پنجشنبه 24 ارديبهشت 1383

سحرخيز: اگر فاز دوم اصلاحات شروع نشود، وضعيت مطبوعات به شرايط پيش از دوم خرداد بازمي‌گردد، ايسنا

عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات گفت: هر چه شدت ذبح آزادي بيشتر باشد، سانسور در مطبوعات آشكار‌تر مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عيسي‌ سحرخيز طي سخناني در اولين روز از همايش ملي ـ دانشجويي آسيب شناسي مطبوعات ايران كه در دانشگاه اصفهان برگزار شد به بررسي پديده سانسور و خودسانسوري در مطبوعات پرداخت و يادآور شد: از جمله خواسته‌هايي كه پس از انقلاب بر روي آن تاكيد مي‌شد، آزادي قلم و بيان و محدود ساختن بخشي از قدرت در برخورد با مطبوعات بود و در اين راستا بر اصول قانون اساسي مبني بر علني بودن دادگاه مطبوعات و حضور هيات منصفه تاكيد شده است.
وي با اعتقاد بر اين كه در ربع قرن اخير اين دو اصل به كرات نقض شده و در دوران اصلاحات نيز به جز در برهه‌اي آن هم به صورت محدود اين حركت تدام داشته است، نسبت به اين امر اظهار تاسف كرد.
وي نسبت به آنچه كه درباره تسلط جريان اقتدارگرا بر نهادهاي انتخابي و احيانا رياست جمهوري بيان مي‌كرد و ابراز نگراني نمود كه نتيجه آن بازگشت به شرايط پيش از اصلاحات يعني آن‌چه به اعتقاد وي جلوگيري از فعاليت روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي و فرهنگي است، بازگردد.
سحرخيز با اشاره به وضعيت مطبوعات پس از اصلاحات گفت: با روي كار آمدن دولت اصلاحات جريان اقتدارگرا همه‌ي ابزارهاي ايجاد محدوديت را از دست داد. ابتدا مديريت وزارت ارشاد تغيير كرد و به تبع آن تركيب هيات نظارت به نفع اصلاح‌طلبان شد و موضوع تعطيلي و توقيف مستقيم و غير مستقيم و محدود ساختن فعاليت روزنامه‌ها و نشريات از طريق اين دو ركن مهم مطبوعات تقريبا متوقف شد و برنامه‌ي توسعه‌ي كمي مطبوعاتي در دستور كار قرار گرفت.
وي هم‌چنين تاثيرات شعار قانون‌گرايي را در تغيير فضاي سياسي و اجتماعي جامعه يادآور شد.
سحرخيز معتقد است كه در عرصه مطبوعات صف آرايي دو جريان اصلاح‌طلب و ضد اصلاحات را شاهد هستيم.
عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در تحليل روند تحولات سياسي به در اقليت قرار گرفتن جناح مقابل اصلاحات در مجلس ششم و تعداد نشريات تعطيل شده اشاره كرد و در بخش ديگري از سخنان خود درباره وضعيت مطبوعات در آينده ابرازعقيده كرد: با توجه به روي كار آمدن محافظه‌كاران در مجلس هفتم تركيب هيات نظارت بر مطبوعات تغيير خواهد كرد و تركيب جديد از 2 بعد بر روي مطبوعات تاثيرگذار خواهد بود. وي مدعي شد: در بعد صدور مجوز گرچه در حال حاضر از لحاظ كمي در بالاترين سطح تاريخ صدور مجوز هستيم و در سال گذشته 750 مجوز صادر شده است، اما احزاب و گروه‌هاي اصلي اصلاح‌طلب، ملي ـ مذهبي‌ها و روزنامه‌نگاران شاخص به دليل آبستراكسيون اعضاي محافظه‌كار از هيات نظارت از كسب مجوز محروم شدند. ادامه اين روند در آينده تلاشي خواهد بود كه از همان ابتدا راه صدور مجوز را ببندند تا درگير بستن و توقيف مطبوعات و پيامدهاي منفي داخلي و بين‌المللي آن نشوند.
