پنجشنبه 24 ارديبهشت 1383

محمد سلامتي : جبهه دوم خرداد دنبال وحدت‌نظر درباره انتخابات رياست‌جمهوري است، وقايع اتفاقيه

آنطور كه محمد سلامتي، دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به «ايرنا»، گفته است، مسأله انتخابات رياست جمهوري كه سال‌آينده برگزار خواهد شد، مسأله‌اي است كه شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد ظرف چند هفته آينده به‌طور جدي آن را پيگيري خواهد كرد تا وحدت‌ نظري در اين زمينه حاصل شود.

وي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به دو تجربه تلخ شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد در انتخابات شوراها و مجلس هفتم، تا چه حد به دستيابي به ائتلافي واحد براي انتخابات آتي رياست جمهوري اميدوار هستيد، گفت: در انتخابات شوراها و مجلس هفتم، جبهه دوم خرداد به دو گروه تقسيم شد كه گروهي در عرصه انتخابات حضور فعال پيدا كردند و حتي نامزدهاي خاصي را مطرح كردند و گروهي نيز چنين نكردند. ليكن اين امر را نبايد به منزله تفرقه تلقي كرد.

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تصريح كرد: تجربيات قبلي مي‌تواند با هم جمع شود و از آن در انتخابات رياست جمهوري آينده استفاده كرد، گرچه انتخابات رياست جمهوري به مراتب راحت‌تر از انتخابات مجلس و شوراهاست.

وي دليل سهل الوصول بودن توافق دسته جمعي در مورد انتخابات رياست جمهوري را كمتر بودن تعداد نامزدها دانست و گفت: من نسبت به اينكه در انتخابات رياست جمهوري آينده، شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد به وحدت نظر دست يابد، اميدوار هستم.

سلامتي درباره گزينه‌هاي جبهه دوم خرداد براي رياست جمهوري آينده گفت: خوشبختانه در درون جبهه دوم خرداد، افراد واجد شرايط و با صلاحيت براي رياست جمهوري زياد هستند و ما با كمبود افراد روبرو نيستيم.

سلامتي كه مجدداً به دبير كلي سازمان مجاهدين برگزيده شده است، در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين سازمان هم اكنون فرد و گزينه خاصي را براي انتخابات آتي مدنظر دارد، گفت: تاكنون در اين زمينه بحثي نكرده‌ايم و گزينه يا گزينه‌هايي هم مطرح نشده است.

وي در ارتباط با اين كه برخي معتقدند جبهه اصلاحات بايد براي انتخابات رياست جمهوري آينده، گزينه‌اي را انتخاب كند كه كمتر با چالش ازسوي جناح مقابل روبرو باشد و اين گزينه از نظر آنان آقاي‌هاشمي رفسنجاني است كه انتخاب وي تداوم بخش راه اصلاحات خواهد بود‌، گفت: معمولا در آستانه انتخابات ديدگاه‌هاي متفاوت مثبت و منفي در مورد گروه‌ها و شخصيت‌ها‌، از سوي طرفداران و مخالفان آنان با هدفهاي خاص مطرح مي‌شود. مهم اين است كه در مورد فردي خاص‌، همه گروه‌هاي جبهه دوم خرداد يا اكثريت آنها به جمع بندي واحد و قاطعي دست يابند كه طبيعتاً دراين صورت‌، همه از آن فرد خاص حمايت كرده و جنبه‌هاي مثبت وي را تقويت خواهند كرد.

سلامتي درباره واكنش جبهه دوم خرداد نسبت به ورود احتمالي‌هاشمي رفسنجاني در انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: ورود آقاي‌هاشمي رفسنجاني براي برخي گروه‌ها تعيين كننده است و براي برخي گروه‌ها تعيين كننده نيست. در عرصه انتخابات براي جبهه دوم خرداد مهم اين است كه جمع بندي گروه‌ها چه باشد و من معتقدم كه مجموعه جبهه دوم خرداد هر كس را كه انتخاب كند‌ ما بطور جمعي بايد از او حمايت كنيم. اما اين ذهنيت درست نيست كه بگوييم همه كارهاي خوب را فقط يك نفر مي‌تواند انجام دهد.

سلامتي در پاسخ به سؤالي درباره ائتلاف بين سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي‌، كارگزاران سازندگي و جبهه مشاركت اظهار داشت :اين مسأله شايعه است و صحت ندارد. مشي كلي ما اين است كه همگام با همه گروه‌هاي جبهه دوم خرداد تصميم واحدي را اتخاذ كنيم و مشتركاً در مورد انتخابات آينده رياست جمهوري تصميم گيري كنيم.

