‌هاي روش ايجاد جنبش فراگير اجتماعي هدف را تغيير نظام موجود خواند و با بيان اينكه مدت زمان اين حركت طولاني است، اظهارداشت: در اين روش تمايز، واگرايي، شفافيت و انشعاب مشاهده مي‌شود. و به ايجاد جماعت‌هاي برادري و فعاليت‌هاي خيريه‌اي و موسسات چند منظوره مبادرت مي‌شود.
به اعتقاد وي مسير ايران و مصر در اسلامي كردن مجدد در ابتدا شبيه به هم بود، اما پس از مدتي از هم متفاوت شد.
علوي تبار با بيان اينكه در ايران سه جريان شديدا مذهبي، شديدا ضد مذهبي و جرياني با صبغه گاه مذهبي و گاه غيرمذهبي وجود دارد، لزوم تمايز انديشه‌هاي دموكراتيك از نظام دموكراتيزه را ياد آورد شد و افزود: بنيان‌هاي اصلي دموكراسي از لحاظ نظري، حاكميت مردم، پذيرش برابري سياسي شهروندان و پذيرش حكومت اكثريت مي باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته اين روزنامه‌نگار مسير جنبش فراگير اجتماعي زمينه را براي پذيرش بنيان‌هاي فكري و دموكراسي مساعدتر مي كند.
علوي‌تبار در پايان با اشاره به مباني نظام دموكراتيك گفت: از مباني اين نظام ،حكومت شفاف و پاسخگو، آزادي‌هاي مدني و سياسي، جامعه مدني گسترده و انتخابات منصفانه و آزاد است.
در ادامه سمينار «گذار به دموكراسي» كمال اطهاري، عضو هيات تدوين برنامه اقتصادي در سخنراني خود با عنوان «كنكاش در معاني آزادي و عدالت» با بيان اينكه راه گذار به سمت آزادي، دموكراسي‌ است، افزود: عدالت توزيعي و دموكراسي براي دست‌يابي به آزادي با يكديگر هم‌عرضند.
وي در ادامه به تشريح ديدگاههاي مختلف در خصوص آزادي و دموكراسي پرداخت و افزود: لوئيز آزادي را به دو نوع سلبي و ايجابي تقسيم مي‌كند و آزادي منفي را نبود بازدارندگي‌هاي غيرضروري و آزار دهنده براي انسان مي داند.
اطهاري در بخش ديگري از سخنان خود افزود: در قرن 18، آزادي به عنوان برابري در برابر قانون و حق مالكيت محقق شد و در قرن نوزدهم آزاديهاي سياسي و حق راي مطرح و محقق ‌شد و در قرن بيست شاهد تحقق حقوق اجتماعي مثل مسكن و تحصيل هستيم.
اطهاري در ادامه به تشريح ديدگاههاي ماكس، لوئيز و غيره پرداخت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7521

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علوي تبار : بنيان‌هاي اصلي دموكراسي، حاكميت مردم،پذيرش برابري سياسي شهروندان و حكومت اكثريت است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016