وي در ادامه ابراز عقيده كرد: وظيفه‌ي اصلي هيات در بعد نظارتي صورت خواهد گرفت و آنچه بايد در دادگاه‌ها و در حضور هيات منصفه صورت گيرد، توسط هيات نظارت و پشت درهاي بسته انجام خواهد شد.
سحرخيز با اشاره به تصويب قانون هيات منصفه از سوي مجلس ششم، راي هيات منصفه به عنوان نماينده‌ي افكار عمومي را تزييني كه در صدور راي هيچ تاثيري ندارد، قلمداد كرد.
وي معتقد است: با تغيير دولت اين امكان وجود دارد كه وزارت اطلاعات در كنار وزارت ارشاد دستخوش تحول شده و بازمانده‌هاي عوامل قتل‌هاي زنجيره‌ايي به تهديد مطبوعات بپردازند. در اين شرايط بسياري از مطبوعات ديگر ضرورتي نخواهند ديد كه خود به خودسانسوري دست بزنند، دستورالعمل‌ها در مورد اين كه چه بنويسند، از كه بنويسند،‌ چه كساني قلم بزنند و چه كسي ممنوع‌القلم شوند، مي‌رسد. اين فضاي تيره‌اي است كه در آن چيزي جز سانسور و خفقان شديد حاكم نخواهد بود و اگر دير بجنبيم و فكري براي شروع فاز دوم اصلاحات نكنيم، بايد بدانيم كه حداقل در كوتاه مدت هر آنچه كه رشته بوديم، پنبه خواهد شد. اما مسلما در بلند مدت سانسور و كشتن آزادي و مطبوعات تداوم نخواهد يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم‌چنين جعفر گلابي سردبير روزنامه اعتماد طي سخناني در اين همايش با اشاره به شجاعت و جرات ورزي در مطبوعات ابراز عقيده كرد كه شرايط فعلي دوان ترديد و تامل است و مردم نسبت به برخي چيزها، مردد شده‌اند و قادر به تصميم‌گيري نيستند.
وي افزود: يكي از وظايف اصلي مطبوعات در اين دوران ايجاد شجاعت و جرات در مردم براي گرفتن يك تصميم تاريخي است.
گلابي ادامه داد: نخبگان و جامعه دانشگاهي و روزنامه نگاران هسته‌ اصلي جرات ورزي و شجاعت هستند و بايد از طريق روزنامه‌ها و مطبوعات اين شجاعت را به مردم انتقال دهند.
وي يكي از پارامترهاي لازم براي ايجاد يك روزنامه مستقل را جرات ورزي دانست و گفت: روزنامه‌هاي مستقل از طرفي بايد طوري عمل كنند كه اعتماد مردم را جلب كنند و از طرفي بايد مواظب خطوط قرمز باشند.
وي روزنامه‌نگاري در ايران را به حركت برروي لبه شمشير تشبيه كرد و اظهار داشت: مهمترين وظيفه مطبوعات در حال حاضر جلب اعتماد مردم و كمك به آن‌ها در گرفتن تصميم است.
سردبير روزنامه اعتماد خاطرنشان كرد كه در جوامع آزاد و مردمسالار مطبوعات ابزاري براي گردش قدرت هستند و روند تغيير قدرت را تسهيل مي‌كنند.
وي تاكيد كرد: تا زماني‌كه حمايت و پشتيباني علني مردم از مطبوعات وجود نداشته باشد، وضعيت تغيير نخواهد كرد و با هر فعاليت جمعي كه در بين روزنامه‌نگاران مخالفت خواهد شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7577

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سحرخيز: اگر فاز دوم اصلاحات شروع نشود، وضعيت مطبوعات به شرايط پيش از دوم خرداد بازمي‌گردد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016