وي درباره احتمال شكل گيري ائتلاف‌هايي در درون جبهه دوم خرداد در برابر برخي از گروه‌ها در درون اين جبهه‌، گفت: اين از مباحث تفرقه افكنانه است كه واقعيت ندارد. ما هيچ وقت در جبهه دوم خرداد به دنبال تشكيل «بلوك» نبوده‌ايم. ما هميشه در پي وحدت و تصميم جمعي بوده‌ايم تا جايي كه در برخي انتخابات‌ها فهرست ارائه نداديم‌، تا بهتر به جمع بندي برسيم.

وي در ادامه در خصوص نامه 47 صفحه‌اي آقاي خاتمي با عنوان «نامه‌اي براي فردا» گفت: اين نامه مجموعه يكسري حرف‌ها و بحث‌هايي بود كه آقاي خاتمي قبلاً هم مطرح كرده بود اما من اين نامه را از دو منظر مي‌نگرم از منظر اين كه يك نويسنده متعهد و دلسوزي اينها را قلم زده و خودش هم در كوران كار بوده و زحماتي كشيده است‌، كه از اين منظر اين نامه بسيار خوب است زيرا تصويري را از آينده به جوانان ارائه مي‌دهد.

وي اظهار داشت: اما از منظر يك رئيس جمهوري و رئيس قوه مجريه‌، اين نامه اشكال دارد چرا كه از اين منظر‌، بخشي از كارها به عهده شخص آقاي خاتمي بوده و اين سؤال پيش مي‌آيد كه آيا او در رأس جبهه دوم خرداد از همه ظرفيتهاي دولت‌، مجلس و گروه‌ها بخوبي استفاده كرده است؟

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در خصوص چالشهاي پيش روي مجلس هفتم و نيز استراتژي اصلاح‌طلبان در پي تحولات اخير در عرصه سياسي‌،گفت: مجلس هفتم به نحوي كه تشكيل شد‌، يك واقعيت غيرقابل انكار است و تلقي ما اين نيست كه بايد آنها را خراب كنيم و نگذاريم كار كنند و بگوييم ما بهتر از آنها كار مي‌كنيم چرا كه اين شيوه را نادرست مي‌دانيم شيوه‌اي كه متاسسفانه رقيب ما آن را در پيش گرفته و لطمه آن‌، مسلما به مردم خواهد خورد.

سلامتي در خصوص استراتژي اصلاح‌طلبان در چنين شرايطي اظهار داشت: ما مجلس چهارم را كه جناح مقابل مسلط شد‌، تجربه كرده‌ايم در آن زمان بعضي از گروه‌هاي همفكر ما مثل مجمع روحانيون مبارز دست از فعاليت كشيدند فعاليت دفتر تحكيم وحدت به صفر رسيد و ساير گروه‌ها نيز چندان حضوري نداشتند. اما سازمان مجاهدين در آن زمان حضور داشت و حضورش را پررنگ تر از قبل كرد اگرچه اعضاي آن در مناصب خاصي حضور نداشتند.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اضافه كرد: اكنون نيز كه رقيب به شكلي‌، بار ديگر مسلط شده و ما منصب سياسي نداريم‌، روز از نو‌، روزي از نو كار را دوباره از صفر شروع مي‌كنيم و فعاليتهاي حزبي سياسي خود را بيشتر از گذشته ادامه خواهيم داد.

وي درباره احتمال مواجه شدن اصلاح‌طلبان با مشكلاتي در برنامه‌ها و اقدامات سياسي آينده خود‌، گفت: متأسفانه يكي از اشكالات اساسي جناح مقابل ما اين است كه از ابزارهاي قدرت‌، مشروع استفاده نمي‌كند يعني از اين ابزارها براي فشار و حذف رقيب از آنها استفاده مي‌كند. جناح مقابل اصلاحات‌، حتي از ارگان‌ها و نهادهايي كه بايد حالت عادلانه و بيطرفي داشته باشند، استفاده جناحي مي‌كنند كه خوشبختانه مردم اينها را خوب درك مي‌كنند و اين ضربه به خود آن جناح است.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اضافه كرد: اگر اينها عاقلانه بينديشند‌، قطعاً تمام توان خود را براي خدمت به مردم بكار خواهند گرفت و با رقيب برخورد مدارا جويانه‌اي در پيش خواهند گرفت زيرا فقط در چنين صورتي‌، ممكن است دوام تسلط‌شان بيشتر باشد و اعتبار از دست رفته خود را بدست آورند.

وي اظهار داشت: اگر جناح مقابل اصلاحات چنين برخوردي داشته باشد‌، حتي ممكن است جبهه دوم خرداد به اين زودي نتواند مسلط شود اما اگر بالعكس اين مسأله برخورد كند‌، مردم از آنها برخواهند گشت و آن وقت محبوبيت جبهه دوم خرداد نسبت به گذشته افزايش پيدا خواهد كرد و كار آنها مشكل تر خواهد شد.

سلامتي در خصوص مسأله برهم زدن اجتماعات و مراسم قانوني نيز گفت: برهم زدن اجتماعات توسط افراد غير مسؤول‌، بارها تجربه شده و به آبروي كشورضربه زده است. اكنون كه مجدداً يك سري حركت‌ها شروع شده بايد از آغاز جلوي اين كارها را گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سلامتي درباره استعفاي محسن آرمين و بهزاد نبوي دو عضو كليدي سازمان مجاهدين و استراتژي اين سازمان در عرصه سياسي جديد‌، گفت: نبايد استعفاي اين دو را به معناي خروج آنها از حاكميت تلقي كرد زيرا آنان به عملكرد بخشي از حاكميت اعتراض كردند و ممكن است در جاهاي ديگر‌، پست و سمتي داشته باشند.

وي تأكيد كرد: ما در عرصه سياسي كشور همچنان حضور خواهيم داشت و اهداف خود را تعقيب مي‌كنيم.

سلامتي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا با افزايش تعداد اعضاي شوراي مركزي سازمان مجاهدين‌، در موضعگيري‌ها‌، واكنش‌ها و استراتژي اين سازمان تغييري ايجاد خواهد شد‌، گفت: اعضاي سازمان مجاهدين چه پنج نفر باشدو چه 15 نفر‌، نظراتشان به يكديگر بسيار نزديك است و با افزايش تعداد اعضا‌، اختلاف نظرها نه تنها زياد نمي‌شود‌، بلكه به پختگي تصميمات كمك خواهد كرد.

سلامتي خاطر نشان كرد: همانگونه كه در كنگره اخير خود نيز مطرح كرديم همچون گذشته به رغم برخي برخوردها و حركتها‌، در چارچوب قانون اساسي حركت مي‌كنيم و به فعاليتهاي سياسي خود ادامه مي‌دهيم تا اهداف انقلاب‌، نظام و جبهه دوم خرداد تحقق پيدا كند.

وي در اين زمينه كه عده‌اي انتخاب مجدد شما براي دبيركلي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را در شرايط كنوني‌، به دليل معتدل‌تر بودن مواضع شما نسبت به ساير اعضا مي‌دانند‌، گفت: ممكن است چنين تحليل‌هايي هم طرح شود‌، اما خصوصيتي كه در بيشتر اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي وجود دارد‌، اين است كه برخلاف ساير تشكل‌هاي سياسي‌، به دنبال پست و مقام و پذيرفتن مسؤوليت خاصي نيستند بلكه اعضا بيشتر به دنبال اين هستند كه خط و جهت بدهند و خودشان پست و مقامي را اشغال نكنند. چندين سال است كه من پيشنهاد كرده‌ام فرد ديگري مسؤوليت دبير كلي را بپذيرد منتهي هيچيك از دوستان نپذيرفته‌اند و در كنگره اخير هم به رغم همه اصرار و پافشاري من براي اين امر‌، دوستان مجدداً مرا مكلف كردند به عنوان دبير كل انجام وظيفه كنم.

سلامتي در خصوص صدور حكم اعدام براي «سيد‌هاشم آقاجري» گفت: زمان ابلاغ اين حكم قابل تأمل است زيرا در شرايطي كه ايران در مورد حقوق بشر وجهه‌اي كسب كرد‌، كنگره سازمان مجاهدين برگزار شد و موقعيت آمريكا به دليل اعمال شكنجه‌ها در عراق لطمه خورد‌، يكباره اين حكم كه قبلاً هم اعلام آن‌، وجهه‌ نظام را خدشه دار كرده بود و براي مسؤولين نيز قابل قبول نيست‌، دوباره اعلام مي‌شود.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: مسؤولين بايد كاري كنند كه اين موضوع اعتبار نظام را بيش از اين‌، خراب نكند و از همه آنان‌، انتظار داريم نه به خاطر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و نه به خاطر شخص آقاجري‌، بلكه به خاطر اعتبار نظام در اين زمينه اقدامي انجام دهند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7582

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد سلامتي : جبهه دوم خرداد دنبال وحدت‌نظر درباره انتخابات رياست‌جمهوري است، وقايع اتفاقيه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016